عاقبت دختر جنجالی وزیر اصلاح طلب، شبنم نعمت زاده بازداشت شد!

شبنم نعمت‌ زاده دختر وزیر میلیاردر اصلاح طلب بازداشت شد + تصاویر

شبنم نعمت‌ زاده دختر جنجالی وزیر اصلاح طلب دولت اعتدال که در ده ها شرکت تجاری و صنعتی با استفاده از رانت پدرش حضور داشت، بالاخره بازداشت شد!

شبنم نعمت‌ زاده و پدرش محمد رضا نعمت زاده

مجله اینترنتی پارسی گو: شبنم نعمت‌ زاده دختر جنجالی وزیر اصلاح طلب دولت اعتدال که در ده ها شرکت تجاری و صنعتی با استفاده از رانت پدرش حضور داشت، بالاخره بازداشت شد!

«شبنم نعمت‌زاده» بازداشت شد و یک مقام آگاه اعلام کرد که شبنم نعمت زاده بازداشت شده است. در این خبر آمده که برای وی قرار وثیقه صادر شده بود و این قرار به قرار بازداشت موقت تبدیل شده است. همچنین اعلام شد که وی اکنون روانه زندان شده و انحصار دارو و تحصیل مال از طریق نامشروع اتهام وی گزارش شده است.

به نوشته فارس، وی به همراه آقای لشگری پور و شرکتی که توسعه دارویی بوده است در مظان اتهام هستند که محاکمه آنها روز دوشنبه آینده برگزار خواهد شد.

انتشار خبر دستگیری شبنم نعمت زاده در فارس

انتشار خبر دستگیری شبنم نعمت زاده در فارس

شبنم نعمت زاده دختر مظلوم وزیر اصلاح طلب!

شبنم نعمت زاده دانش آموخته دانشگاه شهبد بهشتی در سال ۱۳۷۵، کارمند سابق بیمارستان میلاد، یکی از دختران مهندس محمد رضا نعمت زاده، وزیر سابق صنعت در دولت های ۳۰ سال اخیر است. به نوشته سبز پندار او را باید در باشگاه دختران میلیاردر ایرانی قرار داد. چندین شرکت تجاری و صنعتی دارو و تجهیزات پزشکی را در دهه هشتاد ثبت کرد. رسا فارمد، آدونیس طب، توسعه دارویی رسا و توسعه تجارت نعمت٬ بخشی از شرکت های اقماری خانواده نعمت زاده است که شبنم در کنار خواهرش (زینب) و مادرش (مریم بختیار) مدیریت آن ها را بر عهده دارد. گزارش مستند عصر شهروند را از شرکت های اقماری شبنم نعمت زاده بخوانید که اخیرا، ۱۰۱۴ متر از ویلای لوکس ایشان در لواسان، تخریب شد.

شبنم نعمت زاده دختر وزیر سابق کشورمان آقای نعمت زاده است که نام او در مناظرات انتخاباتی پیش نیز بار ها آورده شده است. پدر او وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت بوده است.

پدر شبنم نعمت زاده قبل از پذیرفتن وزارت صنعت و معدن از عضو هیئت مدیریه ۱۹ شرکت و سهام دار آن بوده است. که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد که چند تا از آنها را پس از او به دخترانش رسیده است و به عضویت هیئت مدیریه آن در آمده اند. نظیر شرکت رسا فارمد در زمینه دارو و… از دیگر شرکت هایی که نعمت زاده در آن سهام داشته است می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • پلیمری پویا جم خاورمیانه
  • ارگ شیمی پارسا
  • مهندسی توسعه پترو فرایند کرخه
  • الوند پترو انرژی کیش
  • هرمزان تجارت گستر کیش
  • برق انرژی پاینده جم
  • توسعه پتروشیمیایی ساحل دریا
  • توسعه نگین مکران
  • توسعه صنعت نعمت
  • تولید برق دژپل انرژی
شبنم نعمت زاده و پدرش محمد رضا نعمت زاده

شبنم نعمت زاده و پدرش محمد رضا نعمت زاده

از دیگر مواردی که شاید برایتان جالب باشد این است که این خانواده شبنم نعمت طاده نیز سمت های مدیر عاملی و… در کشور داشته اند که میتوان به طور خلاصه آن را در جمله زیر آورد.

شبنم و زینب نعمت‌زاده در ۱۰ شرکت به عنوان مدیرعامل، رئیس، نایب‌رئیس و عضو هیئت مدیره یا بازرس حضور داشته اند.

تخلفات شبنم نعمت زاده خبری که چند روزی است که از این دختر وزیر ، خانم شبنم نعمت زاده منتشر می شود. احتکار دارو است آن هم به مبلغ زیاد و …

به گفته برخی از خبرگذاری ها و رسانه ها او در حال حاضر به همراه مادر و خواهرانش مدیر عامل و نائب رئیس و رئیس بسیاری از شرکت هایی است که پیش از این پدر او آنها را مدیریت می کرده است.

در خبرگزاری دیگری در رابطه با او نوشته شده است که او بدهی زیادی به شرکت های دارویی دارد و از پرداخت آن ممانعت می ورزد.

(برای مشاهده تصاویر و اسناد شرکت های متعدد شبنم نعمت زاده و پدرش اینجا کلیک کنید.)

گشتی در شرکت های تجاری، صنعتی و دارویی شبنم نعمت زاده

ویلا لوکس شبنم نعمت زاده ، ۱۳ اسفند۹۷ با حکم دادگاه، تخریب شد. ۱۰۱۲ متر مربع از ویلای دختر نعمت زاده که به صورت غیر قانونی ساخته شده بود، تخریب شد. به نوشته گیل خبر این تخریب، بازتاب ملی و بین المللی پیدا کرد و بار دیگر، منطقه لواسان که از آن به عنوان پایتخت سرمایه سالارهای ایران عصر نوین و پایتخت ساخت و ساز غیر مجاز تهران یاد می کنند، در کانون توجه افکار عمومی قرار داد.

واکنش شبنم نعمت زاده به احتکار دارو

مرداد ۹۷، احتکار دارو در یکی از انبار های متعلق به شرکت او، جنجالی شد. او گفت که شرکت پخش و توزیع دارو آن ها، انبار های زیادی دارد و در یکی از انبار هایی که دارو هایمان را نگهداری می کردیم، دارو های تاریخ مصرف گذشته موجود بود که به اداره کل دارو، اطلاع داده شد. ارزش ریالی دارو های کشف شده تاریخ مصرف گذشته، ۵ تا ۶ میلیارد تومان اعلام شد. او گفته بود که این کالا ها، ضایعات دارویی ۳ سال اخیر شرکت بوده است.

شبنم نعمت زاده در گفتگو با ایسنا گفته بود که از سال ۸۸، فعالیت خود را آغاز کرده و شرکت های بسیاری را ثبت کرده است که در ادامه این گفتار به بررسی آن ها می پردازیم. یکی از مواردی که درباره شرکت های اقماری او و نزدیکانش مطرح می شود، فعالیت این مجموعه بزرگ در زمان کار پدرشان به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده است.

شرکت توسعه دارویی رسا از شرکت های شبنم نعمت زاده

یادداشت های توضیحی صورت های مالی گزارش مالی میان دوره ای شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ نشان می دهد که شرکت توسعه دارویی رسا از شرکت های شبنم نعمت زاده هست، بدهی میلیاردی به شرکت سرمایه گذاری شفادارو (سهامی عام) داشت.

البته تیر ماه ۹۷، شرکت رسا با انتشار نامه ای، جزییاتی را رسانه ای می کند.

شرکت آدنیس طب

یکی از شرکت های متعلق به شبنم نعمت زاده ، شرکت آدنیس طب است. این شرکت بر اساس روزنامه رسمی به شماره ۱۷۳۱۳ مورخ ۱۷ مرداد ماه هشتاد و سه، تحت شماره ۲۲۷۰۵۵ ثبت شد. خلاصه فعالیت های این شرکت که ۱۵ سال پیش در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسید: تولید، خرید، فروش و صادرات و واردات و توزیع و بسته بندی دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی و هم چنین فروش مکمل های مجاز و انعقاد قرارداد با طرف های داخلی و خارجی و اخذ وام و تسهیلات شرکت در مناقصات اعلام شده است.

خانم شبنم نعمت زاده ، اولین مدیرعامل این شرکت است و محمد محب علی، عضو هیات مدیره آن می باشد. دفتر مرکزی این شرکت، زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، خیابان کیهان، خیابان جامی غربی است.

خانم شبنم نعمت زاده اولین مدیرعامل!

طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۰۴۹۷ مورخ ۳۱ تیر ماه سال نود و چهار، شرکت آدنیس طب با مسئولیت محدود به شماره ثبت ۲۲۷۰۵۵ و شناسه ملی ۱۰۱۰۲۶۸۸۲۱۴۹، با تغییرات همراه شد. خانم شبنم نعمت زاده با کد ملی: ۰۴۵۰۵۷۶۲۶۴ به سمت رییس هیات مدیره شرکت منصوب می شود و خانم فلورانس اندرز بخش، با کد ملی ۰۰۴۶۶۱۴۳۸۹ به سمت مدیرعامل، جایگزین شبنم نعمت زاده می شود. پس از گذشت ۱۱ سال از ثبت شرکت در سال ۹۳، مدیرعاملی دختر نعمت زاده به خانم اندرزبخش داده می شود.

شرکت آدنیس طب با مسئولیت محدود

یک سال بعد یعنی در ۲۶ اسفند ماه ۹۵، خانم فلورانس اندرزبخش، به عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آدنیس طب، منصوب می شود. این دوست و شرکت خانم شبنم نعمت زاده ، بیست و دوم تیر ماه ۹۴ نیز به سمت نایب رییس هیات مدیره شرکت توسعه دارویی رسا (مسئولیت محدود) به شماره ثبت ۴۵۱۳۵۶ منصوب می شود.

طبق روزنامه رسمی به شماره ۱۸۵۷۰ مورخ ۷ آذر ماه هشتاد و هفت، شرکت دارویی رسا فارمد به عنوان شرکت مسئولیت محدود تحت شماره ۳۳۳۰۹۵ ثبت شده است. موضوع شرکت، تقریبا مشابه شرکتی است که سال ۸۳ توسط شبنم نعمت زاده با نام آدنیس طب تاسیس شد. یعنی فعالیت های مربوطه به دارو و پزشکی. اما این جا، تاسیس مرکز فوریت های دارویی، واردات داروهای تک نسخه ای فوریتی خاص بیولوژیک و عادی پس از اخذ مجوزهای لازم با قوانین و مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجام کلیه امور بازرگانی مربوطه و ایجاد شعبه در داخل و خارج از کشور.

شرکت دارویی رسا فارمد

دفتر مرکزی شرکت آدنیس طب، زعفرانیه اعلام شده بود. اما دفتر مرکزی شرکت جدید، خیابان وزرا، خیابان نهم، شماره ۱۵. سرمایه ای برای این شرکت در سال ۸۷ اختصاص یافت، ۱۰۰ میلیون ریال بود. شبنم نعمت زاده ، عضو هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت شد و احمد غیاثی هم، رییس هیات مدیره معرفی شد.

دفتر مرکزی شرکت آدنیس طب

۲ روز پس از انتشار آگهی تاسیس شرکت دارویی رسا فارمد، اگهی دیگری منتشر می شود مبنی بر تاسیس گروه تجاری رسا فارمد (مسئولیت محدود) با شماره ثبت . ۳۳۳۰۹۷ . در واقع این شرکت، کارهای بازرگانی و فعالیت های تجاری در حوزه دارو و مواد شیمیایی را در دستور کار داشته و در زمینه واردات مواد اولیه تجهیزات پزشکی، فعالیت می کند. هم چنین شرکت در مناقصات و مزایدات و واردات و صادرات و نگهداری کالاهای مجاز.

دفتر مرکزی این شرکت، میدان آرژانتین، خیابان بخارست، خیابان نهم اعلام می شود با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریالی. در این شرکت نیز هم چون شرکت قبلی، شبنم و احمد غیاثی، اعضای هیات مدیره هستند.

شرکت رسا فارمند

جالب است که بدانید، چند سال پس از ثبت شرکت رسا فارمند، زینب نعمت زاده ، خواهر شبنم خانم نیز به عضویت هیات مدیره در می آید و با شماره روزنامه: ۱۸۷۷۶ مورخ ۲۷ مرداد ماه ۸۸، آگهی می شود.

شرکت فوریت دارویی رسا فارمد

طبق روزنامه رسمی به شماره ۱۹۱۵۱ موزخ هشتم آذر ماه سال هشتاد و نه، شرکت رسا فارمد به شرکت فوریت دارویی رسا فارمد، تغییر نام پیدا می کند. طبق روزنامه رسمی به شماره ۱۹۳۵۶ موزخ ۲۴ مرداد ماه سال ۹۰، خانم شبنم نعمت زاده به موجب صلح نامهشماره ۲۰۲۸ در دفترخانه اسناد رسمی تهران به شماره ۱۱۸۵، مبلغ ۴ میلیون تومان از سهم الشرکه خود را به محمد حسین محب علی و مریم محب علی واگذار می کند و از این شرکت، خارج می شود. بنابراین، شبنم نعمت زاده ، از مرداد ماه ۹۰، دیگر مسئولیتی در شرکت رسا فارمد ندارد.

شبنم نعمت زاده دختر جنجالی وزیر سابق

شبنم نعمت زاده دختر جنجالی وزیر سابق

شبنم نعمت‌ زاده و شرکت های گوناگون تجاری و صنعتی

شبنم نعمت‌ زاده بر اساس روزنامه رسمی به شماره ۲۱۴۱۲ مورخ ۲۵ شهریور ماه ۹۷، به عنوان رییس هیات مدیره این شرکت انتخاب شد و قائم مقام وی، سعید سهرابی زاد شد.

شرکت توسعه دارویی رسا

از دیگر شرکت هایی که به شبنم نعمت‌ زاده تعلق دارد، شرکت توسعه دارویی رسا (مسئولیت محدود) است که با شماره ثبت ۴۵۱۳۵۶ و شناسه ملی ۱۴۰۰۳۹۴۰۹۲۰ در ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۹۳ ثبت می شود. در این شرکت، شبنم نعمت زاده به عنوان رییس هیات مدیره، زینب نعمت زاده (به نمایندگی شرکت خانوادگی آن ها یعنی رسا فارمد) با کد ملی ۱۰۱۰۳۷۵۳۹۵۰ نایب رییس هیات مدیره و فلورانس اندرزبخش، عضو هیات مدیره می شود. روشنک باوریان و احمد رضا لشکری پور نیز به عضویت هیات مدیره در می آیند.

شرکت هایی که به شبنم نعمت‌ زاده تعلق دارد

فعالیت این شرکت، خرید و فروش و توزیع و پخش انواع کالای مجاز بازرگانی شامل دارو، مکمل های دارویی یا غذایی و فرآورده های بیولوژیک، مواد خوراکی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی و کالاهای یک بار مصرف و تجهیزات پزشکی است.

دفتر مرکزی این شرکت نیز در زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، کوی حیدری، شماره ۸ اعلام می شود.

بر اساس روزنامه رسمی ۲۱۴۷۸ مورخ ۱۲ آذر ماه ۹۷، شبنم نعمت زادهدر مقام رییس هیات مدیره این شرکت تثبیت شد.
شرکت توسعه صنعت نعمت

یکی از جدید ترین شرکت های مهندس محمد رضا نعمت زاده ، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، شرکت توسعه صنعت نعمت است. این شرکت، اول مرداد ماه سال ۹۰، یعنی ۲ سال قبل از معرفی ایشان به عنوان وزیر صنعت دولت یازدهم حسن روحانی، در اداره ثبت شرکت های تهران با روزنامه۱۹۳۳۶ مورخ ۱ مرداد ماه ۹۰ با شماره ۴۰۰۸۱۲۵ ثبت شده و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۵۹۴۷۳۲ دریافت می کند.

شرکت توسعه صنعت نعمت

موضوع این شرکت، سرمایه گذاری و مشارکت در اجرا و احداث پروژه های تجهیزات صنعتی نفت و گاز و پتروشیمی و انرژی های نو و کلیه فعالیت های بازرگانی در زمینه های صادرات و واردات وتامین و توزیع ماشین آلات و غیره اعلام می شود که در عکس بالا مشاهده می کنید.

دفتر مرکزی این شرکت در تجریش، کوی شهید دربندی، کوی توکلی، بن بست نصیر زاده شماره ۱۰ اعلام می شود. مدیران این شرکت در زمان تاسیس به این شرح است که بعدا، افراد دیگری از جمله شبنم نعمت زاده وارد هیات مدیره می شوند:

  • محمد رضا نعمت زاده با کد ملی ۱۳۷۸۶۸۵۴۰۷
  • حمید رضا تفته با کد ملی ۰۳۲۲۰۰۱۱۱۰
  • شرکت توسعه تجارت نعمت به نمایندگی مریم بختیار
  • خشایار فقیه نصیری با کد مدلی ۲۲۱۸۷۷۸۵۵۶

شرکت توسعه صنعت

این شرکت، ۲۸ آبان ماه سال ۹۱، با تصمیم هیات مدیره، منحل می شود و مریم بختیار، به عنوان مدیر تصفیه معرفی می شود.

شرکت توسعه تجارت نعمت

از دیگر شرکت های مهندس محمد رضا نعمت زاده ، که زمینه حضور شبنم نعمت زاده را نیز فراهم کرد، باید به شرکت توسعه تجارت نعمت (سهامی خاص) طبق شماره روزنامه ۱۸۸۵۵ موزخ ۳۰ آبان ماه ۸۸ اشاره کرد. موضوع این شرکت نیز که ۲ سال قبل از تاسیس شرکت توسعه صنعت نعمت ثبت شد، فعالیت های بازرگانی و خرید و فروش و تامین و توزیع اخذ نمایندگی از کلیه اشخاص و شرکت ها و موسسات تجاری داخلی و خارجی اعلام شد. هم چنین فعالیت تخصصی در حوزه پتروشیمی و نفت و گاز و نیروگاه و بهره برداری از آن ها.

شرکت توسعه تجارت نعمت

باز هم زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، کوی حیدری شماره ۸، دفتر مرکزی معرفی شد. پاتوق خاندان نعمت زاده ، زعفرانیه است. جایی که با پالادیوم، مقصد لاکچری گردهای شمال پایتخت شده است. همه اعضای هیات مدیره شرکت توسعه صنعت نعمت، عضو شرکت توسعه تجارت نعمت هستند.

شبنم نعمت زاده ، ۱۴ دی ماه سال نود و شش بر اساس روزنامه رسمی شماره ۲۱۲۱۲، به ریاست هیات مدیره شرکتی که پدرش چند سال پیش ثبت کرده بود، منصوب می شود. خواهرش نیز به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب می شود. مریم بختیار نیز که از دوستان و همکاران مهندس نعمت زاده است، مدیرعاملی شرکت را بر عهده می گیرد.

مریم بختیار کیست؟

همان طور که در گشتی در شرکت های مهندس نعمت زاده و دخترش مشاهده کردید، مریم بختیار، پست هایی داشته است. اما مریم بختیار کیست؟ مریم بختیار ، همسر جناب مهندس نعمت زاده هستند . در سال ۷۲، نعمت زاده ، وزیر صنایع سنگین دولت هاشمی بوده و زمینی به مساحت ۴۶۸۸ متر مربع را در ولنجک، از سوی اداره کل زمین شهری استان تهران، به مریم بختیار می دهد تا مدرسه غیر انتفاعی تاسیس کند.

گشتی در شرکت های مهندس نعمت زاده

این زمین، آن زمان، متری ۴ هزار تومان قیمت گذاری می شود. خود حدیث مفصل بخوانید از این مجمل!

خانم مریم بختیار بر اساس اطلاعات مندرج در سایت روزنامه رسمی کشور، در شرکت هایی چون:

  • شرکت توسعه تجارت نعمت
  • شرکت پترو ایمن نعمت
  • شرکت مهندسی نفت هوسیت پارس

به عنوان عضو هیات مدیره حضور دارد.

دختر وزیر سابق بازداشت شد. شبنم نعمت زاده و پدرش محمد رضا نعمت زاده

دختر وزیر سابق بازداشت شد. شبنم نعمت زاده و پدرش محمد رضا نعمت زاده

محمد رضا نعمت زاده وزیر هزار میلیاردی دولت های اصلاحات و اعتدال کیست؟

به نوشته ویکی پدیا محمدرضا نعمت‌زاده (زاده ۱۳۲۴ تبریز) سیاستمدار، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که هم‌اکنون در دولت دوازدهم، به عنوان مشاور وزیر نفت (بیژن نامدار زنگنه) فعالیت می‌کند. وی از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه است و پیش‌تر در دولت یازدهم، عهده‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.

نعمت‌زاده دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی محیط‌ زیست از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سن لوئی ابیسپو است. وی در فاصله سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ وزیر کار و امور اجتماعی بود، در کابینۀ ابوالحسن بنی صدر از ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰، همچنین از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ در کابینۀ اکبر هاشمی رفسنجانی، وزارت صنایع را برعهده داشت. نعمت‌زاده در دولت‌های هفتم و هشتم؛ معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بود. وی در دولت نهم، در فاصله سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ معاونت وزیر نفت در امور پالایش و پخش و مدیرعاملی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران را برعهده داشت.

زندگی‌نامه محمد رضا نعمت زاده پدر شبنم نعمت‌ زاده

محمدرضا نعمت‌زاده در تیر ماه سال ۱۳۲۴ در شهر تبریز زاده شد. وی تحصیلات مقدماتی خود را در این شهر به انجام رساند، سپس به تهران نقل مکان کرد و در مدرسه جامعه تعلیمات اسلامی سیدجعفری و بعد در دبیرستان فیاضی، تحصیل کرد. وی ۲ سال آخر تا دریافت مدرک دیپلم متوسطه را در دبیرستان علوی گذراند.

در اواسط دهه ۱۳۴۰ او برای ادامه تحصیلات، راهی ایالات متحده آمریکا شد و در سال ۱۳۴۷ مدرک کارشناسی مهندسی محیط‌زیست را از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سن لوئی ابیسپو دریافت کرد. وی در زمان تحصیل در آمریکا، با مشارکت گروهی از دانشجویان ایرانی مقیم ایالات متحده، انجمن اسلامی غرب آمریکا را تأسیس کرد. سپس برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس مدیریت صنعتی، وارد دانشگاه کالیفرنیا، برکلی شد، ولی تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد را نیمه‌کاره رها کرد و در اواخر دهه ۱۳۴۰ به ایران برگشت. از همان ماه‌های آغازین بازگشت به ایران، جذب بخش خصوصی شد و در دوره‌ای نیز، دبیر آموزش و پرورش بود و مبحث موتور و مکانیک را در مقطع دبیرستان تدریس می‌کرد و تا سال ۱۳۵۶ نیز در کارخانه‌ای خانوادگی، مدیر فنی بود. پیش از انقلاب ۱۳۵۷ با مختصر سابقه‌ای که در اعتراض‌ها و فعالیت‌های انقلابی داشت، از اواخر سال ۱۳۵۶ به‌طور کامل به جریان انقلاب پیوست و با محمدجواد باهنر از طریق فعالیت‌های فرهنگی و با اکبر هاشمی رفسنجانی و محمدعلی رجایی نیز در جریان اعتصابات صنعت نفت آشنا شد.

سوابق اجرایی

پس از انقلاب ۱۳۵۷ نعمت‌زاده به مدت ۱۰ ماه، در سال ۱۳۵۸ وزیر کار و رفاه اجتماعی بود. وی بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ و از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ به‌ترتیب در دولت‌های محمدعلی رجایی و اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر صنایع بوده‌است. نعمت‌زاده در دولت اول و دوم سید محمد خاتمی، معاونت وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعاملی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران را برعهده داشت. او سمت‌هایی چون معاونت سازمان صنایع دفاع، ریاست هیئت مدیره و مدیرعاملی توانیر را نیز برعهده داشته‌است.

او در کابینه اول محمود احمدی‌نژاد معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران بود. وی در سال ۱۳۸۶ از معاونت وزیر نفت برکنار و به سمت مشاور عالی وزیر نفت منصوب شد، که پس از مصاحبه با روزنامه اعتماد و انتقاد از عملکرد احمدی‌نژاد و متفاوت دانستن وی با رجایی، بلافاصله از سمت مشاور ارشد وزیر نفت برکنار شده و بازنشسته شد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت

نعمت‌زاده در سال ۱۳۹۲ در کابینه حسن روحانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت شد. وی تا پایان کار دولت یازدهم در سال ۱۳۹۶، در این جایگاه فعالیت کرد و در دولت دوازدهم محمد شریعتمداری جایگزین وی شد.

تصدی در ۱۹ شرکت خصوصی

نعمت‌زاده پیش از انتخاب‌شدن به عنوان وزیر صنعت دولت یازدهم، به دلیل سوابق مدیریتی اش در حوزه نفت و گاز با دعوت گروهی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، با دریافت سهام مدیریتی در ۱۹ شرکت خصوصی، به عنوان عضو هیئت مدیره مشغول فعالیت شد. وی اندکی پیش از انتخاب به عنوان وزیر صنایع، از هیئت مدیره کلیه شرکت‌ها استعفا داد. اسامی برخی این شرکت‌ها که اغلب در بخش پائین‌دستی صنعت نفت فعالند، عبارتند از: رسا فارمد، پلیمری پویا جم خاورمیانه، ارگ شیمی پارسا، مهندسی توسعه پترو فرایند کرخه، الوند پترو انرژی کیش، هرمزان تجارت گستر کیش، برق انرژی پاینده جم، توسعه پتروشیمیایی ساحل دریا، توسعه نگین مکران، توسعه صنعت نعمت، تولید برق دژپل انرژی و شرکت کیمیا صنایع دالاهو.

نامه احمد توکلی

احمد توکلی، در جایگاه رئیس هیئت مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت، طی نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دولت یازدهم، خواستار عزل وزیر صنعت، معدن و تجارت شد. وی در این نامه به موضوعات و اتهاماتی در خصوص نعمت‌زاده پرداخته که برای نمونه می‌توان به؛ تلاش نعمت‌زاده برای خارج ساختن محصولات پتروشیمی از بورس کالا با بخشنامه غیرقانونی معاونش (همراه او در شرکت هرمزان تجارت گستر کیش) که طبق برآورد کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، ویژه خواری سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی را برای معدودی تولیدکننده این صنعت در پی دارد، عضویت در هیئت مدیره ۱۹ شرکت بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ و عضویت همسر نعمت‌زاده، (مریم بختیار) و دخترانش (شبنم و زینب نعمت‌زاده) در ۱۰ شرکت به عنوان مدیرعامل، رئیس، نایب‌رئیس و عضو هیئت مدیره یا بازرس، اشاره کرد.

کمپین نخریدن خودرو

نعمت‌زاده ایجاد کمپین خرید خودروی صفر ممنوع را (که یک کمپین خودجوش برای تحریم محصولات دو خودروساز ایران خودرو و سایپا است) خیانت به کشور قلم داد کرد و کسانی را که از این کمپین حمایت می‌کنند را ضدانقلاب و خائن نامید.[۱۴] این اظهار نظرها باعث ایجاد واکنش‌هایی شد و کمپینی برای اجبار این وزیر به عذرخواهی تشکیل گردید. این سخن نعمت‌زاده با تذکری از جانب حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به وی نیز همراه شد. این فشارها سرانجام باعث شد تا نعمت‌زاده از برخی از گفته‌های خود عقب‌نشینی کند.

دریافت سه کارت زرد از مجلس!

در ۲۴ تیر ۱۳۹۳، نعمت‌زاده به دلیل عدم پرداخت مستمری بازنشستگان صنعت فولاد از مجلس شورای اسلامی کارت زرد گرفت. پیش از وی علی طیب‌نیا، رضا فرجی دانا، علی جنتی، علی‌اصغر فانی و عبدالرضا رحمانی فضلی از مجلس کارت زرد گرفته‌بودند. در ۹ دی ۱۳۹۳، نعمت‌زاده برای دومین بار برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در مجلس حضور یافت که این بار نیز با کسب ۱۰۲ رأی موافق، ۸۹ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ رأی مأخوذه نتوانست نمایندگان را قانع کند. در ۱۶ آذر ۱۳۹۴، نعمت‌زاده برای سومین بار برای پاسخ به سؤال حمید رسایی مبنی بر دلیل عضویت نعمت‌زاده در هیئت مدیره ده‌ها شرکت خصوصی، در مجلس حضور یافت اما این بار نیز نمایندگان از پاسخ وی قانع نشدند و با ۷۳ رأی موافق، ۱۰۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۱۸۹ رأی مأخوذه، سومین کارت زرد را به وزیر صنعت دادند. پیش از نعمت‌زاده، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم نیز سه کارت زرد از مجلس دریافت کرده بود. اسامی بیش از ۲۵۰ شرکت خاندان نعمت زاده را در این لینک می‌‌توان مشاهده کرد.

در هفته اول شهریور ۱۳۹۷ سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی ایران از دستگیری شبنم نعمت زاده دختر وزیر سابق صنعت به اتهام «احتکار دارو» خبر داد. به گفته او این فرد دارای دو پرونده به ارزش یک میلیارد و دویست میلیون و پنج میلیارد تومان بوده‌است. سخنگوی سازمان تعزیرات گفت که برای پرونده اول حکم صادر و اجرا شده که به موجب آن تمامی داروهای انبار این فرد با هزینه شخصی خود معدوم شده‌است. همچنین پرونده پنج میلیاردی این فرد نیز مربوط به قاچاق دارو بوده و همچنان مفتوح مانده و به دادسرای استان کرج ارجاع داده شده‌است. عصر چهارشنبه ۷ شهریور دادستان عمومی و انقلاب کرج خبر بازداشت این فرد را تکذیب کرده و گفت که وی اصلاً احضار نشده‌است. اما در مقابل سخنگوی سازمان تعزیرات بازداشت وی را تایید کرده و گفت که برای شبنم نعمت زاده قرار وثیقه ۴۰۰ میلیارد تومانی صادر شده بود که به دلیل ناتوانی از ارائه آن، او بازداشت و روانه زندان شد. برخی از رسانه‌ها پیش‌تر از کشف یک انبار دارو متعلق به شرکت توزیع دارو با مدیریت شبنم نعمت‌زاده، دختر محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت نخست حسن روحانی خبر داده بودند. در روز یکشنبه ۱۲ اسفند ماه ۱۳۹۷ با دستور رئیس حوزه قضایی لواسانات نسبت به تخریب حدود ۱۰۰۰ متر بنای غیر مجاز شبنم نعمت‌ زاده در لواسان اقدام گردید.

تهیه و تنظیم: مجله اینترنتی پارسی گو

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *