دکتر پروین فرشچی دومین سفیر زن ایران!

دکتر پروین فرشچی کیست؟

دکتر پروین فرشچی با اعلام وزارت امور خارجه و تأیید هیأت دولت به عنوان دومین سفیر زن ایران انتخاب شد. دکتر پروین فرشچی که در زمینه علمی هم از رزومه ای پربار برخوردار است به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند اتخاب شده است.

دکتر پروین فرشچی

دکتر پروین فرشچی با پیشنهاد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و تایید هیات دولت، به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند منصوب شد. دکتر پروین فرشچی، معاون زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت حسن روحانی بود که اکنون به عنوان دومین سفیر زن ایران، رهسپار هلسینکی، پایتخت آرام فنلاند می شود.

پروین فرشچی دومین سفیر زن ایران

دکتر پروین فرشچی با اعلام وزارت امور خارجه و تأیید هیأت دولت به عنوان دومین سفیر زن ایران انتخاب شد. دکتر پروین فرشچی که در زمینه علمی هم از رزومه ای پربار برخوردار است به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند اتخاب شده است.

دکتر مرضیه افخم، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و استاد علوم سیاسی، چند سال پیش به عنوان نخستین سفیر زن ایران، رهسپار سفارت ایران در کوالالامپور مالزی شد. اکنون پروین فرشچی، نخستین سفیر زن ایران در منطقه اسکاندیناوی بوده و حضور بانوان در عرصه سیاست خارجی کشور میتواند نوید بخش روزهای خوبی برای جوان گرایی و تغییر نگاه جنسیتی به مقوله دیپلمات های ارشد در خارج از مرزها باشد که تاثیر بسزایی در رونق بخشی به دیپلماسی کشور خواهد داشت.

پروین فرشچی از زمانی که خبر انتصابش به عنوان سفیر جدید ایران در فنلاند مطرح شد، در کانون توجه رسانه ها قرار گرفت. نه بخاطر اینکه دومین سفیر زن ایران در خارج از کشور است. بلکه اخباری درباره دو تابعیتی بودن خانم فرشچی که سبب شد تا روابط عمومی وزارت خارجه طی اطلاعیه ای، این خبر را تکذیب کند. ادعای دو تابعیتی بودن فرشچی را جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس که برادر زاده اش (حسن کریمی قدوسی) ریاست بنیاد ملی بازی های رایانه ای را بر عهده دارد مطرح کرد. اما وزارت خارجه گفت:

«این ادعا همچون ادعاهای قبلی مطرح شده بی‌هیچ دلیل و مدرک و از پایه و بنیان کذب است. بررسی‌های به عمل آمده در وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات نشان می‌دهد ایشان تابعیت یا مجوز اقامت از هیچ کشور خارجی ندارند و راویان این‌گونه قصه‌های دروغ با چنین جوسازی‌های بی‌حاصل صرفاً اهداف کم‌ارزش و موضوعات شخصی و جناحی خاصی را دنبال می‌کنند که اصولا قابل توجه و اعتنا نیست.»

بیوگرافی پروین فرشچی کیست؟

دکتر پروین فرشچی، بیست و دوم دی ماه سال ۱۳۹۲، تنها چند ماه پس از روی کار آمدن دولت اول حسن روحانی، به عنوان یکی از مدیران بانو دولت یازدهم، به عنوان مدیرکل زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد و ۵ سال پس از این پست توانست یکی از پست های کلیدی در بالاترین سطح دیپلماسی جمهوری اسلامی را به خود اختصاص دهد. پروین فرشچی در سازمان حفاظت محیط زیست، جایگزین دکتر کرباسی شد. البته دکتر پروین فرشچی، پیش از این نیز در سازمان حفاظت محیط زیست، به عنون رییس برنامه منطقه ای محیط زیست دریایی خزر با عنوان CEP مشغول به کار بود.

پروین فرشچی متولد بهمن سال ۱۳۳۹ در شهر تهران است. او تحصیلات خود را در رشته علوم طبیعی در مشهد به اتمام رساند و سپس در سال ۱۹۸۵ میلادی به هندوستان رفت و در دانشگاه Marine Science, Meerut University این کشور مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی تا دکترا شد. او عالی ترین مقاطع تحصیلی در رشته های جانورشناسی را در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد به اتمام رساند. گرایش خانم پروین فرشچی در مقطع کارشناسی ارشد، جانورشناسی با تخصص بیولوژی دریا بود. او تحصیلاتش را در مقطع دکترا ادامه داد و پایان نامه دکترا خود را با عنوان «مشکلات آلودگی نفتی در اقیانوس هند و اثراتش بر موجودات دریایی» را با موفقیت دفاع کرد. پروین فرشچی پس از اخذ مدرک دکترا در هندوستان، کشوری که منوچهر متکی، وزیر اسبق وزارت خارجه نیز در آنجا تحصیل کرده بود توانست مقطع پست دکترا محیط زیست خود را از آنجا دریافت کند.

دکتر پروین فرشچی دومین سفیر زن ایران

دکتر پروین فرشچی دومین سفیر زن ایران

با رزومه و مقالات دکتر پروین فرشچی آشنا شوید

«مطالعات اقتصادی-اجتماعی نواحی ساحلی بمبئی» در مقطع فوق دکترا در کشور هند، عنوان پایان نامه ایشان در این مقطع بود که دفاع شد. جزییات بیشتر مقالات خانم دکتر پروین فرشچی در حوزه محیط زیست دریایی را میتوانید در گوگل به زبان انگلیسی مشاهده کنید.

پروین فرشچی پس از اتمام تحصیلات در مقطع دکترا و پسا دکترا در ایران و هندوستان، به عضویت انجمن های تخصصی محیط زیست دریایی از جمله جامعه اکولوژی هندوستان و انجمن شیلات هندوستان درآمد. عضویت و فعالیت در جامعه متخصصین فنی Fishery هند، عضو جامعه علوم محیط زیست ایران و عضو مرکز تحقیقات محیط زیست و انرژی، ایران در کارنامه فعالیتش به چشم می‌خورد.

پروین فرشچی نیز دارای نشان افتخار بین‌المللی بانوان موفق دنیا (ABI) در سال ۱۹۹۹ و دارای دیپلم افتخار «راه‌های گفت‌گو و ثبات اقتصادی منطقه خزر» در نشست اقتصاد بین‌المللی مسکو در سال ۲۰۰۱ است. از مقاطع تجربیات شغلی ایشان می‌توان به مشاور ارشد محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، رییس مرکز منطقه‌ای مدیریت نواحی ساحلی یکپارچه، مشاور برنامه عمل استراتژیک و مدیر پروژه و همکاری های منطقه‌ای محیط زیست دریای خزر و مشاور عالی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در مسائل محیط زیست دریای خزر از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، اشاره نمود. اگر مقاله زیر را مطالعه کردید و با پرسشی مواجه شدید میتوانید با پست الکترونیک دکتر پروین فرشچی Farshchi1394@gmail.com برای اطلاعات تکمیلی مکاتبه کنید.

یکی از مقالات انگلیسی زبان دکتر پروین فرشچی در حوزه محیط زیست که در سال ۲۰۱۸ میلادی در نشریه بین المللی WATER RESOURCES منتشر شد

به نظر می رسد، انتصاب پروین فرشچی به عنوان یک متخصص محیط زیست به عنوان سفیر ایران در فنلاند که یکی از برترین کشورهای دنیا در حوزه آموزش و محیط زیست است، بتواند در انتقال تجربیات عالی این کشور پر افتخار اسکاندیناوی به کشورمان در روزگار امروزی، کمک شایانی بکند. به امید آنکه فضا برای انتخاب نخستین بانوی وزیر امور خارجه نیز در ایران عصر ۱۴۰۰ فراهم شود.

انتصاب یک بانوی نخبه ایرانی به عنوان نماینده اول ایران در فنلاند را به جامعه زنان ایرانی تبریک میگویم و به امید روزهای خوب برای دیپلماسی ایران هستیم. فنلاند همچنان برای تحصیل ایرانیان یک مقصد خوب بوده و تحصیل رایگان به زبان فنلاندی در دانشگاه های این کشور در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: برترینها

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *