طرز تهیه نان ورنیامده یزدی!

آموزش پخت ورنیومده یزدی + عکس

ورنیومده یزدی یکی از نان های محلی یزد است که طرفداران خاص خود را دارد. در این مطلب آموزش پخت ورنیومده یزدی ارائه شده است.

آموزش پخت ورنیومده یزدی

مجله اینترنتی پارسی گو: ورنیومده یزدی یکی از نان های محلی یزد است که طرفداران خاص خود را دارد. در این مطلب آموزش پخت ورنیومده یزدی توسط فاطمه طحانی ارائه شده است. ادامه مطلب را از دست ندهید:

طرز تهیه نان ورنیومده یزدی

ورنیومده یه جور نون محسوب میشه که داخل روغن سرخ میشه و بسیار بسیار خوشمزه است. با طرز تهیه و آموزش پخت ورنیومده یزدی با ما همراه باشید:

برای درست کردن ورنیومده یزدی احتیاج داریم به:

  • آرد گندم
  • روغن مرغوب
  • کمی نمک
  • آب
حتما بخوانید

طرز تهيه درست كردن آرد برنج در منزل + عکس

قبل از اینکه روش پخت بسیار آسان ورنیومده را بگویم بهتر است کمی راجب به روغن صحبت کنیم. نمیدانم شهر های دیگر گوشت را چطوری میخرند اما در یزد ما گوشت گوسفند را از قصاب محترم به صورت آمیخته با چربی و استخوان میخریم. تا پیش از این قلم و استخوان های گوسفند بیچاره را برای دیزی بسته بندی می کردم و مقداری از گوشت بدون استخوان و بدون چربی را برای خورشتی و باقی گوشت و چربی ها را با مقداری گوشت شتر که بدون چربی بود با هم چرخ میکردم چون راه دیگری جز این نبود و چربی گوشت بی نهایت! زیاد بود. اما چند وقتی است که چربی ها را کاملا از گوشت ها جدا میکنم و درون قابلمه کوچک با شعله بسیار کم روی حرارت میگذارم و روغن بسیار مرغوبی از شحم گوسفند خدابیامرز تهیه میکنم و داخل جار یا همان شیشه های دردار داخل یخچال ماه ها نگهداری میکنم. برای برنج و خورشت و سرخ کردن هم از همین روغن استفاده می کنم و دیگر احساس نمیکنم به خانواده خود نفت خورانده ام؛ چون حسم نسبت به روغن مایع های بازاری نفت بودن آنهاست.  بهر حال که اگر بتوانید در خانه به این روش روغن تهیه کنید و در تهیه ورنیومده یزدی استفاده کنید هم مفید تر و هم خوشمزه تر خواهد بود.

طرز تهیه ورنیومده یزدی

طرز تهیه ورنیومده یزدی

پخت این نان خوشمزه یزدی بسیار آسان است. کافی است یک پیمانه آرد گندم را با مقدار کمی نمک در ظرفی بریزید که سه برابر حجم آرد جا داشته باشد و کم کم آب را به آن اضافه کنید و در حالیکه هنوز خمیر خیلی سفتی است آن را با قاشق خوب هم بزنید تا کاملا یک دست شود و آرد گلوله نشود. اگر این کار را نکنید و آب را یک دفعه به آرد اضافه کنید ممکن است آرد گلوله گلوله شود و دیگر نمیتوانید آن گلوله ها را باز کنید و داخل آب حل کنید. پس وقتی هنوز خمیر خیلی سفت است خوب بهم بزنید بعد کم کم آب اضافه کنید تا مایع نسبتا رقیقی مانند تصویر به دست آید.

حتما بخوانید

آموزش پخت کلوچه ناخونک یزدی

این تنها زحمتی است که باید بکشید. بعد از این تابه را روی گاز بگذارید و روغن مرغوب را داخل آن بریزید و اجازه دهید داغ داغ شود بعد خمیر را داخل روغن فراوان سرخ کنید.

خمیر را خیلی ضخیم نریزید چون وسط خمیر پخته نمیشود و بد مزه میماند. خمیر را نازک بریزید و کاملا برشته کنید.

روغن زیادی برای این نان مصرف کنید. نان باید تا لحظه آخر که از روی گاز برمیدارید در روغن غوطه ور باشد اما پس از اینکه کاملا برشته شد و از روی گاز برداشتید روی دستمال حوله ای بگذارید تا روغن اضافه آن برود.

نان محلی یزدی ورنیومده یزدی

نان محلی یزدی ورنیومده یزدی

اگر تصمیم گرفتید این نان را تهیه کنید و برای میان وعده یا شام میل کنید پیشنهاد میکنم زیاد بپزید چون از خوردن آن سیر نمیشوید.

شاد و سلامت باشید…

نویسنده: فاطمه طحانی.
منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

2 دیدگاه در “آموزش پخت ورنیومده یزدی + عکس

  1. زینب

    سلام
    فکر میکنم این همون سورک یا سیروک یزدیه و برای اولین باره میبینم کسی بهش میگه ورنیومده?
    ضمنا پودر قندم میریزن روش که اشاره ای نشده?

    1. یزدی

      سلام
      داخل خمیر سوروک خمیرمایه میریزن و میذارن یه کم ور بیاد. کاملا با ورنیومده فرق داره.
      داخل سوروک گل زردک هم میریزن. من یزدیم خوب میدونم خخخ روش هم شکر می پاشن نه پودر قند.
      اینی که گذاشتن ورنیومده هست. ما تکه های دنبه و پیاز خام هم داخل خمیرش میریزیم عالی میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *