روزنوشت یا خاطره نویسی چه فایده ای دارد؟

۵ فایده علمی نوشتن روزانه خاطرات

در این مطلب ۵ فایده علمی نوشتن روزانه خاطرات بررسی شده است. این فواید عبارتند از: تقویت سیستم ایمنی، پربار شدن روز، کاسته شدن از اضطراب و استرس و افکار منفی، مدیریت احساسات و…

نوشتن روزانه خاطرات خاطره نویسی نویسندگی روزنوشت روز نوشت

مجله اینترنتی پارسی گو: در این مطلب به قلم احمد طحانی، ۵ فایده علمی نوشتن روزانه خاطرات بررسی شده است. این فواید به اجمال عبارتند از: تقویت سیستم ایمنی، پربار شدن روز، کاسته شدن از اضطراب و استرس و افکار منفی، کسب توانایی در مدیریت احساسات و افکار، و بالاخره ایجاد دگرگونی مثبت در پیام های ذهنی. با ما همراه باشید:

احمد طحانی: نوشتن روزانه خاطرات فواید و برکات زیادی دارد؛ ذهن را منظم می کند، حافظه را تقویت می کند و همینطور به نویسنده کمک می کند تا احساسات خود را بهتر مدیریت کند. در کنار این موارد، می شود صدها دلیل دیگر برای نوشتن خاطره یا روز نوشت ذکر کرد. دلایلی که هر کدام از آنها می تواند فردی را ترغیب کند تا خاطره نویسی را شروع کند.

در این یادداشت، علاوه بر موارد ذکر شده، به بررسی پنج فایده «علمی» و شاخص نوشتن منظم و روزانه می پردازم. فوایدی که توسط دانشمندان، روانشناسان و محققان به اثبات رسیده و همه آنها کاملا موثق و معتبر است. بخش هایی را که داخل گیومه قرار داده ام، از مقاله بی بی سی فارسی با عنوان «نوشتن به منزله درمان» اخذ شده است. این مقاله در تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است. در مقاله بی بی سی فارسی، ۵ ویژگی و فایده نوشتن منظم روزانه از قول «جولیا ساموئل» نویسنده و درمانگر مورد بررسی قرار گرفته است.

اول: تقویت سیستم ایمنی با نوشتن

یکی از فواید علمی نوشتن منظم و روزانه، تقویت سیستم ایمنی است! شاید تعجب کنید؛ نوشتن چه ارتباطی با سیستم ایمنی دارد؟ چطور ممکن است با نوشتن چند جمله روی کاغذ، یا تایپ آن با کیبورد، سیستم ایمنی بدن تقویت شود؟ اما جالب است بدانید یکی از اساتید روانشناسی اجتماعی در پژوهش خود به این نتیجه رسیده است که «نوشتن علاوه بر تقویت قوای ذهنی، سیستم ایمنی را هم تقویت می کند.»

در مطلبی که بی بی سی فارسی منتشر کرده در اینباره آمده است: «جیمز دبلیو پنه‌بکر، استاد و روان‌شناس اجتماعی در پژوهش خود دریافت افرادی که اندیشه‌ها و افکار و احساسات خود را می‌نویسند وضعیت جسمی و روانی سالم‌تری دارند. نوشتن به آنها کمک می‌کند تا بتوانند به تجربه‌های زیستهٔ خود نظم ببخشند و از آن بیاموزند. نوشتن علاوه بر تقویت قوای ذهنی، سیستم ایمنی افراد را هم تقویت می‌کند. یکی از دلایل آن این است که در نوشتن از احساسات درونی از ضمیر “من” برای تأکید بر دیدگاه خود استفاده می‌کنید. با این کار با احساسات و عواطف خود مرتبط می‌شوید و می‌توانید روشن‌تر دربارهٔ آنها فکر کنید و در نتیجه بهتر می‌توانید این احساسات را به دیگران منتقل کنید تا حمایت و کمک‌هایی که نیاز دارید، دریافت کنید.»

حتما بخوانید

خلاقیت در فرهنگ نویسی!

دوم: پربارشدن روز با نوشتن روزانه خاطرات

یکی دیگر از برکات نوشتن منظم خاطره یا روزنوشت، پربار شدن روز است. در مطلب بی بی سی فارسی این جمله ذیل محور فوق به چشم می خورد: «روزنگاری نوعی جریان سیال ذهن است.» یعنی در حقیقت وقتی شما خاطره نویس هستید، یا اتفاقات طول روز را به طور مرتب یادداشت می کنید، این کار ناخواسته به پربار شدن روز شما منتج می شود. به عبارت ساده تر، در طول روز کارهایی را انجام خواهید داد که یک فرد عادی انجام نمی دهد. دلیل انجام این کارها هم همین نوشتن های منظم است. در حقیقت ناخودآگاه شما برای انسجام نوشته ای که بعدا خواهید نوشت، شما را به انجام بعضی از کارها هدایت می کند.

سوم: نوشتن اضطراب و استرس و افکار منفی را کم می کند

یکی دیگر از برکات و فواید نوشتن، کاسته شدن از اضطراب و استرس و افکار منفی است که در زندگی به سراغ هر کسی می آید. استرس های محیط کار، نگرانی هایی که از بروز حوادث ناخواسته وجود دارد، افکار منفی و… با نوشتن کاهش می یابد. بی بی سی فارسی دراینباره می نویسد: «پژوهش‌ها نشان می‌دهد افزایش خود‌آگاهی نشانه‌های افسردگی، اضطراب و استرس و افکار منفی را کاهش می‌دهد و باعث بهبود وضعیت در هر زمینه از زندگی خواهد شد.»

نوشتن به خودشناسی کمک می کند. وقتی شما روایتی از یک حادثه را روی کاغذ می آورید، یا به هر ترتیب برای خود یادداشت می کنید، در حقیقت رفتاری که در آن حادثه از شما سرزده را مرور می کنید. رفتاری که اگر آنرا نمی نوشتید، هرگز به صورت جدی به آن فکر نمی کردید. اگر یک اتفاق شاد برای شما رخ داده است، و شما ناخواسته آنرا با همسر، فرزندان، پدر و مادر، دوستان یا بستگان خود قسمت کرده اید، وقتی آنرا یادداشت می کنید این شناخت را از خود به دست می آورید که «شادی» برای شما وقتی بیشتر لذت بخش می شود، که با «دیگران» آنرا قسمت کنید! این آگاهی و شناخت کمک می کند تا اضطراب و استرس کاهش یابد و افکار منفی ذهن کم شود.

حتما بخوانید

آموزش تولید و انتشار محتوا در ۸ گام!

چهارم: توانایی در مدیریت احساسات و افکار با نوشتن روزانه

یکی دیگر از فواید نوشتن منظم، اعم از خاطره نویسی یا روزنوشت، توانایی مدیریت احساسات و افکار است. روشن است که خاطره نویسی و اصولا نوشتن منظم روزانه، به نویسنده این امکان را می دهد تا به رفتارهایی که در طول روز از او سرزده بیاندیشد. در حالیکه که اگر آنرا نمی نوشت، هرگز به آن رفتارها فکر نمی کرد! طبعا وقتی این احساسات نوشته می شود، و رفتارهای سنجیده و نسنجیده در طول روز ثبت می شود، به نویسنده این امکان را می دهد که آنها را زیر نظر بگیرد و دلایل آنها را بفهمد و بشناسد و بنابراین بتواند احساسات و افکار خود را مدیریت کند. بی بی سی فارسی درباره این فایده از نوشتن آورده است: «مهم‌ترین فایدهٔ درمانی نوشتن این است که فعالیتی رها و آزاد است و پیشرفت در آن فقط به خودمان و توانایی‌هایی که داریم بستگی دارد. امور بسیاری در زندگی خارج از کنترل ما هستند یا فراتر از توان اقتصادی ما قرار دارند در نتیجه امکان انجام آنها را نداریم اما خریدن قلم و دفترچهٔ کوچکی به راحتی ممکن است و می‌تواند به ما احساس رهایی بدهد تا بتوانیم احساسات خود را مدیریت کنیم.»

پنجم: ایجاد دگرگونی مثبت در پیام های ذهنی با نوشتن

یکی دیگر از فواید و برکات نوشتن منظم، «ایجاد دگرگونی مثبت در پیام های ذهنی» است. در حقیقت این پیام های مثبت ذهنی کمک می کند تا نویسنده در نهایت با خود و نزدیکان و عزیزانش مهربان تر باشد، از حوادث و اتفاقات مثبت زندگی اش بیشتر لذت ببرد و حوادث ناراحت کننده را بهتر تحمل کند. بی بی سی در مورد این ویژگی نیز آورده است: «یکی از بی‌رحمانه‌ترین رنج‌ها حمله به خود و خود‌سرزنش‌گری است. با روزنگاری می‌توانیم آنچه که در ذهن‌مان می‌گذرد و به خودمان می‌گوییم به روشنی ببینیم و دریابیم که ما با هیچ‌کس اینطور برخورد نمی‌کنیم چه برسد به کسی که دوستش داریم. می‌توانیم این پیام‌های منفی ذهنی را تغییر دهیم، با خودمان مهربان‌تر باشیم و با کاستن از اضطراب و استرس روابط خوب با دیگران هم شکل می‌گیرد و رشد می‌کند.»

نویسنده: احمد طحانی.
منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *