راهی آسان برای کاهش وزن

کاهش وزن اغلب یکی از تصمیمات مهم مردم است و بسیاری از افراد همیشه به‌دنبال کاهش وزن ازطریق رژیم‌های غذایی هستند؛ اما معمولاً توجه چندانی به تمرینات ورزشی و انعطاف‌پذیری رژیم خود نمی‌کنند.

کاهش وزن

مجله اینترنتی پارسی گو: بسیاری از افراد همیشه به‌دنبال کاهش وزن ازطریق رژیم‌های غذایی هستند؛ اما معمولاً توجه چندانی به تمرینات ورزشی و انعطاف‌پذیری رژیم خود نمی‌کنند.

کاهش وزن اغلب یکی از تصمیمات مهم مردم است. چنانچه قصد دارید وزن خود را کم کنید،‌ با چالش‌هایی مواجه خواهید شد. درواقع پایبندی به رژیم غذایی که براساس میزان مصرف کالری است،‌ در دنیای مدرن امروزی کار ساده‌ای نیست؛ چراکه غذاهای خوشمزه و پرانرژی به‌راحتی دردسترس هستند و جذابیت آن‌ها، هر شخصی را وسوسه می‌کند. درضمن باتوجه به واکنش سریع بدنمان به کاهش میزان غذا و مقاومت دربرابر کاهش پرخوری، تداوم انجام رژیم‌های لاغری دشوار به‌نظر می‌رسد.

همه‌ی کسانی که رژیم غذایی گرفته‌اند، تقریباً با تجربه‌ی گرسنگی بیش‌ازحد در این دوران آشنا هستند. علاوه‌براین اکثر افراد تجربه‌ی پرخوری در ایام تعطیلات و سایر مراسم‌ها را نیز دارند. تصور کنید، یک وعده‌ی غذای اصلی در رستورانی کامل در بریتانیا احتمالاً بیش از نیمی از کالری مورد نیاز یک روز، کالری دارد.

کاهش وزن پرخوری

نقش عدم پرخوری در کاهش وزن

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که پرخوری در انسان به‌خوبی تشخیص داده نمی‌شود، حتی وقتی میزان انرژی دریافتی به بیش از ۱۰۰۰کالری در روز افزایش می‌یابد. در این پژوهش،‌ پرخوری‌ مشتمل بر ۱۵۰درصد بیشتر از کالری مورد نیاز روزانه، هیچ تغییری در میزان اشتهای شرکت‌کنندگان ایجاد نکرد. در پژوهش یادشده میزان اشتها و سطح هورمون‌های خاصی که به تنظیم اشتها می‌پردازند و همچنین میزان غذای مصرفی شرکت‌کنندگان در روز بعد بررسی شد. یافته‌ها حاکی از آن بود که بدن نمی‌تواند خود را با این مقدار کالری اضافی تطبیق دهد. این نتیجه از دیدگاه تکاملی کاملاً منطقی به‌نظر می‌رسد؛ زیرا در زمان اجدادمان که دسترسی به غذا محدود بود، با پیدا کردن غذا، پرخوری می‌کردند تا نیاز بدنشان را تأمین کنند و تا زمان یافتن مجدداً غذا، بتوانند زنده بمانند.

آگاهی از میزان کالری مصرفی اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا یک دوره‌ی کوتاه‌مدت پرخوری ناخواسته می‌تواند منجر به افزایش وزن یا مانع از کاهش وزن شود. درواقع برخی شواهد اشاره می‌کنند، افزایش وزنی که در طول جشن‌ها اتفاق می‌افتد، در طول سال باقی می‌ماند و می‌تواند عامل افزایش تدریجی و سالانه‌ی وزن باشد. همین اتفاق در پرخوری‌های آخر هفته نیز اتفاق می‌افتد و می‌تواند رژیم سخت غذایی را که در طول هفته رعایت کرده‌اید، به‌هم بزند. بااینکه پرخوری‌ خیلی راحت است، اما بدان معنا نیست که نمی‌توانیم وزن خود را کم کنیم. درواقع با علم به این موضوع می‌توانیم با آگاهی بیشتری رژیم لاغری خود را انتخاب کنیم.

ورزش کاهش وزن

اهمیت ورزش در کاهش وزن

باوجود تمایل بدن برای افزایش وزن،‌ رژیم غذایی و سبک زندگی درست می‌تواند به کاهش وزن و حفظ آن بیانجامد. اکثر افرادی که به‌دنبال بهترین رژیم لاغری هستند، اغلب توجه زیادی به ورزش‌ نمی‌کنند؛ اما برای کاهش وزن باید فعالیت بدنی داشته باشید و چنانچه بخواهید وزن ایده‌آل خود را برای بلندمدت حفظ کنید، نباید از ورزش‌کردن غافل شوید. ورزش می‌تواند مکمل تغییرات رژیمی باشد و احساس گرسنگی ناشی از رژیم غذایی را به حداقل برساند. هنگام کاهش وزن، بدن دچار کسری انرژی شده که با ورزش‌کردن این کسری جبران می‌شود، اما‌ به‌اندازه‌ی رژیم‌های غذایی، به گرسنگی نمی‌انجامد. درواقع با ورزش‌کردن شدید، گرسنگی کاهش می‌یابد و علاوه‌بر افزایش انرژی بدن، احساس گرسنگی از بین می‌رود.

اهمیتی را که ورزش برای حفظ کاهش وزن دارد، شرکت‌کنندگان مسابقه‌ی کاهش وزن ایالات متحده، بزرگ‌ترین بازنده، به‌خوبی مشخص کرده‌اند. بررسی این شرکت‌کنندگان در طول ۶ سال بعد از مسابقه‌ی یادشده نشان داد افرادی که کاهش وزن خود را حفظ کرده بودند، فعالیت بدنی‌شان را به‌اندازه‌ی ۱۶۰ درصد افزایش داده‌اند؛ اما افرادی که دوباره چاق شده بودند، ‌فعالیت بدنی خود را فقط درحد ۳۴ درصد زیاد کردند.

انعطاف پذیری رژیم غذایی کاهش وزن

نقش انعطاف‌پذیری در کاهش وزن

صرف‌نظر از نوع رژیم غذایی که انتخاب می‌کنید، احتمالاً به مقداری انعطاف‌پذیری نیاز دارید؛ چراکه به‌عنوان مثال وقتی برای صرف شام در یک مراسم خاص به رستوران دعوت می‌شوید یا باید در جشن تعطیلات شرکت کنید، با غذاهای زیادی روبه‌رو می‌شوید. باید بدانید که بدن شما احتمالاً واکنشی به افزایش کالری دریافتی نشان نمی‌دهد و به‌همین دلیل باید با تغییر رفتارتان از پرخوری بپرهیزید؛ مثلاً می‌توانید در انتخاب‌های غذایی خود در روزهای قبل یا بعد از مناسبت، دقت بیشتری کنید یا با افزایش تمرینات ورزشی، مانع از افزایش وزن شوید.

همه‌ی این موارد نشان می‌دهند که نباید براساس واکنش‌های بدنمان، ‌میزان کالری دریافتی را مشخص کنیم. درواقع به‌جای مقابله با نیاز طبیعی بدن برای افزایش وزن، می‌توان با نظارت آگاهانه بر رژیم لاغری و رفتارهای سبک زندگی، وزن خود را کم کرد.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *