دکتر غلامعلی بسکی کیست؟

زندگی نامه دکتر غلامعلی بسکی معروف به بابا بسکی + تصاویر

دکتر غلامعلی بسکی معروف به بابا بسکی پزشک و هوادار محیط زیست ایرانی بود. وی زندگی شهری را رها کرد و به مرور تبدیل به یک گیاه‌خوارِ مطلق شد.

دکتر غلامعلی بسکی

مجله اینترنتی پارسی گو: دکتر غلامعلی بسکی معروف به بابا بسکی (بهمن ۱۳۱۰ در سبزوار- ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در تهران) پزشک و هوادار محیط زیست ایرانی بود. وی در سال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در شهر گنبد کاووس تأسیس کرد و پس از آن در ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها کرد و به مرور تبدیل به یک گیاه‌خوارِ مطلق شد و زندگیِ خود را وقفِ دفاع از محیط زیست و تبلیغِ گیاه‌خواری کرد.

زندگی نامه دکتر بسکی

بسکی پس از به پایان رساندن تحصیلات متوسطه در دبیرستان اسرار حاج ملا هادی سبزواری، در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۴۵ با درجه تخصص جراحی زنان از همان دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. وی در سال ۱۳۳۱ ازدواج کرد و چهار فرزند و شش نوه دارد.

دکتر بسکی فعال محیط زیست و گیاه خوار

دکتر بسکی فعال محیط زیست و گیاه خوار

معالجه بیماری دکتر بسکی

وی به مدد کوه‌پیمایی‌های زیاد در میان جنگل‌ها و دره‌های پر درخت و پر از چشمه‌سار، خلق و خوی طبیعت دوستی یافت و چندین بیماری مزمن از قبیل آب‌مروارید، دیسک کمر و حساسیت‌های پوستی وی معالجه گردید.

جهان‌بینی دکتر بسکی

دکتر بسکی در سال ۱۳۴۹ به بیماری مبتلا می‌شود، وی گمان می‌کرد که دچار سرطان معده شده‌است اما این چنین نبود، در واقع میل غذا در او به علت افراط زیاد ایشان در خوردن گوشت کاهش یافته بود. وی پس از اینکه با خوردن انگور که استثناً به آن میل پیدا کرده بود، قوایش را بازیافت تصمیم گرفت به دامان طبیعت پناه آورد و خام گیاه‌خواری را در پیش بگیرد. باید توجه داشت که خام خواری صرفاً نخوردن غذای پخته نیست، بلکه کم خوردن آن است. دکتر بسکی از دوغ و شیر استفاده می‌کرد و عملاً یک گیاهخوار بود و ابداً گوشت نمی‌خورد.

جهان بینی مرحوم دکتر بسکی متأثر از جهان بینی شعرایی از جمله مولوی، حافظ و سعدی است. وی پس از التیام یافتن تمام بیماری‌هایش، زندگی خود را وقف طبیعت کرد. بسکی به تأثیر شفابخش گیاهان دارویی اعتقاد داشت و مطالعات خود را بیشتر صرف تحقیق در این مورد می‌کرد. وی همچنین بسیاری از اموال خود را صرف امور خیریه کرده‌ است.

طبیعت گردی و طبیعت دوستی دکتر غلامعلی بسکی

طبیعت گردی و طبیعت دوستی دکتر غلامعلی بسکی

علت درگذشت دکتر غلامعلی بسکی

غلامعلی بسکی، پدر طبیعت ایران، پزشک و فعال محیط زیست، پس از تحمل یک دوره بیماری سخت، بامداد روز چهارشنبه ٢٣ مرداد ١٣٩٨ در بیمارستان دکتر بسکی درگذشت. به گزارش سایت سبزگامان بسکی (سایت نزدیک به خانواده‌ی وی) مراسم تشییع بسکی در روز جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ برگزار و همان‌روز در روستای تنگراه به خاک سپرده خواهد شد.

فعالیت‌های دکتر غلامعلی بسکی

  • تأسیس بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی
  • تأسیس مدرسه تیز هوشان گنبد کاووس و خانه ریاضی گنبد کاووس و سرای گاندی (تیز هوشان فقیر در روستاها)
  • ساخت باغ انگور با روش آبیاری از فاضلاب
دکتر غلامعلی بسکی و اعضای موسسه سبزگامان

دکتر غلامعلی بسکی و اعضای موسسه سبزگامان

دکتر غلامعلی بسکی و موسسه سبزگامان

موسسه سبزگامان بسکی یک موسسه غیردولتی زیست محیطی، مستقل و غیرانتفاعی با ساختار هیئت امنایی است که توسط خانواده دکتر غلامعلی بسکی (فعال و دوستدار محیط زیست ملقب به پدر طبیعت ایران) و تعدادی از علاقه مندان به طبیعت و محیط زیست، از سال ۱۳۹۳ با شماره ثبت ۱۹۲ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز نموده است. محل دفتر مرکزی این موسسه در استان گلستان، شهر گنبد کاووس، خیابان سرابی، کوچه چهارم، پلاک ۵۵ واقع گردیده و حوزه فعالیت آن در حال حاضر بر طبق اساسنامه مصوب در محدوده استان گلستان و تمرکز فعالیت های آن در راستای حفاظت از محیط زیست می باشد. همچنین این موسسه به همکاری با سایر نهادهای فعال در زمیه محیط زیست و منابع طبیعی در سطوح ملی و بین المللی نیز می پردازد.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. موسسه سبزگامان ۲. ویکی پدیا

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *