عراقچی به افغانی ها چه توهینی کرد و چه واکنشی داشت؟

ماجرای توهین عراقچی به افغانی ها چیست؟ + جزئیات

ماجرای توهین عراقچی به افغانی ها از این قرار است که عراقچی در گفتگوی ویژه خبری عنوان می کند با توجه به شرایط ممکن است از افغانی ها بخواهیم کشور را ترک کنند.

توهین عراقچی به افغانی ها سید عباس عراقچی

مجله اینترنتی پارسی گو: «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح تصمیم امروز شورای عالی امنیت ملی کشورمان در توقف برخی از تعهدات برجامی پرداخت. این اظهارات که با عنوان توهین عراقچی به افغانی ها داغ شده است، با واکنش گسترده روبرو شد و البته واکنش خود عراقچی را هم در پی داشت. ماجرای توهین عراقچی به افغانی ها از این قرار است که سید عباس عراقچی در گفتگوی ویژه خبری عنوان می کند با توجه به شرایط سیاسی ممکن است از افغانی ها بخواهیم کشور را ترک کنند. سید عباس عراقچی در گفتگو با شبکه خبر بیان داشت دست مهاجران افغان را هم می بوسیم، اما روی سخن من با آنها نبوده است.

عراقچی درباره افغانی های مقیم ایران چه گفته بود؟

عراقچی در بخشی از اظهاراتش درباره اتباع افغانی در ایران گفت: وقتی تحریم‌های آمریکا اثر کند منابع مالی ما محدود شود و فروش نفت ایران به صفر برسد که البته این اتفاق نمی‌افتد ما مجبور هستیم که سیاست‌های ویژه‌ای برای اقتصاد خود اعمال کنیم و ممکن است در یک جا به یک نقطه‌ای برسیم که نتوانیم این هزینه‌ها را ادامه دهیم و در آن صورت ممکن است از خواهران و برادران افغانستانی خود بخواهیم ایران را ترک کنند.

کاربران فضای مجازی در توئیتر به این اظهارات معاون سیاسی وزیر امور خارجه واکنش نشان دادند.

حسین شریعتمداری

عراقچی باید ایران را ترک کند یا مهاجران افغان؟

حسین شریعتمداری در واکنش به توهین عراقچی به افغانی ها در کیهان نوشت: حضور برادران و خواهران افغانی در ایران اسلامی سرشار از ایثار و جانبازی است،‌ حضرتعالی و وزارتخانه متبوعتان غیر از تحمیل سند ذلت‌بار برجام و برباد دادن امکانات و ظرفیت‌های کشور چه دستاوردی داشتید؟

متن کامل یادداشت حسین شریعتمداری به این شرح است:

اظهارات سخیف آقای عراقچی درباره برادران و خواهران افغانی مقیم ایران، در جغرافیای سخنان آن شب ایشان یک «وصله ناجور»! است و به جمله معترضه‌ای شبیه است که با موضوع مورد بحث وی همخوانی ندارد. ناهمخوانی اظهارات وی با موضوع مصاحبه، این احتمال را قوت می‌بخشد که ایشان اصرار عجیب و سؤال‌برانگیزی داشته است به هر بهانه‌ای که شده، آن اظهارات سخیف را بر زبان آورد!

موضوع مصاحبه ایشان بدعهدی آمریکا و اروپا در انجام تعهدات برجامی آنها بوده است و فقط نیم نگاهی به آنچه آقای عراقچی در این مصاحبه مطرح کرده است به وضوح نشان می‌دهد که ایشان غیر از تکرار مکررات، هیچ سخن تازه و ناشنیده‌ای برای مخاطبان آن برنامه نداشته است. تنها سخن تازه آقای عراقچی در مصاحبه یاد شده، اظهارات دشمن‌پسند وی درباره مهاجران مظلوم افغانستان در ایران اسلامی است از این روی، به وضوح می‌توان نتیجه گرفت که ایشان در مصاحبه خویش غیر از آنچه در این خصوص گفته است برنامه دیگری نداشته است!

آقای عراقچی می‌گوید: «وقتی تحریم‌های آمریکا اثر کند منابع مالی ما محدود شود و فروش نفت ایران به صفر برسد که البته این اتفاق نمی‌افتد ما مجبور هستیم که سیاست‌های ویژه‌ای برای اقتصاد خود اعمال کنیم و ممکن است در یک جا به یک نقطه‌ای برسیم که نتوانیم این هزینه‌ها را ادامه دهیم و در آن صورت ممکن است از خواهران و برادران افغانستانی خود بخواهیم ایران را ترک کنند»

باید از آقای عراقچی پرسید؛ جنابعالی از کدام جایگاه سخن می‌گویید و حکم صادر می‌کنید؟! اگر به نمایندگی از وزارت خارجه سخن می‌گویید که وای به حال وزارت خارجه! و اگر از پیش خود اظهار نظر کرده‌اید که بازهم وای به حال وزارت خارجه‌ای که جنابعالی معاون سیاسی آن هستید! آیا اظهارات سخیف شما دقیقاً و بی‌کم و کاست همسو با سیاست اعلام شده آمریکا و اسرائیل برای جدا کردن ملت‌های مسلمان منطقه از ایران اسلامی نیست؟! مگر همین دو روز قبل مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با همین منظور و انگیزه به عراق نرفته بود؟! مگر جان بولتون رسماً از جدایی میان ملت‌های مسلمان منطقه با ایران اسلامی به عنوان یکی از اهداف استراتژیک آمریکا یاد نکرده بود؟! آقای عراقچی! شما نمی‌دانید که برادران افغانی ما با حضور در جنگ تحمیلی و در دفاع از کیان اسلام بیش از ۳ هزار شهید داشته‌اند؟! اصلاً شما می‌دانید که تیپ فاطمیون متشکل از برادران افغانستانی مقیم ایران اسلامی در مقابله با تکفیری‌های داعش چه تعداد شهید داده‌اند و هنوز هم می‌دهند؟! راستی جنابعالی و سایر مدیران وزارت خارجه تاکنون در کجای این معادله قرار داشته‌اید؟!

جناب عراقچی! چرا رگ غیرتتان علیه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نجنبیده است؟! مثلاً چرا نگفته‌اید به ادامه کار شرکت‌های غربی در ایران خاتمه می‌دهیم؟! یادتان هست که در ملاقاتی به اظهارات وندی شرمن اشاره کردم که گفته بود فریبکاری در ذات و در دی. ان.‌ای (DNA) ایرانیان است و پرسیده بودم چرا خواستار حذف او از میز مذاکرات با آمریکا نمی‌شوید؟ و جنابعالی گفته بودید، من تیتر یک آن روز کیهان را به وندی‌شرمن نشان دادم و… بعد چی؟! به حضور وی در مذاکرات علی‌رغم آن جسارت بی‌شرمانه رضایت دادید! چرا در آن ماجرای خفن رگ غیرتتان نجنبید؟! چون آمریکایی بودند؟!

در این وجیزه فقط به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده شهدای فاطمیون بسنده می‌کنیم. آنجا که می‌فرمایند؛

«بنده از قدیم به برادران هزاره افغانستان نگاه ستایش‌گرانه‌ای داشتم چرا که از نزدیک دیده بودم طلبه‌های‌شان با ما مأنوس بوده و از قدیم با آنها آشنا بودم. جمعیت زیادی از خانواده‌های افغانستانی به ایران آمدند و در انقلاب و دفاع مقدس با ما همراهی کردند… در قضایای سوریه، دفاع از حرم حضرت زینب (س) و حرم‌های مطهر در عراق و مسئله داعش، برادران افغانستانی و هزاره از مجموعه‌های پیشقدم در این قضایا بودند که هم خوب شرکت کردند و هم خوب جنگیدند. ما برای شهدای شما [فاطمیون] ارزش قائل هستیم و این قضایا از جمله حوادثی است که در طول تاریخ اسلام نظیر آن را کم داشتیم… بعضی از خانواده‌ها دو شهید دادند و این به‌خاطر احساس دِینی است که دارند. پاره جگر آنها به میدان خطری برود که سرنوشتش معلوم نیست. خانواده‌ها قدر این زحمت‌ها را بدانند که پیش خدا عزیز هستند. شهیدی با چهار فرزند به‌شهادت رسیده است، این‌ها خیلی با ارزش است. خداوند به شما صبر و اجر بدهد و در دنیا و آخرت عزیز هستید. ان‌شاءالله ما هم به‌برکت شهدای شما عاقبت‌به‌خیر باشیم و در قیامت با شما محشور شویم.»

جناب عراقچی لطفاً به خدمات و فداکاری‌ها و ایثار برادران افغانی در ایران اسلامی نیم نگاهی بیندازید. اکنون به عملکرد خودتان و وزارتخانه متبوعتان نگاه کنید. چه می‌بینید؟ حضور برادران و خواهران افغانی در ایران اسلامی سرشار از ایثار و جانبازی و فداکاری است و… حضرتعالی و وزارتخانه متبوعتان غیر از تحمیل سند ذلت‌بار برجام و برباد دادن امکانات و ظرفیت‌های کشور چه دستاوردی داشته‌اید؟! حالا خودتان کلاهتان را قاضی کنید و بفرمایید اگر قرار به رفتن باشد، آیا عقل و عدل و انصاف و منافع ملی حکم نمی‌کند که شما باید بروید؟!

و بالاخره چه جانسوز است این چند بیت از قصیده بلند برادر عزیزمان، محمدکاظم کاظمی شاعر افغانستانی خطاب به قدرناشناسانی نظیر شما که؛

تمام آنچه ندارم، نهاده خواهم رفت
پیاده آمده بودم، پیاده خواهم رفت
به این امام قسم، چیز دیگری نبرم
به جز غبار حرم، چیز دیگری نبرم
خدا زیاد کند اجر دین و دنیاتان
و مستجاب شود باقی دعاهاتان
همیشه قلک فرزندهایتان پر باد
و نان دشمنتان- هرکه هست- آجر باد

واکنش زاکانی به توهین عراقچی به افغانی ها

علیرضا زاکانی، نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر عباس عراقچی نوشت:

«متاسفانه کمتر حرف زدن و یا کمتر کار کردن برخی از مسئولان کشور، خیرش برای مردم و مملکت بسیار بیشتر است. یکی از این حضرات، جناب عراقچی است که از اظهار نظرات ناصوابش، سخنان اخیرش پیرامون برادران عزیز افغانستانی است و از کارکردهای مضرش، تولد موجود ناقص‌الخلقه ای به نام برجام».

واکنش زاکانی به توهین عراقچی به افغانی ها

گفتنی است عراقچی اخیراً در برنامه زنده تلویزیونی گفته است چنانچه مجبور شویم ممکن است ناچار به خروج اتبعه افغانی از کشور شویم.

ضرغامی خواستار عذرخواهی عراقچی از افغانستانی‌ها شد

عزت الله ضرغامی در واکنش به سخنان عجیب عراقچی درخصوص اخراجی مهاجران افغان در توئیتر خود نوشت:

بارها در دولت روحانی در مورد بازنمایی متفاوت رسانه ای اقدامات آنان تذکر داده ام. سخنان جناب عراقچی با هر انگیزه ای که بوده باعث رنجش عزیزان افغانستانی ما شده است. یک عذرخواهی ساده مشکل را حل می کند…

واکنش ضرغامی به توهین عراقچی به افغانی ها

این عکس را ببینیم و از شرم آب شویم

حسین دهباشی فعال رسانه‌ای در واکنش به سخنان اخیر عراقچی در خصوص مهاجران افغان نوشت:

وقتی یکی به سخنگویی از سوی ما می‌گوید اگر صادرات نفت ایران کم شود، افغانستانی‌های مهاجر را اخراج می‌کنیم، این عکس و هزاران عکسِ دیگر و میلیون‌ها لحظه‌ی دیگر – که هرگز در تصویری ثبت نشدند- را به یادآورده و از شدّتِ شرم آب شویم… تاریخِ ایران اگر افتخاری دارد بزرگ‌ترین بخش آن مدیون ابوعلی‌سینا و ابوریحان بیرونی و خوارزمی و ناصرخسرو و خواجه‌عبدالله انصاری و هزاران ستاره‌ی درخشانی مانند آن‌ها و میراث شهرهای بی‌نظیری چون بلخ و هرات و غزنین و قندهار است که همگی در جغرافیایی است که امروزه افغانستان می‌نامیم.

ایرانِ معاصر نیز نه فقط آبادی‌اش را مدیون میلیون‌ها دست و بازوی کارگران بی‌توقع افغانی که امنیت‌اش را هم به برکتِ خون به زمین ریخته هزاران دلاور افغانستانی و اشکِ به گونه غلتیده‌ی همسر و فرزندانِ تنها و داغدیده‌شان د دارد که چه در جنگ ۸ساله و چه در سوریه و عراق، جان فدایِ ما کردند و چه نامرد مردمانی هستیم ما!

این عکس را ببینیم و خجالت بکشیم

عباس عراقچی معاون امورخارجه چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت میهمان گفت‌وگوی ویژه خبری بود. گفته‌های عراقچی در مورد مهاجران افغانستانی آن هم از یک بخش خبری پربیننده واکنش‌های زیادی در پی داشت که با مرور آنها نخستین سؤالی که به ذهن خطور می‌کند این است که آیا لازم بود که این دیپلمات ارشد کشورمان از برنامه زنده تلویزیونی به این اظهارات بپردازد؟! چرا که نخستین ویژگی یک دیپلمات کارکشته سخن بجا گفتن و موقعیت‌سنجی است.

عراقچی که برای بررسی تصمیم جدید شورای عالی امنیت ملی کشورمان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما حاضر شده بود در بخشی از اظهاراتش درباره اتباع افغانستانی در ایران گفت: «وقتی تحریم‌های آمریکا اثر کند منابع مالی ما محدود شود و فروش نفت ایران به صفر برسد که البته این اتفاق نمی‌افتد ما مجبور هستیم که سیاست‌های ویژه‌ای برای اقتصاد خود اعمال کنیم و ممکن است در یک جا به یک نقطه‌ای برسیم که نتوانیم این هزینه‌ها را ادامه دهیم و در آن صورت ممکن است از خواهران و برادران افغانستانی خود بخواهیم ایران را ترک کنند.»

اظهارات معاون وزیر امورخارجه در حالی بیان شد که بیشترین همراهی و کمک را برای دور زدن تحریم‌ها کشورهای همسایه ایران می‌توانند داشته باشند. همچنین افغانستان کشوری فارسی زبان است که در حوزه تمدنی ایران قرار دارد.

مبارزان افغانی از «ابوذر» تا «فاطمیون»

از سوی دیگر در سال‌های دفاع مقدس تیپ ویژه‌ای از مجاهدان و غیور مردان افغانستانی تشکیل می‌شود. این تیپ را «ابوذر» نامیدند. آنها به دلیل آشنایی با کوهستان به جبهه‌های غرب کشور اعزام شدند.

سال‌ها بعد یکی از رزمندگان آن تیپ نکات قابل تاملی بیان کرده است. برای اینکه پیوند اعتقادی و همسویی آرمانی همسایه شرقی را بهتر درک کنیم ذکر این گفته‌ها لازم می‌نماید: «ما افغانستانی‌ها برای پیمودن راه خمینی و عشق به او زجرهای بسیاری کشیدیم. زجرهایی که شیرین بود. ما فرزند امام خمینی (ره) بودیم و هستیم. آن روزی که تیپ ویژه ابوذر منحل شد، رزمنده‌ها نمی‌خواستند بروند چرا که با هزار آرزو آمده بودند. آن روز دردآورترین روز زندگیمان بود.»

یکی دیگر از رزمندگان آن روزها به نام اکبری گفته است: «در افغانستان پدر و بزرگان ما مقلد امام خمینی (ره) بودند و وقتی ایشان اعلام کردند که امروز جبهه ایران مهم‌تر است با خواست خودمان راهی جبهه‌های غرب ایران شدیم و آرزویمان هم این بود که با دستور امام برای آزادسازی قدس به فلسطین برویم.»

او در ادامه ضمن ابراز تاسف از انحلال تیپ «ابوذر» در این گفت‌وگو که با خبرگزاری دفاع مقدس در بهمن ۱۳۹۴ انجام شده تاکید کرده است: «اکنون بسیاری از ابوذرهای قدیم در لشکر فاطمیون هستند و برخی نیز فرزندهایشان در این لشکر حضور دارند لذا لازم است که مورد حمایت و توجه قرار بگیرند. اکنون پیکر یکی از شهدای فاطمیون در سردخانه است و منتظرند تا پدرش که از رزمندگان تیپ ابوذر بوده است، از افغانستان به ایران بیاید. او هم به دلیل جو افغانستان و دولت آنجا نتوانسته است بیان کند که فرزندم در سوریه به شهادت رسیده است.»

ذکر تیپ «ابوذر» و رشادت‌های آنان در دفاع از کشور در زمان هجوم رژیم بعث به ایران لازم بود چرا که شاید کمتر کسی بداند که آنها در این مسیر حاضر بوده‌اند و شهید هم داده‌اند.

فاطمیون

خط بی‌بی‌سی در جدایی دو ملت

اما در مورد فاطمیون و شجاعت‌ها و شهدایشان به دلیل موج فرهنگی و رسانه‌ای که ایجاد شد جامعه اطلاع کافی دارد. نکته مهم این است که در ایامی که فاطمیون در کنار بقیه مدافعان حرم نام مردان شجاع افغانستان را بر تارک تاریخ ثبت می‌کردند رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی نگران از این وضعیت به شائبه افکنی در مورد فاطمیون و چرایی این از جان‌گذشتگی آنها روی آورد.

این خط و روش البته از رسانه‌ای مانند بی‌بی سی چندان دور از انتظار نبود؛ رسانه روباه پیر که با اصل تفرقه بینداز و حکومت کن چندین قرن استعمار سیاه خود را بر مردم مظلوم مناطق مختلف جهان تحمیل کرده و اکنون نیز در شکلی جدید تحمیل می‌کنند.

اما اینکه مقام مسئول در دستگاه دیپلماسی ما چنین سخنانی به زبان بیاورد بسیار شک برانگیز است. این گونه اظهارات عراقچی نه تنها کمکی به برجام به کما رفته نمی‌کند بلکه آبی است که در آسیاب دشمن ریخته می‌شود. به راستی مشاوران این آقایان و سرمنشا این گونه اظهارات باید شناسایی شوند چرا که چنین اظهاراتی از دو حال خارج نیست یا عامدانه و در جهت منافع دشمن گفته شده و یا از روی ناآگاهی. حالت نخست که تکلیفش روشن است اما در حالت دوم هم چنین‌اشخاصی نباید در دستگاه دیپلماسی کشور باشند. در ابتدای این نوشتار مهم‌ترین ویژگی یک دیپلمات را سخن بجا و به هنگام با محتوای درست ذکر کردیم.

«فارسی» زبانان مظلوم اما غیور

اظهارات عباس عراقچی با موج گسترده اعتراض‌ها در فضای مجازی همراه بود. این اعتراض‌ها نه از جانب برادران و خواهران افغانستانی بلکه از جانب ایرانیان بود. به پاس تمام رشادت‌های یک ملت مظلوم که در هوای زبان «فارسی» نفس می‌کشند و سخن می‌گویند.

علیرضا زاکانی، نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر عباس عراقچی نوشت: «متاسفانه کمتر حرف زدن و یا کمتر کار کردن برخی از مسئولان کشور، خیرش برای مردم و مملکت بسیار بیشتر است. یکی از این حضرات، جناب عراقچی است که از اظهار نظرات ناصوابش، سخنان اخیرش پیرامون برادران عزیز افغانستانی است و از کارکردهای مضرش، تولد موجود ناقص‌الخلقه‌ای به نام برجام.»

همچنین سیدعزت الله ضرغامی در فضای مجازی نوشت: «بارها در دولت روحانی در مورد بازنمایی متفاوت رسانه‌ای اقدامات آنان تذکر دادم. سخنان جناب عراقچی با هر انگیزه‌ای که بوده باعث رنجش عزیزان افغانستان ما شده است. یک عذرخواهی ساده مشکل را حل می‌کند.»

یکی از کاربران فضای مجازی نوشته بود: «پمپئو در عراق، برای گسستن دست برادران عراقی از دستان ایرانی‌ها تلاش می‌کند و عراقچی در داخل [ان شاالله] ناآگاهانه دل افغان‌ها را از همراهی با ایران می‌رنجاند.»

یکی دیگر از کاربران فضای مجازی نوشته بود: «همین فاطمیون افغانستانی بودند که دوشادوش مدافعان حرم از مرزهای ما چندصد کیلومتر آن طرف‌تر دفاع کردند و شهید دادند.»

کسی هم نوشته بود: «آقای عراقچی! اقتصاد و هسته‌ای و روابط بین‌الملل و سیاست را که به باد دادید؛ یک انسانیت را بگذارید برای ملت ایران باقی بماند.»

یکی دیگر از کاربران هم نوشته بود: «روزی که بحث خروج برادران و خواهران افغانستانی را به خاطر تحریم آمریکا به صورت عملی در جمهوری اسلامی اجرا کنند روز مرگ آرمان خواهی و آرزوی تمدن اسلامی خواهد بود.»

شخصی هم اینگونه به این اظهارات واکنش نشان داده بود: «کاش کمی فکر می‌کردیم این حرف‌های ضدانسانی ما چه بر سر آن سه میلیون برادر و خواهر افغانستانی‌مان می‌آورد؛ فکر کن سال‌ها (شاید نسل ها) به خانه و زندگی ات در ایران خو گرفته‌ای و یک دیپلمات با لبخند می‌گوید تو و خانواده ات را دوباره آواره خواهد کرد.»

افغانی ها

نقوی حسینی: خدمات‌دهی با افتخار به مهاجران افغانستان

سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اظهارات سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه درخصوص مهاجران افغانستانی ساکن در جمهوری اسلامی گفت: «عزیزان مهاجر افغانستانی سال‌هاست که در ایران زندگی می‌کنند و بیش از ۳ میلیون نفر از آنها از امکانات و ظرفیت‌های کشور استفاده می‌کنند اما متأسفانه کمیساریای عالی سازمان ملل هیچ خدمت و جبرانی را در قبال این حضور انجام نمی‌دهد و ملت ایران همه این هزینه‌ها را تقبل کرده است.»

وی افزود: «از نظر جمهوری اسلامی ایران خدمات‌دهی به مهاجران افغانستانی کاملاً با افتخار صورت می‌گیرد زیرا آنها مسلمان بوده و تاریخ و فرهنگ مشترک با آنها داریم ضمن اینکه مهاجرین افغانستانی هم به عنوان شهروند ایرانی زندگی کرده‌اشتغال، بهداشت، درمان و آموزش دارند و آنها به مانند دیگر مردم ما از این امکانات و خدمات استفاده می‌کنند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: «یکی دیگر از خدماتی که جمهوری اسلامی ایران به جامعه بین‌المللی کرده است مربوط به مبارزه با قاچاق موادمخدر است که ایران تمامی هزینه‌های این موضوع را پرداخت می‌کند و جامعه جهانی از آن سود می‌برد در حالی که ایران می‌توانست چشم خود را بر این موضوع ببندد و موادمخدر به اروپا رفته و آنها هزینه این کار را بدهند.»

وی تصریح کرد: «نحوه بیان عراقچی درخصوص مهاجران افغانستانی ساکن در ایران خوب نبوده و یا انعکاس خوبی در رسانه‌ها پیدا نکرده است و مراد، منظور و نیت اصلی این حرف آن نبوده است که خدایی ناکرده بی‌احترامی به مهاجرین افغانستانی حاضر در ایران شود.»

توهین عراقچی به افغانی ها

توضیحات و واکنش عراقچی به انتقادات گسترده از وی

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران درباره سخنان بحث برانگیزش گفت: ایران ۴۰ سال است که سخاوتمندانه حق میهمان نوازی را در مورد مهاجران افغانستان بجا آورده است.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه گفت: با اظهار تعجب از برخی اظهار نظر‌ها و برداشت‌های غلط از سخنانش در فضای مجازی اظهارداشت: ‎بحث مهاجران و پناهندگان یک بحث بین المللی است و مدیریت و تامین هزینه‌های مربوط به آن نیز یک مسئولیت بین المللی به شمار می‌رود.

‎وی افزود: این که مردم ایران بر مبنای اعتقادات انسانی و اسلامی خود ظرف ۴۰ سال گذشته سخاوتمندانه حق میهمان نوازی را در مورد پناهندگان و مهاجران اعم از افغانستانی یا سایر ملیت‌ها به طور کامل به جا آورده و باز هم به جا خواهد آورد یک بحث است، اینکه سایر کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی، به خصوص کشور‌های غربی که اتفاقا مسبب بسیاری از مصیبت‌های مردم افغانستان هستند هم باید وظیفه و مسئولیت خود را انجام دهند، یک بحث دیگر است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: دولت‌های اروپایی باید سهم خود را در پذیرایی از مهاجرین ادا کنند، حال یا در قالب پرداخت هزینه‌ها یا با پذیرش بخشی از آن‌ها در کشور‌های خود.

عراقچی اظهار داشت: این یک مطالبه جدی جمهوری اسلامی است و وزارت امور خارجه سال‌ها است که آن را از طریق کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، مقامات اروپایی و دولت افغانستان پیگیری کرده و باز هم به طور جدی پیگیری خواهد کرد.

وی همچنین گفت: بدیهی است در شرایط حاضر که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی دولت امریکا بدون هیچ توجیه بین المللی بر ایران تحمیل شده و آن دولت سعی در محدودیت شدید منابع مالی جمهوری اسلامی دارد، مطالبه گری ملت ایران ابعاد جدیدی می‌یابد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران کاملا با مسئولیت‌های اسلامی، انسانی و بین المللی خود آشنا بوده و به آن‌ها پایبند است، گفت: موضوع بیرون کردن یا بازگرداندن مهاجران و پناهندگان به هیچ وجه در دستور کار دولت ایران قرار ندارد، اما این که گزینه‌های جدیدی در برابر آن‌ها قرار داده شود امر جداگانه‌ای است.

یادآوری می کنیم، که پیش از این معاون سیاسی وزیر امور خارجه چهارشنبه شب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با تشریح جزییات پاسخ ایران به خروج امریکا از برجام و بدعهدی اروپایی‌ها اظهارداشت: ما در ۴۰ سال گذشته میزبان برادران از افغانستان، عراق و آذربایجان و… بودیم و ملت ایران سخاوتمندانه پذیرایی کردند.

وی افزود: همین الان بیش از سه میلیون افغانستانی در ایران حضور دارند، بیش از دو میلیون فرصت شغلی را برادران خوب افغانستانی در ایران اشغال کرده‌اند و سه تا پنج میلیارد یورو از کشور ما را بیرون می‌کنند.

وی یادآور شد: حدود ۴۶۸ هزار دانش آموز افغانستانی در مکتب های ایران رایگان تحصیل می‌کنند و هر دانش آموز در سال برای ما ۶۰۰ یورو هزینه دارد. بیش از سه هزار دانشجوی افغانستانی در ایران هستند، ولی این آموزش‌ها هزینه دارد نزدیک ۱۵ هزار یورو هزینه دارد و از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند. با کمال میل پذیرای آن‌ها هستیم، ولی برای ما هزینه دارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد:، ولی وقتی تحریم‌های امریکا اثر کند و منابع مالی ایران محدود شود و فروش نفت به صفر برسد، درآمد‌های نفتی ما کم شود البته موفق نخواهند شد و فروش نفت ما به صفر نخواهد رسید و به همین خاطر ایران مجبور است سیاست‌های ویژه‌ای را اتخاذ کند و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که نتوانیم هزینه‌ها را تأمین کنیم و از برادران افغانستانی بخواهیم که کشور را ترک کنند.

عراقچی افزود: نمی‌خواهم تنش یا نگرانی در بین شهروندان افغانستان ایجاد کنم، ولی می‌خواهم صحنه را ترسیم کنم. اگر امریکا بخواهد به سیاست تحریم ادامه دهد اگر مجبور شویم مسئولیت آن به عهده امریکا خواهد بود.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. مشرق ۲. کیهان ۳. اسپونتیک افغانستان ۴. مهر

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *