چند راه ساده و کاربردی برای وفادار سازی مشتریان!

وفادار سازی مشتریان با چند روش ساده!

یکی از بهترین روش ها برای فروش بیشتر در وفادار سازی مشتریان به کسب و کار است، برای وفادار کردن مشتریان می توانید اطلاعات لازم آنها را مانند سلیقه، نیاز و… به هنگام مراجعه ثبت کنید

وفادار سازی مشتریان

مجله خبری تحلیلی پارسی گو: یکی از بهترین روش ها برای فروش بیشتر در وفادار سازی مشتریان به کسب و کار است، برای وفادار کردن مشتریان تا می توانید اطلاعات آنها را به هنگام مراجعه ثبت کنید، این اطلاعات می تواند شامل هر چیزی باشد، مثل اطلاعات تماس، ساعات مراجعه، نوع خریدها، نوع سوالات، رده سنی مشتریان، جنسیت و بسیاری اطلاعات دیگر. این اطلاعات به ما کمک میکنند تا فروش بیشتری را برای کسب و کارمان ایجاد کنیم. این روش یکی از ارزانترین روش های بازاریابی برای هر کسب و کاری است.

داده کاوی و وفادار سازی مشترییان

داده های موجود در همه کسب وکارها اغلب حجیم هستند بگونه ای که نمی توان به تنهایی از آنها استفاده نمود. برای استفاده از این داده ها، ضروری است دانش نهفته در آنها را با استفاده از “فرآیند داده کاوی” استخراج کرد.

داده کاوی در بازاریابی طبق تعریفی که در مراجع بازاریابی آمده است فرآیندی است که طی آن تحلیل گران برای شناسایی الگوهای منحصر به فرد رفتاری در میان گروه های مختلف مشتریان، داده ها را به دقت بررسی می کنند وآن ها را غربال و تفکیک می کنند.

با این تعریف شاید شما هم تصور کرده باشید که چه کارهای هیجان انگیزی می توانید با استفاده از داده کاوی انجام دهید. در این نوشته به چند مورد از این کاربردها اشاره خواهیم کرد.

حتما بخوانید

راضی کردن مشتری برای خرید!

ثبت اطلاعات و وفادار سازی مشتریان

۱. شناسایی مشخصات مشتریان:

چه نوع مشتریانی با چه ویژگی هایی از محصولات یا خدمات شما استفاده میکنند؟ شناخت مشخصات و ویژگیهای مشتریان، سازمان را در برنامه ریزی بهتر برای آنها کمک خواهد کرد.

۲. حفظ وفاداری مشتریان

شرکت ها با استفاده از داده کاوی می توانند مشتریانی را که مبالغ زیادی خرید می کنند شناسایی کرده و سپس پیشنهادات خاصی را که به مشتریان عادیشان ارائه نمی کنند به مشتریان خاص ارائه دهند، این کار هم به وفادار کردن مشتریان کمک می کند.

با این روش می توان مشتریان وفادار را نگه داشت زیرا مشتریان وفادار یکی از مهمترین دارایی های یک شرکت هستند و حفظ کردن یک مشتری وفادار بسیار راحت تر از پیدا کردن یک مشتری جدید است.

۳. میزان خرید

آیا مشتری اغلب برای خرید محصولات مورد نیاز خود به سازمان شما می اید یا ممکن است به سازمانهای رقیب هم مراجعه کند؟ اگر این مطلب را بدانید، بازاریاب میتواند مشتریان وفادار این فروشگاه را برای تبلیغ، مورد هدف قرار دهد.

حتما بخوانید

راه اندازی کسب و کار خانگی با سرمایه کم!

۴. حجم خرید

مشتری در یک خرید عادی از سازمان شما چقدر خرید میکند؟

این اطلاعات کمک میکند تا بازاریاب منابع تبلیغاتی مناسب را به مشتری که بیشتر خرج میکند، اختصاص دهد.

۵. تحلیل سبد بازار

مشتریان هر شرکت محصولات مختلفی خریداری می کنند و در نتیجه نحوه برخورد شرکت با مشتریان باید متفاوت باشد. به عنوان مثال تصور کنید یک شرکت تولید کننده دوربین های عکاسی است. این شرکت با بررسی داده های جمع آوری شده می تواند تشخیص دهد که کدام مشتریان نوع خاصی از دوربین را خریداری کرده اند سپس با ارسال ایمیل های خاص برای آنها ، اطلاعات لازم برای نگه داری آن نوع دوربین و حتی تخفیف های ویژه برای خرید تجهیزات جانبی ان نوع دوربین را به اطلاع آنها برساند.

شرکت ها برای جمع اوری داده های مورد نیاز برای داده کاوی از سیستم اطلاعات بازاریابی MIS استفاده می کنند که خود این سیستم نیاز به تفصیل زیادی دارد. ولی به طور خلاصه می توان گفت که MIS فرآیندی است که نخست نیازهای مدیران را شناسایی می کند و سپس اطلاعات مرتبط را جمع اوری، بسته بندی، تحلیل و ذخیره می کند و سپس در میان کاربران توزیع می کند. داده کاوی در واقع بخشی از این سیستم محسوب می شود.

۶. محاسبه طول عمر مشتری:

با داشتن پروفایل (مشخصات) مشتری حاصل از داده کاوی و سیستم های استخراج دانش، بسیاری از فعالیت های بازاریابی مثل محاسبه طول عمر مشتری، آیندهنگری و بررسی موفقیت یا شکست برنامه های بازاریابی بهبود یافته است.

حتما بخوانید

راز ثروت عظیم جف بزوس چیست؟

مثال هایی از داده کاوی برای وفادار سازی مشتریان

طول عمر مشتری، درک وقایع خارجی مثل تغییر مراحل زندگی مشتری یا سن اوست، که با شناخت مشخصات مشتری همراه فعالیتهای تبلیغاتی حاصل میشود. بازاریاب با درنظرگرفتن طول عمر مشتری میتواند در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی کند.

از دیگر زمینه های بکارگیری داده کاوی، استفاده بیمارستانها و کارخانه های داروسازی جهت کشف الگوها و مدلهای ناشناخته تاثیر داروها بر بیماریهای مختلف و نیز بیماران گروههای سنی مختلف را میتوان نام برد.

استفاده از داده کاوی در کسب و کارهای اینترنتی هم متداول است. بعنوان مثال، بر روی پایگاه داده سایت آمازون (خرید و فروش اینترنتی)، اطلاعات زیادی از خریدها و جستجوهای افراد مختلف وجود دارد. با استفاده از تکنیکهای داده کاوی میتوان به الگویی دست یافت که مشخص میکند هر جستجو در سایت در نهایت منجر به چه خریدی شده است؟ در ادامه میتوان نتیجه بدست آمده را به سایر کاربران بعنوان راهنمایی ارائه نمود.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: مدیر سرمایه

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

یک دیدگاه در “وفادار سازی مشتریان با چند روش ساده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *