صفر تا صد ماجرای توئیت فدریکا موگرینی درباره تجزیه ایران

همه چیز درباره تجزیه ایران در توئیت جنجالی فدریکا موگرینی

تجزیه ایران در توئیت جنجالی فدریکا موگرینی این روزها خبرساز شده است. موگرینی در توئیت خود نقشه ای منتشر کرده که بخش هایی از ایران در آن نقشه جدا شده است.

تجزیه ایران در توئیت جنجالی فدریکا موگرینی

مجله اینترنتی پارسی گو: تجزیه ایران در توئیت جنجالی فدریکا موگرینی این روزها خبرساز شده است. موگرینی در توئیت خود نقشه ای منتشر کرده که بخش هایی از ایران در آن نقشه جدا شده است. نقشه ای که به گمان تحلیلگران آرزوی سیاسی موگرینی و در حقیقت اتحادیه اروپاست.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی ضدایرانی توهین بزرگی به تمامیت ارضی کشورمان کرده و در هدر حساب کاربری توییتر خود از تصویر نقشه جهانی استفاده کرده که در آن کشور ایران تجزیه شده و بخش‌هایی همچون خوزستان، آذربایجان و بلوچستان از آن جدا شده است.

نقشه جنجالی از ایران در توییتر موگرینی

سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به جنجال ایجاد شده در مورد نقشه‌ای مغشوش در توییتر «فدریکا موگرینی» که که غرب آسیا را با مرزهایی ناشناخته و تقسیم بندی معجول نشان می‌دهد، مدعی شد این تصویر فقط یک اثر هنری است.

ایده «خاورمیانه جدید» را اولین بار در ژوئن سال ۲۰۰۶ «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه وقت آمریکا مطرح کرد و پس از آن هم هر از گاهی مقام‌های آمریکایی تلویحا یا به صراحت ایده تجزیه کشورهای غرب آسیا را مطرح کرده‌اند.

به عنوان نمونه، در سال ۲۰۰۶، «جو بایدن» عضو وقت کمیته روابط خارجی سنا و یکی از نامزدهای کنونی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری، طرح «تجزیه نرم» عراق را مطرح کرد. او در آن زمان گفت که برای پایان دادن به تنش‌ها در عراق، این کشور باید تحت یک دولت مرکزی، به سه بخش کردی، سنی و شیعی تقسیم شود.

تصویر ایران تجزیه شده در توییتر فدریکا موگرینی

تصویر ایران تجزیه شده در توییتر فدریکا موگرینی

حالا با گذشت سال‌ها، انتشار تجزیه ایران در توئیت جنجالی فدریکا موگرینی جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی به خصوص میان کاربران فارسی‌زبان به راه انداخته است.

در این نقشه که در سربرگ صفحه توییتر «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده، تصویری مغشوش و به هم‌ریخته از جهان خصوصا غرب آسیا به چشم می‌خورد. نکته جنجال‌برانگیز این است که در این نقشه ایران چندپاره شده است.

توجه به این نقشه نشان می‌دهد که ظاهرا مرزهای تصویر شده در آن، بر اساس مرزهای به اصلاح قومی و مذهبی شکل گرفته و به همین دلیل می‌توان آن را یادآور طرح خاورمیانه جدید دانست که بر تجزیه کشورهای غرب آسیا بر اساس خطوط قومیتی مبتنی بود.

بررسی سابقه استفاده از این نقشه در اینترنت هم نشان می‌دهد که در اندیشکده‌های مختلف، از آن برای نمایش تقسیم‌بندی‌های قومیتی در جهان استفاده شده است.

با این وجود، «مایا کوتسیانچیچ» سخنگوی موگرینی می‌گوید نباید از این تصویر برداشت سیاسی کرد و صرفا باید به آن به عنوان یک «اثر هنری» نگاه شود.

کوتسیانچیچ در مورد جنجال پیش آمده به واسطه انتشار این نقشه، گفت: «نقشه‌ای که به آن اشاره می‌کنید، صرفا یک اثر هنری است و هیچ پیام سیاسی‌ای پشت آن نیست.»

واکنش ها به تجزیه ایران در توئیت جنجالی فدریکا موگرینی

انتشار این تصویر توهین‌آمیز در حساب توییتری فدریکا موگرینی با خشم کاربران توییتر همراه شد و واکنش گسترده آنان را به همراه داشت. در ادامه واکنش‌های کاربران را که با هشتگ #موگرینی و در اعتراض به توهین بزرگ فدریکا موگرینی در توییتر منتشر شده است را می‌خوانید.

تجزیه ایران در توئیت جنجالی فدریکا موگرینی و سلفی حقارت

تجزیه ایران در توئیت جنجالی فدریکا موگرینی و سلفی حقارت

واکنش کاربران به ایران تجزیه شده در توییتر موگرینی

واکنش کاربران به ایران تجزیه شده در توییتر موگرینی ۱

واکنش کاربران به ایران تجزیه شده در توییتر موگرینی 2

واکنش کاربران به ایران تجزیه شده در توییتر موگرینی ۲

واکنش کاربران به ایران تجزیه شده در توییتر موگرینی 3

واکنش کاربران به ایران تجزیه شده در توییتر موگرینی ۳

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. فارس ۲. قدس آنلاین ۳. باشگاه خبرنگاران جوان ۴. مشرق

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *