تیم ملی ایران 5 تیم ملی یمن 0

جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹: ایران ۵ یمن ۰ (گام نخست)

تیم ملی فوتبال ایران با نمایش فوق‌العاده برابر یمن و به ثمر رساندن ۵ گل، جام ملت‌های آسیا را مقتدرانه آغاز کرد و امیدها را برای قهرمانی افزایش داد.

تیم ملی فوتبال ایران جام ملت‌های آسیا

مجله اینترنتی پارسی گو: ملی پوشان ایران با نمایش فوق‌العاده برابر یمن و به ثمر رساندن ۵ گل، جام ملت‌های آسیا را مقتدرانه آغاز کردند. تیم ملی ایران از شروع بازی امشب برابر یمن نمایشی سراسر هجومی داشت و توانست در ۲۵ دقیقه ابتدایی سه گل بزند و در نیمه دوم هم ۲ گل دیگر به ثمر رساند تا با نمایشی دلپذیر و کم‌نقص، نخستین بازی جام ملت‌های آسیا را با پیروزی پشت سر بگذارد.

ملی پوشان در دقیقه ۱۲ روی ریباند شوت سردار آزمون و گلزنی مهدی طارمی پیش افتاد و در دقیقه ۲۳ روی ضربه آزاد اشکان دژاگه دومین گل را به ثمر رساند، اما عملکرد هجومی یوزهای ایرانی همچنان ادامه پیدا کرد و آنها دو دقیقه بعد از گل دوم، باز هم توسط مهدی طارمی دروازه یمن را باز کردند و به برتری ۳ بر صفر در نیمه اول رسیدند.

در نیمه دوم نیز شاگردان کارلوس کی‌روش اجازه ندادند تیم یمن حتی یک شوت به سمت دروازه ایران بزند و در سمت مقابل توانستند دو گل دیگر بزنند؛ سردار آزمون در دقیقه ۵۳ گل چهارم تیم ملی را به ثمر رساند و در دقیقه ۷۸ نیز سامان قدوس، تعویضی طلایی ایران با شوتی تماشایی گل پنجم را زد تا تیم ملی در نخستین بازی جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات به برتری ۵ بر صفر دست پیدا کند.

جام ملت‌های آسیا – امارات ۲۰۱۹ ؛ گروه D
دوشنبه: ۹۷/۱۰/۱۷ ؛ ساعت ۱۹:۳۰
استادیوم: محمد بن زاید- ابوظبی/ تماشاگر: ۵۳۰۱ نفر
داور: ریوجی ساتو(ژاپن)؛ کمک‌ها: هیروشی یامائوچی و جان میهارا؛ داور چهارم: پاراکراما هماسونگا(سریلانکا)/ کمک داوران پشت دروازه: جومپِی ایدا و هیرویوکی کیمورا(ژاپن)

تیم ملی ایران

علیرضا بیرانوند
مرتضی پورعلی‌گنجی
سید مجید حسینی(۴۶- پژمان منتظری)
رامین رضاییان
احسان حاج‌صفی
امید ابراهیمی
اشکان دژاگه
مهدی ترابی
وحید امیری(۶۰- سامان قدوس)
مهدی طارمی(۷۱- کریم انصاری‌فرد)
سردار آزمون

سرمربی: کارلوس کی‌روش

تیم ملی یمن

سعود السوادی
مدیر عبدربه
محمد فواد عمر(۵۸- عمار حمصان)
محمد بارویس
علاءالدین نعمان
احمد الحیفی
وحید محمد الخیاط(۶۴- احمد سعید)
علاء الصاصی
عماد منصور توفیق
عبدالواسع المطری(۸۷- احمد نبیل ضعبان)
احمد السروری

سرمربی: جان کوشیان

اخطار

رامین رضاییان(۳۹) از ایران

عبدالواسع المطری(۷۷) از یمن

احمد الحیفی(۸۱) از یمن

مدیر عبدربه(۸۴) از یمن

علاءالدین نعمان(۹۰) از یمن

بهترین بازیکن

مهدی طارمی که در دیدارهای تدارکاتی تیم ملی درخشان ظاهر شده بود، امشب هم برابر یمن مطابق انتظار عمل کرد و توانست در نیمه اول ۲ گل به ثمر برساند و در خلق موقعیت‌های تیم ملی تاثیرگذار باشد؛ این ستاره فوتبال ایران که تا دقیقه ۷۱ در زمین بود، روی گل چهارم نیز که توسط سردار آزمون زده شد، با برخورد توپ به بدن‌اش، یک پاس گل هم به نام خود ثبت کرد تا مرد اول زمین شود.

شرح گل‌ها

ایران ۱ – یمن صفر (دقیقه ۱۲: مهدی طارمی): شوت پشت محوطه محکم سردار آزمون را سعود السوادی به طور ناقص برگشت داد تا مهدی طارمی مثل همیشه با فرصت‌طلبی به توپ برسد و با ضربه بغل پا دروازه یمن را باز کند.

ایران ۲ – یمن صفر (دقیقه ۲۳: اشکان دژاگه): ضربه ایستگاهی اعلام شده با خطای هند به سود ایران را اشکان دژاگه، کاپیتان ایران با شوت زمینی از فاصله ۳۰ متری زد که توپ بعد از برخورد به تیرک عمودی دروازه و کمر سعود السوادی تبدیل به گل شد.

ایران ۳ – یمن صفر (دقیقه ۲۵: مهدی طارمی): سانتر تماشایی رامین رضاییان از جناح راست زمین را مهدی طارمی با ضربه سری استثنایی به گوشه دروازه یمن فرستاد تا ایران با ۳ گل از حریف خود پیش بیافتد.

ایران ۴ – یمن صفر (دقیقه ۵۳: سردار آزمون): ارسال دژاگه از روی کرنر را ترابی در تیرک اول قطع کرد که سعد السوادی با شیرجه نه چندان موفق دفع کرد تا در ادامه توپ بعد از برخورد به بدن طارمی، در داخل محوطه ۶ قدم مقابل پای سردار آزمون بیافتد و او با ضربه بغل پا گل چهارم تیم ایران را بزند؛ در این صحنه علاءالدین نعمان از پشت خط دروازه توپ را برگشت داد ولی کمک داور پشت دروازه اعلام کرد توپ تبدیل به گل شده است.

ایران ۵ – یمن صفر (دقیقه ۷۸: سامان قدوس): خطایی که سمت چپ زمین و در کنار خط کرنر روی مهدی ترابی اعلام شده بود را اشکان دژاگه به مقابل تیرک اول ارسال کرد که ضربه سر پورعلی‌گنجی به پشت محوطه جریمه را سامان قدوس با شوت روی پای تماشایی به تور دروازه یمن چسباند تا پنجمین گل ایران به زیباترین شکل به ثمر برسد.

لحظات حساس

دقیقه ۲: ملی پوشان ایران بازی را هجومی آغاز کردند و نفوذ سریع امیری و ارسال کوتاه او را سعود السوادی قبل از رسیدن توپ به آزمون در اختیار گرفت.
دقیقه ۳: نفوذ بارویس و پاس در عرض زمینی او به تور کنار دروازه ایران برخورد کرد.

دقیقه ۷: احمد السروری حرکت سریعی بین مدافعان ایران انجام داد که شوت خطرناک او از بالای دروازه ایران به بیرون رفت.

دقیقه ۱۰: مهدی طارمی تا پشت محوطه جریمه یمن پیش رفت و شوت زمینی دقیق به سمت دروازه زد که واکنش خوب سعود السوادی با شیرجه زمینی، تنها یک کرنر برای ایران به همراه داشت.
دقیقه ۱۰: ارسال خطرناک امیری از روی کرنر را بازیکنان یمن تبدیل به ضد حمله کردند.

دقیقه ۱۱: اشتباه حسینی در خط دفاعی، یمن را صاحب موقعیت خطرناکی کرد که ضربه احمد السروری بی‌دقت بود و تبدیل به گل نشد.

دقیقه ۲۰: پاس در عرض مهدی ترابی را محمد بارویس در میانه راه قطع کرد ولی مجددا طارمی به توپ رسید که پاس در عمق او را آزمون با یک سر توپ به سمت دروازه یمن شوت زد، اما توپ در صحنه مشکوک به خطای هند، پس از برخورد به علاء الصاصی دفع شد.

دقیقه ۲۴: ارسال خطرناک حاج‌صفی از جناح چپ زمین را مدافعان یمن سراسیمه برگشت دادند.

دقیقه ۲۷: احسان حاج‌صفی در صحنه مشکوک به خطای پنالتیِ عماد منصور در محوطه جریمه یمن روی زمین افتاد که داور ژاپنی دستور به ادامه مسابقه داد.

دقیقه ۳۸: با دخالت اشکان دژاگه و توپ‌گیری او، امید ابراهیمی در موقعیت شوت‌زنی قرار گرفت که ضربه او با واکنش سعود السوادی راهی کرنر شد.
دقیقه ۳۸: سانتر دژاگه از روی کرنر و ضربه سر آزمون از بالای دروازه یمن به بیرون رفت.

دقیقه ۴۷: سردار آزمون در برخورد با محمد عبدربه در محوطه جریمه یمن نقش بر زمین شد ولی داور ژاپنی اعتقادی به پنالتی نداشت.
دقیقه ۴۸: رضاییان با نفوذ از سمت راست زمین و یک سر توپ به موقع، ارسال دقیقی انجام داد که سانتر او و ضربه سر سردار آزمون را سعد السوادی به خوبی برگشت داد و در ادامه نیز مهدی ترابی و مهدی طارمی نتوانستند توپ را تبدیل به گل کنند.

دقیقه ۵۳: ارسال خوب حاج‌صفی و ضربه سر آزمون را سعد السوادی دوباره با واکنش خوب خود دفع کرد.

دقیقه ۵۹: پاس در عمق آزمون تند و تیز بود و به طارمی نرسید تا سعد السوادی توپ را در اختیار بگیرد.

دقیقه ۶۳: ارسال خطرناک حاج‌صفی از سمت چپ زمین با عبور از مقابل پای طارمی به اوت رفت.

دقیقه ۷۰: پاس در عمق مهدی طارمی موقعیت گل بسیار خوبی برای آزمون فراهم آورد ولی تعلل سردار و پاس او را محمد عبدربه راهی کرنر کرد.

دقیقه ۱+۹۰: ارسال تند و تیز حاج‌صفی از روی ضربه آزاد از کنار دروازه یمن عبور کرد و آزمون نتوانست به توپ برسد.

دقیقه ۳+۹۰: شوت فنی استثنایی ترابی به تیرک عمودی دروازه یمن برخورد کرد و در برگشت شوت کم‌دقت دژاگه به بیرون رفت.

در حاشیه

* از ساعت ۱۴ به وقت محلی(۱۳:۳۰ به وقت ایران) درب‌های ورزشگاه برای حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران باز شد.
* اقدامات امنیتی شدیدی برای این بازی در نظر گرفته شده و عوامل برگزاری مسابقه، با دستگاه‌های چک و خنثی و سگ‌های آموزش داده شده، اقدام به گشتن خبرنگاران و کیف عکاسان کردند.
* تا ساعت ۱۵ حدود ۷ هزار بلیت فروخته شده بود.
* سه ساعت مانده به آغاز مسابقه، درب‌های ورزشگاه محمد بن زاید باز شد تا هواداران وارد استادیوم شوند.
* هواداران زیادی از اروپا و آسیا برای تماشای دیدار ملی پوشان ایران به ابوظبی آمدند.
* فهرست نفرات تیم ملی ایران در فاصله یک ساعت و ۳۰ دقیقه به شروع بازی اعلام شد.
* در شب نیمکت‌نشینی مسعود شجاعی، اشکان دژاگه کاپیتان تیم ملی برابر یمن است.

* تماشاگران ایرانی سر و صدای زیادی در ورزشگاه محمد بن زاید برپا کردند و از شروع مسابقه مشغول تشویق ملی پوشان هستند.
* پس از گل اول ایران، هواداران ایران با تشویق ایسلندی جو خاصی در استادیوم به وجود آوردند.

* در دقیقه ۲۱ به سود ایران خطای هند اعلام شد که قبل از زدن ضربه ایستگاهی، سردار آزمون یکی از بازیکنان یمن را هُل داد و همین مسئله موجب تنش در میانه زمین شد و با تذکر جدی داور ژاپنی همراه بود.

* علیرضا فغانی به همراه رضا سخندان و محمدرضا منصوری در ورزشگاه حضور دارند تا از ملی پوشان ایران حمایت کنند.

* محمد فواد عمر، مدافع میانی یمن به دلیل مصدومیت نتوانست به بازی ادامه دهد و در دقیقه ۵۸ تعویض شد.

اتفاق ویژه

در حالی که امارات به‌عنوان میزبان جام ملت‌های آسیا به سختی یک امتیاز در دیدار افتتاحیه گرفته بود، استرالیا دیدار برابر اردن را واگذار کرد و کره جنوبی نیز به زحمت فیلیپین را شکست داد، ملی پوشان فوتبال ایران برخلاف این سه تیم مدعی در نخستین بازی خود در این رقابت‌ها فوق‌العاده ظاهر شدند و توانستند با زدن ۵ گل برابر یمن، نگاه فوتبال آسیا را بیشتر به خود جلب کنند و از همین ابتدا چهره مدعی قهرمانی به خود بگیرند.

روز به یاد ماندنی در بن زاید: نفر به نفر با ملی پوشان فوتبال ایران مقابل یمن

اولین بازی ایران در جام هفدهم ملت‌های آسیا با شروعی توفانی همراه بود تا برد با پنج گل مقابل یمن امیدها برای شکستن طلسم قهرمانی در قاره کهن بیشتر از قبل شود.

به گزارش “ورزش سه”، کارلوس کی روش و شاگردانش در تورنمنتی که بسیاری از بزرگان شروع چندان خوبی در آن نداشتند، نمایشی توفانی مقابل یمن داشتند تا با توجه به برد با ۵ گل برای همه آسیا خط و نشان بکشند. این برد می توانست پرگل تر از این هم باشد اما دوبار تیرک دروازه و برخی بی دقتی ها از سوی بازیکنان تیم ملی مانع عبور از ۵ و رسیدن به عدد ۶ شد. با این وجود نمایش خوب و تماشاگرپسند تیم ملی یک بار دیگر شور و حرارت برای طرفداران و فوتبالدوستان در راه رسیدن به چهارمین قهرمانی تاریخ آسیا را بیشتر کرد. بعد از این برد شیرین و روحیه ساز نگاهی انداختیم به عملکرد تک به تک ملی پوشان، بازیکنانی که در طول ۹۰ دقیقه بدون فراز و نشیب با نمایشی یکنواخت زمینه این برد را فراهم کردند.

علیرضا بیرانوند؛ آسوده خاطر بخواب

گلر شماره یک ایران سوای از دقایق ابتدایی بازی که یکی دو بار چارچوب دروازه اش تهدید شد در باقی دقایق اصلا به زحمت نیافتاد تا آسوده خاطر کلین شیت دیگری در ترکیب ایران به نام خود ثبت کند. در نیمه دوم بازی جز چند پاس به عقب و بازیسازی دیگر چیز خاصی از بیرانوند ندیدیم چون توپی روی دروازه اش نیامد.

حضور در زمین؛ ۹۰ دقیقه
پاس؛ ۱۵
پاس صحیح؛ ۱۴
درصد پاس صحیح: ۹۳.۳%
توپگیری: ۵
سیو: ۰
دفع توپ با مشت: ۰

***

رامین رضائیان؛ پاس گل و کارت زرد الکی

کمتر کسی تصور می کرد او بتواند وریا را نیمکت نشین کند و دوباره به ترکیب اصلی برسد اما کی روش مثل جام جهانی رامین را به عنوان انتخاب اول در سمت راست خط دفاعی به میدان فرستاد و نمایش خوبی هم از این بازیکن دیده شد به خصوص در صحنه پاس گلی که برای مهدی طارمی ارسال کرد و روی گل سردار آزمون هم تاثیرگذار بود. البته رامین با گرفتن یک کارت نمایش خوب خود را تا حدودی تحت الشعاع قرارداد چون حالا با یک اخطار او می تواند یک بازی را از دست بدهد.

مدت زمان حضور در زمین؛ ۹۰ دقیقه
پاس: ۵۹
پاس صحیح:۵۱
درصد پاس صحیح: (۸۶.۴%)
پاس گل: ۱
پاس کلیدی: ۲
دوئل: ۱۲ (۵۰%)
تکل: ۳ (۳۳.۳%)
دور کردن توپ: ۰
از دست دادن توپ: ۱۷
توپ گیری: ۵

***

احسان حاج صفی؛ در انتظار احسان همیشگی

کاپیتان سوم ایران مقابل یمن نه خوب بود، نه بد. مدافع چپ سال های گذشته ایران به عنوان یکی از بازیکنان قدیمی تیم ملی با کوله باری از تجربه می توانست نمایش بسیار بهتری از خود ارائه بدهد اما انتظارات برآورده نشد. حال با این نمایش همه منتظر خواهند بود تا در بازی های بعدی همان احسانی را ببینند که در جام جهانی درخشش فوق العاده ای داشت.

مدت زمان حضور در میدان؛ ۹۰ دقیقه
پاس: ۶۹
پاس صحیح: ۵۲
درصد پاس صحیح: ۷۵.۴%
پاس گل: ۰
پاس کلیدی: ۱
دوئل: ۹ (۶۶.۷%)
تکل: ۲ (۱۰۰%)
دور کردن توپ: ۲
از دست دادن توپ: ۳۱
توپ گیری: ۶

***

مرتضی پورعلی گنجی؛ مثل همیشه

مرتضی مثل تمام این سال ها که به عنوان یکی از دو انتخاب اصلی کی روش در پست مدافع میانی برای ایران به میدان رفت، نمایشی بدون اشتباه و فراز و نشیب ارائه داد و در برخی دقایق هم با پوشش فوق العاده خود توانست ضدحملاتی که یمنی ها می خواستند ترتیب بدهند را خنثی کند. پورعلی گنجی قطعا با این نمایش می تواند یکی از ستون های کلیدی ایران لقب بگیرد.

مدت حضور در زمین؛ ۹۰ دقیقه
پاس: ۸۲
پاس صحیح: ۷۷
درصد پاس صحیح: ۹۳.۹%
پاس گل: ۱
پاس کلیدی: ۱
دوئل: ۱۰ (۸۰%)
تکل: ۴ (۱۰۰%)
دور کردن توپ: ۴
از دست دادن توپ: ۵
توپ گیری: ۱۲

***

سیدمجید حسینی؛ هشدار را جدی بگیر

پدیده ایران در جام جهانی این بار در اولین حضور خود در تاریخ جام ملت های آسیا اصلا انتظارات را برآورده نکرد. دو اشتباه در دقایق ابتدایی و متعاقب آن بازی بدون تمرکز باعث شد تا کارلوس کی روش بلافاصله دست به کار شده و با تعویض زودهنگام به ستاره جوان خود هشدار بدهد که این جا، جای اشتباه و بازی بی انگیزه نیست. پس سیدمجید به عنوان یکی از امیدهای اصلی تیم ملی باید این هشدار را جدی بگیرد چون بازی های مهمی پیش روی ایران است.

مدت حضور در زمین؛ ۴۵ دقیقه
پاس: ۳۸
پاس صحیح: ۳۶
درصد پاس صحیح: ۹۴.۷%
دوئل: ۳ (۶۶.۷%)
تکل: ۱
دور کردن توپ: ۱
توپ گیری: ۴

***

پژمان منتظری؛ باهوش و زیرک

پرسن و سال ترین بازیکن میدان کسی نبود جز پژمان منتظری. مدافع کارکشته استقلال که مویرگی مسافر جام ملت ها شد در آغاز نیمه دوم جای هم تیمی جوان تر خود را گرفت تا در کنار پورعلی گنجی سرو سامان خوبی به ساختار تدافعی ایران بدهد. منتظری مثل تمام این سال ها با هوش و ذکاوت خود در پوشش ها و بازیسازی توانست نشان بدهد تعویض به موقعی از سوی کادر فنی بود.

مدت زمان حضور در میدان؛ ۴۵ دقیقه
گل: ۰
شوت درچارچوب: ۰
پاس: ۴۰
پاس صحیح: ۳۵

درصد پاس صحیح: ۸۵%
پاس گل: ۰
پاس کلیدی: ۱
دوئل: ۲ (۱۰۰%)
تکل: ۰
دور کردن توپ: ۰
از دست دادن توپ: ۶
توپ گیری: ۳

***

امید ابراهیمی؛ فرمانده

امید به عنوان تک هافبک تدافعی ایران نقشی کلیدی در روند بازی داشت. اوج هنرنمایی این بازیکن از لحظه ای بود که توانست وظایف خود را به عنوان نظم دهنده ساختار تاکتیکی ایران نشان بدهد. امید در نقش فرمانده میانه میدان ایران در نیمه اول چند باری شانس خود برای گلزنی را امتحان کرد اما به نتیجه نرسید. در نیمه دوم اما امید به خواست کی روش بیشتر روی نظم دادن به نمایش ایران تمرکز کرد.

مدت حضور در میدان؛ ۹۰ دقیقه
گل: ۰
شوت درچارچوب: ۱
پاس: ۶۹
پاس صحیح: ۶۵
درصد پاس صحیح: ۹۴.۲%
پاس گل: ۰
پاس کلیدی: ۰
دوئل: ۸ (۷۵%)
تکل: ۲ (۱۰۰%)
دور کردن توپ: ۰
از دست دادن توپ: ۴
توپ گیری: ۱۰

***

اشکان دژاگه؛ جنگجوی بزرگ

در بازگشت به ترکیب اصلی با بازوبند کاپیتانی به جنگجوی بزرگ خط میانی تبدیل شد. قبل از آغاز تورنمنت با شرایطی که دژاگه در تراکتورسازی داشت کمتر کسی شانسی برای قرار گرفتن او در بین ۱۱ انتخاب اصلی کی روش قائل بود اما این اتفاق افتاد تا اشکان از این فرصت طلایی برای نشان دادن توانایی های فوق العاده خود در رهبری و بازی تهاجمی تیم استفاده کند. هنرنمایی های این بازیکن در لحظه گل دوم ایران با آن ضربه دیدنی ایستگاهی بیشتر از همیشه به چشم آمد، گلی که همچون آب سردی بر پیکر یمن بود تا راه برد پرگل ایران هموار شود. اشکان با کلاس بازی بالایی که دارد قطعا اگر در فرم مطلوب خود باشد مهره ای غیر قابل انکار برای موفقیت های تیم ملی خواهد بود.

مدت حضور در زمین؛ ۹۰ دقیقه
گل: ۱
شوت خارج از چارچوب: ۲
پاس: ۷۴
پاس صحیح: ۶۶
درصد پاس صحیح: ۸۹.۲%
پاس گل: ۰
پاس کلیدی: ۲
دوئل: ۱۳ (۶۱.۵%)
تکل: ۳ (۶۶.۷)
دور کردن توپ: ۰
از دست دادن توپ: ۱۳
توپ گیری: ۵

***

مهدی ترابی؛ پسرک بدشانس

جوان اول این روزهای اردوی تیم ملی دوباره خوش درخشید. سورپرایز کارلوس در مصاف با یمن به عنوان یکی از بهترین بازیکنان زمین هر کاری دلش خواست انجام داد. توپ گرفت، دریبل زد، روی گل ها تاثیر گذاشت و در پایان هم هنر شوتزنی خود را به رخ کشید و تنها بدشانس بود که تیرک دروازه مانع ثبت نام او در بین گلزنان شد. مسلما کی روش با شناخت کامل از توانایی تکنیکی و تاکتیکی ترابی از این بازیکن در ترکیب اصلی بهره برد تا مهدی میانه میدان را به تسخیر خود در بیاورد. نمایشی شناور و ویرانگر که به کابوسی بزرگ برای مدافعان یمنی تبدیل شده بود.با این شروع رویایی قطعا از ترابی خبرهای امیدوارکننده بسیاری در جام هفدهم مشاهده خواهیم کرد.

مدت حضور در زمین؛ ۹۰ دقیقه
پاس: ۵۲
پاس صحیح: ۴۴
درصد پاس صحیح: ۸۴.۶%
پاس گل: ۰
پاس کلیدی: ۲
دوئل: ۱۱ (۶۳.۶%)
تکل: ۰
دور کردن توپ: ۰
از دست دادن توپ: ۱۲
توپ گیری: ۵

***

سامان قدوس؛ جشن با والی دیدنی

وقتی ترکیب تیم ملی اعلام شد و نام سامان قدوس در بین ۱۱ بازیکن اصلی دیده نشد این سئوال ذهن همه طرفداران را به خود معطوف کرد که کی روش چه زمانی به ستاره ایرانی لیگ فرانسه اعتماد خواهد کرد؟ بازیکنی که با نمایش دیدنی خود به دلربایی از فوتبالدوستان فرانسوی طرفدار آمیان پرداخته بود و عنوان مرد سال سوئد را یک بار دیگر به خود اختصاص داده بود این بار هم برای درخشش با پیراهن ایران باید تا نیمه دوم و ۳۰ دقیقه پایانی صبر می کرد. تعویض گلزن ایران چند دقیقه بعد از ورود در اولین فرصت خوبی که نصیبش شد با یک والی دیدنی زننده آخرین گل به یمن لقب گرفت تا به این ترتیب جشنی بزرگ در ابوظبی برپا کند، جشنی که می تواند او را به یکی از مهره های کلیدی و ثابت ایران در ادامه راه تبدیل کند.

مدت زمان حضور در میدان؛ ۳۰ دقیقه
گل: ۱
شوت درچارچوب: ۱
شوت دفع شده: ۱
پاس: ۱۷
پاس صحیح: ۱۲
درصد پاس صحیح: ۷۰.۶%
پاس گل: ۰
پاس کلیدی: ۰
دوئل: ۳ (۶۶۷%)
تکل: ۰
دور کردن توپ: ۰
از دست دادن توپ: ۷
توپ گیری: ۱

***

کریم انصاری فرد؛ بدرخش آقاکریم

کریم انصاری فرد هم درست مثل خیلی از ستاره های روی نیمکت در ترافیک مهره های تهاجمی چاره ای نداشت تا کار را از روی نیمکت آغاز کند. شماره ۱۰ تیم ملی در نیمه دوم در دقایق پایانی به میدان آمد اما فروغ چندانی نداشت. به هر حال آن چه مشخص است این که انصاری فرد باید از همین دقایق و فرصت ها برای تحمیل خود به ترکیب اصلی بهره ببرد در غیر این صورت چاره ای ندارد جز این که مثل تیم باشگاهی در رده ملی هم نیمکت نشینی را تحمل کند.

مدت حضور در میدان؛ ۱۹ دقیقه
گل: ۰
شوت درچارچوب: ۰
پاس: ۴
پاس صحیح: ۴
درصد پاس صحیح: ۱۰۰%
پاس گل: ۰
پاس کلیدی: ۰
دوئل: ۱ (۱۰۰%)
تکل: ۰
دور کردن توپ: ۰
از دست دادن توپ: ۱
توپ گیری: ۱

***

مهدی طارمی؛ پیش به سوی آقای گلی

مهاجم اول ایران در نبرد با یمن همانی بود که انتظارش را داشتیم؛ گلزن، دونده و خطرناک در تمامی دقایق روی دروازه حریف. طارمی با دو گل و یک پاس گل شروعی طوفانی در جام ملت‌های آسیا داشت. همانند نمایشی که پیش از این از او در ترکیب الغرافه و پرسپولیس در قیاس لیگ قهرمانان دیده بودیم و با گل‌های خود مدعی دستیابی به عنوان آقای گلی قرار می‌گرفت. باید دید اینبار طارمی قادر به دستیابی به این عنوان خواهد شد یا خیر. هماهنگی بی نظیر او با سردار آزمون و ضرباتی اینبار تمام کننده برخلاف فرصت سوزی‌های همیشگی یک مهاجم زهردار را در ترکیب کی‌روش به نمایش گذاشت و باید دید در دیدارهای آتی نیز به همین شکل پیش خواهد رفت یا خیر؟

مدت حضور در میدان؛ ۷۱ دقیقه
گل: ۲
شوت درچارچوب: ۳
شوت دفع شده: ۱
پاس: ۵۵
پاس صحیح: ۴۴
درصد پاس صحیح: ۸۴.۶%
پاس گل: ۰
پاس کلیدی: ۲
دوئل: ۱۱ (۶۳.۶%)
تکل: ۰
دور کردن توپ: ۰
از دست دادن توپ: ۱۲
توپ گیری: ۵

***

سردار آزمون؛ امان از تیرک لعنتی

بعد از ماجراهای مربوط به جام جهانی او بار دیگر با اعتماد کارلوس کی‌روش و در شرایطی که قلبا نیز هیچ فوتبالدوست ایرانی نمی‌خواست بزرگترین استعداد چند سال اخیر فوتبال ایران را دور از پیراهن شماره ۲۰ ببیند، جواز حضور در جام ملت‌ها را به دست آورد. سردار از همان دقایق ابتدایی با ضربات خود دروازه یمنی‌ها را مورد هدف قرار داد و با سود بردن از خصوصیت شوتزنی و برتری در نبردهای هوایی یک چالش بزرگ برای خط دفاعی یمن شکل داد. او در نهایت با پاس گل مهدی طارمی یک گل ارزشمند را به نام خود کرد تا اکنون در جمع شاگردان کی‌روش به بازیکنی تبدیل شود که در دو جام ملت‌ها سابقه گلزنی دارد.البته تیرک مانع دبل آزمون شد تا او در کنار طارمی در صدر بهترین گلزنان بایستد.

مدت زمان حضور در میدان؛ ۹۰ دقیقه
گل: ۱
شوت درچارچوب: ۴
شوت خارج از چارچوب: ۲
شوت دفع شده: ۲
پاس: ۲۰
پاس صحیح: ۱۱
درصد پاس صحیح: ۵۵%
پاس گل: ۰
پاس کلیدی: ۰
دوئل: ۸ (۶۲.۵%)
تکل: ۰
دور کردن توپ: ۰
از دست دادن توپ: ۱۶
توپ گیری: ۴

***

وحید امیری؛ اوج بگیر پسر

وینگر محبوب کارلوس کی‌روش از نفت تهران تا ترابوزان اسپور بار دیگر در سمت چپ تیم ملی مجوز حضور در ترکیب را به دست آورد تا با استارت‌های پیاپی و خستگی‌ناپذیر خود فرصت‌های مناسبی را برای هم‌تیمی‌هایش شکل دهد. با این حال می‌توان کاملا ادعا کرد با روزهای اوج خود فاصله زیادی داشت و چند دریبل ناموفق و ارسال بی هدف او را از وحید امیری همیشگی دور کرد. خصوصا اینکه زوج او یعنی احسان حاج صفی نیز شرایط ایده آلی را دنبال نمی‌کرد تا در این سمت تیم ملی نتواند فرصت‌های مناسبی را شکل دهد. با این حال بعید است امیری که از جام ملت‌های قبلی خاطره تلخی در ذهن دارد، به کار خود به همین شکل پایان دهد و باید منتظر درخشش او در ادامه بود.

مدت زمان حضور در میدان؛ ۶۰ دقیقه
گل: ۰
شوت درچارچوب: ۰
پاس: ۴۰
پاس صحیح: ۳۳
درصد پاس صحیح: ۸۲۵%
پاس گل: ۰
پاس کلیدی: ۱
دوئل: ۱۷ (۵۲.۹%)
تکل: ۴ (۷۵%)
دور کردن توپ: ۰
از دست دادن توپ: ۱۴
توپ گیری: ۴

اشکان دژاگه بهترین بازیکن دیدار ایران شد

پس پایان دیدار امروز ایران برابر یمن، کاپیتان تیم ملی توانست به عنوان بهترین بازیکن بازی انتخاب شود. اشکان دژاگه را می‌توان یکی از بهترین بازیکنان دیدار ابتدایی ملی پوشان برابر یمن دانست. اشکان که با شوت دیدنی خود دومین گل تیم ملی را به ارمغان آورد پس از پایان بازی و به انتخاب برگزار کنندگان دیدار به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد.

اشکان که پیش از این مصدومیتی را پشت سر گذاشته، در بازی امروز در پست هافبک پشت مهاجم به میدان رفت اما در بسیاری از دقایق جای خود را با مهدی طارمی تعویض می کرد و به بال راست نقل مکان می کرد.

مصاحبه کارلوس کی‌روش بعد از بازی برابر یمن

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بعد از پیروزی روحیه بخش مقابل یمن بازیکنان هر دو تیم را ستود. کارلوس کی روش بعد از برتری پرگل تیم ملی ایران مقابل یمن در نشست خبری بعد از بازی اگفت: معمولا در بازی های اول جام ملت ها شاهد هستیم بازیکنان با استرس کار را آغاز می کنند ولی خوشبختانه گل اول را خیلی زود زدیم و به تیم حریف فشار وارد کردیم.

وی افزود: یمنی ها اشتباهاتی داشتند و ما از آن استفاده کردیم و جا دارد به بازیکنانم تبریک بگویم و همینطور به بازیکنان یمن که تا آخرین لحظه برای تیمشان جنگیدند.

کی روش در پاسخ به این سئوال که آیا تیمش کمی خشن نبود و مجید حسینی نباید از بازی اخراج می شد گفت:شما در استادیوم بودید؟ قبل از اینکه او کاری انجام بدهد بازیکن یمن مرتکب خطا شد ولی بازیکنان ایران کاملا بازی را جدی گرفتند و دیدید که قاطعانه پیروز شدند.

سرمربی ایران در خصوص اینکه خیلی ها در ایران از تیم ملی انتظار قهرمانی دارند گفت:البته این امر طبیعی است چون این انتظار مربوط به هواداران است ولی برخی از افراد که این حرف ها را می زنند کسانی هستند که کاری برای رشد فوتبال انجام نمی دهند.

کی روش در پاسخ به سوال درباره بازی بعد، در خصوص اینکه پیشرفت فوتبال ویتنام گفت: من ویتنام را از چند سال پیش می شناختم از زمانی که یکی از دوستانم سرمربی این تیم بود. مطمئنا این تیم خیلی خطرناک و سرعتی است و رشد زیادی داشته به خصوص که از خط دفاع به خوبی توپ را به خط حمله منتقل می کنند.

کی روش در ادامه در خصوص اینکه تیم ایران شروع خوبی داشت و در قیاس با استرالیا و کره خیلی بهتر کار کرد گفت: شروع خوب برای همه خیلی خوب است و برد همیشه خوشحال کننده است. در بازی اول هیچ تیمی نمی تواند بگوید مدعی است. نتایج بازی های اول به تیم من و بازیکنانم خیلی کمک کرد که هوشیار باشیم.با همه این تمرکز وارد بازی شدیم و خوشحالم که برنده شدیم. ما به هیچ تیمی کاری نداریم و تنها کار خودمان را انجام می دهیم.

کی روش در خصوص اظهار نظر برانکو که امروز صورت گرفته بود مبنی بر اینکه تیم ملی چرا نتواند عراق را شکست بدهد گفت: می خندد… الان باید مسائل را به مسائل خانگی تغییر بدهیم.قبل از اینکه حرفی در این مورد بزنم باید دوباره به بازیکنانم تبریک بگویم و از سرمربی یمن هم تشکر کنم. از هواداران ایران و یمن ممنون هستم. در مورد این آقا باید بگویم همه او را می شناسیم! او فردی است که همیشه می گفت فوتبال ایران سیرک است!

وی تاکید کرد:دقیقا در لحظاتی که ۶۵میلیون ایرانی برای تیمشان دعا می کنند فردی هوشمند و خارق العاده مربی عراق را تحسین می کند.کسی که در خدمت فوتبال ایران است از سرمربی حریف هوشمندانه تعریف می کند و با تمام تخصص و حمایتی که از تیمش دریافت کرد باز هم نتوانست قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود. حمایتی که باعث شد تیم های دیگر ضرر کنند اما او شهره است که از بازیکنان اوکراینی حمایت کند! بهتر است در این شرایط این مرد باهوش را تنها بگذاریم.

سرمربی تیم ملی ایران در خصوص اینکه آیا فکر می کند در خط دفاع ایران مشکلاتی وجود دارد یا خیر گفت: بله ممکن است در ۹۰ دقیقه برخی مشکلات رخ بدهد. مثلا در لیگ های ایران و قطر اکثر تیم ها سعی می کنند در میانه میدان چه اتفاقاتی می افتد ولی خط دفاع ما در میانه زمین خط حمله حریف را کنترل کردند

وی در پایان در خصوص عملکرد آزمون و طارمی و گلهای این بازیکنان گفت:مطمئنا این گلها به اعتماد به نفس مهاجمان ما اضافه می کند ولی مهمترین موضوع این بود که انتقال توپ از خط دفاع به هافبک و حمله ما به خوبی انجام شد.

کی روش در پایان نشست خبری خطاب به خبرنگاران حاضر در نشست خبری گفت: از اینکه مجبور شدم مسائل خانوادگی را عنوان کنم عذر خواهی می کنم.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: ورزش سه

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *