از بین بردن زردی دندان با ۷ روش بسیار آسان و مؤثر خانگی

۷ روش ساده و خانگی برای از بین بردن زردی دندان

اگر به زیبایی دندان‌های خود اهمیت می‌دهید، با ما همراه باشید. در این مقاله با ۷ روش آشنا می‌شوید که با کمک آنها از بین بردن زردی دندان آسان می شود.

از بین بردن زردی دندان

مجله اینترنتی پارسی گو: تغییر رنگ دندان‌ها ممکن است امری نامحسوس باشد که به‌مرور زمان اتفاق می‌افتد. این تغییر رنگ اجتناب‌ناپذیر است. با بالا رفتن سن، دندان‌ها زردتر به‌نظر می‌رسند. درواقع هرچه مینای بیرونی دندان دچار فرسودگی شود، عاج دندان که متمایل به زرد است، بیشتر دیده می‌شود. اگر بهداشت دهان و دندان و زیبایی دندان‌های خود اهمیت می‌دهید، با ما همراه باشید. در این مقاله با ۷ روش مؤثر آشنا می‌شوید که می‌توانید با کمک آنها راهی برای از بین بردن زردی دندان پیدا کنید.

از بین بردن زردی دندان با روش های ساده خانگی

۷ راهکار طبیعی زیر برای از بین بردن زردی دندان به شما کمک خواهند کرد. به نوشته «چطور» بهتر است که چند درمان را از بین راهکارهای زیر انتخاب کنید و در هفته به‌صورت گردشی آزمایش کنید تا روش مناسب خود را پیدا کنید.

مسواک زدن

مسواک زدن

۱. روزی دوبار ۲ تا ۳ دقیقه مسواک زدن

اولین راهکار برای رفع زردی دندان مسواک زدن صحیح و بیشتر از قبل است. به‌خصوص پس از مصرف خوراکی‌هایی که موجب زرد شدن دندان می‌شوند.

روزی دو بار و هر بار به ‌مدت ۲ تا ۳ دقیقه مسواک بزنید. مطمئن شوید که تمام قسمت‌های دندان‌ها و شکاف‌های موجود را به‌خوبی تمیز می‌کنید. درضمن برای حفاظت از لثه‌ها، بهتر است که به‌صورت دورانی مسواک بزنید. بخش‌های بیرونی، داخلی و روی دندان‌هایتان را نیز تمیز کنید.

جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

۲. جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

شما می‌توانید با تهیهٔ خمیرندانی از جنس جوش شیرین و هیدروژن پراکسید، جرم‌ها و باکتری‌های روی دندان‌هایتان را پاک کنید و از شر لکه‌های زرد خلاص شوید.

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۲ قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید مخلوط کنید و به‌صورت خمیری یکدست درآورید. پس از مسواک زدن با این خمیر، دهان‌تان را کاملا با آب بشویید. همچنین می‌توانید با ترکیب همین مقدار از مواد مذکور، برای خود دهان‌شویه درست کنید.

در سال ۲۰۱۲، محققان طی تحقیقی دریافتند که دندان‌های افرادی که از خمیردندان حاوی جوش شیرین و هیدروژن پراکسید استفاده می‌کردند، سفید و بدون لکه شده است. دندان‌ها پس از ۶ هفته مصرف این خمیر، بسیار سفید و تمیز شده بودند. البته برای مشخص شدن ماندگاری اثر این خمیر دندان پس از قطع مصرف، به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل

۳. روغن نارگیل

برخی معتقدند مالیدن روغن نارگیل روی دندان‌ها می‌تواند جرم و باکتری‌ها را از دندان و دهان پاک کند و این به‌نوبهٔ خود موجب سفید کردن دندان می‌شود. برای این کار همیشه از روغن‌های ارگانیک و باکیفیت استفاده کنید تا حاوی مواد مضر نباشند.

۱ یا ۲ قاشق چای‌خوری از روغن مایع نارگیل را در دهان بریزید و ۱۰ تا ۳۰ دقیقه آن را در دهان‌تان بچرخانید. مراقب باشید روغن به انتهای گلویتان نرسد و آن را قورت ندهید، چرا که با باکتری‌ها و سمومی دهان‌تان ترکیب شده است و بهداشتی نیست. پس از گذشت زمان لازم، روغن را از دهان خارج کنید. آن را به سینک دستشویی نریزید زیرا ممکن است راه عبور آب را ببندد. اکنون دهان‌تان را با آب بشویید و سپس یک لیوان آب بنوشید. در آخر دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

برای اثبات خاصیت سفیدکنندگی این روغن و از بین بردن زردی دندان بررسی‌های خاصی انجام نشده است. اما طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، محققان دریافتند که استفاده از روغن کنجد و گل آفتابگردان می‌تواند از ورم و التهاب لثه ناشی از جرم دندان بکاهد. بنابراین برای اثبات اثر روغن نارگیل بر رفع جرم دندان تحقیقات بیشتری لازم است.

زردی دندان سرکه سیب

زردی دندان سرکه سیب

۴. سرکهٔ سیب

با استفاده از مقدار کمی سرکه سیب هم می‌توان دندان‌ها را سفید کرد. ۲ قاشق چای‌خوری سرکهٔ سیب را با تقریبا سه‌چهارم یک فنجان استاندارد آب (چیزی حدود ۱۷۷ میلی‌لیتر) ترکیب کنید. سپس محلول را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید. پس از آن، دهان‌تان را بشویید و دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

در سال ۲۰۱۴ تحقیقی روی حیوانات انجام شد که نشان می‌داد، سرکهٔ سیب اثر سفیدکنندگی روی دندان‌های گاو دارد. اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که سرکهٔ سیب به‌طور بالقوه می‌تواند به ساختار سخت و محکم سطح دندان صدمه بزند. از سرکهٔ سیب، با احتیاط و فقط در مدت زمان کمی استفاده کنید. برای اثبات بیشتر این یافته‌ها به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.

لیمو ترش پوست لیمو ترش

لیمو ترش پوست لیمو ترش

۵. پوست لیموترش، پرتقال یا موز

برخی از افراد مدعی‌ هستند که با مالیدن لیمو ترش، پرتقال یا پوست موز روی دندان‌هایتان، می‌توانید آنها را سفید کنید. اعتقاد بر این است که ترکیب دی-لیمونین موجود در پوست برخی از میوه‌ها، به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند. پوست میوه را به‌مدت ۲ دقیقه به‌آرامی روی دندان‌هایتان بمالید. سپس دهان‌تان را آب بکشید و دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

با اینکه با کمبود بررسی‌های علمی جهت اثبات تأثیر پوست میوه بر سفید شدن دندان‌ها مواجه هستیم، اما در سال ۲۰۱۰، محققان اثر سفیدکنندگی خمیردندان حاوی ۵ درصد دی‌-لیمونین را در پاک کردن لکه‌های ناشی از مصرف چای و سیگار بررسی کردند. لکه‌های زرد دندان‌های افرادی که از این خمیردندان استفاده کرده بودند، پس از ۴ هفته نسبتا کم شده بود. آنها ۲ بار در روز با خمیر دندانی حاوی دی-لیمونین و نوعی مادهٔ سفید‌کننده مسواک زده بودند. اما این خمیردندان نتوانست لکه‌های قدیمی ناشی از مصرف سیگار یا چای را از بین ببرد. برای اثبات اثربخشی دی-لیمونین در پاک کردن لکه‌ها و سفید کردن دندان‌ها به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

در سال ۲۰۱۷، تحقیقی مشخص کرد که اسیدسیتریک گرفته‌شده از پوست ۴ نوع پرتقال، به‌طور بالقوه می‌تواند در سفید کردن دندان‌ها مؤثر باشد. در این بررسی مشخص شد که عصارهٔ گرفته شده از پوست نارنگی، در سفید کردن دندان‌ها، بهترین نتیجه را به‌دست می‌دهد.

زغال فعال

زغال فعال

۶. زغال فعال

شما می‌توانید برای برطرف کردن لکه‌های زرد دندان‌هایتان، از زغال فعال استفاده کنید. این ماده قدرت جذب بسیار بالایی دارد و گفته می‌شود که می‌تواند باکتری‌ها و مواد سمی دهان را از بین ببرد.

یکی از کپسول‌های زغال فعال را باز کنید و محتویات آن را روی مسواک‌تان بریزید. سپس با ملایمت دندان‌هایتان را به‌صورت مدور به‌مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. مراقب باشید که این ماده به لثه‌‌هایتان برخورد نکند، زیرا بسیار تحلیل‌برنده است. پس از تمیز کردن دندان‌هایتان با زغال، دهان‌تان را آبکشی کنید.

اگر دندان‌هایتان حساس هستند یا نگران ویژگی تحلیل‌برندهٔ زغال فعال هستید، می‌توانید مقدار کمی از آن را برداشته و به‌آرامی روی دندان‌هایتان بمالید و پس از ۲ دقیقه آن را پاک کنید.

همچنین می‌توانبد با ترکیب زغال فعال و مقدار کمی آب، دهان‌شویه درست کنید. این محلول را در هر بار استفاده، ۲ دقیقه در دهان بچرخانید و سپس آن را بیرون بریزید. پس از استفاده از زغال فعال، دهان‌تان را کاملا با آب بشویید.

برای تأیید اثربخشی زغال فعال در سفیدکنندگی دندان، به شواهد علمی بیشتری نیاز است. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، نشان داد که زغال فعال نسبت به خمیردندان‌های سفید‌کننده اثر سایشی بیشتری روی دندای‌های مصنوعی دارد. البته محققان اعلام نکردند که زغال فعال برای سفید کردن دندان‌ها مناسب نیست. این ماده طبیعتی جاذب دارد و به‌طور بالقوه برای از بین بردن لکه‌ها مفید است. اما پودر زغال ممکن است درون ترک‌ها یا شکاف‌هایی که در دندان‌های افراد مسن دیده می‌شود، قرار گیرد.

میوه و سبزیجات پر آب

میوه و سبزیجات پر آب

۷. مصرف میوه و سبزیجات پرآب

با مصرف میوه ها و سبزیجات خام پرآب می‌توانید دندان‌های سالمی داشته باشید. تصور بر این است که آب موجود در این مواد خوراکی می‌تواند دندان‌ و لثه‌ها را از جرم و باکتری‌هایی که درنهایت موجب زردی دندان‌ها می‌شوند، پاکسازی کند.

پس از مصرف هر وعده غذا، مصرف میوه‌های ترد می‌تواند مقدار بزاق دهان را افزایش دهد. بزاق دهان ذرات به‌جامانده از غذا را که به دندان‌هایتان چسبید‌اند، پاک می‌کند.

در اینکه مصرف بالای میوه و سبزیجات برای سلامت‌ دهان و دندان و به‌طور کلی جسم‌تان خوب است شکی نیست. اما شواهد علمی چندانی که تأییدکنندهٔ اثر سفیدکنندگی آنها باشد، وجود ندارد. البته مصرف این خوراکی‌ها درطول روز، پس از هر وعدهٔ غذایی، ضرری نمی‌رساند.

برای اثر سفید‌کنندگی این مواد خوراکی به بررسی‌های علمی خاصی نیاز است. به‌طور مثال، در پژوهشی روی جوش شیرین و توت فرنگی مشخص شد که ترکیب این دو ماده، تأثیری بر سفید شدن دندان‌ها ندارند.

تحقیقی در سال ۲۰۰۷ نشان داد که کمبود ویتامین C بیماری پیوره (پیرادندان‌آماس، نوعی بیماری عفونی بافت‌های اطراف دندان) را تشدید می‌کند. در این بررسی که توجهی به اثر ویتامین سی در سفیدکنندگی دندان نداشت، مشخص شد که این ویتامین می‌تواند سلامت کلی دندان‌ها را حفظ کند. مقدار بالای ویتامین C می‌تواند از تولید جرم‌هایی که موجب زردی می‌شوند، پیشگیری کند.

در سال ۲۰۱۲، محققان به این نتیجه رسیدند که خمیردندان حاوی پاپئین و بروملین می‌تواند لکه‌های زرد روی دندان را پاک کند. پاپئین نوعی آنزیم است که در میوهٔ پاپایا وجود دارد و آنزیم بروملین را هم می‌توان از میوهٔ آناناس تهیه کرد. برای تضمین صحت یافته‌های بالا، تحقیقات بیشتری نیاز است.

زردی دندان

زردی دندان

چه چیزی دندان‌ها را زرد می‌کند؟

عوامل بسیاری موجب زردی دندان‌ها می‌شوند. از این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غذاها یا نوشیدنی‌های خاصی مانند، بلوبری، قهوه یا چای
  • رژیم غذایی سرشار از شکر و کربوهیدرات های ساده
  • مصرف سیگار یا جویدن تنباکو
  • عوارض جانبی برخی از داروها و دهان‌شویه‌ها
  • سن (گاهی‌اوقات با بالا رفتن سن، احتمال زرد شدن دندان‌ها بیشتر می‌شود)
    ژنتیک
  • بیماری‌های دهان
  • مصرف بیش از حد فلوراید
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • خشکی دهان یا کم بودن بزاق

جمع‌بندی در مورد از بین بردن زرد دندان و بهداشت دهان و دندان

به بهداشت دهان‌تان اهمیت بدهید و مرتب نزد دندانپزشک بروید. اگر روش‌های ارائه‌شده در این مقاله برای رفع زردی دندان شما مؤثر نبود، ممکن است که دندانپزشک بتواند به شما کمک کند و راه‌حل مناسب وضعیت‌تان را به کار گیرد.

گردآوری و تنظیم: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *