دو راهکار برای با انگیزه بودن!

چطور با انگیزه باشیم و با انگیزه بمانیم؟

حتی افراد بسیار متعهد نیز ممکن است گاهی انگیزه خود را از دست دهند. برای آشنایی با حفظ انگیزه و در مسیر ماندن این مقاله را مطالعه کنید.

انگیزه

مجله خبری تحلیلی پارسی گو: انگیزه شخصی برای حفظ تقریباً تمام جنبه‌های زندگی کلیدی است. اگر ما انگیزه نداشته باشیم، احتمال بیشتری برای از داست دادن زمان خود و نادیده گرفتن اهداف شخصی و حرفه داریم. حتی افراد بسیار متعهد نیز ممکن است گاهی انگیزه خود را از دست دهند. برای آشنایی با حفظ انگیزه و در مسیر ماندن این مقاله را مطالعه کنید.

روش اول حفظ انگیزه: بالا نگه داشتن روحیه

۱. هدفتان را به خودتان یادآوری کنید. معمولاً قبل از اختصاص زمان به هر کار خاصی، ما تمایل داریم اهداف کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد کنیم. به یاد داشته باشید اهداف خود را واقع بینانه تعیین کنید، به طوری که اگر به آن‌ها دست نیافتید، دلسرد نشوید. این بدان معنا نیست که نمی‌توانید خودتان را تحت فشار قرار دهید و به چالش بکشید، اگر خودتان را به چالش نکشید، این یک هدف واقعی نیست. پیگیری اهداف خود و بررسی پیشرفت می‌تواند انگیزه شما را در طول روز حفظ کند.

۲. برای بازبینی پیشرفت خود، بازرسی‌های هفتگی انجام دهید. هر کس که می‌خواهد انگیزه خود را حفظ کنند، باید ببینند که چگونه در راستای اهداف در حال پیشرفت است. هر زمانی که پیشرفتتان را بررسی می‌کنید اگر متوجه شوید که در مسیر درستی قرار دارید یا حتی بهتر هستید، انگیزه می‌گیرید و خوشحال خواهید شد. اگر متوجه شوید که در مسیر رسیدن به هدف خود عقب هستید، ممکن است انگیزه‌ی تلاش بیشتر را به شما بدهد.

۳. اطمینان حاصل کنید هر زمانی که اهداف هفتگی خود را به دست می‌آورید، به خود پاداش دهید. این پاداش می‌تواند به سادگی یک کاسه بستنی و یا یک روز رفتن به ماساژ پس از یک هفته طولانی و سخت کار کردن در راستای هدف باشد. پاداش‌هایی که به شما در حفظ مسیر کمک می‌کنند، بهترین پاداش هستند.

حتما بخوانید

فواید لبخند چیست؟

۴. به خود استراحت بدهید. گاهی اوقات حتی افراد متعهد نیز احساس فشار زیادی می‌کنند. شما ممکن است خود را بسیار خسته کرده باشید و یک استراحت چیزی است که به آن نیاز دارید. اگر هدف شما تناسب اندام باشد، می‌توانید بجای استراحت یک روز یا دو روزه نرمال، سه یا چهار روز استراحت کنید. اگر در مدرسه هستید، سعی نکنید تمام کارهایتان را در یک نشست انجام دهید، در صورت امکان، آن‌ها را در طول روز یا هفته تقسیم کنید.

۵. بیش از حد به خودتان سخت نگیرید. هر کس گاهی اوقات شکست می‌خورد. اگر نتوانستید اهداف هفته‌ای خود را به انجام برسانید، آن را یک درس در نظر بگیرید. سعی کنید هدف بعدی خود را قبل از زمان موعد به اتمام برسانید، به طوری که بتوانید از زمان اضافه برای تکمیل هدف انجام نشده استفاده کنید. به این ترتیب شما حتی در صورتی که یک پسرفت داشته‌اید، می‌توانید طبق برنامه جلو بروید. این امر همیشه در مورد اینکه چقدر سخت شکست خوردید نیست، بلکه در مورد این است که چگونه می‌توانید بعد از این ضربه ادامه دهید. در مورد شکست خود ناراحت نشوید؛ فقط آن را به عنوان یک رخداد انسانی بپذیرید و مسیر رسیدن به اهداف خود را ادامه دهید.

۶. داستان‌های انگیزشی بخوانید و سخنرایی‌های افراد مختلف را تماشا کنید. هر شخصی هر از گاهی نیاز به صحبت‌های نصیحتانه دارد. ویدیوهایی از لحظات الهام بخش، تماشا کنید، بنابراین به طور ناگهانی احساس انگیزه جدیدی برای ادامه تلاش خواهید داشت.

روش دوم حفظ انگیزه: کنار گذاشتن به تعویق انداختن کارها

۱. حواس پرتی خود را از بین ببرید. هر چیزی که باعث می‌شود شما کارتان را به تعویق بیندازید را شناسایی کنید، سپس از شر آن خلاص شوید. آن را بفروشید و یا در انباری یا کمد قرار دهید. از آن دور شوید و آن را دور بیندازید. اگر تمام وقت خود را صرف انجام کارهای دیگر کنید، نمی‌توانید انگیزه بگیرید.

اگر وقت زیادی صرف جستجو در اینترنت می‌کنید، یک افزونه “بهره وری ” را در مرورگر خود نصب کنید. این افزونه‌های رایگان اجازه می‌دهند که سایت‌های خاصی را محدود کرده و یا محدودیت‌های زمانی برای جستجوهای سایت‌های تفریحی تنظیم کنید.

۲. توقع را از خودتان بالا ببرید. خود را در چشمان خود و چشم دیگران مسئول قرار دهید. اگر اقدام نکردید برای خود مجازات‌های شخصی تنظیم کنید، این مجازات می‌تواند دور انداختن کلوچه‌های خوشمزه‌ای که برای خود نگه داشتید و یا اهدای پول به خیریه باشد. در مورد چیزهایی که در حال انجام هستید، به دوستان و خانواده خود بگویید. اگر شما این کارها را انجام ندهید، آن‌ها می‌دانند و شما خجالت خواهید کشید – حالا شما یک دلیل عالی برای شروع دارید!

۳. کافئین بخورید. هر کس خودش می‌داند که چه مقدر نیاز به استفاده از مواد غذایی مختلف دارد – مقدار خاصی قهوه در صبحانه معمول یک نفر ممکن است برای شخصی دیگر گیج کننده و غیر متمرکز باشد. یک دوز متوسط می‌تواند شما را هوشیار و متمرکز کند.

یادداشت‌های کوچک برای خود بگذارید تا به شما انگیزه بدهد و یا یک یادآوری بر روی گوشی خود تنظیم کنید که هر ۲۰ دقیقه به شما یادآوری می‌کند، این کار ممکن است به اندازه‌ای آزار دهنده باشد تا شما واقعاً آن را انجام دهید.

اگر به کافئین اعتیاد داشته باشید به این یعنی است که به طور طبیعی به کافئین نیاز دارید – پس این روش برای شما کارساز نیست.

از محرک‌های قوی‌تر دور بمانید، مگر اینکه پزشک آن‌ها را برای یک شرایط خاص تجویز کرده باشد. اگر به طور بی‌دقتی از این محرک‌ها استفاده کنید می‌توانند بسیار اعتیادآور باشند.

حتما بخوانید

خودت را بشناس! (اهمیت خودشناسی)

۴. بدن خود را حرکت دهید. به یک دویدن کوتاه بروید و یا حرکات سبک ورزشی انجام دهید. تمرینات ورزشی فیزیکی می‌تواند بر روحیه ما تأثیر بگذارد و باعث شود که ما بیشتر فعال و پویا باشیم. ورزش حتی ثابت شده که باعث از بین بردن افسردگی و پایین بودن اعتماد به نفس می‌شود که هر دو مانع تلاش‌های انگیزشی شخصی هستند.

۵. وظیفه خود را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. اگر مشکلات انگیزشی جدی دارید، تقسیم یک وظیفه بزرگ به وظایف کوچک، از نظر روانشناسی انجام آن را بسیار آسان‌تر می‌کند. از آنجایی که از تکمیل هر مرحله از وظیفه احساس موفقیت می‌کنیم، این ترفند می‌تواند انگیزه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. گاهی اوقات، تنها چیزی که برای دریافت انگیزه به منظور به اتمام رساندن کل پروژه، نیاز است تکمیل مرحله‌ی ساده‌ی اول است.

۶. خودتان را شگفت زده کنید. حتی افراد بسیار متعهد و با انگیزه پس از انجام کارهای خسته کننده و تکراری برای هفته‌ها یا ماه‌ها انرژی خود را از دست می‌دهند. یکنواختی را با فعالیت‌های هیجان انگیز و غیر عادی از بین ببرید. سعی کنید یک احساس داخلی غیر قابل پیش بینی ایجاد کنید – حتی شما دقیقاً نمی‌دانید که فردا چه کاری انجام می‌دهید این امر می‌تواند روزمرگی و یکنواختی روزهای تکراری را کاهش دهد. در اینجا فقط چند ایده‌ای که می‌توانید برای انجام این کار از آن استفاده کنید را معرفی خواهیم کرد:

  • یک ناهار را در یک مکان دیدنی در فضای باز صرف کنید.
  • بازی فوتبال بی‌نظیر با دوستان و همکاران داشته باشید.
  • محل کار خود را با غذای خانگی سورپرایز کنید.
  • حتی اگر یک مناسبت خاص وجود نداشته باشد، یک دوست را برای یک شب بیرون ببرید.
  • سبک شخصی خود را تغییر دهید. ظاهر خود را تغییر دهید و سپس منتظر واکنش دوستان و همکارانتان باشید.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: یوکن. ترجمه نگار بخش زاده به نقل از Wikihow

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

2 دیدگاه در “چطور با انگیزه باشیم و با انگیزه بمانیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *