چگونه کودکان تیزهوش را تشخیص دهیم تا به رشد او کمک نماییم؟

ویژگی کودکان تیزهوش چیست؟

اكثر کودکان تیزهوش در سنين اوليه به مفاهيم انتزاعي خوب و بد، درست و نادرست و عدالت و ظلم علاقمند مي‌شوند و در قبال مسايل اجتماعي اشتياق از خود نشان مي‌دهند.

کودکان تیزهوش 1

مجله اینترنتی پارسی گو: واقعيت اين است كه هيچ ويژگي خاصي به تنهايي نمي‌تواند دال بر هوش خارق‌العاده باشد. بلكه تركيب ظريفي از چندين ويژگي كليدي است كه تجمع آنها با يك شدت معين يا با قدرت انتشار استثنايي است كه بايد جستجو شود تا بتوان کودکان تیزهوش را شناسایی کرد.

كارشناسان نسبت به چنين تركيباتي حساسيت دارند، اما حتي آنها هم نمي‌توانند چنين تركيباتي را به عنوان راه‌هاي مطمئن، براي شناسايي تيزهوشي ارتقاء دهند. آنها هنوز مجبورند براي اثبات مشاهداتشان به يافته‌هاي واقع‌بينانه‌تر تست‌هاي استاندارد، توسل جويند.

مطالعات انجام شده پيرامون ويژگي‌هاي عمومي کودکان تیزهوش حاكي از آن است كه خصيصه‌هاي رفتاري زير عموماً در نزد کودکان تیزهوش قابل ملاحظه است. البته بايد توجه داشت كه تمامي اين ويژگي‌ها در گروه كودكان تيزهوش مشاهده مي‌شود، اما ممكن است همه ويژگي‌ها نزد تك‌تك كودكان تيزهوش ديده نشود.

در اينجا مهم‌ترين ويژگي‌هاي کودکان تیزهوش كه شامل ويژگي‌هاي جسمي، اخلاقي، شخصيتي، اجتماعي و تحصيلي است را بيان مي‌كنيم.

کودکان نیز هوش 2

خصوصیت جسمی کودکان نیز هوش

کودکان تیزهوش رشد بدني بهتري نسبت به همسالان خود دارند. اين گروه از نظر قد، بلندتر و از نظر وزن، سنگين‌تر از حد متوسط هستند. آنان كمتر بيمار مي‌شوند و از زيبايي و جذابيت بيشتري برخوردارند. بنابر مطالعات ترمن، كودكان تيزهوش تحت مطالعه وي تا ميانسالي، همچنان ويژگي‌هاي جسماني برتر خودشان را حفظ كرده‌اند، اما اين برتري در هنگام تولد يا نخستين سال بعد از تولد، قابل ردگيري نيست.

خصوصیت اخلاقی کودکان نیز هوش

اكثر کودکان تیزهوش در سنين اوليه به مفاهيم انتزاعي خوب و بد، درست و نادرست و عدالت و ظلم علاقمند مي‌شوند. آنان به‌ويژه به مسايل اجتماعي و روش‌هايي كه مي‌توان آنها را حل كرد، اشتياق از خود نشان مي‌دهند. اغلب مطالعات نشان مي‌دهد كه افراد تيزهوش از نظر رفتارهاي اخلاقي از افراد معمول برتر هستند و در اغلب تعاريف، آنها را غول‌هاي اخلاقي معرفي كرده‌اند. در اينجا ذكر اين نكته حائز اهميت است كه مشاهده خوش‌خلقي نزد كودكان تيزهوش منوط بر آن است كه آنها فرصت يا فرصت‌هاي لازم را براي ظهور استعدادهاي خود در محيط خانواده داشته باشند. بديهي است هرگونه تهديد، تنبيه و يا تحقير و سرزنش اين كودكان مي‌تواند خلق بالقوه نيكوي آنها را به تندخويي و بي‌قراري و يا احيانا پرخاشگري و كمرويي مبدل سازد.

حتما بخوانید

معرفی یک بازی ساده برای تقویت هوش و خلاقیت کودکان

خصوصیت شخصیتی کودکان نیز هوش

کودکان تیزهوش از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند و خود را به راحتي با شرايط جديد سازگار مي‌كنند؛ آنها همچنين از انرژي بالا و حافظه فوق‌العاده‌اي برخوردارند. اين كودكان مطالب يا موضوعاتي را كه مورد توجه شان قرار مي‌گيرد، با سرعت و دقت خارق‌العاده‌اي به ذهن مي‌سپارند. كودكان تيزهوش، فوق‌العاده كنجكاو هستند و دوست دارند مرتباً پرسش‌هاي فراوان و پيچيده‌اي را مطرح كنند و در عين‌حال وقتي از آنها سؤالي مي‌شود، غالباً پاسخ‌هاي پيچيده‌اي را مطرح مي‌كنند و توضيحات آنان درباره جزئيات يك مسأله حاكي از درك عميق آنها از موضوعات گوناگون است. آنان از قدرت تخيل و تفكر انتزاعي بيشتري نسبت به همسالان خود برخوردارند و همواره به جاي آنچه كه هست در انديشه آنچه كه مي‌تواند باشد هستند. گستردگي و تنوع علايق آنها فوق‌العاده مشهود است، به عبارت ديگر دوست دارند بسياري از چيزها و امور مختلف را تجربه كنند. آنان از دامنه فعاليت بيشتري برخوردارند و در زمينه‌هاي مورد علاقه خود پشتكار و پايداري فوق‌العاده چشمگيري نشان مي‌دهند. همچنين خلاقيت و قوه ابتكار، ثبات شخصيت، تشريك مساعي و سلاست كلامي در كودكان تيزهوش قابل مشاهده است.

خصوصیت اجتماعی کودکان نیز هوش

از جمله ويژگي‌هاي رفتاري قابل توجه در کودکان تیزهوش كه از نظر اجتماعي فوق‌العاده حائز اهميت است، تمايل آنان به رهبري گروه است. آنان يا خود فعالانه در انجام كاري شركت مي‌كنند يا قبل از پيوستن به گروه مورد نظر، رفتار اعضاي آن را به دقت مورد مشاهده و ارزيابي قرار مي‌دهند. تيزهوشان، همچنين از يك حس قوي عدالت اجتماعي برخوردار هستند، به رفاه ديگران علاقمندند و مشكلاتي از قبيل فقر و رنج ديگران، بي‌عدالتي و رفتار غيرانساني، آنان را به شدت ناراحت و متأثر مي‌سازد. با اينكه تيزهوشان حقيقتاً اجتماعي‌اند اما هر چه كودك تيزهوش‌تر باشد، يافتن معاشرين همساز مشكل‌تر مي‌شود و احتمال بيشتري وجود دارد كه كودك به درون نقش يك نظاره‌گر بخزد و درون‌گرا شود.

کودکان نیز هوش 3

خصوصیت تحصیلی کودکان نیز هوش

کودکان تیزهوش عموماً داراي كنجكاوي زياد، اطلاعات عمومي زياد و علاقه وافر به يادگيري هستند. آنها خيلي سريع ياد مي‌گيرند، از قدرت ادراك بسيار خوبي برخوردارند و با سرعت قابل توجهي مسأله مورد نظر را درك مي‌كنند. كودكان تيزهوش معمولا خواندن و صحبت كردن را زودتر از معمول فرا مي‌گيرند و خزانه لغات گسترده‌اي دارند. معلومات عمومي بيشتر، پيشرفت درسي سريع و استعداد ويژه در رياضيات از ديگر ويژگي‌هاي تيزهوشان است.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: دلگرم.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *