قتل جرج فلوید و تظاهرات مردم آمریکا علیه نژاد پرستی!

جرج فلوید و قتلی که خشم مردم آمریکا را برانگیخت!

جورج فلوید توسط پلیس آمریکا به طرز وحشیانه ای به قتل رسید. پس از این قتل واکنش ها به نژاد پرستی آغاز شد و مردم آمریکا به بهانه قتل جورج فلوید و بر علیه نژاد پرستی به خیابان ریختند!

جرج فلوید قتل سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس آمریکا لحظه خفه شدن سیاه‌پوست آمریکایی

مجله اینترنتی پارسی گو: ماجرای قتل وحشتناک جرج فلوید توسط پلیس آمریکا سر و صدای زیادی به پا کرده است. تظاهرات اعتراضی بر علیه نژاد پرستی هر روز در آمریکا وسعت بیشتری می یابد و از سوی دیگر، هنرمندان و شخصیت های سیاسی و فرهنگی این کشور نیز علیه این ماجرای عجیب اعتراض می کنند. با ما همراه باشید:

ماجرای قتل وحشیانه جورج فلوید چیست؟

جورج فلوید مرد آفریقایی تباری بود که روز دوشنبه ۲۵ می به طرز وحشیانه‌ای توسط پلیس آمریکا به قتل رسید. به نوشته تسنیم، در پی اقدام وحشیانه پلیس آمریکا در بازداشت و قتل سیاه پوست آمریکایی، برخی از هنرمندان و سینماگران هالیوودی نسبت به این اقدام وحشیانه پلیس آمریکا واکنش نشان دادند.

در هفته قبل با انتشار ویدئویی از صحنه بازداشت مردی به نام «جورج فلوید» آمریکاییِ آفریقایی تبار که در آن پلیس پای خود را روی گردن او گذاشت و با فشار وی را دچار خفگی و قتل کرد بسیاری از چهره‌های مطرح جهان ابراز خشم کردند. در این ویدئو این مرد سیاه‌پوست فریاد می‌زند که نمی‌تواند نفس بکشد!

اعتراض مردمی به قتل جرج فلوید سیاه پوست آمریکایی

اعتراض مردمی به قتل جرج فلوید سیاه پوست آمریکایی

ادامه اعتراضات مردم در بسیاری از شهرهای آمریکا به قتل مرد سیاه پوست توسط پلیس سفید

اعتراضات در آمریکا به کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاهپوست این کشور توسط پلیس در مینیاپولیس شب گذشته نیز ادامه یافت. به نوشته خبرگزاری آناتولی هزاران نفر از معترضان از بوستون تا سانفرانسیسکو به خیابانها آمده و با حمل پلاکاردها و سر دادن شعارهایی نظیر “زندگی سیاهان مهم است” و “نمی‌توانم نفس بکشم” واکنش خود نسبت به نژادپرستی و خشونت پلیس در آمریکا را نشان دادند.

در حالی که حداقل در ۴۰ شهر از جمله شهرهای بزرگ مانند واشنگتن دی سی، آتلانتا، شیکاگو، دنور، لس آنجلس، سیاتل و سانفرانسیسکو منع آمد و شد اعلام شده، نیروهای گارد ملی در ۱۵ ایالت فراخوانده شده‌اند. در جریان این اعتراضات بسیاری از مغازه‌ها در شهرهای «لانگ بیچ» و «سان خوزه» ایالت کالیفرنیا غارت شده و در درگیری‌ها در ایندیاناپولیس نیز دو نفر کشته شدند.

تظاهرات در مناطق مختلف نیویورک نیز به درگیری با پلیس انجامید. جمعی از معترضین که از بالای پل بروکلین به منهتن وارد شده بودند٬ با پلیس ضدشورش در میدان اتحادیه درگیر شدند. دهها معترض در این درگیری بازداشت شده و خودروی پلیس در این حوادث به آتش کشیده شد.

گفتنی است که روز دوشنبه درک شووین، مأمور پلیس ایالت مینه‌سوتا٬ جورج فلوید شهروند سیاهپوست این کشور را هنگام بازداشت به اتهام استفاده از اسناد جعلی زانویش را روی گردن فلوید گذاشته و باعث مرگ وی شد، به همراه سه مامور دیگر از وظیفه اخراج شده بودند.

مردم آمریکا در شهرهای مختلف از جمله در مینه‌سوتا در اعتراض به کشته شدن جورج فلوید مرد سیاه پوست توسط یک مامور سفید پوست تظاهرات کرده و خواهان بازداشت عاملان این جنایت شدند. جان هرینگتون٬ مدیر بخش امنیت اجتماعی ایالت مینه‌سوتا روز جمعه اعلام کرد که درک شووین، مأمور پلیس این ایالت در ارتباط با مرگ جورج فلوید شهروند سیاه پوست این کشور بازداشت شده است.

مایک فریمن، دادستان کل منطقه «هنپین» نیز پس از بازداشت شووین در یک نشست خبری اعلام کرد که وی به جرم جنایت درجه سوم و قتل عمد محاکمه خواهد شد. وی همچنین اعلام کرد که تحقیقات در خصوص سه پلیس دیگر که هنگام وقوع قتل در منطقه حضور داشتند٬‌ ادامه دارد.

لحظه خفه شدن مرد سیاه پوست توسط پلیس آمریکا

لحظه خفه شدن مرد سیاه پوست توسط پلیس آمریکا

واکنش کارگردان سلما به قتل جرج فلوید توسط پلیس آمریکا

«ایوا دوورنی» کارگردان فیلم ضدتبعیض نژادی «سلما» در صفحه‌ شخصی توئیتر خود در این باره نوشت: «تو استحقاق نفس کشیدن، احترام و زندگی داشتی و اینکه در خیابان به دست پلیس سفیدپوستی که گردنت را با زانویش می‌فشارد به قتل نرسی. لیاقت تو اشک ما است، دعای ما، خشم ما، و عمل ما. ما باید دست به عمل بزنیم – به خاطر تو – و همه‌ آن‌هایی که دوربینی برای ضبط شکنجه‌های‌شان وجود ندارد. باید اقدام کنیم.»

قتل سیاه پوست آمریکایی خشم هنرمندان هالیوودی را برانگیخت

از چهره‌های سینمایی غرب که به ماجرای قتل جرج فلوید اعتراض کردند، باید از «جان بویه‌گا» بازیگر «جنگ ستارگان» گفت که نوشت: «از نژادپرستان لعنتی منتفرم. چقدر غم‌انگیز است شنیدن در مورد چرخه‌ ادامه‌دار خشونت علیه سیاه‌پوستان توسط پلیس‌های نژادپرست.» او در توئیت جنجالی دیگری نوشته است: «من از نژادپرستی سفیدپوستان علیه سیاهان حرف می‌زنم. آن نوع تبعیض نژادی که دنیا را تباه کرده نه آن نوع نژادپرستی که موجب قطع رابطه با دوست دختر‌تان می‌شود.» وقتی یکی از کاربران به او توصیه‌ کرد که «از نژادپرستی متنفر باش نه نژادپرست.» او پاسخ داد: «دوست من ساکت شو.»

درک چاوین پلیسی که جورج فلوید را به قتل رساند

درک چاوین پلیسی که جورج فلوید را به قتل رساند

در آمریکا سیاه پوست بودن یعنی این!

«وایولا دیویس» بازیگر سیاه‌پوست فیلم «خدمتکار» می‌نویسد: «سیاه‌پوست بودن در آمریکا یعنی این!»

«مدانا» خواننده‌ پاپ با به اشتراک‌گذاری ویدیوی کامل بازداشت فلوید پیامی طولانی به نگارش درآورد و خواستار اعمال قانون علیه خشونت پلیس شد. او در آغاز می‌نویسد: «پلیسی که جورج فلوید بی‌پناه و دست‌بند به دست را با زانو خفه می‌کند، در حالی که برای حفظ جانش فریاد می‌زند و صورت روی زمین قرار گرفته، تهوع‌آورترین چیزی است که دیده‌ام.»

«دیو باتیستا» ستاره‌ فیلم‌های مارول نیز در این باره می‌گوید: «سخت است که مبارز باشی اما نتوانی مبارزه کنی و ندانی که چه باید کرد، چگونه باید جنگید، چگونه باید کمک کرد.» او در ادامه نوشته است: «نمی‌خواهم در طرف ناحق تاریخ ایستاده باشم، نمی‌خواهم نظاره‌گر باشم… مدتی نه چندان دور شرایط بسیار بد شد و من گفتم که باید یک طرف لعنتی را انتخاب کرد و برایش جنگید. چیزی که بیش از هر چیز مرا به هم می‌ریزد این است، همه باید با این کار مشکل داشته باشند… همه‌ سفیدپوستان، همه‌ی سیاهان، همه‌ی تیره‌پوستان، همه‌ی زردپوستان. هر انسانی باید با این کار مشکل داشته باشد.»

در هالیوودی سالانه فیلم‌ها و سریال‌هایی درباره خشونت و تبعیض نژادی درباره ستم‌های آمریکا نسبت به سیاهان ساخته می‌شود که نشان از خشم و نگرانی آنان نسبت به این اتفاقات تلخ دارد اما اصلاح و تغییر خاصی در این کشور رخ نمی‌دهد.

گردآوری و تنظیم: گروه حوادث
منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *