برگزاری جشنواره غذای ملل برای ارائه آداب و رسوم ملت‌های دیگر در مشهد

برگزاری جشنواره غذای ملل در مشهد + تصاویر

جشنواره غذای ملل با هدف با نشان دادن آداب و رسوم ملل مختلف و نیز با طعم وحدت میان مسلمانان جهان در مشهد در حال برگزاری است.

جشنواره غذای ملل 1

مجله اینترنتی پارسی گو: جشنواره غذای ملل با طعم وحدت میان مسلمانان جهان در مشهد در حال برگزاری است. معاون ارتباطات و امور بین الملل جامعه‌المصطفی گفت: تلاش کردیم در این نمایشگاه با نشان دادن آداب و رسوم ملل مختلف بحث وحدت امت اسلامی را به‌نمایش بگذاریم.

جشنواره غذای ملل با طعم «وحدت میان مسلمانان جهان» در مشهد

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد در حال برگزاری است و فعالان قرآنی بسیاری در آن به‌ ارائه تحقیقات قرآنی خود می‌پردازند.

در این نمایشگاه ارائه برنامه‌های داخلی برعهده فعالان و موسسه‌های قرآنی مشهد و ارائه فعالیت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه تبلیغ بین‌الملل، بر عهده جامعه المصطفی العالمیه خراسان رضوی است.

به‌ کارگیری روش‌های نوین تبلیغی و استفاده از غرفه‌های تخصصی مختلف در حوزه تبلیغ و توجه ویژه در مبادلات فرهنگی اقوام و کشورهای مختلف اسلامی از نکاتی بوده که در این نمایشگاه توجه ویژه‌ای به‌ آن شده است.

زمانی که وارد نمایشگاه می‌شوید با توجه به وسعت آن قطعا در انتخاب سالن‌ها و غرفه‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شوید، اما از مزیت‌های چهاردهمین دوره نمایشگاه تفکیک غرفه‌های بین‌الملل از فعالان قرآنی داخلی است که سالن مجزایی را برای آن‌ها تدارک دیده‌اند.

جشنواره غذای ملل 2

جشنواره غذای ملل

۲۰ کشور با ۵۰ نوع غذا در جشنواره غذای ملل

برخی از مردم تصمیم گرفته بودند قبل از افطار وارد فضای نمایشگاه شوند و تا افطار در غرفه‌ها گشت و گذاری کنند و پس از فرارسیدن لحظات روحانی اذان مغرب، افطار را در کنار کانون گرم خانواده و فضای باز نمایشگاه که این روزها هوایی کاملا بهاری دارد، صرف کنند.

اما امشب نمایشگاه حال و هوای دیگری را علاوه بر مباحث قرآنی شب‌های گذشته دارد چرا که ۲۰ کشور جهان با ۵۰ نوع غذا در نمایشگاه حضور یافته‌اند تا با برگزاری جشنواره غذا با عنوان «سفره افطار ملل» بتوانند فرهنگ مردم مسلمان کشور خود را در ماه رمضان به بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی قرآن نشان دهند.

«پاکستان، افغانستان، آذربایجان، چین، ساحل عاج، نیجریه، هند، تاجیکستان، گرجستان، کره جنوبی، بنگلادش، گینه، سنگال، میانمار، عراق، الجزایر، کامرون، کنیا، اندونزی و نیجر» ۲۰ کشور حاضر از ۵ قاره در جشنواره افطار ملل هستند که به همت جامعه المصطفی مشهد گرد یکدیگر آمده‌اند تا بار دیگر نشان دهند جوانان مسلمان با هر نژاد و رنگ پوستی به دنبال هر بهانه‌ای هستند تا اتحاد مثال زدنی خود را به رخ جهانیان بکشند.

غرفه ای که این جشنواره در آن برگزار می‌شد پر بود از بازدیدکنندگانی بود که مشتاق این بودند تا با فرهنگ هر کشور آشنا شوند و حتی برخی از بانوان ایرانی با بانوان ملیت‌های دیگر صحبت می‌کردند تا بتوانند دستور پخت غذا را دریافت کنند.

غذای کشورهای آفریقایی از جمله غذاهایی بود که مورد توجه مردم قرار گرفته بود چرا که این غذاها از مواد غذایی و شکل و شمایل خاصی درست شده بود و این می‌توانست نکات جالبی برای مردم ایران باشد و این موضوعات باعث می‌شد، حتی برخی از علاقه‌مندان به کشورهای دیگر برای دقایقی با طلاب دیگر کشورها به صحبت بپردازند و در خصوص مباحث روز دیگر کشورها بشنوند.

نکته جالب دیگری که این جشنواره داشت این بود که غذاها را بازدیدکنندگان تست می‌کردند و می‌توانستند هر چند مقداری کم از طعم غذای فرهنگ‌های دیگر بچشند و حتی بر اساس نظرات برخی از کارشناسان این طعم‌ها می‌تواند نشان‌دهنده شخصیت رفتاری ملت‌ها باشد.

طلاب و حاضران دیگر ملت‌ها از اینکه توانسته بودند به بهانه غذا آداب و رسوم ملت و کشور خود را در ماه رمضان به مردم ایران اطلاع دهند خوشحال بودند و حتی برخی از آن‌ها نسبت به برگزاری جشنواره‌هایی از این دست به شدت استقبال می‌کردند و اعتقاد داشتند این جشنواره‌ها به شدت می‌تواند در نزدیکی ملت‌های مسلمان به یکدیگر کمک کند.

جشنواره غذای ملل 1

جشنواره غذای ملل

جشنواره غذای ملل برای ارائه آداب و رسوم ملت‌های دیگر در ماه رمضان است

در حاشیه برگزاری این جشنواره هادی هاشمی معاون ارتباطات و امور بین‌الملل جامعه‌المصطفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: جامعه المصطفی نهادی علمی حوزوی است که در قالب آکادمیک فعالیت و مشتاقان علوم دینی را از سراسر جهان جذب و پس از تحصیل در علوم اسلامی، آن‌ها را برای تبلیغ اسلام ناب محمدی به‌سراسر جهان اعزام می‌کند.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل جامعه‌المصطفی با بیان اینکه جامعه‌المصطفی وظیفه و رسالت سنگینی دارد، اظهار کرد: در فضای نمایشگاه بین المللی قرآن بر خود وظیفه دانستیم که به‌معرفی این مجموعه علمی بپردازیم.

وی گرد هم آوردن ملیت‌های مختلف را یکی از اهداف برپایی این نمایشگاه دانست و تصریح کرد: همچنین با برپایی این نمایشگاه به‌دنبال این هستیم یکی از اهداف اصلی جامعه‌المصطفی که تقریب میان ملل مختلف است را نشان دهیم، به‌همین دلیل یکی از بحث هایی که برای رسیدن به‌وحدت ملیت‌های مسلمان دنبال کردیم این بوده که آداب و رسوم ملیت‌های مختلف را به‌نمایش بگذاریم.

هاشمی تاکید کرد: تلاش کردیم در این نمایشگاه با نشان دادن آداب و رسوم ملل مختلف بحث وحدت امت اسلامی را به‌نمایش بگذاریم.

لزوم برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی برای شناخت ملت‌های مختلف از آداب و فرهنگ یکدیگر

با توجه به این که اسلام دینی فراگیر و جهانی است و کشورهای مختلف جهان در ۵ قاره اسلام را پذیرفته‌اند و اسلام به تمام قاره‌ها صادر شده، بعد مسافتی و جغرافیایی بسیاری ایجاد شده است که نمی‌توان به راحتی میان اقوام و فرهنگ‌ها ارتباط برقرار کرد.

استکبار جهانی امروز از هر راهی برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان جهان استفاده می‌کند تا بخواهد دشمنی خود را با مسلمان ثابت کند به همین جهت مسلمانان نیز باید به هر بهانه‌ای برای ایجاد وحدت دور یکدیگر جمع شوند تا بتوانند ثابت کنند اتحاد میان مسلمانان ناگسستنی است و آن ها از هر راهی برای اظهار وحدت حداکثری استفاده می‌کنند.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: فارس

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *