زندگی نامه سلطان قابوس و معرفی جانشین وی

سلطان قابوس درگذشت و هیثم بن طارق پادشاه عمان شد!

سلطان قابوس پادشاه عمان در سن ۷۹ سالگی درگذشت. علت درگذشت پادشاه عمان ابتلا به سرطان روده اعلام شده است. جانشین سلطان قابوس پسر عموی وی، هیثم بن طارق است.

سلطان قابوس و پسر عمویش هیثم بن طارق

مجله اینترنتی پارسی گو: سلطان قابوس پادشاه عمان در سن ۷۹ سالگی بر اثر سرطان روده درگذشت و پسر عموی وی، هیثم بن طارق جانشین وی و پادشاه جدید عمان شد. با ما همراه باشید:

درگذشت سلطان قابوس و نگاهی به زندگی وی

سلطان «قابوس بن سعید» پادشاه عمان پس از یک دوره بیماری در سن ۷۹سالگی درگذشت. به نوشته تسنیم، رسانه‌های خبری منطقه از مرگ سلطان قابوس خبر می‌دهند. خبرگزاری رسمی عمان نیز خبر مرگ وی را تأیید کرده است. دیوان پادشاهی عمان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وی دیشب از دنیا رفته است.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، قرار است مراسم تشییع وی صبح امروز در عمان برگزار شود. سلطان قابوس که مبتلا به سرطان روده بزرگ بود هفته پیش از بلژیک به کشور بازگشته بود. او طی سال‌های گذشته ماه‌های متوالی را در خارج از کشور به‌سر برد تا روند درمانش کامل شود.

دیوان پادشاهی عمان در پی درگذشت وی سه روز عزای عمومی و تعطیلی رسمی اعلام کرد. پرچم عمان نیز به‌مدت ۴۰ روز برای ادای احترام به پادشاه فقید این کشور نیمه‌افراشته خواهد بود. تلویزیون عمان گزارش داد که شورای‌عالی دفاع خواستار تشکیل جلسه شورای پادشاهی برای انتخاب جانشین سلطان عمان شده است.

بر اساس قانون اساسی عمان، پس از مرگ پادشاه، شورای سلطنتی باید فرد جدیدی را به‌مدت سه روز انتخاب کند. در صورت عدم توافق در این باره، شورای نظامی عمان رئیس دادگاه عالی و سران دو اتاق شورای سلطنتی، شخص انتخاب‌شده توسط سلطان قابوس را معرفی خواهند کرد و این اقدام در حضور ۴۰ تن از امیران و سه روز بعد از وفات سلطان قابوس انجام خواهد شد.

سلطان عمان ۷۹ ساله بود و هیچ فرزندی نداشت و جایگزینی را برای خود انتخاب نکرده است؛ اما بر اساس گزارش رسانه‌ها چندی پیش به‌صورت مخفیانه جانشین خود را در دو نامه‌ محرمانه به شورای سلطنتی ارائه کرد. پادشاه ۷۹ساله عمان نامه‌ای را داخل خزانه‌ای در کاخی رنگارنگ، که شبیه معبد ژاپنی است، گذاشته که حاوی اسم جانشینش است. سلطان قابوس نامه دیگری را در یک خزانه دیگری در قصرش «بصلاله» در منطقه «ظفار»، که زادگاه مادرش است، گذاشته است.

بر اساس گزارش‌ها در حال حاضر سه یا چهار نفر به‌عنوان گزینه‌ای برای جانشینی سلطان قابوس مطرح شده‌اند: «اسعد بن طارق» پسرعموی سلطان قابوس، که معاون نخست‌وزیر در امور بین‌الملل است. «هیثم و شهاب» برادران ناتنی نخست‌وزیر. «تیمور» پسر اسعد بن طارق، که دراین‌صورت پادشاه عمان همچون قطر جوان خواهد بود.

سلطان قابوس در یک نگاه (زندگی نامه سلطان قابوس)

به نوشته خبرگزاری تسنیم، سلطان‌قابوس بن سعید در ۱۸ نوامبر سال ۱۹۴۰ میلادی در شهر صلاله در استان ظفار واقع در جنوب عمان متولد شد. قابوس بن سعید در سال ۱۹۷۰ میلادی پدر خود سلطان سعید بن تیمور آل‌بوسعید را در کودتایی آرام و بدون خون‌ریزی کنار گذاشت و پس از آنکه او را به تبعید فرستاد؛ به‌جای پدرش بر مسند حکومت نشست و لقب سلطان قابوس بن سعید؛ سلطان عمان گرفت. وی به‌محض رسیدن به قدرت از صلاله به مسقط نقل مکان کرد. پدر سلطان قابوس نیز در سال ۱۹۷۲ میلادی درگذشت. سلطان قابوس بن سعید هیچ همسر و فرزندی ندارد. وی بیشترین طول دوران پادشاهی را بین دیگر حاکمان کشورهای عربی داشت.

سلطان‌قابوس هشتمین پادشاه عمان از خاندان بن‌سعید و کسی بود که پس از تصدی قدرت به‌خاطر موفقیتش در یکپارچه‌سازی کشور آن هم سال‌ها پس از جنگ داخلی از احترام قابل توجهی میان مردم عمان برخوردار بود. سلطان قابوس در عرصه سیاسی از مؤسسان شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ میلادی بود و در عرصه سلطنت و اداره بهتر کشور آرزوها و خواسته‌های بسیاری داشت، اما پرداختن او به وظایف رسمی خود باعث شد که دقت کافی برای انجام و به ثمر رساندن آن‌ها نداشته باشد. گفته می‌شود او علاوه بر حکومتداری سوارکاری ماهر بود و اصطبل‌های خاصی در کشور ایجاد کرده و از طرفداران محیط زیست و نگهداری از پرندگان کمیاب و حیوانات مختلف در عمان بود. او از طرفداران فرهنگ و موسیقی و اولین کسی بود که دستور ایجاد خانه اپرا و موسیقی در کشورهای حوزه خلیج فارس را صادر کرد.‎

نام سلطان قابوس، نامی آشنا برای حدود چهار دهه در سیاست خارجی ایران است. او در زمان جنگ قصد داشت با واسطه‌گری و میانجیگری میان ایران و عراق زمینه برای برقراری آتش‌بس میان دو طرف را فراهم کند اما تلاش‌هایش در این زمینه چندان نتیجه‌ای در بر نداشت. بعد از دوران جنگ تحمیلی نیز در زمینه هموار کردن مسیر نزدیکی ایران و آمریکا تلاشهای فراوانی کرد اما اوج کوشش‌های وی در این زمینه به ماجرای آزادی شهروندان آمریکایی متهم به جاسوسی در ایران و دستیابی به توافق هسته‌ای برمی‌گردد.

هیثم بن طارق پادشاه جدید عمان و جانشین سلطان‌قابوس شد

هیثم بن طارق آل سعید پسرعموی سلطان قابوس پادشاه جدید و جانشین پادشاه فقید این کشور شد. به نوشته تسنیم به نقل از الجزیره قطر، «هیثم بن طارق» (۶۶ ساله) پسرعموی سلطان قابوس است که به عنوان وزیر میراث و فرهنگ عمان انجام وظیفه می‌کرد. او معمولا به عنوان فرستاده ویژه سلطان قابوس فعالیت داشت و پیشتر در وزارت خارجه عمان مشغول بوده است و از دو سال پیش هم از جمله گزینه‌های جانشینی پادشاهی عمان بود.

شورای پادشاهی عمان با برگزاری نشستی هیثم بن طارق آل سعید را به جانشینی «قابوس بن سعید» سلطان فقید این کشور انتخاب کرد و او امروز (شنبه) رسما در برابر مجلس عمان سوگند یاد کرد. این مراسم با حضور اعضای خاندان سلطنتی، اعضای مجلس مشورتی و مجلس شورا در محل این مجلس در منطقه بستان برگزار شد.

سلطان «قابوس بن سعید» پادشاه عمان دیشب پس از یک دوره بیماری که به سرطان روده مبتلا شده بود، در سن ۷۹ سالگی درگذشت. وی از سال ۱۹۷۰ میلادی و به مدت پنجاه سال در عمان حکفرمایی کرد. دیوان پادشاهی عمان در پی درگذشت وی سه روز عزای عمومی و تعطیلی رسمی اعلام کرد. پرچم عمان نیز به مدت ۴۰ روز برای ادای احترام به پادشاه فقید این کشور نیمه افراشته خواهد بود. قرار است مراسم تشییع وی صبح امروز در عمان برگزار شود.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *