آیا خبر رفع حصر در عید قربان شایعه است؟

شایعه تصویب رفع حصر در شورای عالی امنیت ملی!

این روزها بعضی از سایت های خبری شروع کرده اند به شایعه سازی درباره رفع حصر! این سایت ها به نقل از منابعی نامشخص خبر از تصویب رفع حصر در شورای عالی امنیت ملی می دهند!

رفع حصر سران فتنه

مجله خبری تحلیلی پارسی گو: این روزها بعضی از سایت های خبری شروع کرده اند به شایعه سازی درباره رفع حصر! این سایت ها به نقل از منابعی نامشخص! خبر از تصویب رفع حصر در شورای عالی امنیت ملی می دهند! اما آیا این خبر صحت دارد؟ در ادامه می کوشیم صحت و سقم این خبر و علت شایعه بودن آنرا بررسی کنیم:

به نظر می رسد ابتدا حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، یکی از سران فتنه که یکی از محصوران است این شایعه را مطرح کرده است. سایت سیمرغ به نقل از انصاف نیوز در این رابطه می نویسد:

حسین کروبی فرزند حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی با استناد به گفته‌های اخیر جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، مبنی بر تلاش برای در کنار هم قرار گرفتن شخصیت‌های برجسته‌ی نمادین و شکل‌گیری وحدت در کشور طی روزهای آتی از تصویب شدن رفع حصر در شورای عالی امنیت ملی خبر داد. رفع حصر در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد؟ وب سایت انصاف نیوز در خبری نوشت: حسین کروبی؛ فرزند مهدی کروبی با اشاره به اینکه این جلسه (شورای عالی امنیت ملی) به‌ طور کلی راجع به برداشتن محدودیت‌ها و حصرها بوده است، مدعی شد: من از یک منبع موثقی پرسیدم که صحبت‌های اخیر آقای جهانگیری به چه علت بوده است، گفتند که در آخرین جلسه‌ی شورای عالی امنیت، مصوب شده است که رفع حصر انجام شود و آن را تمام کنند. وی در ادامه افزود: این مصوبه تصویب شده است و من به این قضیه خوش بین هستم. هنوز هیچ نهاد و یا مقام مسئولی این خبر را تایید و یا تکذیب نکرده است.

خبر رفع حصر در سایت سیمرغ

خبر رفع حصر در سایت سیمرغ

این شایعه سازی تا جایی ادامه پیدا می کند که برای رفع حصر تاریخ هم مشخص می شود: عید قربان ۹۷! در اینباره سایت سیمرغ به نقل از تابناک می نویسد:

شنیده شده است، در صورتی که کار طبق پیش بینی و برنامه ریزی صورت گرفته دنبال شود، به منظور نمایش وحدت ملی در کشور و رفع برخی دلخوری ها بین سیاسیون، تا عید قربان اقدامات لازم در خصوص رفع حصر «میر حسین موسوی و مهدی کروبی» انجام خواهد شد و «سید محمد خاتمی» نیز در جلسه بزرگان نظام رسما حضور پیدا خواهد کرد.

همچنین محسن مهدیان؛ روزنامه نگار و فعال سیاسی اصصولگرا در یادداشتی جالب توجه در خبرگزاری فارس از خبر تصویب رفع حصر احتمالی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی در شورای عالی امنیت ملی استقبال کرده است. او نوشت: رسانه های وابسته و نزدیک به دولت به نقل از منابع اگاه و رسمی، از مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای رفع حصر خبر دادند، امیدواریم این بار خبر تائید شود.

به چند دلیل ازین خبر باید استقبال کرد:

دلیل اول مرتفع شدن علت حصر است. علت حصر چه بود؟ علت حصر نگرانی از بدرفتاری آقایان کروبی و موسوی بود که حاضر نمی شدند نسبت به قانون تمکین کنند و هراز گاهی با اظهارنظرهای حساسیت برانگیز، جامعه را دچار اختلاف و تشویش می کردند و مردم را رودر روی هم قرار می دادند. این خبر بدین معنی است که محصورین حاضر شدند دست از قانون شکنی مجدد بردارند.

دلیل دوم رفع نگرانی ها از همراهی اجتماعی است. اگراین خبر درست باشد، یعنی شورای عالی امنیت ملی به عنوان تنها نهاد تصمیم گیر در مسائل کلان امنیتی، پیش بینی کرده است که آزادی محصورین موجب ناامنی در جامعه نخواهد شد و به تعبیر دیگر، تهدیدی از سوی معترضین نخواهیم داشت.

البته رفع این نگرانی قابل پیش بینی بود. ابهام بخشی از جامعه نسبت به نتایج انتخابات ۸۸، بعد از برگزاری چند انتخابات پیاپی و پیروزی اصلاح طلبان رفع و مشخص شد چه کسی امانتدار است و چه کسی ظالم به آبروی کشور. امروز احدی نیست که خود را در چارچوب جمهوری اسلامی تعریف کند و از قانون شکنی آن سالها دفاع کند؛ این دستاورد مهمی است. از این جهت طرفداران موسوم به سبز، امروز متوجه شدند که با اعتنا به قانون و اخلاق هیچ بن بستی در جمهوری اسلامی وجود ندارد؛ نمونه اش سپنتا نیکنام.

شایعه رفع حصر در عید قربان

شایعه رفع حصر در عید قربان

چرا می گوییم خبر رفع حصر شایعه است؟

مهم ترین دلیلی که باید خبر رفع حصر در عید قربان را شایعه دانست، تایید نشدن این خبر توسط شخصیت های نظام است. به عنوان نمونه غلامرضا حیدری که عضو کمیته رفع حصر فراکسیون امید مجلس است بیان می کند که رئیس مجلس از مصوبه رفع حصر شورای عالی امنیت ملی خبر ندارد! خبرگزاری فارس نیز این مصوبه را تکذیب می کند و شورای عالی امنیت ملی نیز این مصوبه را اعلام نکرده است! بنابراین تنها خبری که می توان به آن در رابطه با رفع حصر استناد کرد، اخبار و نوشته هایی است که در سایت های خارجی و بعضی از سایت های داخلی انتشار یافته است.

در این رابطه خبرگزاری پانا می نویسد: عضو کمیته رفع حصر به نقل از رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد که خبر تصویب رفع حصر در شورای عالی امنیت ملی صحت ندارد. پیرو انتشار خبری درمورد مصوبه اخبر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر رفع حصر، غلامرضا حیدری، عضو کمیته رفع حصر فر اکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «درحاشیه نشست علنی امروز مجلس موضوع را از طریق رئیس مجلس شورای اسلامی پیگیری کردم که متاسفانه آقای لاریجانی صحت این خبر را تایید نکرد.»

او ادامه داد: «البته همگی با شنیدن این خبر بسیار خوشحال شده بودیم اما واقعیت این است که گویا صحت ندارد و شورای‌عالی امنیت ملی چنین مصوبه‌ای نداشته است.» این نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در همین باره به ایلنا گفت: «شنیده‌های ما هم این موضوع (تصویب رفع حصر در شورای عالی امنیت ملی) را می‌گفت و البته ما از ابتدا هم امیدوار بودیم چرا که برای منافع ملی کشور به ویژه در وضع کنونی که فضای ناامیدی، تنش و درگیری وجود داد، یکی از ضروری‌ترین اقدامات رفع حصر است.»

روز گذشته، حسین کروبی، فرزند رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی که هم اکنون در حصر به سر می‌برد گفته بود که شورای عالی امنیت ملی رفع حصر را تصویب کرده و این موضوع برای تایید نهایی خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است. او این خبر را به نقل از منابعی موثق به پایگاه‌های خبری – تحلیلی انصاف‌نیوز اعلام کرده بود. خبرگزاری فارس نیز ساعتی پیش اعلام کرده است که شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای در این زمینه نداشته است. شورای عالی امنیت ملی هنوز به صورت رسمی در این باره اظهار نظری نکرده است.

در انتها بیان این نکته ضروری است که رفع حصر، با تعیین و تبیین مجازات سران فتنه، نه تنها اقدام ناخوشایندی نیست، بلکه انتظار مردم متدین و انقلابی ایران نیز هست. اما این اتفاق باید از طریق قانونی خود انجام شده و اخبار آن به شکلی رسمی انتشار یابد، و موج سواری رسانه ای نه تنها برای جو سیاسی کشور که برای محصورین نیز نتیجه ای نخواهد داشت.

منبع: مجله خبری تحلیلی پارسی گو

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *