کسر خدمت سربازی و بررسی همه انواع کسری سربازی + جزئیات

انواع کسری سربازی (از بسیج تا جبهه و طرح پژوهشی)

کسری سربازی انواع مختلفی دارد و در این مطلب انواع کسری سربازی از بسیج و ایثارگری گرفته تا جبهه و طرح پژوهشی را مطالعه خواهید کرد.

کسری سربازی و انواع آن کسر خدمت با بسیج و پروژه

مجله اینترنتی پارسی گو: اگر شما هم باید به خدمت سربازی بروید یا در حال حاضر مشغول خدمت هستید، یا فرزند، دوست و آشنایی دارید که به خدمت اعزام شده یا باید بشود، می توانید در ادامه انواع کسری سربازی از بسیج تا جبهه و طرح پژوهشی را مطالعه کنید. با ما همراه باشید:

انواع کسری خدمت

بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی، انواع کسری خدمت به شرح زیر می باشد:

  • کسرخدمت ایثارگران
  • کسر خدمت مناطق امنیتی و مناطق محروم و بد آب و هوا
  • کسر خدمت فرزند
  • کسر خدمت نخبگان
  • کسر خدمت مشمولان و سربازان جانباز
  • کسری سربازی از طریق بسیج

حتما بخوانید

سیر تا پیاز سیلی خوردن سرباز آملی + جزئیات

مطالب سایت رسمی سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره کسری سربازی و جزئیات آن

سایت رسمی سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درباره کسری سربازی و جزئیات آن مطالبی را منتشر کرده است. طبعا اگر شما در گوگل جستجو کرده باشید، مطالب پراکنده و سایت های متعددی را خواهید دید که درباره کسری سربازی قلم فرسایی کرده اند! اما خلاصه آنچه مورد تأیید نظام وظیفه است را می توانید در ادامه مطالعه کنید:

کسر خدمت ایثارگران

مشمولاني که سابقه ايثارگری والدین آنان به حد نصاب معافیت از خدمت سربازی نمی رسد طبق ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح مورخ ۱۳۹۸/۰۲/۲۸ می توانند طبق شرایط و ضوابط ذیل از کسر خدمت بهره مند شوند.

۱- كسر خدمت سربازی برای ایثارگرانی می باشد که حد نصاب معافیت یک فرزند را ندارند لذا صدور کسری تنها برای یک فرزند قابل انجام می باشد.

۲- در صورتی که رزمنده ای در دو یا چند سازمان دارای سابقه جبهه و جانبازی می باشد و جمع آن مدت به حد نصاب معافیت یک فرزند می رسد می بایست هر یک از سازمان ها به طور مجزا مدت جبهه و جانبازی را به سازمان وظیفه عمومی منعکس تا در این سازمان تجمیع گردد.

نکته: در صورتی که جمع مدت جبهه و جانبازی به حد نصاب معافیت یک فرزند نرسیده و ایثارگر متقاضی بهره مندی از کسر خدمت برای فرزند خود باشد می بایست هر یک از سازمان ها به طور مجزا برای فرزند وی کسری خدمت را صادر نمایند.

۱تبصره: به منظور مساعدت به خانواده هایی که فرزند ذکور دو قلو و یا چند قلو دارند در صورتی که همزمان به خدمت سربازی اعزام گردند بنا به درخواست ایثارگر کسری خدمت قابل تقسیم بین آن ها می باشد.

۲تبصره: براساس ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ ، صدور کسر خدمت فرزندان غیر غایب ایثارگران به ازای هر درصد جانبازی ، هر ماه اسارت و هر ماه رزمندگی به مدت ۱۲ روز ، است.

۳تبصره: به منظور مساعدت به فزرندان ایثارگران دارای ۲۸ و ۲۹ ماه سابقه ایثارگری ، مشمولین واجد شرایط فاقد غیبت تا پایان شهریور ماه سال ۹۸ می تواننداز معافیت مذکور استفاده نمایند وپس از آن تنها براساس ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی معافیت بر مبنای ۳۰ ماه سابقه رزمندگی خواهد بود.

کلیه مشمولین و همچنین مشمولین غایب در صورتیکه تا ۱۲ فروردین ماه سال ۹۸ ، درخواست اعزام خود را در سیستم ثبت نمایند میتوانند از کسر خدمت ایثارگری والدین بهره مند شوند .

کسر خدمت مناطق امنیتی ومناطق محروم وبد آب و هوا

خدمت كاركنان وظيفه غيربومي در مناطق امنيتي ۱۸ ماه ، مناطق مناطق محروم و بد‌آب‌وهوا: ۱۹ ماه است. خدمت كاركنان وظيفه در مناطق عادی ۲۱ ماه می باشد. (این مورد تغییر کرده است و در ادامه مدت جدید خدمت ذکر خواهد شد.)

کسر خدمت فرزند

۳ ماه کسر خدمت به ازای هر فرزند شامل سربازان میشود.

کسر خدمت نخبگان

در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا در خصوص تولید و توسعه علم ونظریه پردازی در کشور ، عده ای از مشمولان از طریق بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح برای انجام پروژهای تحقیقاتی و استفاده بهینه از سرمایه انسانی در بخش های مختلف علمی و تحقیقاتی بکارگیری می شوند این مشمولان در قبال انجام پروژه های تحقیقاتی و ارزیابی و تأ یید پروژه توسط هیئت داوران ، مشمول امتیازاتی از قبیل کسر خدمت و یا پس از طی دوره آموزش کارت پایان خدمت دریافت می نمایند.

لازم به ذکر است این مشمولان در حین تحصیل نیز می توانند پروژه تحقیقاتی خود را سپری نموده و از امتیازات آن استفاده نمایند . کسر خدمت این مشمولان از طریق سیستم ارتباطی بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی ناجا ثبت می گردد.

حتما بخوانید

سربازی دختران شوخی است!

کسر خدمت مشمولان و سربازان جانباز

به ازاء هر درصد جانبازی ۶۳ روز کسر خدمت محاسبه می گردد.

خدمت سربازی مدت دقیق خدمت سربازی طبق قانون جدید

خدمت سربازی مدت دقیق خدمت سربازی طبق قانون جدید

تغییرات جدید مدت خدمت سربازی کارکنان وظیفه

سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی در اطلاعیه ای تغییرات جدید مدت خدمت سربازی کارکنان وظیفه را تشریح کرد. سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در راستای متناسب سازی مدت خدمت دوره ضرورت کارکنان وظیفه در مناطق گوناکون با رویکرد عدالت محوری، ارتقا انگیزه خدمتی در مناطق امنیتی درگیر و افزایش نیروی انسانی سازمان‌های نیروهای مسلح، مدت خدمت سربازی کارکنان وظیفه تغییر کرده است.

در این اطلاعیه آمده است؛ مدت خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه بومی در مناطق عادی ۲۴ ماه، در مناطق غیر درگیر، عملیاتی، محروم و بد آب و هوا ۲۱ ماه و امنیتی درگیر ۱۷ ماه است.

گفتنی است، مدت خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق عادی ۲۱ ماه، در مناطق غیر درگیر، عملیاتی، محروم و بد آب و هوا ۱۸ ماه و مناطق امنیتی درگیر ۱۷ ماه است.

تغییرات جدید مدت خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه‌ای که از یکم آذر ماه سال ۹۹ به خدمت سربازی اعزام می‌شوند، اعمال می‌شود و مشمولانی که قبل از تاریخ مذکور به خدمت اعزام شوند، مدت خدمت آنان مطابق مقررات قبلی محاسبه می‌شود.

همچنین مدت خدمت سربازی برای مشمولان مأمور به دستگاه‌های دولتی (غیرنظامی) در کلیه مناطق ۲۴ ماه است.

مشمولان و خانواده‌های آنان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان به نشانی www.vazifeh.police.ir، سامانه تلفن گویا به شماره ۰۹۶۴۸۰ و یا کانال سازمان در پیام رسان سروش khabaresarbazi @ از آخرین خبر مربوطه مطلع شوند.

کسری سربازی برای بسیجیان فعال

کسری سربازی برای بسیجیان فعال

کسری خدمت بسیج (عادی، فعال و دانشجویی) و نحوه محاسبه آن

برای آن که بتوانید کسری خدمت بسیج دریافت کنید، باید مراحل خاصی را طی کنید. به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان، اگر به سن ۱۸ سالگی رسیده اید، می دانید که باید از سدی به نام سربازی عبور کنید که شاید سخت ترین مرحله زندگی یک پسر باشد و شاید کمتر فردی باشد که دوست داشته باشد تا دو سال از جوانیش را در سربازی بگذراند و به همین دلیل اکثر افراد قبل از اقدام برای سربازی به دنبال راه های معافیت یا کسری گرفتن هستند.

اگر برای شما هم سپری کردن این دو سال سخت است، در این مطلب همراه ما باشید، زیرا ما راه حلي در اختيارتان قرار مي دهيم تا بتوانید میزان سربازی خودتان را به کمک کسری خدمت بسیج، کمتر کنید.
دریافت کسری خدمت بسیج چه شرایطی دارد؟

برای آن که بتوانید کسری خدمت بسیج دریافت کنید، باید مراحل خاصی را طی کنید. دانستن این مراحل به شما کمک می کند تا سریع تر بتوانید کسری خدمت خودتان را اخذ کنید. ما این مراحل را به شما گام به گام می گوییم تا بتوانید سریع تر کسری خدمت خودتان را دریافت کنید.

در اولین قدم شما باید دفترچه اعزام به خدمت را از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی دریافت کنید و مدارک موردنیاز برای اعزام را جمع آوری کنید و فرم های مربوطه را تکمیل کنید.

حتما بخوانید

کلیپ احساسی روز دختر و سربازی که برای خواهرش اشک ریخت

فرم ها و مدارك لازم جهت دريافت كسري خدمت سربازي

  • فرم مربوط به وضعیت مشمولان (برگه ی شماره ۱)
  • فرم واکسیناسیون
  • فرم معاینه اولیه مشمول
  • کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه
  • کپی و اصل مدرک تحصیلی مشمول و…

پس از آن که مدارک شما آماده شدند، باید مراحل دریافت سوابق بسیج خودتان را طی کنید. ما به شما گام به گام این مراحل را در زیر آماده کردیم.

گام به گام دريافت سوابق بسيج برای کسری سربازی

در مرحله اول مشمول باید به پایگاه بسیج محل فعالیت خود مراجعه کنید و درخواست کسری و دریافت سوابق بسیج خود را بدهید.

پرونده شما در مرحله بعد توسط نیروی انسانی بسیج مورد بررسی قرار میگیرد.

مرحله بعدی تکمیل فرم مربوط به کسری خدمت است که به سپاه پاسداران استان ارسال می شود.

چنانچه پرونده مشمول مورد تایید باشد فرم تاییدیه کسر خدمت در اختیارش قرار میگیرد.

در نظر داشته باشید که پس از تاییدیه سابقه بسیج و فرم شماره ۶ به همراه مدارکی که در بالا به شما گفتیم، باید به سازمان نظام وظیفه ارائه کنید تا این سازمان اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

میزان کسری خدمت بسیج چقدر است؟

مدت زمان کسری خدمت بسیج، یکی از موضوعاتی است که همیشه ابهاماتی در پی دارد. این مدت زمان بین سه تا شش ماه است.

میزان این کسری خدمت، بسته به مدت زمانی که فرد در پایگاه بسیج داشته است و نیز مسئولیت او، متغیر است که ما بر اساس قانون کسری خدمت بسیج، در زیر بررسی می کنیم.

فرماندهان حوزه های بسیج به اندازه هر سال فعالیت مستمر در بسیج، نهایت سه ماه کسری خدمت دریافت می کنند.

آن دسته از مشمولان خدمت سربازی که سابقه عضویت در شورای واحد مقاومت را دارند، بابت هر یک سال فعالیت مستمر، تا دو ماه کسری دریافت می کنند.

مشمولانی که سابقه فعالیت در جایگاه مقاومت دارند، به ازای هر سال فعالیت، نهایت تا ۴۵ روز کسری می گیرند.

نکته ای باید در نظر داشته باشید این است که اگر بسیج فعال بوده باشید، سابقه شما برای کسری شما حساب می شود و این سابقه شما باید تاییدی باشد بر حضور شما به مدت حداقل ۶ ساعت در هفته در بسیج!

پس اگر قصد دارید تا بتوانید از امتیاز کسری خدمت بسیج استفاده کنید ولی بسیج فعال نیستید، این مطلب را از دست ندهید.

حتما بخوانید

آیا تحصیل در دوران سربازی ممکن است؟ + پاسخ سردار کمالی

چگونه می توان کارت بسیج فعال گرفت؟

دریافت کارت بسیج فعال شرایط و قوانین خاصی دارد که تنها با حضور در پایگاه های بسیج نمی توانید آن را اخذ کنید و کارت های بسیج فعال به افرادی تعلق می گیرد که حداقل ۶ ماه به عنوان بسیج عادی در پایگاه های مقاومت بسیج فعالیت و حضور داشته اند و بالای ۱۵ سال، سن دارند.

یکی دیگر از شرایط لازم دریافت کارت بسیج فعال، شرکت در جلسات عقیدتی و به دست آوردن مهارت های نظامی است. داشتن کارت بسیج فعال مزیت های متعددی دارد.

از مزیت های داشتن کارت بسیج فعال، استفاده از وام و تسهیلات بانکی و دریافت خدمات درمانی است، اما ما در مورد مزیت کسری خدمت بسیج با شما صحبت می کنیم که تنها با داشتن کارت بسیج فعال می توانید کسری خدمت دریافت کنید.

افرادی که بسیج فعال باشند و به شکل مستمر و مدت زمان مشخصی را در فعالیت های بسیج حضور داشته باشند، می توانند کسری خدمت دریافت کنند.

دریافت کارت بسیج فعال چندان سخت نیست اما می تواند مدت زمان خدمت شما را کاهش دهد. پس از این فرصت استفاده کنید.

آیا بسیج عادی در کسری خدمت تاثیر دارد؟

این سوال برای بسیاری از افراد وجود دارد که آیا کسری بسیج عادی وجود دارد؟ باید بگوییم که برای سابقه بسیج عادی هیچ کسری در نظر گرفته نشده است و علت این امر را به شما توضيح مي دهيم.

افرادی که بسیج عادی هستند، با خواست و اراده خودشان و در پایگاه های بسیج حضور پیدا می کنند و این زمان های حضور، کوتاه است.

افرادی که می خواهند از کسری بسیج استفاده کنند، باید بسیج فعال باشند. برای بسیجی فعال باید سابقه حداقل ۶ ماه حضور در بسیج عادی داشته باشید.

این نکته را نباید فراموش کنید که برای تبدیل شدن از بسیجی عادی به بسیجی فعال، حضور مداوم در زمان های مشخص برای ارتقا بسیج عادی به بسیج فعال لازم است.

برای بسیج فعال شدن باید دوره های احکام و شناخت بسیج را سپری کنید که دانستن این موضوعات برای اعضا بسیج خصوصا بسیج فعال الزامی است.

سخن آخر درباره کسری سربازی بسیج

بسیج فعال امتیازی است که برای کمتر کردن دوره سربازی قرار داده شده است و در حال حاضر این قانون اجرا می شود، اما اینکه تا چه زمانی این قانون وجود داشته باشد، معلوم نیست؛ بنابراین بهتر است تا از فرصت استفاده کنید و از این امتیاز استفاده کنید.

کسری سربازی با طرح پژوهشی

کسری سربازی با طرح پژوهشی

گرفتن کسری سربازی و خدمت با پروژه

گرفتن کسر خدمت با پروژه یکی از راه‌های کاهش طول مدت دوره سربازی در پادگان‌های نظامی است و شامل مشمولانی می‌شود که تحصیلات دانشگاهی دارند. به نوشته tehrantrainer مشمولان این طرح برای گرفتن کسر خدمت با پروژه باید پروژه‌هایی تحقیقاتی مرتبط با رشته تحصیلی خود انجام دهند که با محوریت نیروهای مسلح و مسائل دفاعی و امنیتی کشور باشد. این افراد پروژه‌شان را در یکی از مراکز تحقیقاتی وابسته به نیروهای مسلح خواهند گذراند و حداکثر می‌توانند دو پروژه را انجام دهند و برای هر پروژه می‌توانند دو تا ۱۹ ماه کسری خدمت دریافت کنند.

البته دقت کنید که منظور از کسر خدمت، طی دوره سربازی خارج از یگان‌های نظامی است و به معنای کاهش دوره خدمت نیست؛ به عبارت بهتر، مدت انجام پروژه تحقیقاتی این افراد جزء خدمت وظیفه آن‌ها محسوب می-شود و این مدت در کارت پایان خدمت‌شان درج خواهد شد.

یادآوری می‌شود که گذراندن دوره آموزشی دوماهه برای این افراد مانند دیگران الزامی است و مشمولان باید دوره آموزشی‌شان را در همان یگانی که پروژه تحقیقاتی‌شان را پذیرفته است، بگذرانند.

حتما بخوانید

آیا احیای مجدد طرح خرید خدمت سربازی اتفاق می افتد؟

شرایط گرفتن کسر خدمت با پروژه

مشمولان در صورتی می‌توانند مراحل گرفتن کسر خدمت با پروژه را طی کنند که شرایط آن را داشته باشند و شرایطش عبارت‌اند از:

  • غیبت غیرموجه نداشته باشند و اگر غیبت دارند، باید آن را طبق قوانین و مقررات مربوطه موجه کنند.
  • فقط تا یک سال بعد از فارغ‌التحصیلی فرصت دارند برای گرفتن کسر خدمت با پروژه اقدام کنند.
  • دانشجو یا فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری باشند. در مقطع کارشناسی فقط نخبگانی که مورد تایید بنیاد ملی نخبگان باشند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

نکته دیگر این‌که افراد حین خدمت سربازی هم می‌توانند از این فرصت استفاده کنند، البته اگر شرایط دیگر را داشته باشند. گفتنی است مدت انجام پروژه آن‌ها از باقی دوره خدمت‌شان کسر خواهد شد. قابل ذکر است که این افراد فقط می‌توانند از سازمانی که در آن خدمت می‌کنند، طرح تحقیقاتی دریافت کنند.

مدارک گرفتن کسر خدمت با پروژه

برای گرفتن کسر خدمت با پروژه داشتن مدارک زیر الزامی است:

  • اصل شناسنامه داوطلب و دو سری کپی از صفحات آن
  • اصل کارت ملی داوطلب و دو برگ کپی از آن
  • چهار قطعه عکس سه در چهار
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی
  •  رزومه فارسی داوطلب حداکثر در پنج صفحه که باید همراه داوطلب باشد.

مراحل گرفتن کسر خدمت با پروژه

مشمولان واجد شرایط برای گرفتن کسر خدمت با پروژه باید به بنیاد علمی نخبگان نیروهای مسلح یا یکی از مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح مراجعه کنند؛ مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح عبارت‌اند از:

جهاد خودکفایی ارتش، دانشگاه امام حسین (ع)، سازمان جغرافیایی، پژوهشگاه دفاع مقدس، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، صنایع دریایی، صنایع هوافضا، انرژی اتمی، دانشگاه مالک اشتر، قرارگاه بعثت، پژوهشگاه الکترونیک نصر، معتمد، توسعه منابع انرژی، تسنیم، صاایران، ندسا، نزسا، سپند، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، ناجا، موسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاعی، سایبری سپاه، مجتمع شهید بهشتی، مرکز تحقیقات راهبردی، اتکا، ساصد، سازمان تربیت بدنی سپاه و هوافضای سپاه.

بهتر است مشمولان ابتدا به سازمان‌های تحقیقاتی مورد تایید بنیاد علمی نخبگان نیروهای مسلح مراجعه کنند و با آن‌ها به توافق برسند و از این طریق طرح تحقیقاتی‌شان را دریافت کنند که هزینه و زمان کمتری صرف کنند. این سازمان‌ها با بررسی پروژه‌ها اغلب پژوهشی متناسب با رشته تحصیلی افراد برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. البته داوطلبان هم می‌توانند پژوهش مورد نظر خودشان را پیشنهاد دهند تا در صورت تایید بنیاد ملی نخبگان نیروهای مسلح آن پروژه را آغاز کنند. گفتنی است که سازمان‌های تحقیقاتی نیز می‌توانند با مراجعه به دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان متناسب با طرح‌های پژوهشی حوزه ماموریتی و اهداف سازمان خود اقدام کنند.

مشمولان به این مسئله حتما دقت کنند که انجام پروژه کار ساده‌ای نیست و شرایط خاص خودش را دارد؛ مثلا در صورتی که پروژه سنگین باشد و بیش از شش ماه کسری خدمت به آن تعلق بگیرد، محقق باید هر سه ماه گزارش کار ارائه دهد و هر ماه نیز در جلسه دفاع پروژه‌اش شرکت کند که این جلسه پایان هر ماه با حضور استاد راهنما و داوران در بنیاد نخبگان نیروهای مسلح برگزار می‌شود. همچنین افرادی که پروژه‌شان کوتاه‌تر از شش ماه باشد، باید پس از پایان پروژه در جلسه دفاع آن شرکت کنند که یک داور خواهد داشت.

البته می‌شود از پروژه پایان‌نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری نیز برای این طرح استفاده کرد، به شرطی که پایان‌نامه‌ای قوی باشد. برای این کار، دانشجویان باید پایان‌نامه و CD آن را به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح بدهند و منتظر نتیجه داوری آن‌ها برای مدت کسر خدمت بمانند. بنیاد نخبگان پایان‌نامه را برای یک سازمان نظامی مرتبط با موضوع پایان‌نامه ارسال می‌کند و پس از چند ماه نتیجه اعلام می‌شود که معمولا کمتر از شش ماه کسری خدمت خواهد بود.

توصیه می‌شود این کار همزمان با پذیرش یک پروژه کسر خدمت از همان سازمان انجام شود؛ یعنی مشمولان به سازمانی که از آنجا پروژه دریافت می‌کنند، پایان‌نامه‌شان را هم ارائه دهند و از آن سازمان تضمین بگیرند که برای پایان‌نامه‌شان نیز کسر خدمت دریافت کنند.

حتما بخوانید

مشمولان سربازی که از دانشگاه انصراف داده‌اند چگونه ادامه تحصیل دهند؟

مزایای گرفتن کسری سربازی با پروژه

مزیت مهم پروژه کسری خدمت این است که مشمولان همزمان با گذراندن تحصیلات خود می‌توانند به اخذ پروژه کسری خدمت اقدام و تا سقف ۱۹ ماه از کسری خدمت استفاده کنند. مزیت دیگر، تاثیرگذاری مفید این اقدام در آینده شغلی افراد پس از پایان خدمت سربازی است. در واقع، این افراد هم خدمت آسان‌تر و تخصصی‌تری خواهند داشت و هم در زمان‌شان صرفه‌جویی می‌شود.

تهیه و تنظیم: گروه خبر.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *