قتل رومینا از زاویه ای دیگر: تعصب جاهلی و شباهت به زنده به گور کردن دختران!

قتل رومینا و مقایسه با زنده به گور کردن دختران! + عکس

قتل رومینا با زنده‌ به گور کردن دختران در عصر جاهلی چه فرقی دارد؟ تعصب جاهلی مردان در حقیقت ظلم تاریخی به زن است که در پرونده قتل رومینا اشرفی نمود دوباره یافته است.

مقایسه قتل رومینا اشرفی با زنده به گور کردن دختران

مجله اینترنتی پارسی گو: قتل رومینا با زنده‌ به گور کردن دختران در عصر جاهلی چه فرقی دارد؟ تعصب جاهلی مردان در حقیقت ظلم تاریخی به زن است که در پرونده قتل رومینا اشرفی نمود دوباره یافته است. با ما همراه باشید:

قتل رومینا با زنده‌ به گور کردن دختران در عصر جاهلی چه فرقی دارد؟

یکی از اقسام ظلم مردان به زنان، تعصب‌های ناموسی غیرمعقول و غیرمشروع مردان در نظام خانواده است. این امر، در عصر ظهور اسلام بسیار شایع بوده و نماد تاریخی آن، «زنده به گور کردن دختران» بوده است.

به نوشته فارس صفحات شبکه­‌های مجازی داخلی و خارجی چند روزی است که ملتهب شده؛ قتل دختری نوجوان به نام رومینا اشرفی توسط پدرش آن هم با وضعی دلخراش و غیرقابل تصور، روح جامعه مسلمان ایران را آزرده است. جزییات این فاجعه انسانی خیلی در دسترس نیست و طبق معمول، موج‌سواری رسانه‌های تبلیغاتی نظام سلطه علیه مبانی اسلام و انقلاب اسلامی نیز روز به روز اوج می‌گیرد. طبعاً اظهار نظر و تحلیل دقیق این حادثه منوط به اطلاع کامل از جزئیات گوناگون آن است ولی با این حال، در این سطور کوتاه صرفنظر از برخوردهای احساسی با این فاجعه، سعی دارم با نگاهی تحقیقی، ابعاد مختلف این حادثه دردناک را واکاوی کنم.

پرونده ویژه قتل رومینا اشرفی دختر 14 ساله تالشی

پرونده ویژه قتل رومینا اشرفی دختر ۱۴ ساله تالشی

تعصب جاهلی مردان و ظلم تاریخی به زن

خداوند تمام آفرینش را بر اساس «زوجیت» خلق کرده است؛ «و خلقنا من کل شیء زوجین.» خلقت انسان بر اساس دو جنس زن و مرد، از لوازم تحقق رابطه تکاملی زوجیت در نظام اجتماعی است. در نظام اندیشه اسلام بر خلاف ادیان تحریف شده و یا نگاه بسیاری از مکاتب نظری غربی و شرقی، وجود زنانه در جوهر انسانی خود هیچ تفاوتی با وجود مردانه ندارد و زن در فرهنگ اسلامی نه تنها «جنس دوم» نیست، بلکه با توجه به توصیه‌ها و دستورات متعدد به مردان درباره رعایت نیازها و مسائل آنان، زن در اسلام، «جنس اول» به­شمار می­آید.

پیامبر مکرم اسلامص و پدر شجره امامت، امیرالمؤمنینع هر دو در آخرین وصایای خود به امت اسلامی، بر تکریم و ظلم نکردن به زنان سفارش ویژه­ای داشته‌اند.[۱] مع‌الاسف در تمدن‌های باستانی شرق و غرب تا به امروز در عصر مدرنیته، زنان همچنان جنس دوم به­شمار آمده و با وجود شعارهای پربسامد رفع تبعیض علیه زنان (فمینیسم)، شاهد استثمار فردی و اجتماعی زنان در روابط اجتماعی و خانوادگی هستیم.

یکی از اقسام ظلم مردان به زنان، تعصب‌های ناموسی غیرمعقول و غیرمشروع مردان در نظام خانواده است. این امر، در عصر ظهور اسلام بسیار شایع بوده و نماد تاریخی آن، «زنده به گور کردن دختران» بوده است.[۲] دین اسلام و قرآن کریم، پس از چند دهه، تحول چشمگیری در جامعه جاهلی عرب در تعامل با زنان و دختران ایجاد کرد و شریعت اسلامی در قالب حقوق و اخلاق اسلامی در پیکره تمدن بزرگ اسلامی، مانع ظلم و ستم به زنان در جوامع شرقی و غربی جهان اسلام شد؛ در حالی که در غرب مدرن امروز تا کمتر از ۲۰۰ سال پیش، زنان حق مالکیت و حق رأی نداشتند.

ظهور اسلام، تمام حقوق فردی و اجتماعی زنان را با کرامت به آنان بازگرداند! اسلام به مردان فهماند که ریاست آنان در نظام خانواده، مسؤولیت و تکلیف است نه ارزش! و اتفاقاً بر عکس، خداوند مرد را در نظام خانواده و نظام اجتماعی، پاسبان و باغبان «ریحانه آفرینش» یعنی مسؤول تأمین معاش و رشد عاطفی و اجتماعی زنان و دختران قرار داده است و هیچ مردی حق ندارد، رفتاری غیرکرامت‌آمیز و غیرمحترمانه با این جنس انسانی داشته باشد؛ «المرأه ریحانه لیست بقرمانه…»[۳].

بر اساس شواهد موجود، علت اصلی این جنایت دلخراش، یعنی قتل رومینا اشرفی، تعصب جاهلی پدر نالایقی بوده که سوء تدبیرش در سرپرستی فرزندان باعث بروز مشکلات عاطفی در دخترش و پناه آوردن او به پسری خارج خانواده شده است.

اگر گفتمان انقلاب اسلامی در موضوع «زن و خانواده» توسط ساختارهای فرهنگی و آموزشی حاکمیتی ترویج می­شد، امروز شاهد چنین جنایاتی نبودیم. هنوز چندی از ماجرای کودک‌همسری که توسط دولت محترم پیگیری می­شد، نمی‌گذرد. فی‌الواقع، اگر درمان درد چنین دخترانی در جامعه ایرانی، ازدواج و رهایی از مشکلات خانواده پدری در زندگی مشترک مستقل خود نیست، پس چه باید کرد؟ روابط سرگردان با پسران عیاش؟ هم­باشی بی­قاعده و مخفی با مردان؟ تجرد و تنهایی؟…

پی‌نوشت‌ها:

[۱] ر.ک به: میثاق مهر و ماه، عباس عبداللهی و سکینه اکبری، قبسات، اصفهان.
[۲] ر.ک به: جنگ علیه خانواده، ویلیام گاردنر (ترجمه معصومه باقری)، مرکز مطالعات زنان و خانواده، قم.
[۳] نهج البلاغة، نامه به امام حسن ع.

(عباس عبداللهی/ طلبه درس خارج و پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده)

سود اقتصادی قتل رومینا

جنایت پدر رومینا چیزی نیست که بتوان بر آن نگریست و روزها غصه نخورد، اما آن جریان خارجی و داخلی که منافعش در به هم زدن روابط اصیل خانوادگی در فرهنگ ماست، نمی‌خواهد این فرصت طلایی را از دست بدهد.

به نوشته فارس یک خط رسانه‌ای بسیار خطرناک در قضیه رومینا مشخصا کیان خانواده و جایگاه پدر را نشانه گرفته. جنایت پدر این خانواده چیزی نیست که بتوان بر آن نگریست و روزها غصه نخورد، اما آن جریان خارجی و داخلی که منافعش در به هم زدن روابط اصیل خانوادگی در فرهنگ ماست، روشن است که این فرصت طلایی را از دست ندهد.

من یقین دارم که این پدر از این جنایت خود پشیمان شده و شاید بیشترین غصه را هم خود او می‌خورد؛ اما به فرض که این هم نباشد، آیا به این بهانه می‌توان، پدر و جایگاهش را در نهاد خانواده زیر سوال برد؟ پدر در نظام خانواده ما، نقش یک مدیر دلسوز را دارد؛ مدیری که اگر جایگاهش تهدید شود، تمام خانواده مورد تهدید قرار می‌گیرند. چه کسی مهربان‌تر از پدر می‌تواند فرزندانش را از آفات و خطرهای فردی و اجتماعی حفظ کند؟

در فرهنگ دینی ما، امام معصوم تشبیه به پدر یک خانواده شده و رابطه میان امام و امت، مثل رابطه میان پدر و فرزند دانسته شده است.

واقعا اگر در مقابل موج هجمه‌های رسانه‌های تهدیدکننده کیان خانواده، اگر فرزندان بدون نظارت یک موجود دلسوز به نام پدر رها و یله شوند، چه بلایی بر سر این بچه‌ها در تنهایی‌شان می‌افتد؟

در عین حال که باید این جنایت را فریاد بزنیم و از آن متنفر شویم، باید مراقب باشیم جایگاه پدری را خراب نکنیم. شک نکنید که دنبال این خط رسانه‌ای، کمپانی‌های بزرگی هستند که سود اقتصادی‌شان در تنهایی انسان‌ها و فرزندان ما رقم می‌خورد. یادمان نرود یکی از نقشه‌های دشمنان این مردم، از بین بردن روابط اصیل خانوادگی ماست. (حسین کاظم زاده)

بهمن خاوری دوست پسر رومینا اشرفی

بهمن خاوری دوست پسر رومینا اشرفی

ماجرای رومینا، یکی از هزاران اتفاقی است که در سایه روابط نامشروع رقم می‌خورد

یک کارشناس مذهبی و مشاور خانواده کاهش غیرت در جامعه را سبب آسیب‌هایی چون خود‌کشی، طلاق و قتل دانست و گفت: اگر یک پدر از ابتدا روی ارتباطات فرزندانش نظارت داشت و با گفت‌وگوی دوستانه فرزند را متوجه عواقب ارتباط با نامحرم می‌کرد کار به اینجا نمی‌کشید.

به نوشته فارس طی روز‌های اخیر خبری مبنی بر قتل دختر نوجوان به دست پدرش در رسانه‌ها و فضای مجازی به چشم می‌خورد که واکنش‌های مختلفی به دنبال داشته است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که گاهی در جامعه بی‌غیرتی‌هایی مشاهده می‌کنیم که مایه خجالت و اکنون در نقطه مقابل، پدری غیرت را از حد اعتدال عبور می‌دهد و دخترش را به قتل می‌رساند.

ارتباطات دختر و پسر و نامحرم سبب اتفاقات و فجایع تلخ زیادی در جامعه است

حجت‌الاسلام علی‌اکبر اسکندری، کارشناس مسائل مذهبی و مشاور خانواده در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه آمار اتفاقات این‌گونه در جامعه بسیار است، گفت: متأسفانه این دست اتفاقات در جامعه بسیار است. موضوع کنترل نکردن ارتباطات دختر و پسر و در کل محرم و نامحرم، سبب اتفاقات تلخی چون خودکشی، قتل و یا فروپاشی خانواده‌ها و طلاق می‌شود.

وی با بیان این‌که ماجرای رومینا، یکی از هزاران اتفاقی است که در سایه روابط نامشروع رقم می‌خورد، اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از این اتفاقات رسانه‌ای نمی‌شود و مردم فقط این‌گونه فجایع را متوجه می‌شوند.

اتفاقاتی مانند قتل دختر نوجوان، نتیجه رها شدن موضوع ارتباط با نامحرم در جامعه است

وی شدت گرفتن بی‌غیرتی در جامعه را سبب بروز چنین اتفاقات تلخی دانست و گفت: در موضوع ارتباط با نامحرم پیش از آنکه کار از کار بگذرد، مانند ماجرای قتل دختر نوجوان، باید دقت داشت و ارتباطات با نامحرم را کنترل کرد. اگر در نقطه آغاز ارتباط با نامحرم، انسان خود و خانواده و فرزندانش را به درستی کنترل کند، در انتها شاهد این فجایع نخواهیم بود. همچنین کاهش سطح غیرت در جامعه باعث عادی دانستن روابط محرم و نامحرم شده و حوادث تلخی را به دنبال دارد.

باید پیش از بروز حادثه افراد را متوجه عواقب ارتباط با نامحرم کرد

وی سبک شمردن موضوع ارتباط با نامحرم را سبب ناهنجاری‌های بسیاری در جامعه دانست و گفت: اگر این پدر از ابتدا ارتباطات فرزندانش را کنترل می‌کرد و با صحبت کردن دوستانه و یا کمک گرفتن از مشاور، فرزندش را متوجه عواقب ارتباط با نامحرم می‌کرد، کار به فرار دختر منجر نمی‌شد. البته این فرد اشتباهات گذشته‌اش را با قتل فرزندش کامل کرد؛ زیرا حتی پس از فرار هم باید با تکنیک‌های تربیتی و مشورت با دیگران فرزندش را متوجه اشتباهش می‌کرد اما وی بدترین تصمیم را گرفت که البته جای موضوع بحث ما نیست.

اگر در ارتباط با نامحرم غیرت به خرج دهیم، شاهد فجایعی چون خودکشی، طلاق و یا قتل نخواهیم بود

حجت‌الاسلام اسکندری ادامه داد: در جبهه بحثی وجود داشت که هر چقدر در آموزش سخت گرفته شود و عرق ریخته شود در میدان جنگ خون کمتری ریخته خواهد شد. در موضوع غیرت هم همین است؛ یعنی هرچقدر ما در کنترل ارتباط دختر و پسر و محرم و نامحرم دقت کنیم و غیرت به خرج دهیم در پایان شاهد فجایعی چون خودکشی، طلاق و یا قتل نخواهیم بود.

ارتباط با نامحرم شاید در ابتدا عادی باشد، اما در ادامه ممکن است به روابط دیگری منجر شود

وی با بیان اینکه موضوع کنترل ارتباط با نامحرم موضوعی است که از نظر علمی هم به اثبات رسیده، گفت: همین ارتباطات ظاهری ممکن است سبب آسیب شود. مثلاً خانم یا آقایی که در محل کار خود مدام با نامحرم در ارتباط هستند، این ارتباطات به مرور عادی می‌شود و سبب خواهد شد این افراد در ارتباط با همسر خود دچار سردی شوند و یا خدای ناکرده این ارتباط با نامحرم که در ابتدا در حد روابط کاری بوده در ادامه به روابط دیگری منجر شود.

این مشاور خانواده ادامه داد: این دست مشکلات به دلیل افراط و تفریط در کنترل ارتباط با نامحرم رخ می‌دهد. یعنی گاهی یک فرد و یا حتی جامعه موضوع ارتباط با نامحرم را به حدی رها می‌کند که در بدنه جامعه یک بی‌غیرتی احساس می‌شود که این‌گونه فجایع در انتهای همین رها کردن‌ها و بی‌غیرتی‌ها رخ می‌دهد و گاهی هم با خودکشی و یا طلاق همراه می‌شود.

گردآوری و تنظیم: گروه حوادث
منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *