افشین قطبی سرمربی فولاد خوزستان شد!

بازگشت افشین قطبی با قلب شیر به ایران! + زندگی نامه

افشین قطبی که پرسپولیس را به دراماتیک‌ترین قهرمانی لیگ رسانده و محبوبیت زیادی در بین هواداران این تیم دارد به مدت یک و نیم سال سرمربی فولاد خوزستان شد!

افشین قطبی

مجله اینترنتی پارسی گو: باشگاه فولاد خوزستان به صورت رسمی اعلام کرد که افشین قطبی سرمربی سابق پرسپولیس و تیم ملی به مدت یک و نیم فصل هدایت این تیم را به عهده خواهد داشت. باشگاه فولاد خوزستان برای چهارمین تغییر روی نیمکت خود بعد از پایان هفته چهاردهم لیگ برتر به جمع بندی رسید و این بار بعد از سیروس پورموسوی، ایلی استان و عزیز فریسات یک نام بزرگ و نام‌آشنا را معرفی کرده و مذاکرات را دنبال کرد؛ افشین قطبی.

نگاهی به زندگی و کارنامه ورزشی افشین قطبی

سيد افشين قطبی فرزند سيد محمد قطبی در نوزدهم بهمن ۱۳۴۲ (۸ فوريه ۱۹۶۴)، در شيراز به دنيا آمد. قطبی تا سال ۱۳۵۷ در ایران زندگی می كرد. او از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۷۰ در باشگاه های آلیتالیا٬ آتوباهن٬ ولی ایگلز و فلایرز آمریكا بازی كرده و بعد از آن تا سال ۱۳۷۶ در دانشگاه لس آنجلس بازیكن بوده و صاحب مدرك مربیگری حرفه ای a شده است. او از (ucla دانشگاه كالیفرنیا در لس آنجلس) درجه مهندسی برق گرفته است.

بازی مربیگری و مدرسه فوتبال

افشین قطبی وقتی بازی در تیم فوتبال ucla دانشگاه لس آنجلس را در سن ۱۸ سالگی (سال ۱۹۸۱) آغاز كرد، فوتبال در آمریكا هنوز موضوع مهمی نبود. او چهار سال در این تیم بازی كرد و همزمان با آن به آموزش مربیگری فوتبال پرداخت و از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۶۷ (۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸)، سرمربی تیم فوتبال زنان دانشگاه ucla شد.

او از سال ۱۳۶۷ همراه با گروهی دیگر در مدرسه تربیت فوتبالیست های نوجوان (agss) شروع به كار كرد. این مدرسه فوتبالیست های نوجوان را تربیت می كرد و از آنان بازیكنانی در سطح بین المللی می ساخت. جان اوبراین بازیكن تیم آ ژاكس و بسیاری دیگر از كسانی كه این مدرسه را گذراندند، بعد ها در تیم های مهم فوتبال جهان به چهره های مهم فوتبال تبدیل شدند. افشین قطبی كه ۱۳ سال در این مدرسه به تربیت فوتبالیست می پرداخت٬ با “بورا میلوتینوویچ” مربی سرشناس یوگسلاو (صرب) آشنا شد. او از بورا كه بعداً دوست مهم دوران زندگی اش شد٬ در این مدرسه برای تربیت بچه ها استفاده می كرد. آن ها هر سال فوتبالیست های جوان این مدرسه را برای بازی های دوستانه وآشنایی با فوتبال اروپا به كشور های مختلف اروپایی می آوردند.

مدرسه agss در سال ۲۰۰۲ تعطیل شد. این مدرسه همچنین از مربیانی مانند پیم وربیك٬ گاس هیدینگ و استیو سمپسون استفاده می كرد.استیو سمپسون یكی از اولین مربیانی بود كه از كامپیوتر و تكنولوژی جدید برای ارتقای آموزش و مدل سازی برای برنامه ریزی در مسابقات حرفه ای استفاده كرد. افشین قطبی بعدها در رهبری تیم ملی كره جنوبی از این تكنیك استفاده كرد.

یك ایرانی در رهبری تیم ملی آمریكا

از سال ۱۹۹۷ افشین قطبی وارد كادر فنی مربیگری تیم ملی آمریكا شد. یك سال بعد٬ او جزو گروهی بود كه علاوه بر عضویت در هیات فنی٬ گزینشگر ارشد بازیكنان تیم ملی آمریكا در جام جهانی ۱۹۹۸ بود. وقتی قرعه كشی مسابقات انجام شد و معلوم شد تیم ملی ایران و تیم ملی آمریكا در یك گروه قرار دارند٬ مربی ایرانی تیم ملی آمریكا دچار بحران شد. افشین قطبی می گوید:”من عاشق كشورم ایران و مردم آن هستم٬ اما در آن زمان در تیم ملی آمریكا مسئولیت مربیگری داشتم. وقتی متوجه شدم ایران و آمریكا در یك گروه هستند٬ دچار بحران احساسی شدیدی شدم. از یك طرف در قلبم احساس می كردم كه ایرانی ام٬ از سوی دیگر باید تلاش می كردم وظیفه تخصصی ام را به عنوان یك مربی بر حس وطن پرستی كه در من قوی است٬ ترجیح دهم. بورا میلوتینوویچ در این مورد به من كمك كرد.

او بارها مربی تیم هایی بود كه رودرروی تیم ملی كشور خودش قرار می گرفتند. من می دانستم كه تیم ملی ایران چهره های بسیار مهمی دارد٬ علی دائی شگفت انگیز بود٬ كریم باقری در بازی های كوتاه و توپ های بلند مهارت بسیاری داشت٬ مهدوی كیا یكی از بهترین گوش های دنیا بود٬ و وسط كریم باقری و دائی٬ خداداد عزیزی بود كه فنی٬ خلاق و غیر قابل پیش بینی بود. مهم تر از همه تیم ملی ایران بود كه همه اعضایش در خدمت تیم بودند. “

نمی دانستم گریه كنم یا هوورا بكشم؟!

افشین قطبی احساس خودش را دز زمان بازی ایران و آمریكا چنین گفته است: “به من هشدار داده شده بود كه به گذشته ایرانی ام فكر نكنم. وقتی وارد استادیوم شدم با تشویق حیرت انگیز ایرانیانی كه حداكثر استادیوم را پر كرده بودند مواجه شدیم. دیدن این صحنه به هر كسی كه ایرانی بود احساسی از غرور می داد و من هم یك ایرانی بودم. وقتی توپ به طرف استیلی رفت٬ می دانستم چه اتفاقی می افتد و وقتی استیلی گل زد٬ نمی دانستم باید چه كار كنم٬ گریه كنم یا هوورا بكشم؟! نشستم و به روبرو خیره شدم. آن روز تمام مردم ایران در كشور از تیم ایران حمایت می كردند و این پیروزی به آنها روحیه داده بود.”

كره جنوبی و یك چهارم نهایی ۲۰۰۲

افشین قطبی پس از بازی های جام جهانی ۱۹۹۸ به آژاكس آمستردام رفت و مدتی در آنجا مشاور فنی بود٬ سپس مدتی همین كار را در تیم های گالاكسی لس آنجلس٬ kfa كره جنوبی و انجمن فوتبال چین انجام داد. او پس از آشنایی با فوتبال كره جنوبی از سال ۲۰۰۱ همراه با گوس هیدینگ سرمربی تیم ملی كره جنوبی برای آماده كردن تیم این كشور در جام جهانی ۲۰۰۲ به كره رفت. او تحلیل گر فنی گوس هیدینگ بود. افشین قطبی در مورد كارش در جام جهانی ۲۰۰۲ گفته است: “در جام جهانی ۲۰۰۲ من مدل تاكتیكی همه تیم های گروه را در كامپیوتر ساختم و از این طریق تیم و گروه مربیان بازی ها را هدایت می كردم.” او از ارزش ها و مفاهیم علمی در مربیگری استفاده می كند. تیم كره جنوبی در سال ۲۰۰۲ موفق شد تیم چهارم جام جهانی ۲۰۰۲ شود.

مربی ایرانی الاصل٬ بار دیگر به شرق آسیا بازگشت٬ اما این بار در سمت مربی تیم ملی كره جنوبی و از آن روز ها بود كه قطبی در رسانه های ایرانی مطرح و نامش در آن ها درج شد٬ در صورتیكه تا پیش از آن كمتر فوتبال دوست وطنی٬ او را می شناخت.

بیشترین تاثیر بر وی را بورا میلوتینوویچ داشته است. كو آدریانز(سرمربی سابق پورتو) و گاس هیدینك (سرمربی كره جنوبی در سال ۲۰۰۲) نیز در پرورش فكری قطبی تاثیر ویژه ای داشته اند.

پرسپولیس و تیم ملی!

در سال ۲۰۰۷ به دنبال دعوت سرپرستان تیم پرسپولیس٬ افشین قطبی پس از سی سال وارد تهران شد و با گروهی فراوان از طرفداران پرسپولیس و مادری كه سی سال بود فرزندش را ندیده بود٬ مواجه شد و پس از مدتی، جایگزین علی دایی در تیم ملی ایران شد!

او همچنین به عنوان مشاور فنی تیم هایی مانند: آژاكس آمستردام٬ گالاكسی لس آنجلس٬ اومیا آریجای ژاپن٬ kfa كره و انجمن فوتبال چین كار كرده است. قطبی به عنوان مربی٬ با تفكر هجومی شهرت دارد.

به قول خودش فوتبال را با توپ پلاستیكی و روی زمین های آسفالت تهران آغاز كرده بود٬ از زمان نوجوانی به فوتبال علاقه داشت. قطبی گفته است: “فوتبال در روزهای نوجوانی عشق من و راه زندگی من بود. تیم های تاج و پرسپولیس را دوست داشتم و علی پروین و ناصر حجازی بازیكنان محبوب من بودند.”

بازگشت افشین قطبی به فوتبال ایران: اینبار فولاد خوزستان!

فولاد خوزستان که فصل را با سیروس پورموسوی استارت زد در ادامه با توجه به برآورده نشدن انتظارات این مربی را از کار برکنار کرد تا هدایت سرخ‌های خوزستانی برعهده ایلی استان به عنوان کمک او باشد. نتایج فولاد همچنان دور از انتظار هوادارانی بود که قهرمانی لیگ را پیش از این تجربه کرده بودند و از اینکه به عنوان تیمی درجه دوم در لیگ به آنها توجه شود یک اتفاق تلخ برای آنها محسوب می‌شد. بعد از ایلی استان نوبت به عزیز فریسات رسید تا شانس خود در لیگ برتر و نیمکت فولاد خوزستان را امتحان کند. گزینه‌ای که نمی‌توانست هواداران را بابت اینکه در کورس با رقبایی مثل تراکتورسازی، پدیده مشهد، سپاهان، استقلال و پرسپولیس با مربیانی کارنامه دار و کارکشته آنها را امیدوار به حضور در بالای جدول کند.

کاملا مشخص بود که عزیز فریسات یک گزینه گذار برای فولاد محسوب می‌شود تا مدیران این باشگاه بتوانند با گزینه‌های مطرح شده برای قبول هدایت این باشگاه به توافق دست یابند. طی روزهای اخیر در میان نام‌ها و شایعات مربوط به نیمکت فولاد افشین قطبی هم پررنگ شد. یک گزینه قابل تامل و البته شاید دور از ذهن و دسترس. حالا باشگاه خوزستانی به صورت رسمی اعلام کرده که مذاکرات با قطبی به توافقات نهایی منجر شده و این مربی به مدت یک و نیم سال تا پایان لیگ نوزدهم هدایت سرخ های اهواز را بر عهده خواهد داشت.

سرمربی سابق پرسپولیس که آنها را به دراماتیک‌ترین قهرمانی لیگ برتر رسانده و محبوبیت غیرقابل تصوری در بین هواداران این تیم دارد که تا پیش از حضور برانکو ایوانکوویچ کسی به گرد آن هم نمی‌توانست برسد. قطبی طی سال‌های اخیر یک مارکوپولوی جذاب برای فوتبالدوستان ایرانی بود. مردی که بعد از جدایی از نیمکت تیم ملی ایران، کار خود را در ژاپن دنبال کرد و با هدایت شیمیزو اس پالس، در شرق متد خاص خود را پی گرفت.

او بعد از تجربه سه ساله در این باشگاه با فرانک رایکارد یک پیشنهاد عجیب را به دنبال دستیار پذیرفت؛ حضور روی نیمکت کوراسائو.

امپراطور پرسپولیسی‌ها اما بعد از آن هم مورد توجه این تیم و فوتبال‌دوستان ایرانی قرار داشت و بعد از حضوری یکساله در این تیم، بار دیگر راهی قاره آسیا شد و اینبار با پذیرفتن نیمکت تیم بوریرام تایلند تجربه جدیدی را آغاز کرد.

بعد از بوریرام مقصد او به قلب اقتصادی کنونی فوتبال آسیا تغییر یافت؛ چین، کشوری که در سال‌های اخیر با جذب نام‌های مطرح از سرمربی تا بازیکن به دنبال این است تا فاصله خود در فوتبال آسیا با دیگر رقبا را کاهش دهد. قطبی با نتایج موفق در شیجیاژوانگ اور برایت بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

فولاد خوزستان تیمی است که توانسته در تاریخ لیگ برتر دو قهرمانی را از آن خود کند. یکی با ملادن فرانچیچ که بعد از قهرمانی با خوزستانی‌ها راهی کشورش شد و هدایت تیم زیر ۲۰ ساله‌های این کشور را با توجه به کارنامه پررنگی که در فولاد ثبت کرده بود برعهده گیرد و بعد از آن نیز در حاشیه خلیج فارس هدایت تیم‌های عربستانی و قطری را عهده دار شد و این روزها نیز هدایت تیم الوطنی عربستان را برعهده دارد. دیگر قهرمانی فولاد خوزستان نیز با حسین فرکی رقم خورد و البته این مربی نیز این روزها دور از فوتبال حضور دارد.

افشین قطبی یک گزینه جالب توجه نه تنها برای فولاد خوزستان که برای فوتبال ایران محسوب می‌شود؛ مردی که با هیجان خاص خود و علم فوتبالی‌اش می‌تواند یک چالش بزرگ را در لیگ برتر شکل دهد و فولاد را نیز در جمع مدعیان برگرداند. این مربی فردا و با پرواز ساعت ۱۴ در اهواز حاضر خواهد شد تا یکی از انتقالات جذاب فوتبال این روی نیمکت مربیگری را شکل دهد.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. ورزش سه ۲. باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *