افتضاح و رسوایی در برگزاری فینال جام حذفی! برگزاری نامنظم جشن: پرسپولیس قهرمان شد!

پرسپولیس قهرمان جام حذفی + حواشی برگزاری و جشن

در یکی از طولانی ترین بازی های تاریخ فوتبال! تیم فوتبال پرسپولیس قهرمان جام حذفی شده و موفق شد دومین جام این فصل خود را برانکو به دست آورد.

پرسپولیس قهرمان جام حذفی

مجله اینترنتی پارسی گو: در یکی از طولانی ترین بازی های تاریخ فوتبال! تیم فوتبال پرسپولیس قهرمان جام حذفی شده و موفق شد دومین جام این فصل خود را برانکو به دست آورد. در این مطلب جزئیات بازی و حواشی آنرا بررسی می کنیم.

قهرمانی قرمزها در طولانی‌ترین بازی تاریخ: پرسپولیس ۱- داماش صفر: فصل رویایی با ۲ جام

شاگردان برانکو قهرمانی لیگ برتر را در جام حذفی نیز تکرار کردند و با برتری مقابل داماش فصل را به بهترین شکل به پایان رساندند.

پرسپولیس بعد از سومین قهرمانی متوالی در لیگ برتر که نتیجه‌ای تاریخی برای آنها رقم زد، باروحیه بالا دیدار نیمه نهایی جام حذفی برابر سپاهان را برگزار کرد و در ثانیه‌های پایانی موفق به برتری در آن دیدار شد، اما سرخ پوشان برای پایان یک فصل رویایی نیاز به پیروزی در بازی فینال مقابل داماش گیلانیان داشتند که توانستند این کار را انجام دهند و با گل تماشایی علی علیپور از روی ضربه ایستگاهی حریف دسته دومی خود را شکست دهند و بعد از ۲۰ سال هر دو جام فوتبال ایران را به دست بیاورند.

دیدار پرسپولیس و داماش در حالی برگزار شد که قرار بود این مسابقه از ساعت ۲۱ یکشنبه شب آغاز شود ولی بخاطر عدم اختصاص جایگاه ویژه به تماشاگران گیلانی، اعضای این تیم در موعد مقرر بازی را شروع نکردند تا این دیدار پس از وقفه ۱۴۰ دقیقه‌ای و گرم کردن دو تیم بعد از سومین بار پیاپی، به سرانجام برسد و در نهایت قرمزها با یک گل از سد داماش عبور کنند و به قهرمانی جام حذفی برسند.

جشن قهرمانی پرسپولیس در فینال جام حذفی

جشن قهرمانی پرسپولیس در فینال جام حذفی

اطلاعات بازی

فینال جام حذفی؛ یکشنبه: ۹۸/۰۳/۱۲ ؛ ساعت: ۲۱
استادیوم: شهدای فولاد خوزستان/ تماشاگر: ۳۱۰۰۰ نفر
داور: موعود بنیادی‌فر؛ کمک‌ها: بابک داوری و علی دودانگه؛ داور چهارم: حسین مرادی/ داوران پشت دروازه: حسین زرگر و کوپال ناظمی/ ناظر داوری: زاهد بحرینی.

پرسپولیس تهران

علیرضا بیرانوند
سید جلال حسینی
محسن ربیع‌خواه
مهدی شیری
محمد نادری
کمال کامیابی‌نیا
احمد نوراللهی
سیامک نعمتی(۴+۹۰- حسین ماهینی)
مهدی ترابی(۶۵- امید عالیشاه)
ماریو بودیمیر(۸۵- مهدی شریفی)
علی علیپور

سرمربی: برانکو ایوانکوویچ

داماش گیلانیان

جاسم یاسراللهی
محمد مختاری
کنعان طاهرنژاد
آزاد جعفرزاده
مصطفی آقاجانی
جابر نصیری
محمد رستمی
عباس کندل
علیرضا توکلی(۶۲- علی آل‌کثیر)
میلاد پورصف‌شکن
میثم فرزانه(۷۲- مرتضی حیدری)

سرمربی: سیامک فراهانی

اخطار

  • محمد مختاری(۳۰) مرتضی حیدری(۷۶) از داماش
  • مهدی شیری(۴۸) از پرسپولیس

شرح گل

پرسپولیس ۱ – داماش صفر (دقیقه ۲۳: علی علیپور): ضربه ایستگاهی تماشایی علی علیپور از فاصله‌ای حدودا ۳۰ متری به گوشه پایین سمت چپ دروازه داماش و دور از دستان یاسراللهی رفت تا پرسپولیس با یک گل پیش بیفتد.

لحظات حساس

  • دقیقه ۷: ارسال ترابی به علی علیپور رسید که شوت او از محوطه جریمه پس از برخورد به نصیری راهی کرنر شد.
  • دقیقه ۸: ارسال نعمتی از جناح چپ زمین و ضربه سر نوراللهی روی تور دروازه داماش فرود آمد.
  • دقیقه ۱۳: شوت خطرناک جابر نصیری از فاصله‌ای حدودا ۲۵ متری را بیرانوند درازکش راهی کرنر کرد.
  • دقیقه ۱۴: عباس کندل توپ برگشتی از کرنر را با شوت روی پا زد که این موقعیت هم راهی به دروازه پرسپولیس نداشت و به بیرون رفت.
  • دقیقه ۱۷: نعمتی با جای گذاشتن دو مدافع داماش وارد محوطه جریمه شد که شوت پُرقدرت زمینی او به شکل خطرناکی از کنار دروازه به بیرون رفت.
  • دقیقه ۲۱: ضربه سر جابر نصیری روی توپ ارسالی از کرنر با فاصله کمی از دروازه پرسپولیس به بیرون رفت.
  • دقیقه ۲۹: شوت روی پای سیامک نعمتی از پشت محوطه جریمه با اختلاف کمی از کنار دروازه داماش به بیرون رفت.
  • دقیقه ۳۱: نزدیک بود در عین ناباوری دروازه پرسپولیس باز شود، اما توپ ارسالی از جناح چپ زمین و تکل فرزانه تبدیل به گل نشد و به بیرون رفت.
  • دقیقه ۳۶: بودیمیر در شرایط خوبی روی پاس شیری صاحب موقعیت تک به تک شد، اما ضربه او را یاسراللهی برگشت داد؛ البته در این صحنه آفساید مهاجم پرسپولیس گرفته شده بود.
  • دقیقه ۴۴: ضربه سر رستمی روی توپ ارسالی از ضربه آزاد از کنار دروزاه پرسپولیس به اوت رفت.
  • دقیقه ۵۳: بودیمیر بعد از دریافت پاس کامیابی‌نیا، روی خط محوطه جریمه داماش روی زمین افتاد ولی بنیادی‌فر اعتقادی به اعلام پنالتی نداشت.
  • دقیقه ۵۶: سانتر جعفرزاده از جناح راست و ضربه سر پورصف‌شکن با اختلاف کمی از روی دروازه پرسپولیس به بیرون رفت.
  • دقیقه ۵۹: پاس نعمتی و شوت بغل پای نوراللهی در دستان یاسراللهی جای گرفت.
  • دقیقه ۷۱: ارسال عالیشاه از روی ضربه آزاد و ضربه پشت سر علیپور را یاسراللهی به شکل ناقص دفع کرد و در ادامه نوراللهی توانست گلزنی کند، اما قبل از آن خطای بودیمیر روی دروازه‌بان داماش گرفته شده بود.
  • دقیقه ۷۶: فرصت گلزنی خوبی نصیب بازیکنان داماش شد که مرتضی حیدری نتوانست گلزنی کند و ضربه او را بیرانوند مهار کرد.
  • دقیقه ۷۹: آل‌کثیر موقعت خوبی با نفوذ از سمت راست به دست آورد، اما شوت زمینی پای راست او دقت لازم را نداشت و به اوت رفت.
  • دقیقه ۸۰: شوت تماشایی علیپور از پشت محوطه جریمه به تیرک افقی دروازه داماش برخورد کرد و راهی اوت شد.

بهترین بازیکن

علی علیپور با وجود اینکه نتوانست لیگ برتر را با آقای گلی به پایان برساند، اما در بازی فینال جام حذفی خوش درخشید و با گل زیبایی که از روی ضربه ایستگاهی به ثمر رساند، پیروزی قرمزها را برابر داماش گیلانیان رقم زد؛ مهاجم نوک پرسپولیس با شوت‌زنی و ضربات سر هم دروازه داماش را تهدید کرد و یک بار نیز تیرک افقی دروازه این تیم را به لرزه درآورد، اما سهم او در روزی که نمایش خوبی داشت، یک گل بود.

اتفاق ویژه

عجیب‌ترین بازی فصل ۹۸-۹۷ و یکی از پُرحاشیه‌ترین فوتبال‌های تاریخ فوتبال ایران در فینال جام حذفی رقم خورد؛ جایی که قرار بود بازی پرسپولیس و داماش از ساعت ۲۱ شنبه شب برگزار شود ولی بخاطر عدم حضور داماشی‌ها به دلیل عدم اختصاص جایگاه ویژه به تماشاگران این تیم، با تاخیر ۱۴۰ دقیقه‌ای آغاز شد.

جشن قهرمانی پرسپولیس در فولاد آرنا

جشن قهرمانی پرسپولیس در فولاد آرنا

در حاشیه

* شجاع خلیل‌زاده و سروش رفیعی دو بازیکنی هستند که به دلیل محرومیت پرسپولیس را برابر داماش همراهی نمی‌کنند.
* میلاد پورمحسن، سعید طالبی و میثم میرپسندیده از داماش گیلانیان بخاطر محرومیت نمی‌توانند مقابل پرسپولیس به میدان بروند.

* برانکو در زمان ورود به زمین به شدت از سوی تماشاگران تشویق شد.
* محسن خلیلی، مدیر تیم پرسپولیس از طریق بلندگو به هواداران اعلام کرد در پایان مسابقه اجازه دهند مراسم اهدای جام به خوبی برگزار شود.

* بیش از ۱۰ هزار تماشاگر بیرون از ورزشگاه شهدای فولاد حضور دارند.
* هواداران به دلیل ازدحام جمعیت وارد جایگاه خبرنگاران شدند و عده‌ای از اصحاب رسانه نیز مجبور به رفتن به کنار زمین شدند.
* درآستانه شروع مسابقه، ازدحام شدیدی در کنار زمین وجود دارد که همین مسئله موجب اعتراض برانکو شده است.

* عدم اختصاص جایگاه ویژه برای تماشاگران داماش گیلانیان، اعتراض سرمربی و اعضای این تیم را به همراه داشته است.
* ورود هواداران به جایگاه اختصاصی خبرنگاران، تنش و درگیری را بین تماشاگران به وجود آورده و همین مسئله به شکستن میزها و پریزهای برق کشیده شده است.
* با وجود اینکه ساعت ۲۱ گذشته، اما بازی شروع نشده و ازدحام کنار زمین و جو متشنج ورزشگاه این اجازه را به مسؤولان برگزاری مسابقه نداده است.

* پیش از شروع بازی، مراسم تقدیر از شهدای مدافع حرم برگزار شد.
* بازیکنان تیم داماش گیلانیان بخاطر عدم اختصاص جایگاه ویژه به ۲ هزار تماشاگر این تیم که از استان گیلان به اهواز سفر کردند، حاضر به آغاز مسابقه نیستند و وارد زمین نمی‌شوند.

* بالاخره و با گذشت ۴۵ دقیقه از ساعت ۲۱ (زمان شروع مسابقه)، اعضای تیم داماش گیلان حاضر به انجام مسابقه شدند و به زمین آمدند.
* بازیکنان پرسپولیس و داماش پس از ۴۵ دقیقه تاخیر در برگزاری مسابقه، مشغول گرم کردن شدند و در حالی که ساعت ۲۱:۵۰ را سپری می‌کنیم، بازی آغاز نشده است.

* ساعت ۲۲:۳۰ برانکو بازیکنان پرسپولیس را به رختکن برد تا احتمال لغو این مسابقه قوت بگیرد.
* ساعت ۲۳:۰۰ خبیری، مشاور مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه فوتبال برتر خبر از برگزاری فینال جام حذفی داد!
* در ساعت ۲۳:۰۵ تعدادی از تماشاگران که ورزشگاه را ترک کرده بودند به سکوها بازگشتند ولی صندلی های خالی زیادی به چشم می‌خورد.
* ساعت ۲۳:۱۰ بازیکنان داماش و در ادامه پرسپولیسی‌ها وارد زمین شدند تا برای سومین بار گرم کرده و آماده برگزاری مسابقه شوند.
* مراسم قبل از آغاز مسابقه از ساعت ۲۳:۱۵ برگزار شد.

* بازی بعد از ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه تاخیر آغاز شد!

* قبل از شروع بازی، اصابت یک سنگ با سر مامور نیروی انتظامی موجب شکسته شدن سر وی شد.

* در دقیقه ۷۰ درگیری فیزیکی بین بازیکنان دو تیم اتفاق افتاد که بنیادی‌فر در این صحنه از کارت زرد خود استفاده نکرد.

* ماهینی پس از مصدومیت طولانی مدت در لحظات پایانی وارد زمین شد و برابر داماش حضور تعویضی داشت.

فاجعه کامل شد: افتضاح و رسوایی در برگزاری فینال جام حذفی

افکار عمومی هنوز از شوک قانون خلق الساعه ۷۰ سی، ۵۰-۵۰، ۵۰-۳۰-۲۰(!)، نیمه نهایی بیرون نیامده که فاجعه تکمیلی در اهواز حقایق را برملا کرد: اینهایی که در راس امور فوتبال کشورند اصلا این کاره نیستند.

اصطلاح گِل گرفتن را احتمالا برای همین مواقع بکار می برند. برای زمانی که نه تنها دیگر امیدی به تغییر، تحول و اصلاح نیست بلکه وجود چیزی حتی عصبانیتان می کند. آن هم نه یک عصبی شدن معمولی، چیزی در حد انفجار!

پس از برگزاری پرحرف و حدیث دیدار تیم های سپاهان و پرسپولیس در اصفهان که مسئولان سازمان لیگ به هر نحو ممکن آن را به پایان بردند (شک نکنید حتی اگر خدای نکرده کسی جانش را از دست می داد بازهم حتما این بازی در همان روز انجام می شد) برگزاری بازی فینال در اهواز با بیش از دو ساعت‌تاخیر جدیدترین دستاورد مسئولان فوتبال کشور است.

دیداری که شاید از فینال جام حذفی فصل قبل نه، ابتدای فصل هم نه، لااقل از چند ماه پیش مشخص بود که قرار نیست دیگر در خرمشهر برگزار شود اما به طور رسمی هیچ چیزی اعلام نشد تا اینکه شهر مشهد و ورزشگاه امام رضا به طور غیر علنی به عنوان میزبان تعیین شد.

بعد از این انتخاب و در حالی که مسئولان سازمان لیگ هنوز نمی دانستند آیین نامه مسابقات جام حذفی و علت و حکمت انتخاب میزبان در این مسابقات چیست با طرح سهمیه ۵۰-۵۰ برای تماشاگران تیم های میزبان و میهمان در نیمه نهایی، خود را گرفتار بی خردی خودساخته ای کردند که تبعات آن همچنان و پس از مسابقه هم ادامه یافت.

نپذیرفتن هدایت تیم امید توسط یحیی گل محمدی در حالی که ریاست فدراسیون روی آنتن زنده با اطمینان از این انتخاب خبر داد و بیانیه محقانه داماشی ها که پدیده را در فینال ذینفع می دانستند انتخاب محل فینال را با اشکال روبرو کرد تا اینکه افراد صاحب نفوذ در هیات رییسه فدراسیون با اعمال نفوذ، در نهایت شهر اهواز و ورزشگاه فولاد را به عنوان میزبان دیدار فینال انتخاب کردند و شد آنچه نباید می شد.

هیات فوتبال استان خوزستان ذوق زده از بدست آوردن این میزبانی بادآورده به دلیل بی خبری از اوضاع و احوال فوتبال کشور فکرش را هم نمی کرد تیم دسته دویی داماش هم طرفدار داشته باشد پس با افتضاح پر کردن ورزشگاه توسط طرفداران پرسپولیس کاری کرد که مرزهای بی قانونی جابجا شود و در نهایت ذوق زدگی این مسئولان و بی اختیاری رییس سازمان لیگ رسوایی بزرگی را به باور آورد بدین صورت که حتی ۱۰ درصد معمول و قانونی هم به تماشاگران یکی از دو تیم حاضر در فینال تعلق نگرفت!

فاجعه وقتی بزرگتر و تکمیل شد که پس از حاضر نشدن داماشی ها برای حضور در میدان پس از خواهش و التماس های بی فایده و تاخیر بسیار، به تماشاگران اعلام شد بازی لغو شده است. تا احتمالا با این حربه عده ای ورزشگاه را ترک کنند تا جا برای داماشی های پشت در مانده باز شود. تصمیمی مشمئز کننده.

آنها که به هر قیمتی میزبان دیدار فینال شده بودند با هر ترفند نادرست و زننده ای بالاخره موفق شدند در ساعت ۲۳:۲۰ بازی را برگزار کنند بدون اینکه فکرشان به این مساله رسیده باشد که اگر بازی به وقت های اضافه و ضربات پنالتی برود، مراسم اهدای جام باید ساعت ۳ صبح برگزار شد!

متاسفانه در این بلبشو تنها چیزی که مهم نیست، حال و روز تماشاگر بینواست. فکرش را بکنید هزار کیلومتر راه را طی کرده اید، کلی هزینه کرده اید، برای برگشت بلیت هواپیما گرفته اید تا روز بعد روزه تان به اشکال نخورد و بتوانید در محل کار خود حاضر شوید اما همه چیز به یکباره بهم بریزد و مجبور شوید دست خالی به خانه برگردید… حالا با بلاتکلیفی، ناراحتی و عصبانیت ورزشگاه را به مقصد خود ترک کرده اید که می شنوید مهمترین فوتبال دنیا(!)، فینال جام حذفی ایران با وجود تاخیر فراوان و اتفاقات عجیب و غریبش در حال برگزاری است!

حالا خودتان را جای چنین تماشاگری بگذارید. اصلا مگر کسی می تواند در چنین شرایطی از کوره در نرود؟ آنها هرچه بگویند و هرکار بکنند حق دارند تا به هر نحوی اعتراضشان را بروز دهند و تنها چیزی که شاید، شاید کمی آرامشان کند خبر استعفای دسته جمعی مسئولان برگزار کننده فینال جام حذفی فصل ۹۸-۹۷ فوتبال ایران است. این فوتبالدوستان خشمگین به برکناری یک نفر، آن هم اجرا کننده اوامر بالادستی اکتفا نمی کنند و منتظر خداحافظی همیشگی آقایان بی کفایت از فوتبال کشور هستند. لطفا بیش از این روی اعصاب مردم راه نروید و با جان آنها بازی نکنید.

حواشی بازی پرسپولیس داماش

حواشی بازی پرسپولیس داماش

با حضور رئیس فدراسیون در پاریس: چه کسی فتاحی را محروم کرد؟

حواشی ایجاد شده در دیدار پایانی جام حذفی، کمیته اخلاق را مجبور به صدور بیانیه کرد. بیانیه ای که در آن اعلام شد مسئول برگزاری رقابت های لیگ برتر از ادامه حضور در این پست محروم شد.

یکی از عجیب و غریب ترین بازی های تاریخ فوتبال ایران در جریان است لحظه ای نیز خبری درباره حواشی آن نشنویم. کمیته ها و دپارتمان های مختلف حاضر در فدراسیون به همراه تلاش هایی که در وزارت برای جمع کردن حواشی این دیدار انجام گرفته است، نشان می دهد عزم عمومی مسئولان ورزشی و فوتبالی به دنبال این است تا هر چه سریعتر به مشکلات موجود در پرونده این دیدار رسیدگی کنند.

همین سرعت برای رسیدگی به موضوع فینال جام حذفی باعث شد تا کمیته اخلاق خیلی زود اعلام کند سعید فتاحی، مسئول برگزاری بازی های لیگ محروم است و از دو عضو بلندپایه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نیز خواسته تا به ایراد توضیحاتی درباره حواشی دیدار دو تیم پرسپولیس و داماش گیلان بپردازند.

در بیانیه کمیته اخلاق که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت، آمده است: با توجه به بی کفایتی و بی تدبیری رخ داده در فرآیند برگزاری مسابقه فینال جام حذفی بین تیم های پرسپولیس تهران و داماش گیلان که منجر به بی نظمی، ایجاد هرج و مرج و لطمه به اعتبار و حیثیت فوتبال ملی گردیده، آقای سعید فتاحی تا اطلاع ثانوی از هر گونه فعالیت در حوزه فوتبال محروم و آقایان حیدر بهاروند و عبدالکاظم طالقانی برای ارائه توضیحات در خصوص وقایع رخ داده درجریان مسابقه مذکور، در روز دوشنبه ١٣ خرداد به کمیته اخلاق احضار شدند.

در این میان سوالی به وجود می آید که در صورت حضور رئیس فدراسیون فوتبال در پاریس به چه ترتیب مقام مسئولی از سازمان لیگ تا اطلاع ثانوی محروم شده است. البته در این باره باید عنوان کرد کمیته ای مانند کمیته اخلاق قطعا می تواند به حواشی خاص در فوتبال ایران و اتفاقاتی که می افتد رسیدگی کند اما شرایط حاد ایجاده شده در اهواز باعث شده تا هر حرکتی درباره جمع و جور کردن حاشیه ها بیشتر از حد معمول به چشم بیاید و به همین دلیل وقتی با عنوان فتاحی محروم شد، روبرو شدیم این سوال ایجاد شد که در صورت خروج مهدی تاج از کشور و حضور وی در فرانسه، چطور اقدام به محرومیت (حتی تا اطلاع ثانوی) انجام می شود.

البته ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد احتمال ارتباط کمیته اخلاق با رئیس فدراسیون وجود داشته و این احتمال می رود که محرومیت فتاحی با اطلاع مهدی تاج بوده و این اتفاق طی روند قانونی و برای جمع کردن حواشی موجود افتاد.

کشمکش بوقچی و هوادار در فولاد آرنا: جام را از دست محسن خلیلی زدند!

در پایان جشن قهرمانی تیم پرسپولیس عده ای از هواداران این تیم وارد زمین شدند و جشن را به هم ریختند. جشن پرسپولیس برخلاف بازی، در کمال تعجب با نظم خوبی جلو می‌رفت تا این که در لحظات پایانی هواداران از گوشه و کنار استادیوم وارد زمین چمن شدند و اوضاع به هم ریخته شد. آن ها هر کدام به سمت یک بازیکن می‌دویدند و از او پیراهن قهرمانی می‌خواستند و درخواست عکس سلفی می‌کردند!

این در حالی بود که پرسپولیسی ها در حال زدن دور افتخار با جام قهرمانی بودند. باتوجه به همین شلوغی در چمن ورزشگاه، محسن خلیلی جام را در دست گرفت تا هرچه سریع‌تر به رختکن ببرند و از گزند جیمی جامپ ها دور کنند. در همین حین یکی از بوقچی ها هم که خود را از سکو به زمین رسانده بود، خلیلی را همراهی کرد.

ثانیه هایی بعد چند هوادار و بوقچی سرپرست پرسپولیس را دوره کردند و حتی بعضی از آن ها میخواستند تا با جام قهرمانی عکس یادگاری بگیرند اما مقاومت محسن خلیلی سبب شد تا جام سرانجام به سلامت به رختکن پرسپولیس برسد.

جام را از دست محسن خلیلی زدند

جام را از دست محسن خلیلی زدند

این اتفاقات عجیب در حالی رقم خوردند که در آخرین لحظات جشن قهرمانی تمام قسمت های چمن استادیوم با هواداران پر شده بود.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: ورزش سه

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

یک دیدگاه در “پرسپولیس قهرمان جام حذفی + حواشی برگزاری و جشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *