انتقاد مسعود فراستی از شبی که ماه کامل شد: این فیلم در دفاع از ریگی است!

ماجرای انتقاد مسعود فراستی از شبی که ماه کامل شد چیست؟

انتقاد مسعود فراستی از فیلم شبی که ماه کامل شد جمله ای عجیب هم داشت. وی گفت شبی که ماه کامل شد در دفاع از ریگی است نه علیه او! و همچنین فیلمساز به خشونت علاقه دارد!

انتقاد مسعود فراستی

مجله اینترنتی پارسی گو: مسعود فراستی منتقد سرشناس کشورمان، در انتقاد از فیلم شبی که ماه کامل شد این فیلم را ضد ملی و ضد انسانی دانست. انتقاد مسعود فراستی از فیلم شبی که ماه کامل شد جمله ای عجیب هم داشت. وی گفت شبی که ماه کامل شد در دفاع از ریگی است نه علیه او! و همچنین فیلمساز به خشونت علاقه دارد!

شبی که ماه کامل شد

انتقادات تند مسعود فراستی از «شبی که ماه کامل شد»: یک فیلم ضد انسانی و ضد ملی/ این فیلم در دفاع از ریگی است/ فیلمساز علاقه شدیدی به خشونت دارد.

در میز نقد برنامه هفت مسعود فراستی به تندی از «شبی که ماه کامل شد» و سازندگانش انتقاد کرد و گفت: تمام فیلم های نرگس آبیار بده این فیلم بدترین فیلمش هست. این بدی از ناتوانی می آید که گاهی تنه اش به تنه آی کیو دار بودن هم می خورد. فیلم ظاهرا علیه یک جنایتکار جدی که برای ملت ما آشناست ساخته شده کسانی که فیلمنامه را خوانده‌اند چه نیروهای امنیتی چه فرهنگی فکر می کردند فیلم علیه ریگی هست اما این فیلم در دفاع از ریگی هست. اینکه آبیار چقدر از این مسیر آگاه هست نمی دانم اما میزانسن می فهمم و از روی فیلم می شود اینها رافهمید.

فیلمساز علاقه شدیدی به خشونت دارد هرچه خشونت در فیلم می بینیم دوربین باهاشه. این خشونت تمایل درونی و ناخودآگاه فیلمساز است که دوربین آن را عیان می کند. اینکه چقدر از کارش آگاه هست نمی دانم اما سینما این را لو می دهد . ما ریگی اصلی را سمپاتیک می بینیم و قیافه ای که برایش انتخاب شده سمپاتیک هست. جمله ای که درباره اسلام می گوید جمله ریگی هست اما توی فیلمساز نگاهت چی هست؟ کسی در فیلم در مقابل این نگاه نمی ایستد. من پلان به پلان در صحنه قتل فایزه می توانم توضیح بدهم که دوربین با قاتله. یک نما نداریم که دوربین از زاویه دختر باشد و اما یک اینسرت درشت از اسلحه در حال شلیک داریم که تقدیس خشونت می شود در انتها قاتل می آید بیرون و ماه کامل می شود آیا ماه برای یک قاتل کامل شد؟

شبی که ماه کامل شد 1

شخصیت مادر با بازی فرشته صدرعرفایی از صحنه ازدواج مرموز هست و نوع آمدنش در هر نما مرموز هست انگار یک توطئه‌گر هست.نمای آخر فیلم یک جمله تایپ شده می آید که نیروهای قدرتمند ما ریگی را دستگیر کردند.ما نیروی قدرتمندی در فیلم ندیدیم برعکس انفعال و بی دست و پایی دیدیم. کجا نیروهای امنیتی را می بینیم؟ که ریگی را نشانه می گیرد و نمی زند با این استدلال احمقانه که می خواهد خونش روی بچه ها نریزد! نیروهای امنیتی از این شوخی ها ندارند. بعد از جمله‌ی آخر فیلم لانگ شات و ماشین را داریم و مادر ریگی که دست دو بچه را گرفته و با چمدان به سمت ایران می آید و این سکانش ریشخند به جمله قبلی است. این دو بچه را زن مرموز توطئه گر و پشتیبان خاندان ریگی دارد بر می گرداند ایران که بزرگ شان کند . نرگس آبیار در این فیلم سر سفارش دهنده هایش را کلاه گذاشته!

وقتی فیلم در میزانسن و حسش از دشمن ملی من دفاع می کند یعنی علیه منافع ملی من هست . درسته گویا این فیلم هیچ حمایت دولتی نداشته اما حمایتی امنیتی و حمایت دستگاه امنیتی که دولتی نیست هست؟ فیلم «شبی که ماه کامل شد» مطلقا فیلم سفارشی است و مطلقا به این سفارش هم خیانت شده و دور زده شد‌ه. و فیلم فیلمی شده در دفاع از یک تروریست ضدملی. به نظرم فیلم «شبی که ماه کامل شد» غیر از اینکه فیلم ضد ملی است، ضد انسانی هم هست. سینمای ناچیزی دارد و طرفدار خشونت هست.

گرددآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: در حاشیه

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *