نتایج کامل ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی جاکارتا 2018! + اسامی مدال آوران

ایران در بازی های آسیایی جاکارتا ششم شد! + جزئیات

هجدهمین دوره بازی های آسیایی ۲۰۱۸ به پایان رسید و ایران با ۲۰ طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز و مجموع ۶۱ مدال در رده ششم جدول مدالی قرار گرفت مسابقات قرار گرفت.

مجله اینترنتی پارسی گو: کاروان ورزشی ایران با کسب ۶۲ مدال شامل ۲۰ طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز در بازی های آسیایی جاکارتا به کار خود پایان داد. عملکردی که در نهایت باعث شد تا ایران با حضور در رده ششم این بازی ها به کار خود پایان دهد.

ایران با حضور در رتبه ششم به کار خود در بازی های آسیایی جاکارتا پایان داد

کاروان ورزشی ایران با پایان عملکرد خود در بازی های آسیایی جاکارتا در نهایت موفق شد در رده ششم جدول این بازی ها قرار بگیرد. این اتفاق در حالی افتاد که مسئولان ورزشی ایران بسیار خوشبین بودند تا کاروان ایران حداکثر با حضور در رده چهارم جدول رده بندی به کار خود پایان دهد. رتبه ای که اتفاقا تا دو سه روز پایانی بازی ها نیز از آن ایران بود اما به مرور کاروان میزبان و کاروان ازبکستان موفق شدند از ورزشکاران کشورمان جلو بزنند و به این ترتیب ایران در نهایت به حضور روی رتبه ششم جدول رده بندی به کار خود پایان دهد.

نتایج ایران در بازی های آسیایی جاکارتا

عملکرد ورزشکاران ایران در این دوره از رقابت ها باعث شد تا کاروان ایران به تعداد ۲۰ طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز دست پیدا کند و کار خود را به پایان برساند. اتفاقی که پیش از حضور در این بازی ها تصور می شد حداقل در کسب مدال طلا اتفاقات بهتری برای کاروان ایران بیفتد.

کاروان ورزشی ایران با کسب رتبه ششم مسابقات جاکارتا عملا پیشرفتی را در کارنامه خود در بازی های آسیایی نداشته است چرا که پیش از این نیز موفق شده به رده ای بهتر از این عنوان دست پیدا کند. ایرانی ها پیش از این در بازی های اینچئون موفق شده بودند در رده پنجم بازی ها قرار بگیرند. در بازی های آسیایی گوانگژو رده چهارم بازی ها از آن شده بود و بازی های آسیایی دوحه در سال ۲۰۰۶ رده ششم جدول عملکرد تیم ها را به ایران اختصاص داده بود.

اما اتفاق جالب در کسب تعداد مدال های طلای کاروان ورزشی ایران است. ملی پوشان کشورمان در رشته های مختلف در این دوره از بازی ها توانستند ۲۰ مدال طلا به دست بیاورند. موضوعی که بیشترین اهمیت را برای کسب رتبه های بهتر دارد. این موضوع از آن نظر جالب است که در سه دوره اخیر ورزشکاران کشورمان موفق شدند تقریبا با همین عدد در کسب مدال طلا به کار خود پایان دهند. ایران در بازی های آسیایی اینچئون ۲۱ مدال طلا و در بازی های آسیایی گوانگژو نیز ۲۰ مدال طلا را به دست بیاورند. این حساب کاروان ورزشی ایران در کسب مدال طلا کار عجیبی نکردند و حتی در موقایسه با دور قبلی این بازی ها یک مدال طلا نیز کمتر دریافت کردند.

تنها موردی کاروان ورزشی ایران در این دوره از مسابقات توانست به ثبت برساند که نوعی پیشرفت به حساب بیاید تعداد کل مدال های دریافت شده است. ایران در حالی در بازی های این دوره موفق به کسب ۶۲ مدال شد که پیش از این با تعداد کمتری به کار خود پایان داده بود. کاروان ایران در بازی های آسیایی اینچئون با ۵۷ مدال و در بازی های آسیایی گوانگژو با ۵۹ مدال به کار خود پایان داد.

اسامی مدال آوران بازی های آسیایی جاکارتا

کاروان ورزشی ایران در جاکارتا

اسامی تمام مدال‌آوران ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ به شرح زیر است:

* مدال طلا بازی های آسیایی جاکارتا:

– محمدعلی گرایی (کشتی فرنگی)
– حسین نوری (کشتی فرنگی)
– حسن یزدانی (کشتی آزاد)
– علیرضا کریمی (کشتی آزاد)
– پرویز هادی (کشتی آزاد)
– عرفان آهنگریان (ووشو)
– محسن محمد سیفی (ووشو)
– بهمن عسگری (کاراته)
– سجاد گنج‌زاده (کاراته)
– میرهاشم حسینی (تکواندو)
– سعید رجبی (تکواندو)
– سهراب مرادی (وزنه‌برداری)
– بهداد سلیمی (وزنه‌برداری)
– حسین کیهانی (دوی ۳ هزار متر)
– احسان حدادی (پرتاب دیسک)
– تیم ملی کبدی مردان
– تیم ملی کبدی بانوان
– الیاس علی‌اکبری (کوراش)
– رضا علیپور (سنگنوردی)
– تیم ملی والیبال

* مدال نقره بازی های آسیایی جاکارتا:

– فرود ظفری (ووشو)
– زهرا کیانی (ووشو)
– الهه منصوریان (ووشو)
– شهربانو منصوریان (ووشو)
– امیر مهدی‌زاد (کاراته)
– طراوت خاکسار (کاراته)
– رزیتا علیپور (کاراته)
– کوروش بختیار (تکواندو)
– امیرمحمد بخشی (تکواندو)
– مرجان سلحشوری (تکواندو)
– سعید علی‌حسینی (وزنه‌برداری)
– امیر مرادی (دوومیدانی)
– جعفر پهلوانی (کوراش)
– نازنین ملایی (روئینگ سبک‌وزن انفرادی بانوان)
– تیم روئینگ سبک‌وزن دو نفره بانوان با ترکیب نازنین رحمانی و مریم امیدی پارسا
– تیم روئینگ چهار نفره سبک‌وزن بانوان با ترکیب مریم کرمی، مهسا جاور، نازنین رحمانی و مریم امیدی پارسا
– هدیه کاظمی (کایاک یک نقره ۵۰۰ متر بانوان)
– تیم شمشیربازی سابر مردان با ترکیب مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری و فرزاد باهر ارسباران
– سعید ملایی (جودو)
– تیم ملی بسکتبال

* مدال برنز بازی های آسیایی جاکارتا:

– مهرداد یزدانی (کشتی فرنگی)
– محمدرضا گرایی (کشتی فرنگی)
– رضا اطری (کشتی آزاد)
– ذبیح‌الله پورشیب (کاراته)
– پگاه زنگنه (کاراته)
– حمیده عباسعلی (کاراته)
– فرزان عاشورزاده (تکواندو)
– ناهید کیانی (تکواندو)
– علی هاشمی (وزنه‌برداری)
– قنبرعلی قنبری (کوراش)
– امید تیزتک (کوراش)
– تیم روئینگ دو نفره بانوان‌ با ترکیب مریم کرمی و پریسا احمدی
– نبی رضایی (کانوی یک نقره ۱۰۰۰ متر مردان)
– تیم کایاک چهار نفره ۵۰۰ متر مردان با ترکیب احمدرضا طالبیان، پیمان قوی‌دل، علی آقامیرزایی و امین بداغی
– علی پاکدامن (شمشیربازی)
– محمد بریمانلو (جودو)
– تیم تیراندازی میکس کامپوند با ترکیب نیما محبوبی و فرشته قربانی
– تیم بسکتبال سه نفره مردان
– تهمینه کربلایی (پنچاک سیلات)
– مه‌لقا جام‌بزرگ (تفنگ سه وضعیت ۵۰ متر بانوان)
– نوشاد عالمیان (تنیس روی میز)
– تیم ملی واترپلو

ترین های کاروان ایران در بازی های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸

بازی های آسیایی جاکارتا

طلایی ترین رشته:

کشتی با ۵ مدال طلا

پرمدال ترین رشته:

کشتی و کاراته هر کدام با ۸ مدال

ناکام ترین رشته مدعی مدال:

دوچرخه سواری، بدون مدال

بوکس، بدون مدال

ضعیف ترین نتیجه رشته های مدعی:

تیراندازی با ۱۹ ورزشکار اما کسب یک برنز

شگفتی ساز ترین‌ها:

تنیس روی میز ، کسب برنز بعد از ۵۲ سال

دوی ۳هزار متر با مانع ، کسب طلا بعد از ۲۰سال

واترپلو ، کسب برنز بعد از ۴۴ سال

رکورد دارها:

سهراب مرادی رکورد بازی ها و جهان را در یک ضرب و مجموع با مهار وزنه ۱۸۹ کیلوگرم را شکست. رکورد جهان بعد از ۱۹ سال شکسته شد.

حسین کیهانی در دوی ۳هزار متربا مانع رکورد بازی ها را ارتقاء داد.

احسان حدادی با کسب چهارمین طلا به تنها ورزشکار تاریخ ورزش ایران تبدیل شد که در چهار دوره متوالی بازیهای آسیایی مدال طلا گرفته است.

رتبه چهارم ایران در مسابقات تیمی بازی های آسیایی جاکارتا

از بین ورزش های صرفا تیمی تنها تکلیف رشته هاکی چمنی در بخش مردان مشخص نشده بود که آن هم با قهرمانی ژاپن به پایان رسید. اگر قرار باشد رشته های فوتبال، والیبال سالنی و ساحلی، بسکتبال ۳ و ۵ نفره، هندبال، سپک تاکرا، کبدی، بیسبال و سافت‌بال، واترپلو و هاکی چمنی را ورزش هایی صرفا تیمی بدانیم و به بررسی نتایج آن ها بپردازیم، در خواهیم یافت که تیم های چین، کره جنوبی، ژاپن و ایران ۴ قدرت ورزش های تیمی در آسیا به حساب می آیند.

نتایج تیمی ایران در بازی های آسیایی جاکارتا

اما به جز این، نکات مهم دیگری هم هستند که در زیر می‌خوانید:

نمره قبولی برای ایران

کاروان ایران در ورزش های تیمی این دوره توانست ۳ طلا، یک نقره و ۲ برنز از آن خود کند. سه طلا در کبدی و والیبال به دست آمدند. می توان گفت تیم ملی کبدی ایران در هر دو بخش بانوان و آقایان شگفتی ساز کاروان ایران بودند که موفق شدند ۲ طلا را به نام ایران ثبت کنند. در ۲۰۱۴ ایران با اختلاف کم طلاها را به هند واگذار کرده بود اما این بار، توانست انتقام بگیرد. اما در والیبال شاید اهالی ورزش انتظار کسب خوش رنگ ترین مدال را از والیبالیست ها داشتند و سرانجام مدال طلا با هدایت کولاکوویچ و تیمی که تلفیقی از مهره های جوان و باتجربه بود، به دست آمد.

در این بین شاید حسرت بزرگ در رشته فوتبال باشد. جایی که با هدایت زلاتکو کرانچار و تیمی پرامید، این انتظار می رفت که پس از ۱۶ سال ایران بتواند به دیدار پایانی راه یابد اما این چنین نشد. هرچند که بازیکنان حاضر در لیست تیم ملی اکثرا زیر ۲۱ سال بودند و سرمایه گذاری اصلی برای آن ها در المپیک ۲۰۲۰ است.

ارزش های طلایی که برای ایران از دست رفت

ایران بازی فینال بسکتبال مقابل چین را خوب آغاز کرد و حتی ۱۲ امتیاز از چینی ها پیش افتاد اما در ادامه اوضاع به شکل دیگری رقم خورد و در پایان این قرمزهای چین بودند که ۱۲ امتیاز از ایران پیش افتادند و مدال طلا را کسب کردند. ایران اگر می توانست در بسکتبال قهرمان شود، به رده سوم رده بندی ورزش های تیمی می‌رسید. دو برنز ایران هم در بسکتبال ۳ نفره و واترپلو به دست مردان رقم خورد.

سبد پربار شرق نسبت به غرب

ایران و قطر تنها تیم های غرب آسیایی بودند که توانستند در ورزش های تیمی مدال طلا کسب کنند. باقی طلاها در قرق شرقی ها بود. به عبارتی می توان گفت مجموع مدال های کشورهای غرب آسیا ۵ طلا، ۲ نقره و سه برنز بود که از بهترین نماینده شرق یعنی ژاپن است.

ژاپن بیشترین مدال، چین بیشترین طلا

پیروزی مقابل مالزی باعث شد تا ژاپن با ۴ طلا، ۵ نقره و ۳ برنز در جایگاه دوم قرار بگیرد. پیش از آن سامورایی ها با عملکردی دقیقا شبیه کره جنوبی، همزمان با این تیم در این رده قرار داشت اما حالا به تنهایی این جایگاه را در اختیار دارد. آن ها قهرمان فوتبال در بخش زنان شدند، طلای سافت بال زنان را هم از آن خود کردند و هاکی چمنی را هم با ۲ طلا به پایان رساندند. ژاپن همچنین صاحب ۵ نقره و ۳ برنز هم شد تا در مجموع با ۱۲ مدال پرمدال ترین کاروان در بازی های آسیایی باشند.

تیم قهرمان همچون دوره گذشته چین است. کاروان چینی ها ۷ مدال طلا از آن خود کردند که چهار تا در بسکتبال بود. ۳ مدال دیگر به دست بانوان چینی و در رشته های والیبال ساحلی، سالنی و واترپلو به ثبت رسید. چینی ها در مجموع ۱۱ مدال گرفتند اما باتوجه به طلاهای بیشتر نسبت به ژاپن صدرنشین شدند.

قطر به ۳ نرسید

قطری ها دومین تیم موفق در بازی های گروهی آسیا هستند. آن ها قهرمان هندبال و والیبال ساحلی شدند اما یک مدال ارزشمند را از دست دادند. قطر که با غلبه بر ژاپن به نیمه نهایی والیبال سالنی رسیده بود، نتوانست راهی فینال شود و سپس در رده بندی به چین تایپه باخت تا شگفتی اش کامل نشود.

امارات؛ یک برنز به ارزش طلا

اماراتی ها در رشته فوتبال عملکرد خوبی داشتند. آن ها از مرحله گروهی به عنوان برترین تیم سوم بالا آمدند اما در ادامه اندونزی و کره شمالی را حذف کرده و پس از شکست برابر ژاپن، در فینال ویتنام را شکست دهند. حالا چشم امید اماراتی ها به تیم امیدشان هست؛ تیمی که فرصت این را دارد که به المپیک ۲۰۲۰ توکیو برود و البته طلسم ۳۲ ساله ناکامی از حضور در جام جهانی را هم بشکند.

کره شمالی و نقره مشترک با دشمن سابق

روابط بین کره جنوبی و کره شمالی رو به بهبود نسبی است؛ همین چند هفته قبل بود که اسرای حاضر در کره شمالی توانستند خانواده هایشان در کره جنوبی را ببیند اما این تمام داستان و رفاقت موجود بین دو کره نیست. آن ها با یک پرچم مشترک در رشته بسکتبال شرکت کردند و در بخش زنان تا فینال هم پیش رفتند اما آنجا مغلوب بانوان قدرتمند چینی شدند و به مدال نقره بسنده کردند؛ نقره ای که اولین و آخرین مدال کره شمالی در بازی های تیمی این تورنمنت بود.

پیام رهبر انقلاب به مدال آوران بازی های آسیایی جاکارتا

رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیام تبریکی برای مدال‌آوران بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ صادر کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب به مناسبت موفقیت‌های کاروان ورزشکاران ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی، پیامی صادر فرمودند.

رهبر انقلاب

متن پیام به این شرح است :

باسمه تعالی

مدال آوران عزیز کاروان ورزشی:

به همه شما تبریک می‌گویم و از همه شما تشکر می‌کنم.

ملت ایران را شاد کردید و پرچم سرافراز ما را عزت بخشیدید.

سید علی خامنه‌ای
۱۱ شهریور ۱۳۹۷

پیام رییس جمهور به کاروان ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی جاکارتا

حسن روحانی رییس جمهور در پیامی از نتایج کاروان ایران در بازیهای آسیایی تقدیر و تشکر کرد.

رئیس جمهور حسن روحانی

در این پیام آمده است: درخشش مقتدرانه همراه با کسب بیشترین مدال و بهترین نتایج تیمی از سوی ورزشکاران عزیز کشورمان در بازیهای آسیایی «جاکارتا ۲۰۱۸» را به ملت بزرگ ایران، ورزشکاران، مدیران و مربیان پر تلاش کاروان ورزشی کشورمان تبریک می گویم و زحمات همه آنان را ارج می نهم. بویژه آنکه؛ علیرغم برخی اعمال نظرها در نتایج مسابقات نهایی، حضور و کسب نتایج درخشان قهرمانان عزیزمان در این دوره از بازی ها با رعایت منش و اخلاق پهلوانی همراه بود.

کسب بیشترین تعداد مدال در تاریخ بازی های آسیایی در این دوره و بیست مدال طلای بازیها همراه با کسب بهترین نتایج تیمی در والیبال، بسکتبال، کبدی، و واترپلو و افتخار آفرینی قهرمانان عزیز در تمامی رشته های ورزشی و به ویژه کشتی، ووشو، کاراته، تکواندو، دوومیدانی، وزنه برداری، صخره نوردی و تنیس روی میز؛ در شرایطی میسر شد که مسئولان ورزش کشور با انسجام و هماهنگی، کاروانی با رویکرد کیفی به این بازی ها اعزام کردند.

همچنین لازم می دانم به طور ویژه از حضور افتخارآفرین بانوان ورزشکار ایرانی در این رقابت ها که ضمن پایبندی به شئونات اسلامی و ملی، با بیشترین تعداد مدال و رکورد شکنی نسبت به بازی های گذشته، ضمن اهتزاز پرچم مقدس ایران اسلامی، باور و توان زنان کشورمان در صحنه های مختلف رقابت را به تصویر کشیدند؛ تقدیر نمایم.

امیدوارم با اراده و عزم استوار جوانان قدرتمند و غیور ایران عزیز، همچنان شاهد موفقیت های بیش از پیش در تمام عرصه ها و میادین بین المللی و شادی و نشاط ملت بزرگ ایران باشیم. ان شاء الله

حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. ورزش سه ۲. مرکز اطلاع‌ رسانی وزارت ورزش و جوانان ۳. مشرق نیوز ۴. موج نیوز

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *