ماجرای جنجالی اسماعیل بخشی : از دستگیری تا شکنجه!

اسماعیل بخشی کیست؟ + جزئیات دستگیری

این روزها اخبار زیادی درباره اسماعیل بخشی یکی از کسانی که در اعتراضات هفت تپه حضوری فعال داشت شنیده می شود. به راستی اسماعیل بخشی کیست و چرا بازداشت شد؟

اسماعیل بخشی 2

مجله اینترنتی پارسی گو: اسماعیل بخشی از عناصر مرتبط با گروهک‌های برانداز که قصد به انحراف کشاندن اعتراضات کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه را داشت و به دروغ مدعی شده بود مورد شکنجه قرار گرفته است، قبل از وصل شدن به تیم خروج از کشور، دقایقی پیش دستگیر شد. اسماعیل بخشی که با طراحی صورت گرفته متواری شده بود و مقرر بود با برنامه ریزی صورت گرفته از کشور خارج و پروژه شکنجه سازی علیه نظام را در خارج از کشور اجرایی و ادامه دهد با اشراف موثر نیروهای امنیتی دستگیر شد.

حتما بخوانید

همه چیز درباره پلاکارد تهدید به مرگ رئیس جمهور! + تصاویر

اسماعیل بخشی کیست؟

طبق آنچه در ویکی پدیای آمده است: اسماعیل بخشی کارگر، فعال کارگری، نمایندهٔ شورای مستقل کارگری در سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه و زندانی سیاسی اهل ایران است. او در آبان ۱۳۹۷ در جریان اعتراضات کارگری ۱۳۹۷ خوزستان بازداشت شد. او نقش به‌سزایی در سازمان‌دهی اعتراضات کارگران هفت‌تپه علیه خصوصی‌سازی شرکت و طرح مطالبهٔ مدیریت شورایی داشت.

اسماعیل بخشی 3

ارتباط اسماعیل بخشی با احزاب کمونیستی خارج از کشور

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به جلسه هیاتی منتخب از این فراکسیون با مسئولان وزارت اطلاعات، گفت: طبق اعترافات و اسناد، اسماعیل بخشی با احزاب کمونیستی در خارج از کشور مراوده داشته است.

محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در توضیح جلسه فراکسیون امید درباره موضوع ادعای شکنجه اسماعیل بخشی، گفت: هیأتی از فراکسیون امید با اسماعیل بخشی و وکیل ایشان ملاقات کردند. فراکسیون امید نیز در جلسه‌ای با مدیرکل اطلاعات استان خوزستان، وزیر اطلاعات و معاون امور مجلس وزیر اطلاعات و دوستانی که با بخشی ملاقات کردند به بررسی مسئله شکنجه وی پرداخت.

ارتباط و مراوده اسماعیل بخشی با احزاب کمونیستی در خارج از کشور

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی اظهارات هیأت منتخب فراکسیون امید را یادآور شد و تصریح کرد: طبق اعترافات اسماعیل بخشی و اسنادی که ارائه شده، این فرد ارتباط و مراوده‌هایی با احزاب کمونیستی در خارج از کشور داشته است.
زد و خورد اسماعیل بخشی با مأموران ناجا حین انتقال به اهواز

وی افزود: آنچه بر ما مُسجل شده اینکه اسماعیل بخشی شکنجه نشده است، در واقع در معیت دو مأمور انتقال ناجا از شوش به اهواز زد و خوردی بین بخشی که دستش باز بوده و مأموران صورت می‌گیرد، مصدومیت هم ظاهراً نشأت گرفته از این زد و خورد است. هیأت منتخب فراکسیون مقرر شد تا همه موضوعات را مورد بررسی بیشتر قرار دهد تا به جمع بندی دقیقی برسیم.

تابش در ادامه یادآور شد: در جلسات مذکور در مورد اینکه آقای بخشی توسط پلیس امنیت دستگیر شده هم صحبت شد، البته وزیر اطلاعات اذعان دارد مامورانی که با اسماعیل بخشی زد و خورد کردند از کادر وزارتخانه نبودند اما از همکاران بوده‌اند.
در هیأت رئیسه فراکسیون امید تصمیم خواهیم گرفت که گزارش نهایی را در اختیار چه نهادی قرار دهیم

نایب رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هیأت منتخب فراکسیون باید گزارش جلسه خود را به فراکسیون ارائه کند، سپس در هیأت رئیسه تصمیم خواهیم گرفت که این گزارش را در اختیار چه نهادی قرار دهیم.

هفت تپه 1

ماجرای شکنجه اسماعیل بخشی

دادستان کل کشور درباره ماجرای شکنجه اسماعیل بخشی گفت وی برای پوشش برخی جرایم مسئله شکنجه را مطرح کرده بود و ادعای اسماعیل بخشی درباره شکنجه دروغ بوده است.

دادستان کل کشور گفت: نتایج بررسی تیم کارشناسی قضایی درخصوص ادعای اسماعیل بخشی، نشان می‌دهد این ادعاها کذب بوده است. حجت‌الاسلام منتظری در حاشیه جلسه مسئولان عالی قضایی درباره نتیجه بررسی‌های هیئت قضایی درخصوص ادعاهای اسماعیل بخشی از کارگران بازداشتی شرکت هفت‌تپه خوزستان اظهار کرد: متأسفانه اینها برای برداشتی که با اهداف سیاسی داشتند این مسائل را مطرح کردند.

وی افزود این فرد یک کارگر عادی نبوده و به لحاظ ارتباطاتی که با برخی جریان‌ها داشته و به لحاظ جرایمی که مرتکب شده بوده است برای پوشش آن جرایم مسئله شکنجه را مطرح کرده بود. دادستان کل کشور تأکید کرد: هیچ ضرب و جرحی در کار نبوده است.

اعتراضات هفت تپه

ماجرای اعتراضات هفت تپه چیست؟

کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، مجموعه ای که در اخبار این روزها تقریبا صدر نشین است، بواسطه اعتراضات کارگرانی که تا سه سال پیش زیر مجموعه یک نهاد عمومی بودند و حالا خصوصی شده اند و البته می خواهند که دوباره عمومی یا همان دولتی شوند، آن ها مزایایی داشته اند که حالا ندارند، مزایایی نظیر حق لباس کار، بن ماه رمضان و…حقوق مرتب داشتند و ندارند.

برترین ها: کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، مجموعه ای که در اخبار این روزها تقریبا صدر نشین است، به واسطه اعتراضات کارگرانی که تا سه سال پیش زیر مجموعه یک نهاد عمومی بودند و حالا خصوصی شده اند و البته می خواهند که دوباره عمومی یا همان دولتی شوند، آنها مزایایی داشته اند که حالا ندارند، مزایایی نظیر حق لباس کار، بن ماه رمضان و…حقوق مرتب داشتند و ندارند.

اعتراضات هفت تپه؛ از خیابان تا نماز جمعه

بعضی از آن ها ادعا می کنند دو سال است حقوق نگرفته اند برخی دیگر می گویند ۴ ماه، در هر صورت از وقتی که اعتصابات و اعتراضات آن ها از محیط کارخانه به خیابان و حتی نماز جمعه رسید، آش ماجرا خیلی شورتر شد، حدود ۱۷ روز از شروع اعتراضات هر روزه ی آن ها می گذرد و حالا نماینده و فرماندار و…قول مساعدت داده اند.

در مورد این کارخانه ذکر این نکته جالب است که یکی از قوی ترین تشکل های صنفی را دارد و شاید از همین جهت هم هست که دغدغه هایشان به شکل کاملی رسانه ای می شود. دغدغه ای که با شایعه فرار و اختلاس مدیر عامل این کارخانه اوج گرفت.

در ادامه تقویمی از رویدادهای اعتراضات کارگران هفت تپه را می خوانید:

هفته گذشته حضور حدود یکهزار کارگر شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در نماز جمعه شوش حال و هوای دیگری به این آیین عبادی سیاسی داده بود بطوریکه کارگران بی پرده نسبت به عملکرد مسئولان اعتراض کردند و از امام جمعه خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند. معترضان می‌گویند بیش از دو سال است که برخی از حقوق و مزایایشان را دریافت نکرده‌اند.

حتما بخوانید

تجمع اعتراضی مردم مشهد در واکنش به گرانی! + عکس

قول پیگیری برای پرداخت حقوق کارگران هفت تپه

قائم مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان در گفتگو با «ایرنا» با اشاره به اینکه موضوع هفت تپه در سطح معاونان رئیس جمهوری در دست بررسی است، گفت: دولت در تلاش است تا ۲ ماه از حقوق عقب افتاده کارگران این شرکت طی هفته جاری پرداخت شود.

استاندار خوزستان: اعتراض کارگران آرام بود

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه اعتراضات مسالمت آمیز خود را داشته و صدای‌شان را رسانده‌اند، گفت: ما در حال تلاش هستیم با کمک مسئولان کشوری، مشکلات آنها را حل کنیم.

متواری شدن مدیرعامل هفت تپه پس از اعتراض کارگران

درواقع ماجرا از آنجا شروع شد که شایعه اختلاس و تخلفات ارزی و فراری شدن مدیران این شرکت بر سر زبان‌ها افتاد. پس از آن بود که دادستان تهران بدون ذکر نام فرد یا شرکت، تلویحاً متواری شدن مدیر این شرکت را تأیید کرد.

قول دولت برای حل مشکلات کارگران هفت تپه

سید راضی نوری، نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی هم به موضوع متواری‌شدن مدیرعامل این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: متواری‌شدن مدیرعامل این شرکت باید از سوی قوه قضاییه تأیید شود و این ارگان می‌تواند در این مورد اظهارنظر کند، اما روی هم رفته مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر هفت تپه اکنون بر سر کار خود حاضر نیست.

توئیت استاندار خوزستان برای کارگران هفت تپه

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در صفحه شخصی خود در تویتر نوشت: جلسه ویژه‌ای برای حل مشکل کارگران نیشکر هفت تپه با دکتر دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی برگزار شد و با پیگیری‌های انجام شده مقرر گردید موضوع حقوق کارگران نیشکر هفت تپه و مسائل آن در دولت مطرح شود و معاون اول رئیس‌جمهور هم صحبت‌هایی کرده‌اند تا موضوع به نحو احسن حل شود.

اعتراضات هفت تپه 2

بازداشت ۴ نفر در جریان اعتراضات کارگران هفت‌تپه

«ایرنا» به نقل از استاندار خوزستان اعلام کرد: روز گذشته در جریان اعتراضات کارگری هفت‌تپه، چهار نفر بازداشت شدند. غلامرضا شریعتی، در این باره می‎گوید: اطلاع دارم چهار نفر بازداشت شده‎اند. بقیه موارد را بعداً به‌صورت رسمی اعلام می‎کنیم.

اعزام تیمی برای رسیدگی به مشکل کارگران هفت تپه

کریم یاوری، مدیر کل حمایت ازپایداری مشاغل وزارت کار در گفتگو با «مهر» از اعزام تیمی متشکل ازنمایندگان وزارت کار،سازمان تامین اجتماعی وسازمان خصوصی سازی برای رسیدگی به مشکلات دو شرکت نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد خبرداد و گفت: با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز به اتفاق نمایندگان چند دستگاه اجرایی به استان خوزستان آمدیم تا سلسله جلساتی با مسئولان استانی، نمایندگان کارگران و کارفرمایان برای حل و فصل مشکلات کارگران دو شرکت دارای مشکل در این استان داشته باشیم.

اعتراض با شعار «کودک هفت تپه‌ام، گرسنه‌ام»

روزنامه ایران هم در گزارشی به موضوع اعتراضات هفت تپه پرداخت و نوشت: پلاکارد «کودک هفت تپه‌ام، گرسنه‌ام» در دست دارد. هشت سال بیشتر ندارد. پدرش (کارگر هفت تپه) می‌گوید امروز دیگر از گرسنگی نای مدرسه رفتن نداشت. گفت بابا با تو می‌آیم تحصن تا شاید زودتر حقوقت را بدهند. بارها تأکید می‌کند معلوم است که دلش راضی نیست بچه‌اش از درس و مدرسه بیفتد اما چه کند، نمی‌تواند جلویش را بگیرد.

یکی دیگر از کارگران هفت تپه می‌گوید فقط ما نیستیم کاش بیایید و خانواده هایمان راهم ببینید.آنقدر به ما فشار آمده که دیگر اعضای خانواده هم همراهی مان می‌کنند دختران هشت ساله و چهارده ساله‌ام امروز با من آمدند. والا من رویم نمی‌شود توی صورت شان نگاه کنم بالاخره باید یک کیکی، لواشکی بخورند. پول همین‌ها را هم ندارم که به آنها بدهم. تا توی مدرسه از بقیه بچه‌ها خجالت نکشند.»

حتما بخوانید

تجمع اعتراضی مردم شیراز در واکنش به گرانی! + تصاویر

همچنین «تسنیم» خبر داد که: سید راضی نوری؛ نماینده مردم شوش در مجلس درباره پیگیری مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه اظهار داشت: به همراه استاندار خوزستان درباره رفع مشکلات کارکنان شرکت نیشکر هفت تپه جلسه ای با دژپسند وزیر اقتصاد داشته و مسائل را مطرح کردیم که مقرر شد تا پایان هفته مطالبات کارگران این شرکت پرداخت شود.

اعتراضات هفت تپه 2

نگاهی به رد پای «مؤسسه برانداز توانا» در اعتصابات هفت تپه

توانا غیر از وظیفه ذاتی خودش در تعلیم و آموزش نیرو، مأموریت داشت تا ظرفیت ها، تأثیر اقدامات و واکنش های احتمالی به کنش های میدانی و مجازی در این طرح را آنالیز نموده و طراحی های ثانویه برای به روز رسانی اجرای طرح و نیروهای پیاده کننده را ارائه دهد.

به گزارش مشرق، در پروژه القای شکنجه در زندان های جمهوری اسلامی که اسماعیل بخشی جزئی کوچک از اجرای آن بود، موسسه توانا نقش مهمی بر عهده داشت. توانا غیر از وظیفه ذاتی خودش در تعلیم و آموزش نیرو، مأموریت داشت تا ظرفیت ها، تأثیر اقدامات و واکنش های احتمالی به کنش های میدانی و مجازی در این طرح را آنالیز نموده و طراحی های ثانویه برای به روز رسانی اجرای طرح و نیروهای پیاده کننده را ارائه دهد.

برای این منظور مروری بر فعالیت موسسه توانا و ارتباطات آن می تواند ابعاد دقیق تری از نقش آفرینی این موسسه براندازی را در طرح القای شکنجه پیرامون ایران نشان دهد.

آبشخور توانا کجاست؟

توانا در سال ۲۰۱۰ میلادی (١٣٨٩ شمسی) با بودجه اولیه‌ای از سوی دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کارگری (DRL) در وزارت خارجه ایالات متحده آغاز به کار کرد. این پروژه تا کنون علاوه بر کمک های دولتی (DRL, USAID و دفتر امور خاور نزدیک در وزارت امور خارجه ایالات متحده)، مساعدت‌هایی از سوی «کمک هزینه ملی دموکراسی»، مصاحبه‌ها، وزارت خارجه هلند و یاری رسانی های حیاتی متنوع از سوی گوگل دریافت کرده است. این موسسه هیچ گاه از بیان ارتباط مالی اش با وزارت امور خارجه آمریکا خودداری نکرده و حتی به گفته یکی از دو موسس آن یعنی مریم معمار صادقی در مصاحبه اخیرش با بی بی سی فارسی، به این مسئله افتخار هم می کند.

مریم معمار صادقی موسس اصلی این موسسه، دانش آموخته ایالات متحده آمریکاست و تابعیت این کشور را نیز از افتخارات خود می داند. وی به لحاظ سیاسی دنباله روی نئوکان های جنگ طلب در آمریکا و از همکاران آیپک وازاعضای فرقه ضاله بهائیت است. بودجه سنگین میلیون دلاری این موسسه معطوف به ظرفیت سازی در ایران در میان گروه های مختلف سنی و صنفی و طیف های مختلف اجتماعی و سیاسی برای به کارگیری علیه نظام ایران می باشد.

دیگر موسس توانا همسر معمار صادقی، یعنی اکبر عطری از محکومین امنیتی فتنه ۷۸ است. وی در سال ۱۳۸۴ از کشور متواری شده و ضمن همکاری به شبکه‌های ضد انقلاب خارج کشور موفق به ایجاد ارتباط با سیا در آمریکا و ایفای نقش در پروژه توانا شده است.

حتما بخوانید

جوان ۲۵ ساله کرجی چگونه در اغتشاشات به قتل رسید؟

اروپا مامن تروریست‌های برانداز

توانا موسسه ای مستقر در هلند است و برای دریافت بهتر نقش هلند در فرآیند فعالیت موسساتی مانند توانا باید به سیاست ایالات متحده آمریکا برای ضربه به دشمنانش اشاره کنیم. آمریکایی‌ها برای پیاده سازی اهدافشان در کشورهای مخالف خود، از کشورهای دوست و هم پیمان بهره می برند. همانطور که در غرب آسیا عربستان سعودی وظیفه تأمین مالی ماجراجویی های آمریکا را بر عهده دارد، برخی کشورهای اروپایی نیز موظف به سرویس دهی به طرح های خرابکاری و براندازی آمریکا بوده که هم بخشی از بار حقوقی و مخالفت افکار عمومی در برابر اقدامات مداخله جویانه آمریکا در کشورهای دیگر را بر عهده بگیرند و هم بخشی از هزینه های مادی و نیروی انسانی شرارت های آمریکا را پوشش دهند.

هلند به عنوان یکی از این کشورها از طریق NGOهای به ظاهر خودگردان و مردمی، به اجرای پروژه‌های آمریکا علیه نظام ایران می‌پردازد. یکی از نمونه‌های روشن این مؤسسات هیووس (Hivos) نام دارد که بودجه خود را مستقیم از وزارت خارجه این کشور دریافت می کند و در طرح های آمریکا برای براندازی علیه نظام ایران مشارکت می نماید.

هیووس فقط در یک نوبت موفق به اخذ بخش قابل توجهی از بودجه تقابل فرهنگی ۱۵ میلیون دلاری وزارت خارجه هلند که برای طرح پلورالیزم رسانه های ایران مصوب شده بود، گردید. هرچند ابتدا قرار بر این بود تا این رقم به تأسیس یک شبکه ماهواره ای برای مقابله با سیاست های جمهوری اسلامی و تأثیرگذاری بر جامعه ایران اختصاص یابد، اما مخالفت های دیپلماتیک در نهایت این طرح را به سطح کمک به سایت های مخالف نظام ایران تقلیل داد که یکی از این سایت ها هیووس بود. موسسه توانا نیز از جمله موسساتی بود که در این پروژه بی نصیب نماند و قبل و بعد از این پروژه نیز همکاری‌های متقابلی برای فعالیت براندازی علیه جمهوری اسلامی ایران میان هیووس و توانا شکل گرفته است.

به طور کلی توانا غیر از دریافت بودجه ثابت از وزارت امور خارجه آمریکا، منابع مالی دیگری را نیز از کشورهای هم پیمان آمریکا در راستای طرح های براندازی نظام ایران دریافت می کند.

ردپای محکومین امنیتی در توانا

هیئت علمی موسسه توانا تماماً از محکومین امنیتی متواری از کشور و اعضای ضد انقلاب نظیر کامیار علایی، لادن برومند، رامین جهانبگلو، مهرانگیز کار، مهدی خلجی، ایوان مارویچ، مجید محمدی، آرش نراقی، محمدرضا نیکفر، منصور اسانلو، سعید پیوندی، نانسی پیرسن، نیما راشدان، محسن سازگارا، کتلین شیفر و حسن شریعتمداری تشکیل شده‌است که در این میان اسانلو از جمله نفراتی بود که به شکل مستقیم در پروژه اسماعیل بخشی کارمند حوزه اداری هفت تپه ایفای نقش کرد. وی در بخش مهمی از طرح القای شکنجه و ایجاد آشوب و ناآرامی در محیط های کارگری نیز وارد شد و سعی نمود تا ارتباطات خود را که در سندیکای اتوبوسرانی و پیش از خروج از ایران کسب کرده بود به کار گرفته و به اسماعیل بخشی متصل نماید. درواقع اسانلو در آن بخش از پروژه هفت تپه که قرار بود اعتراضات شکل گرفته در این کارخانه به دیگر محیط‌های کارگری تسری یابد ایفای نقش نمود.

آموزش های توانا به مرتبطین این موسسه به صورت اینترنتی انجام می گیرد و دقیقاً مطابق با رفتار سرویس های اطلاعاتی و امنیتی که مرتبطین خود را برای ایجاد ارتباطی امن در فضای وب رهنمود می دهند، توانا نیز ضمن آموزش برای ارتباط گیری امن به کاربرانش که خود، آنها را دانش جویان می خواند، اطمینان می دهد که این ارتباط امن و پنهان خواهد بود! در این خصوص ارسال نرم افزارهای خاص برای پنهان سازی ارتباط و مراوده دیتا برای مرتبطین ارسال شده، به طور پیوسته به روزرسانی می شوند.

موضوعات درسی این موسسه نیز کاملاً در مسیر به چالش کشیدن نظام جمهوری اسلامی و قوانین حاکم بر آن است. مسائلی همچون حقوق زنان، دموکراسی، مسائل قومی و مذهبی مهمترین موضوعات آموزشی این موسسه را تشکیل می دهند که بر اساس راهبردهای کلان ایالات متحده آمریکا برای پروژه چنج رژیم انتخاب شده اند.

به عنوان نمونه حمایت و همکاری از معصومه قمی (مسیح علینژاد) در پروژه آزادی های یواشکی یا چهارشنبه های سفید در راستای ترویج بی حجابی از جمله نمونه کارهای موسسه توانا است که با عنوان حقوق زنان در موضوعات محوری آن پیگیری می شود.

حتما بخوانید

کشته شدن یک شهروند و حمله به حوزه علمیه در اغتشاشات کرج!

توانا با چاشنی صهیونیست

از نکات حائزاهمیت موسسه توانا گرایشات صهیونیستی این موسسه است که در خروجی مطالب و آموزش های آن به آشکاری مشاهده می شود. به عنوان نمونه تبلیغات برای موضوع هولوکاست و گرامی داشت این موضوع، تبلیغ رژیم صهیونیستی و ساختار های حاکم بر آن به عنوان یک جامعه مدرن و الگو، سعی در ایجاد مطالبه در مخاطبین و کاربران برای مخالفت علیه کمک های مادی و معنوی ایران به مخالفان رژیم صهیونیستی و از جمله ملت مظلوم فلسطین و… نمونه های روشن این رویکرد موسسه تواناست. حال در کنار این مسئله آنچه بیش از همه کارکرد پروژه ادعای شکنجه توسط اسماعیل بخشی را جالب توجه می کند، این است که اساساً جریان کمونیست کارگری حامی و محرک اسماعیل بخشی ریشه در کمونیست های اسرائیلی داشته و با حزب کمونیست فعلی روسیه متفاوت بوده وبراساس شواهد موجود دارای ارتباطات ویژه ای با حزب کارگر رژیم صهیونیستی است.

اعتراف مجرمین به حضور در توانا

در پروژه اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، فردی با گرایشات کمونیسیتی نیز دستگیر شد، او در اعترافاتش بیان می‌کند که وظیفه جمع آوری مستندات اعتراضات و اعتصابات کارگری هفت تپه را بر عهده داشته و دو مسیر مشخص برای ارسال عکس و فیلم‌هایش در اختیارش گذاشته شده است. یکی از این مسیر ها سایت و کانال تلگرامی برانداز و ضد انقلاب آمد نیوز بوده که وظیفه انتشار این محتوا و کمک به تحریک و گسترش اعتراضات را بر عهده داشته و مسیر دوم آموزشکده توانا بوده است. حال در این پروسه توانا با آنالیز مستندات میدانی سعی در بازخوردگیری از وضعیت میدانی در هفت تپه داشته تا مطابق با کنش های میدانی، واکنش های احتمالی و ضریب نفوذ و گسترش اغتشاشات مذکور به طراحی و هدایت لیدرهای جریان و ایضاً مرتبطین و کاربران توانا که در این اقدامات نقشی بر عهده داشتند، بپردازد.

با توجه به سوابق و کارکرد موسسه توانا، می توان با قاطعیت عنوان کرد که ردپای این موسسه برانداز در پروژه اعتصابات کارگران نیشکر هفت تپه و هدایت اسماعیل بخشی به عنوان لیدر این حوادث نشان دهنده این است که اساساً اتفاقات هفت تپه یک طراحی پیچیده و خارج کشوری داشته و طبیعتاً اهداف آن نیز فراتر از مطالبات تعدادی کارگر بوده که به دنبال حقوق های معوقه دست به اعتراض زده اند؛ کمترین شاهد این ادعا نیز تلاش لیدرها برای ادامه جریان اعتراضات بعد از حل مشکلات هفت تپه و گسترش آن به دیگر محیط های کارگری بوده است. درواقع اعتراض کارگران هفت تپه در پی مطالباتی برحق شکل گرفت که گروه‌های ضد انقلاب به کمک عوامل داخلی سعی در منحرف کردن آن را به سمت مطالبات خود داشتند.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. ویکی پدیا ۲. فارس ۳. مشرق نیوز ۴. برترینها

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *