جمال خاشقجی چگونه به قتل رسید؟

ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی! + تصاویر

چند روز پیش جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مشهور عربستان وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد تا کارهای اداری اش را به انجام رساند اما دیگر هیچگاه بازنگشت!

جمال خاشقجی 1

مجله اینترنتی پارسی گو: ماجرای قتل جمال خاشقجی همچنان در صدر اخبار رسانه‌های مختلف ازجمله عربی است. چند روز پیش جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مشهور عربستان وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد تا کارهای اداری مربوط به ثبت ازدواجش را به انجام رساند اما دیگر بازنگشت.

امیدهای اولیه نسبت به زنده بودن جمال خاشقجی

ترور خاشقجی در ترکیه از سوی رویترز به نقل از منابع امنیتی ترکیه منتشر شد؛ سپس خبرگزاری فرانسه با تایید این خبر نوشت، خاشقجی توسط یک گروه ویژه ترور در استانبول، به قتل رسیده است.

مجتهد، کاربر سرشناس سعودی روز یکشنبه در توئیتر نوشت، عملیات ترور «جمال خاشقچی» توسط فرد نزدیک به «محمد بن سلمان» مدیریت شده است.

مجتهد تصریح کرد، جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول تحت شکنجه، کشته و مثله شده است.

جمال خاشقجی و اردوغان

هم‌زمان با حضور خاشقجی در کنسولگری عربستان، ۱۵ مسوول سعودی با دو فروند فروند هواپیما وارد ترکیه شدند و در همان روز نیز خاک این کشور را ترک کردند.

درهمین حال؛ «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در روزهای اولیه پس از نشر خبر قتل خاشقچی در پایان کمپ حزب عدالت و توسعه، ابراز امیدواری کرد: خبر کشته شدن خاشقچی نادرست باشد. اردوغان افزود: منتظر نتایج تحقیقات دادستانی هستیم.

با تایید رسمی قتل «جمال خاشقچی» ازسوی دولت آنکارا؛ روابط ترکیه و عربستان که پیش از این بر سر ماجرای قطر پُر تنش شده بود، وارد مرحله جدیدی از بحران شد.

تماس تلفنی بن سلمان با جمال خاشقجی چند دقیقه قبل از قتل وی

بمب جدید خبری از ماجرای جمال خاشقچی و قتل وی در کنسولگری عربستان در استانبول، امروز با انتشار جزئیات جدیدی از نحوه قتل وی توسط یکی از نشریات ترک منفجر شد. به ادعای این روزنامه، لحظاتی قبل از مرگ جمال خاشقچی، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با وی تماس تلفنی برقرار کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ گزارشی که از سوی نشریه طرفدار دولت ترکیه «ینی شفق» (صبح نو) منتشر شده، بیان کرده که محمد بن سلمان، لحظاتی قبل از مرگ ستون نویس واشنگتن‌پست در داخل کنسولگری عربستان با وی تماس تلفنی برقرار کرده است. در حالی‌ که هنوز این گزارش از سوی مقامات ترکیه رسما تأیید نشده است؛ اما به نظر می‌رسد مقامات ترکیه در حال انتشار قطره‌چکانی جزئیات و اطلاعات تازه از قتل جمال خاشقجی در رسانه‌های طرفدار دولت این کشور هستند و پیش ‌از این تقریباً همه گزارش‌های مشابه، صحت و اعتبار داشته است.

این روزنامه بیان کرد: جمال خاشقچی توسط گروه امنیتی سعودی در داخل ساختمان کنسولگری عربستان دستگیر شده بوده است. پس از آن، شاهزاده محمد بن سلمان از طریق تلفن کنسولگری با وی تماس برقرار و تلاش می‌کند تا وی را متقاعد به بازگشت به ریاض کند. اما جمال خاشقجی از ترس اینکه بازگشت وی به ریاض منجر به دستگیری و قتل وی شود، پیشنهاد بن سلمان را رد می‌کند. بعد از این تماس تلفنی، گروه قتل این روزنامه‌نگار را به کام مرگ می‌کشانند.

این گزارش همچنین جزئیات مخوفی از نحوه به قتل رسیدن خاشقچی به دست داده و بیان کرده که مقامات ترکیه بر این باورند قاتلان خاشقچی وی را قبل از قتل محکم نگاه داشته و انگشتان دست وی را قطع کرده‌اند. سپس یک داروی مهلک و کشنده به وی تزریق کرده و وی را به اتاق دیگری برده‌اند که در آنجا بدن بی جان وی را روی میز کنفرانس قرار داده و مثله کرده‌اند.

کارآگاهانی که ماجرای قتل خاشقچی را پیگیری کرده‌اند، در جستجوی اعضای بدن وی متوجه دو دستگاه خودروی کنسولگری عربستان سعودی شده‌اند که به دو مقصد جداگانه در خارج از مرکز شهر هدایت شده بودند.

یکی از این خودروها به مقصد جنگل بلگارد که جنگلی بزرگ و انبوه در حومه شهر استانبول است، رفته، در حالی ‌که دیگری به سمت شهر یالوا در فاصله یک‌ساعته از استانبول هدایت شده است. اکنون هر دو این محل برای یافتن بقایای جسد خاشقچی در حال بازرسی است.

این گزارش‌ها در حالی است که سران سعودی هرگونه دخالت خاندان پادشاهی عربستان در این قتل را انکار کرده‌اند. پلیس ترکیه از ۱۵ تن از جمله تعداد قابل‌توجهی از کارمندان شخصی محمد بن سلمان و یک متخصص کالبدشکافی سعودی که تحصیلات خود را در استرالیا انجام داده در این قتل نام برده‌اند.

درحالی‌که شک و تردید در ماجرای قتل خاشقچی در حال افزایش است، سران عربستان سعودی، روایت‌های متفاوت و بعضاً متناقضی از زمان ناپدید شدن وی به دست داده‌اند ازجمله اینکه برای روزهای نخست ادعا می‌کردند که وی کنسولگری عربستان را بی‌هیچ مزاحمتی ترک کرده است.

اما بعد از آن که یکی از روزنامه‌های ترکیه خبر داد، ساعت هوشمند اپل خاشقچی فایل صوتی مخوف از شکنجه، مسمومیت و قتل وی را ضبط کرده است، سران آل سعود نهایتاً اعتراف کردند وی کشته شده است. اما با این ‌حال توجیه و توضیح عربستان در خصوص مرگ وی ـ بعد از یک مشاجره لفظی و در پی یک زدوخورد ناخواسته با نیروهای داخل کنسولگری – به‌هیچ‌عنوان از سوی افکار عمومی پذیرفته نشده است.

تماس تلفنی بن سمان با خاشقجی چند لحظه قبل از قتل / افشای جزئیات جدید از نحوه قتل روزنامه‌نگار سعودی

اکنون گزارش ینی شفق با این ادعای سران سعودی کاملاً در تناقض است. سه روز بعد از ناپدید شدن این روزنامه‌نگار بن سلمان در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود، خاشقچی اصلاً داخل کنسولگری نبوده و «ما آماده استقبال از بازرسی‌های دولت ترکیه در این خصوص هستیم».

در همین حال، چندین مقام ارشد دولتی در آمریکا معتقد هستند که بن سلمان مستقیم به مرگ خاشقچی مرتبط است و یک از آن‌ها حتی درخواست داده در صورت تأیید این ارتباط به شکل رسمی دنیای غرب واکنشی جمعی به آن نشان دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز وعده داده که در روز پنجشنبه جزئیات کامل از قتل خاشقچی و از جمله جزئیاتی از تیم ۱۵ نفره مسئول قتل وی را در مجلس ترکیه افشا کند. وی گفته: چرا این ۱۵ تن به اینجا آمدند؟ چرا ۱۸ تن در این ماجرا دستگیر شده‌اند؟ این‌ها پرسش هایی است که باید با جزئیات دقیق تشریح شود.

سران کنگره آمریکا بیان کرده‌اند که دولت سعودی باید تبعات سنگینی برای این ماجرا پرداخت کند. در همین حال، دادستان کل استانبول ۲۸ تن دیگر از اعضای کنسولگری عربستان را برای شهادت در یک جلسه دادرسی در روز دوشنبه فراخوانده است. پیش ‌از این کارمندان ترک کنسولگری گفته بودند، از آن‌ها خواسته شده تا در زمانی که خاشقچی ناپدید شده در محل کار حاضر نشوند.

جمال خاشقجی 2

کشف جسد جمال خاشقجی در چاه!

یک مخالف سیاسی ترکیه‌ای جزئیات جدیدی را درباره پیدا شدن بخشی از جسد جمال خاشقجی اعلام کرد.

دوگو برینجیک، مخالف سیاسی ترکیه‌ای گفت: نیرو‌های امنیتی بخشی از جسد جمال خاشقجی را در چاه داخل باغ کنسولگری عربستان در استانبول پیدا کردند.

وی افزود رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه احتمالا در سخنرانی امروز کشف بخشی از جسد خاشقجی را اعلام کند.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع در دستگاه اطلاعاتی ترکیه فاش کرد سعود القحطانی، رئیس دفتر محمد بن سلمان، از طریق نرم‌افزار اسکایپ (Skype) با اعضای تیم ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در کنسولگری این کشور در استانبول در ارتباط بوده و شخصا دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

رویترز به نقل از این منابع افزود: قحطانی همچنین از طریق اسکایپ از اعضای تیم ترور خواسته بود سر خاشقجی را به ریاض بیاورند.

پیش از این نیز برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که جسد روزنامه‌نگار منتقد سعودی پس از قطعه قطعه شدن در اسید حل شده است.

گفتنی است جمال خاشقجی از تاریخ دوم اکتبر سال جاری میلادی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده بود. مقامات ترکیه‌ای پیشتر اعلام کرده بودند که تعدادی فایل صوتی و ویدئویی در اختیار دارند که نشان می‌دهد یک تیم امنیتی سعودی پس از ربودن خاشقجی، او را داخل کنسولگری به قتل رسانده است.

عربستان سعودی که در طول این مدت از ناپدید شدن جمال خاشقجی اعلام بی‌اطلاعی کرده بود، بامداد شنبه به ناچار اعتراف کرد که او را داخل کنسولگری به قتل رسانده است. این اعتراف عربستان، انتقاد مقامات آمریکایی زیادی را به دنبال داشت و همه آن‌ها خواستار واکنش دولت آمریکا به این اقدام عربستان سعودی شدند.

جمال خاشقجی اردوغان و بن سلمان

گاردین: اردوغان نشان داد که بن سلمان را مقصر می‌داند

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور ترکیه در مورد قتل خاشقجی، عنوان داشت که این سخنان نشان می‌دهد اردوغان بن سلمان را در این رابطه بیگناه نمی‌داند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، روزنامه گاردین با پوشش مستقیم سخنرانی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مورد مرگ جمال خاشقجی عنوان داشت: این سخنرانی نشان داد که از دید رئیس جمهور ترکیه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی بیگناه نیست.

اردوغان در بخشی از سخنرانی امروز خود گفت: ترکیه و جامعه جهانی فقط در صورتی راضی می‌شوند که تمامی برنامه ریزان و عاملان این جنایت به محکمه سپرده شوند.

علت اصلی قتل جمال خاشقجی سخنرانی علیه ترامپ است

برنامه «ذره بین» رادیو تهران امروز مهمان مرندی تحلیل گر سیاسی بود، او علت اصلی قتل خاشقجی را سخنرانی خاشقجی در آمریکا در سال گذشته دانسته که علیه ترامپ داشته است.

جمال خاشقجی، نویسنده منتقد سعودی ۲ اکتبر (۱۰ مهرماه) به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و پس از آن ناپدید شد. مرندی تحلیل گر سیاسی در رادیو تهران گفت: مرندی تحلیلگر سیاسی از دوستان مرحوم خاشقجی گفت:: مهم‌ترین فرد در دفاع از سیاست‌های عربستان خاشقجی بوده است که در طی سال‌های گذشته طرفدار دولت سعودی بوده و بودجه‌ی بسیار زیادی داشته است.

جمال خاشقجی بن سلمان و ترامپ

تحلیلگر سیاسی برنامه ذره بین با اشاره به این که یکباره قتل خاشقجی اتفاق نیفتاده افزود: علت اصلی این اتفاقات از سخنرانی خاشقجی در آمریکا بوده که علیه ترامپ در سال گذشته داشته است، درست بعد ازاین سخنرانی قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت بن سلمان به او گفته می‌شود که حق نوشتن مقاله را ندارد.

به گفته مرندی؛ چند مطلب کنارهم باعث بزرگ شدن این قتل شده است، شیوه قتل او بوده که احمقانه مثل داعش بود. خاشقجی به دلیل شهرتی که خود سعودی‌ها برایش مهیا کرده بودند، بعد از قتلش نمی‌تونستند سکوت کنند، چون ابروی خودشون می‌رفت.

مهم‌ترین علت بزرگ شدن این قضیه حماقت‌های بن سلمان در گروگان گیری نخست وزیر لبنان بود، محاصره کردن قطر و جنگ محرب یمن و جنایت‌های بی نظیر این رژیم در یمن، اما از همه مهمتر شکاف‌های عمیق همزمان در آمریکا به وجود آمده بعد از روی کار آمدن ترامپ.

این تحلیلگر سیاسی با بیان توضیحات بیشتر خاطر نشان کرد:، چون بن سلمان به داماد ترامپ منتسب است، درحال حاضر مخالفین ترامپ به خاطر خصومتی که با ترامپ دارند حملات سنگینی به بن سلمان و ترامپ می‌کنند نه به دلیل اینکه دلشان به حال خاشقجی می‌سوزد.

اعتراف عربستان به قتل جمال خاشقجی با تاخیر انجام شد

وزیر خارجه ترکیه در سخنانی اعلام کرد که اعتراف عربستان سعودی به قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار و منتقد رژیم سعودی امری مهم است.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز اظهار داشت: اعتراف عربستان سعودی به قتل خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول اگرچه با تاخیر انجام شد، اما مهم است.

وی با بیان این مطلب افزود: آنکارا مصمم است قضیه جمال خاشقجی را با شفافیت پیگیری کند.

جمال خاشقجی اعتراف عربستان به قتل

چاووش اوغلو در ادامه گفت: ترکیه پرونده خاشقجی را با هیچ کشوری به اشتراک نگذاشته است، اما با این حال ممکن است دیدار‌هایی بین سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه [با دیگر کشورها]انجام شود.

وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: آنکارا در صورتی که تحقیقات درخصوص قتل خاشقجی آغاز شود با سازمان ملل متحد و دادگاه‌های بین المللی همکاری خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به دلیل حمایت و ارتباط آمریکا با گروه‌های تروریستی و فتح الله گولن، روابط آنکارا و واشنگتن پرتنش شده است. این تنش‌ها ربطی به کشیش آمریکایی ندارد.

چاووش اوغلو افزود: به گروه‌های تروریستی همانند پ. ک. ک. و وای. پی. جی اجازه نمی‌دهیم در کمیته قانون اساسی سوریه حضور داشته باشند. روسیه نیز در جریان اینکه وای. پی. جی یک گروه تروریستی است قرار دارد.

استعفای روزنامه‌نگار الشرق الاوسط در اعتراض به قتل جمال خاشقجی

یکی از روزنامه‌نگاران قدیمی روزنامه سعودی الشرق الاوسط در اعتراض به قتل «خاشقچی»، از کار خود در این روزنامه استعفا کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «ربعی المدهون» روزنامه‌نگار و رمان‌نویس فلسطینی روز دوشنبه (۲۲ اکتبر) از کار خود در روزنامه الشرق الاوسط عربستان که هم‌زمان در لندن و ریاض چاپ می‌شود، استعفا کرد.

المدهون در مطلبی که در فیسبوک خود منتشر کرده این خبر را داد و علت آن را اعتراض به قتل «وحشیانه، دردناک و هولناک» جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی بیان کرد.

الجزیره نوشت: المدهون در فیسبوک خود نوشت: امروز بعد از ۱۸ سال، از کار در روزنامه الشرق الاوسط در لندن استعفا کردم. بیشتر این مدت، مسئول پرونده (اخبار) فلسطین در روزنامه بودم.. کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی، شوکه‌کننده، ترسناک، هولناک، دردآور، دردناک، وحشیانه و بی‌سابقه بود».

جمال خاشقجی استعفای روزنامه نگار شرق الاوسط به خاطر قتل خاشقجی

مسئول سابق اخبار حوزه فلسطین روزنامه الشرق الاوسط افزود: داشتم برای بازنشستگی در هشت ماه آینده که قراردادم تمام می‌شد برنامه می‌ریختم که در جشنی باشکوه در میان همکارانم بازنشسته شوم…، اما آنچه بعدازظهر روز دوم اکتبر [در کنسولگری سعودی در استانبول]رخ داد، همه چیز را تمام کرد. همه چیز را. زندگی مرا که داشتم گام‌هایی برای بازنشستگی آرام و امن برمی‌داشتم، زیر و رو کرد.

پیشتر المدهون بعد از انتشار اخبار پرونده ناپدید شدن و قتل جمال خاشقچی، او خواستار مجازات قاتلان شده و گفته بود که «هر کس برای قتل جمال برنامه‌ریخته یا در قتل او شریک است، باید به اندازه نقش و سهم خود مجازات شود».

ربعی المدهون از برندگان جایزه سال رمان عربی است. رمان «مصائر؛ کونشرتو الهولوکوست و النکبة» در سال ۲۰۱۶ برنده نهمین دوره جایزه سال جهانی رمان عربی شد و او اولین فلسطینی بود که این جایزه را از آن خود کرد. پیشتر یک فلسطینی موفق شده بود تا نامزدی این جایزه در سال ۲۰۱۰ پیش برود.

المدهون زاده شهر المجدل عسقلان (در جنوب فلسطین) در سال ۱۹۴۵ است و خانواده‌اش سه سال بعد در سال اشغال فلسطین (۱۹۴۸) به خان یونس در نوار غزه مهاجرت کردند. او در شهر‌های قاهره و اسکندریه تحصیل کرد و در سال ۱۹۷۰ به دلیل فعالیت سیاسی تبعید شد سپس به لندن رفت و کار خبرنگاری را آغاز کرد.

المدهون اولین روزنامه‌نگار در جهان عرب است که در پی قتل تکان‌دهنده جمال خاشقچی توسط یک تیم پانزده نفره سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، از کار خود و در اعتراض به آن، استعفا می‌کند.

دوم اکتبر گذشته، جمال خاشقچی پس از مراجعه دوم به کنسولگری سعودی جهت دریافت مدارک متعلق به ازدواج مجدد خود، دیگر از آنجا بازنگشت و سه روز بعد ترکیه اعلام کرد که احتمالا در کنسولگری کشته شده است.

هجده روز طول کشید تا عربستان در پی فشار‌های منطقه‌ای و جهانی ناچار شد به قتل خاشقجی در کنسولگری اذعان کند، اما مسئولیت آن را بر عهده عناصر فراتر رفته از اختیار خود، دانست و اعلام کرد که سران این کشور از این مسئله بی‌اطلاع بوده‌اند.

قرار است رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، نتیجه بیش از سه هفته تحقیقات در این خصوص را که گفته شده خاشقچی بلافاصله بعد از ورود به کنسولگری بازداشت و مورد ضرب و شتم سپس بیهوشی یا خفگی قرار گرفته، سپس با اره استخوان‌بُر تکه‌تکه شده است، اعلام کند.

ترامپ: طرح قتل جمال خاشقجی اشتباه پیش رفت

رئیس جمهوری آمریکا گفت: هنوز معتقد است که مرگ جمال خاشقچی طرحی بود که اشتباهی پیش رفت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با یو اس‌ای تودی گفت که مقامات سعودی درباره مرگ جمال خاشقچی به او توضیحاتی ارائه داده‌اند، اما تاکید کرد که او هنوز معتقد است که این اتفاق یک طرحی بوده که اشتباه پیش رفته است.

وی در این مصاحبه مجددا تاکید کرد که با تلاش‌ها برای متوقف کردن فروش تسلیحات به عربستان سعودی مخالفت خواهد کرد.

ترامپ افزود: او با اعضای کلیدی کنگره آمریکا درباره پاسخ مناسب به عربستان مشورت خواهد کرد. اگر ثابت شود در این قضیه دست داشته‌اند راه‌های دیگری برای جریمه بالقوه وجود دارد.

ترامپ این مصاحبه را در هواپیما و در طول پرواز به هوستون برای حضور در یک میتینگ انتخاباتی در حمایت از تد کروز سناتور ایالت تگزاس انجام داده است.

ترامپ درباره نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره نیز ابراز خوشبینی کرد و از دستور کار خود بعد از روی کار آمدن کنگره جدید سخن گفت.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه افزود: با ملک سلمان و محمد بن سلمان و رجب طیب اردوغان تلفنی صحبت کرده است. وی تاکید کرد که جزئیات بیشتری درباره آنچه در کنسولگری عربستان در استانبول اتفاق افتاده است طی یکی دو روز آینده مشخص خواهد شد.

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره نقش محمد بن سلمان در قتل خاشقچی از پاسخ دادن به انکار وی در قتل خودداری کرد، اما گفت که «اگر دست داشتن آن‌ها اثبات شود من بسیار ناراحت خواهم شد. به زودی خواهیم دید.»

ترامپ کشتن جمال خاشقچی روزنامه نگار و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست را احمقانه و نابخردانه خواند.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این موضوع که حداقل یکی از جزئیات ماجرا این است که جسد جمال خاشقچی با ارّه تکه تکه شده است و مقامات ترکیه آن را تایید کرده اند، گفت: باور نکردنی است. آیا شما دیده اید که آنجا یک ارّه استخوان بر وجود داشته است؟

جمال خاشقجی و ترامپ

آسوشیتد پرس: قتل جمال خاشقجی «معامله قرن» آمریکا را نابود خواهد کرد

خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد که قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی برنامه‌های بلندپروازانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه از جمله روند صلح موسوم به «معامله قرن» را نابود خواهد کرد.

این خبرگزاری در این یادداشت نوشت: موضوع خاشقچی و قتل وی در روز دوم اکتبر (۱۰ مهرماه) گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول، شاید پایانی باشد به معامله قرن ترامپ که پیش بینی‌ها حکایت از آن داشت که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نقش محوری در آن ایفا کند.

آسوشیتد پرس گزارش داد: دست داشتن بن سلمان در قتل این روزنامه نگار و طرح سوالات مختلف در این باره شاید رئیس جمهوری آمریکا را ناچار به بازنگری در راهبرد‌های منطقه‌ای اش کند. «دان شابیرو» سفیر پیشین آمریکا در تل آویو نیز به این خبرگزاری گفت که موضوع خاشقچی برنامه‌های ترامپ درباره طرح معامله قرن را بازهم پیچیده‌تر می‌کند.

سفیر وقت دولت اوباما در تل آویو خاطرنشان کرد: حتی اگر ترامپ بخواهد همکاری با عربستان در معامله قرن را ادامه بدهد، اما شاهزاده محمد در موقعیتی نیست که بتواند تابو‌ها را بشکند و فلسطینی‌ها را متقاعد کند تا امتیاز‌هایی بدهند که در تضاد کامل با خواسته‌های جهان عرب است.

شابیرو افزود: کنگره آمریکا و کشور‌های اروپایی بازیگران دیگر طرح سازش اسرائیل و فلسطینی‌ها هستند که از نقش محوری ولیعهد سعودی در طرح معامله قرن ابراز نگرانی شدید خواهند کرد و بعید به نظر می‌رسد پس از قتل خاشقچی، آنان بخواهند در آینده‌ای نزدیک بر سر یک میز بنشینند؛ چرا که باید شریک عربستانی ترامپ در این موضوع، شخصی قابل پیش بینی و مورد اعتماد باشد.

طرح ضد فلسطینی ‘معامله قرن’ شامل انضمام کامل قدس به رژیم صهیونیستی، ضمیمه شهرک‌های موجود در کرانه باختری به این رژیم، حذف کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و تعیین شهرک «ابودیس» به عنوان پایتخت فلسطینیان است.

ابودیس نام شهرکی فلسطینی در کرانه باختری رود اردن و منطقه‌ای همجوار در شرق قدس و از توابع این استان است که بخش غربی آن، حدود دو کیلومتر از مسجد الاقصی فاصله دارد. دیوار حایل، میان ابودیس و مرکز قدس فاصله انداخته است.

به باور نویسندگان آسوشیتدپرس، ترامپ که از طرح تشکیل دو دولت مستقل عقب نشینی کرده است، بر منابع مالی عربستان و وجهه منطقه‌ای این کشور در این موضوع تکیه می‌کند؛ به ویژه آن که «جراد کوشنر» داماد ترامپ و مشاور وی در امور صلح خاورمیانه روابط شخصی دوستانه‌ای با ولیعهد عربستان دارد و سال جاری میلادی در سفری مخفیانه به ریاض رفت تا درباره جزئیات این موضوع با مقام‌های سعودی رایزنی کند.

در ادامه گزارش آسوشیتدپرس ادعا شده است: تحقق صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل به ترامپ اجازه می‌دهد، ائتلافی مشترک میان عربستان و اسرائیل در برابر ایران ایجاد کند؛ هرچند طرح صلح رئیس جمهوری آمریکا پیش از قتل خاشقچی و با انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به بیت المقدس، عدم پذیرش این موضوع از سوی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و انتقادات زیاد به ریاض به خاطر تحریم دوحه، جنگ علیه یمن و قطع روابط دیپلماتیک با کانادا، با مشکلات عدیده‌ای روبه رو شده بود.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش داد: یک مسؤول آگاه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود بر روند کار تهیه طرح معامله قرن تأکید کرد و گفت که گروه کاری مختص این موضوع همچنان به تعهدات پیشین خود در این باره متعهد هستند و به نظر نمی‌رسد، موضوع قتل خاشقچی بتواند این موضوع را تحت الشعاع قرار دهد؛ هرچند این تیم، موضوع را پس از اعتراف عربستان به کشته شدن این روزنامه نگار در کنسولگری سعودی مطرح نکرده است و بحث و گفت: وگو در این باره در روز‌های آینده صورت می‌گیرد.

هرچند مقام‌های عربستان بامداد شنبه گذشته تأیید کردند خاشقچی به خاطر مشاجره با افرادی در داخل کنسولگری سعودی در ترکیه کشته شده، اما همچنان کشور‌ها این اظهارات را غیرمعقول می‌دانند و خواهان انجام یک تحقیق کاملاً بیطرفانه، شفاف و به دور از مشارکت ریاض به عنوان متهم ردیف اول این پرونده هستند و ولیعهد عربستان را متهم ردیف این پرونده می‌دانند.

پیش از اعتراف عربستان، منابع رسانه‌ای ترکیه اعلام کردند؛ تیم پانزده نفره اطلاعاتی و امنیتی سعودی که همزمان با خاشقچی وارد استانبول شده اند، وی را به قتل رسانده‌اند.

منابع آگاه ترکیه‌ای همچنین اخیراً به رسانه‌ها گفته اند که کار بازجویی خاشقچی در کنسولگری سعودی با نظارت شخصی «سعود القحطانی» مشاور مستعفی امنیت سایبری «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان انجام شده است.

خاشقچی که از دوم اکتبر (۱۰ مهر) پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول ناپدید شد، از منتقدان سیاست‌های هیأت حاکمه سعودی در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد حکومت با رسانه‌ها و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر بود.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. کرتودی ۲. تابناک ۳. خبرگزاری دانشجو.

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *