واکنش مداحان به اظهارات عجیب وزیر بهداشت درباره عزاداری و گریه بر امام حسین (ع) + فیلم

پاسخ مداحان به اظهارات وزیر بهداشت درباره عزداراری و گریه بر امام حسین + فیلم

مدتی قبل وزیر بهداشت مدعی شده بود محافل روضه و عزاداری باعث افسردگی و شیوع خودکشی است. پاسخ مداحان به اظهارات وزیر بهداشت که در قالب شور و نوحه بیان شده را مشاهده می فرمایید.

پاسخ مداحان به اظهارات وزیر بهداشت درباره عزداراری و گریه بر امام حسین

مجله اینترنتی پارسی گو: ماه محرم و عزاداری بر امام حسین (ع) و یاران با وفایش چند روزی است آغاز شده است. شهر سیاه پوش شده و بیرق عزا در همه کوچه ها و محله برافراشته است. اما مدتی قبل، وزیر بهداشت کشور، دکتر سعید نمکی در اظهاراتی عجیب مدعی شده بود محافل روضه و عزاداری باعث افسردگی و شیوع خودکشی است. با آغاز ماه محرم، جمعی از مداحان با مداحی های شور انگیز خود به این اظهارت عجیب پاسخ داده اند. در این مطلب فیلم واکنش مداحان به سخنان وزیر بهداشت و نیز متن کامل شعر «میگن روضه دلمردگیه» را به همراه واکنش وزیر بهداشت و حدیث اهمیت گریه بر امام حسین (ع) تقدیم کرده ایم.

آغاز ماجرا: اظهارات وزیر بهداشت درباره روضه و جلسات عزاداری و واکنش ها

مدتی قبل وزیر بهداشت در اظهاراتی عجیب، با اشاره به محافل روضه و جلسات عزاداری در کشور، آن را باعث افسردگی و شیوع خودکشی دانست. به نوشته عقیق این سخنان با واکنش شدید از سوی جامعه مذهبی و هیئت‌ها مواجه شد. حاج مهدی سلحشور، حاج مهدی رسولی، کربلایی حمید علیمی، کربلایی سید رضا نریمانی، کربلایی حبیب عبداللهی و حاج امیر کرمانشاهی مداحان اهل بیت (ع) در تازه‌ترین مداحی خود در محرم ۹۸ پاسخی زیبا به اینگونه اظهارات داده اند.

حسین آغاز زندگی پاسخ مشترک جمعی از مداحان به شبهه افکنی ها

شعر کامل مداحی میگن روضه دل مردگیه میگن گریه افسردگیه

شعر کامل مداحی: میگن روضه دل مردگیه/ میگن گریه افسردگیه/ نمی دونن خبر ندارن/ حسین آغاز زندگیه/ اتفاقا روضه/ نور میده دلارو/ اتفاقا گریه/ می بره بلا رو/ اتفاقا حسین حسین/ زنده کرده مارو/ ما پای همین پرچم/ دلخوش به تولاییم/ با گریه به ثارالله/ ما فاتح دنیاییم/ این سوز اه و بکا/ لاتبرد ابدا/ میگن بسه غصه بسه غم/ میگن بازی شال و علم/ نمی دونن با روضه شدیم/ رها از زیر بار ستم/ اتفاقا این غم/ باعث نشاظه/ اتفاقا این شال/ پرچم حیاته/ اتفاقا حسین حسین/ کشتی نجاته/ هرکی با حسین باشه/ سرزنده و ازاد است/ شیعه تا حسین داره/ یه لشکر امادست/ این شعله های عزا/ لا تبرد ابدا/ میگن انقد عزا واسه چی/ سفر تا کربلا واسه چی/ میگیم اصلا بدون حسین/ تپش تو قلب ما واسه چی/ اتفاقا این شور/ مملو از شعوره/ اتفاقا این راه/ منتهی به نوره/ اتفاقا حسین حسین/ پرچم ظهوره/ دلبسته دنیا نه/ ما دل به حرم بستیم/ طعنه بزنن بازم/ ما پای حسین هستیم/ این اتش دل ما/ لاتبرد ابدا.

فیلم: شور حاج مهدی رسولی با عنوان میگن روضه دلمردگیه میگن گریه افسردگیه

چشم‌هایی که در روز قیامت خندان هستند

اهمیت حدیث در میان مسلمانان از آن روست که از منابع اصلی استنباط احکام در فقه و عقاید در علم کلام محسوب می‌شود. همچنین احادیث از منابع اولیه پژوهش‌های تاریخی است.

به دلیل آشنایی بیشتر و تلمذ در پیشگاه پروردگار الهی و ائمه معصومین، حدیث ذیل درباره اهمیت گریه بر امام حسین (ع) تقدیم می شود.

قال رسول الله (ص): کُلُّ عَیْنٍ بَاکِیَةٌ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ إِلاَّ عَیْنٌ بَکَتْ عَلَى مُصَابِ اَلْحُسَیْنِ فَإِنَّهَا ضٰاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعِیمِ اَلْجَنَّةِ

پیامبر اکرم (ص): در روز قیامت هر چشمى گریان است؛ مگر چشمى که در مصیبت و عزاى حسین گریسته باشد؛ آن چشم در قیامت خندان است و به نعمت هاى بهشتى مژده داده مى‏ شود. (بحارالانوار، ج ۴۴، ص۲۹۳)

مداحی کوبنده مهدی رسولی خطاب به وزیر بهداشت: میگن روضه دلمردگیه، میگن گریه افسردگیه/ نمیدونن خبر ندارن حسین آغاز زندگیه

شب گذشته مهدی رسولی با نوحه کوبنده خود بر اظهارات حاشیه‌ای وزیر بهداشت مبنی بر افسردگی مجالس عزای حسینی پاسخ داد. به نوشته باشگاه خبرنگاران این شب‌ها با شروع ماه محرم، محافل و مجالس عزای حسینی به حمدالله با شور و حرارتی وصف ناشدنی در حال برگزاری است؛ هر گوشه شهر را که نگاه می‌کنی بیرق ماتم امام حسین(ع) برافراشته شده و عاشقان و دل‌سوختگان حضرت (ع) تحت لوای ارباب بی‌کفن‌شان نوای دلدادگی سر می‌دهند.

شب گذشته در یکی از مجالس عزای اباعبدالله حسین(ع) ، حاج مهدی رسولی مداح جوان و آذری زبان کشورمان نوحه کوبنده‌ای را خطاب به اظهارات نسنجیده و حاشیه‌ساز وزیر بهداشت خواند.

گفتنی است؛ پیشتر نقل قولی از مهدی نمکی وزیر بهداشت منتشر شد که او ادعا کرده بود، عزاداری و گریه برای اهل بیت و امام حسین‌(ع) موجب افسردگی و خودکشی در جامعه است. انتشار این نقل قول انتقادات تندی را در جامعه به دنبال داشت. پس از آن وزیر بهداشت نسبت به این انتقادات واکنش نشان داد و اعلام کرد سخنانش تحریف شده است.

واکنش ها به اظهارات جنجالی دکتر سعید نمکی درباره عزاداری

بنی فاطمه: این مجالس خط قرمز مردم است!

وزیر تازه از راه رسیده بهداشت اخیرا جملاتی به این مضمون افاضه فرمودن که «تعداد زیاد مجالس عزاداری باعث افسردگی مردم شده و این افسردگی نهایتا به خودکشی‌ها منجر می شود» من بنا ندارم درباره مسائل جزئی سیاسی صحبتی کنم، اما وقتی بنا به وهن مقدسات باشد سکوت نمی‌کنیم.

حاج سیدمجید بنی فاطمه، از مداحان اهل بیت در انتقاد از سخنان اخیر وزیر بهداشت که گفته بود؛ «ما ۱۴ تولد در شیعه داریم با ۱۳ وفات، اما همیشه دلمان می‌خواهد گریه کنیم و ضجه بزنیم. باید این فضای غم انگیز را شکست و آن را تعدیل و تلطیف کرد» گفت: به اقای وزیر متذکر می‌شوم که مساله اشک و عزاداری بر مصائب اهل بیت (ع) خط قرمز همه مردم ماست و همه می‌دانند این عزاداری‌ها، بهجت آورست نه افسرده کننده.

بنی فاطمه در مطلبی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: دوباره نزدیک ایام محرم شد و عده‌ای بی مایه یادشان افتاد برای عقب نماندن از قافله روشن فکری، خزعبلات به هم ببافند. وزیر تازه از راه رسیده بهداشت اخیرا جملاتی به این مضمون افاضه فرمودن که «تعداد زیاد مجالس عزاداری باعث افسردگی مردم شده و این افسردگی نهایتا به خودکشی‌ها منجر می شود» من بنا ندارم درباره مسائل جزئی سیاسی صحبتی کنم، اما وقتی بنا به وهن مقدسات باشد سکوت نمی‌کنیم.

اولا به اقای وزیر متذکر می‌شوم که مساله اشک و عزاداری بر مصائب اهل بیت (ع) خط قرمز همه مردم ماست و همه می‌دانند این عزاداری‌ها، بهجت آورست نه افسرده کننده و این اشک‌ها عامل شهادت است نه خودکشی

ثانیا جناب وزیر فراموش نکنند یکی از عوامل افسردگی، هزینه‌های کمرشکن درمان است که مردم عزیزانشان جلوی چشمشان پرپر می‌شوند و توان درمانشان را ندارند. پس اگر خیلی به فکر شادی مردم هستید وظیفه خود را در قبال خدمت به مردم انجام دهید و وارد مسائلی که می‌تواند شما را به قهقرا ببرد نشوید.

در آخر هم به ایشان توصیه می‌کنم از این اراجیف توبه کند وگرنه چوبش را میخورد به بد سرنوشتی دچار خواهد شد.

شور دیدنی حمید علیمی: میگن گریه افسردگیه! (محرم ۹۸)

فیلم کامل مداحی های «میگن روضه دلمردگیه» را از لینک زیر دانلود کنید:

واکنش مداحان به اظهارات نسنجیده وزیر بهداشت (میگن روضه دلمردگیه میگن گریه افسردگیه: کلیک کنید. اینجا)

حاج میثم نادی: عامل افسردگی سوء مدیریت شماست نه مجالس روضه

حاج میثم نادی از مداحان اهل بیت (ع) در پاسخ به اظهارات توهین آمیز وزیر بهداشت یادداشتی را در برای عقیق ارسال کرد که در ادامه می خوانید:

سعید نمکی وزیر بهداشت، طی سخنان عجیب و خارج از حیطه‌ی اختیارات و وظایفش، گفته است: ما ۱۴ تولد در شیعه داریم با ۱۳ وفات(!) اما همیشه دلمان می‌خواهد گریه کنیم و ضجه بزنیم(!) باید این فضای غم انگیز را شکست و آن را تعدیل و تلطیف کرد. این افسردگی عامل خودکشی و بسیاری از خشونت‌های اجتماعی است. باید روان‌های پریشان را در یابیم!

البته جامعه مذهبی و هیات‌ها با این مدل پریشان‌گویی‌های آدم‌های روغنفکر سالهاست آشناست و دیگر حنای این جماعت برای مردم رنگی ندارد. اما به جهت اینکه گوینده‌ی این لطیفه‌های تلخ دارای جایگاه تراز اول در دولت است، نکاتی مطرح می‌شود.

فرهنگ شیعه برای ائمه معصوم شهادت قائل است نه وفات!

شما که مسئولیت رسمی دارید، اگر مانند رئیس‌تان اهل دروغگویی نیستید، لطفا به مردم آمار صحیح بدهید که چند تن از اهالی روضه و هیات یا به کلام سخیف شما ضجه، خودکشی کرده‌اند؟!

شما که ژست دلسوزی برای روح و روان مردم گرفته‌اید، بیان کنید که در حیطه‌ی کاری خود، دقیقا چه اقداماتی برای تلطیف روحیه‌ی هموطنانمان انجام داده‌اید؟ قیمت دارو برای نیازمندان و مبتلایان به بیماری‌های خاص چقدر است؟ با ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی دوستان شما به جای دارو چه مزخرفاتی را وارد کرده‌اند؟ تکلیف ویزیت پزشکان چه شد؟ از چاه بزرگ و پول‌خور طرح تحول سلامت که کمر بیمه و بیمارستان و بودجه‌ی کشور را شکسته، چه خبر؟

تیم شما، از صدر تا ذیل‌تان، هر وقت به تنگنا می‌افتید، دم از رفراندوم می‌زنید. اگر با مردم صادق هستید، در این باره رفراندوم برگزار کنید که علت اصلی فضای غم‌انگیز حاکم بر مردم چیست: اختلاس‌ها و ناکارآمدی‌ها و خیانت‌ها و جاسوسی‌های همکاران دولتی شما یا مجالس روضه‌ی گره‌گشای اهل بیت؟

خارج از همه‌ی این موضوعات و سوالات، اما می‌دانیم چرا برگزاری پرشور مجالس روضه و هیات‌ها به شماها این همه فشار آورده است. هرچه می‌کوشید چادر از سر زنان برداشته و حجابشان کمرنگ شود، جوانان اسیر هوی‌وهوس زندگی غربی شوند، نوجوانان با سند مفتضح ۲۰۳۰ به صورت ریشه‌ای ضددین بار بیایند، اما گرایش آنان به این مجالس و محافل هر روز بیشتر از دیروز شده است.

از اینها گذشته، هرچقدر دولت در حوادثی مثل زلزله و سیل و ازدواج و… دچار تعطیلی و کوتاهی شده، اما همین جلسات مذهبی و اهالی روضه کمربسته به خدمت مردم درآمده‌اند و در تهیه جهیزیه، حضور میدانی در مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده و ارسال کمک‌های انسانی پیشقراول بوده‌اند. آیا این موارد، دلایل کافی برای عصبانیت جماعت تعطیل نیست؟

سخن آخر: از عمر حضور شماها در قدرت حدود ۱.۵ سال باقی مانده اما از عمر دستگاه امام حسین(ع) و محافل اشک و روضه که در درون خود سبکبالی و نشاط واقعی روحی و روانی به همراه دارد، ۱۴۰۰ سال می‌گذرد و پس از این ۱.۵ سال باقیمانده‌ی شما هم، چراغ این مجالس به کوری چشم بدخواهان پرفروز خواهد بود. شماها فانی هستید و حسین و عشق و اشک و بزمش باقی است. پس در این مدت کوتاه از زمان باقیمانده‌ی عمر دولت‌تان، به جای حاشیه‌سازی و بیان سخنان غیرکارشناسی و خارج از محدوده‌ی تکالیفتان، سرتان را پایین بیاندازید و هیاتی‌وار، فقط به فکر خدمت به مردم باوفا و بی‌نظیر کشورمان باشید. چراغی را که ایزد برفروزد/ هر آن کس پُف کند، ریشش (ریشه‌اش) بسوزد.

کربلا

انتقاد یک امام جمعه: وزیر بهداشت باید از اظهارات خود عذرخواهی کند

حجت الاسلام محمد جواد باقری، امام جمعه اسالم به اظهارات اخیر وزیر بهداشت درباره عزاداری در مذهب شیعه واکنش نشان داد و افزود: وزیر بهداشت باید از اظهارات خود عذرخواهی کند. وای بر وزیر مملکت اسلامی که فرق وفات و شهادت را نمی‌داند. علت خودکشی و خشونت اجتماعی عزاداری و گریه بر مصیبت امام حسین و اهل بیت (ع) نیست.

وی تأکید کرد: علت خودکشی و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی فقر و نداری است که در سایه گرانی و تورمی که آقایان ایجاد کرده‌اند حاصل شده است. روان پریش کسانی هستند که به خاطر زیاده خواهی و انحصار طلبی، با روح و روان و جان مردم بازی می‌کنند و سلامت اجتماعی آنها را قربانی می‌کنند.

سعید نمکی اخیرا در در صدونهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که خبر آن را ایسنا منتشر کرده گفته بود: در عین حال بحث سلامت روان نیز موضوعی بسیار مهم است که باید به طور جدی به آن بپردازیم. این موضوع مشارکت بین بخشی می‌طلبد. ما ۱۴ تولد در شیعه داریم با ۱۳ وفات، اما همیشه دلمان می‌خواهد گریه کنیم و ضجه بزنیم. باید این فضای غم انگیز را شکست و آن را تعدیل و تلطیف کرد. این افسردگی عامل خودکشی و بسیاری از خشونت‌های اجتماعی است. باید روان‌های پریشان را در یابیم.

نمکی وزیر بهداشت در دیدارش از شهرستان گناباد، گفت: چندی پیش بنده در جمع معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفتم که باید به دانشگاه ها روحیه نشاط و امید تزریق کرد و اجازه نداد که دانشجویان دچار افسردگی شوند.

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت

پاسخ وزیر بهداشت به این واکنش ها: نگفتم روضه اباعبدالله باعث خودکشی است/ خدا همه را به راه درست هدایت کند

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم ایجاد فضای شادی و نشاط در کشور، گفت: برخی با کج سلیقگی سعی در ایجاد فضای غم و اندوه و سرخوردگی در جامعه دارند و سعی می‌کنند صحبت‌های بنده مبنی بر ایجاد فضای شاد را با برداشتی نادرست منتشر کنند. وی بااشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه به جامعه یاس و ناامیدی پمپاژ نکنید بلکه به جامعه امید و نشاط تزریق کنید گفت: اما متاسفانه عده‌ای مرتب به یاس و ناامیدی جامعه دامن می زنند.

وی افزود: در آن نشست گفتم که در تشیع ۱۴ ولادت و ۱۳ وفات و شهادت داریم و گویا یک ولادت برای شادمانی بیشتر شیعه وجود دارد و آن انتظار قائم آل محمد(عج) برای ایجاد نشاط و امید در جامعه است، به عبارتی “در این سیاهی شب های سرد بی فانوس، هنوز دل به امید تو بسته ام خورشید”

نمکی ادامه داد:یکی از دوستان شب گذشته با بنده تماس گرفت و عنوان کرد که فردی علیه تو توییت کرده که گفته ای مراسم روضه و عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) عامل خودکشی در جوانان است. ابتدا از این حرف نرنجیدم چون برخی افراد این گونه حرف ها را زیاد می زنند و برخی در پی ایجاد فضای غم و اندوه و سرخوردگی در جامعه هستند، لکن این برداشت و حرف، قطعاً از روی کج سلیقگی بوده است.دوستی دیشب عنوان کرد وقتی این برداشت های ناصواب از صحبتت را دیدم دلم برای تویی سوخت که برای ظهر عاشورا سرودی: “دشت گرم پرغبار، اسب های بی سوار، خیمه های سوخته، چهره های از عطش افروخته، دجله از این تشنه کامان شرمسار، کودکان بی پدر، مادران داغدار، دختری ژولیده موی و بی قرار، خواهری غم دیده ی بی غمگسار، بر تن صدپاره می گریند چون ابر بهار، تا قیامت مرغ حق در غم این ظهر عاشورا بنال تا ابد ای آسمان بر سر این خاک ماتم زا ببار”

وزیر بهداشت افزود:خاطرم هست که از کودکی چون در منطقه کویری زندگی می‌کردیم و شب های گرم تابستان را بر روی پشت‌بام و در پشه بند می خوابیدیم خبری از یخچال و کولر نبود، وقتی مادرم از کوزه در کاسه های سفالی به ما آب می داد می گفت بگو فدای لب تشنه ات یا اباعبدالله،از همان کودکی، در خوشی و ناخوشی جرعه ای آب ننوشیدم که نگویم فدای لب تشنه‌ی یا اباعبدالله ،حالا این عاشق امام حسین(ع) وقتی می گوید نگذارید جامعه در غم و اندوه زندگی کند را متهم می کنند که بنده گفته ام روضه اباعبدالله باعث خودکشی است و ببینید که با چه اندیشه‌های بیمارگونه مغرضی در کشور روبرو هستیم و خدا همه را به راه درست هدایت کند.

تهیه و تنظیم: مجله اینترنتی پارسی گو

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *