علت قطع شدن فیلترشکن ها چیست و چه زمانی مشکل آن برطرف می شود؟

علت قطع شدن فیلترشکن ها چیست؟

پس از آشوب های آبان ۹۸ و با برنامه ریزی جریان ضد انقلاب برای ایجاد آشوب و اغتشاش در زمستان ۹۸ احتمالا به جهت مدیریت فضای مجازی برای مدت کوتاهی فیلترشکن و وی پی ان ها قطع شده است. علت قطع شدن فیلترشکن ها هنوز مشخص نیست اما به نظر نمی رسد در این خصوص مشکل جدی وجود داشته باشد.

علت قطع شدن فیلترشکن

مجله اینترنتی پارسی گو: ظرف چند روز گذشته عملکرد فیلترشکن های مختلف دچار اختلال شده است و فیلترشکن هایی چون سایفون و برخی از وی پی ان ها نظیر کریومیکر و اوپن وی پی ان عملا یا کار نمی کنند و یا بازدهی مناسبی ندارند. اما علت قطع شدن فیلترشکن ها چیست؟ با ما همراه باشید:

علت قطع شدن فیلترشکن و وی پی ان ها چیست؟

یکی از راهکارهای کنترل بحران در کشور، مدیریت فضای مجازی است. کمااینکه در آشوب های آبان ۹۸ نیز با مدیریت شورای امنیت کشور (شاک) اینترنت برای چند روز قطع شد تا به این ترتیب ابزار هماهنگی و کنترل فضای تشنج در جامعه توسط آشوبگران کنترل و مدیریت شود. اما ظرف چند روز گذشته، فعالیت همه فیلترشکن ها با اختلال مواجه شده است و فیلترشکن های رایجی نظیر سایفون، هات اسپات و… و نیز وی پی ان هایی نظیر کریومیکر و اوپن وی پی ان عملا دچار اختلال شده اند. اگرچه پیگیری های پارسی گو نشان می دهد در برخی از سرویس های اینترنت این اختلال وجود ندارد و فیلترشکن ها همچنان مانند گذشته عمل می کنند.

در هر صورت به نظر می رسد در کشور تصمیمی مبنی بر کنترل فیلترشکن و وی پی ان وجود دارد و در این مدت نیز تلاش شده است تا راهکاری اتخاذ شود، تا در شرایط بحرانی، به جای قطع کل اینترنت، تنها فیلترشکن ها محدود و مسدود شوند. بنابراین، اگر این فرضیه صحت داشته باشد، می توان گفت علت قطع شدن فیلترشکن و وی پی ان ها، تلاش برای مدیریت و اتخاذ سازوکاری جهت عملکرد بهتر تصمیمات در شرایط بحرانی است.

تلاش ضد انقلاب برای تحریک افکار عمومی و ایجاد آشوب 4 دی 98 و 5 دی 98

تلاش ضد انقلاب برای تحریک افکار عمومی و ایجاد آشوب ۴ دی ۹۸ و ۵ دی ۹۸

از آشوب های زمستان ۹۸ چه خبر؟ شایعات صحت دارد؟

واقعیت این است که پس از آشوب های بنزینی آبان ۹۸ که با ورود آشوبگران و اعتشاشگران به اعتراضات مسالمت آمیز مردمی آغاز شد، عده ای درصدد القای وجود آشوب و فتنه در زمستان ۹۸ داشتند. این جریان در واقع تلاش داشت تا سعی کند افکار عمومی را به واسطه مراسم چهلم کشته شدگان آبان ۹۸ در ۵ دی به خیابان بکشاند و مجددا آرامش و امنیت کنونی کشور را با چالش مواجه کند. اما چرا این جریان راه به جایی نبرد؟ به نظر می رسد مهمترین علت آن عدم شناخت درست از اعتراضات مردمی است. جریان ضد انقلاب در تحلیل غلط خود، اعتراضات مردمی به بی تدبیری مسئولان را اعتراض به «نظام» تلقی کرد و از اینرو، تصور کرد مردم قرار است با آشوب و اغتشاش همراهی کنند. به نظر می رسد افکار عمومی به این نتیجه رسیده است که مهمترین نماد و نمود اعتراض به بی تدبیری در صندوق های رأی عملی می شود. از این جهت «مردم» ترجیح دادند به جای بسترسازی برای سوء استفاده جریان آشوبگر با هدایت ضد انقلاب، تا انتخابات اسفند و پس از آن انتخابات ۱۴۰۰ صبر کنند. اثبات این تحلیل البته در مقالات و گفتگوهای منتشر شده از سیاستمداران و روشنفکران جامعه و دلسوزان مردم به دست می آید.

گزارشی از چهارگوشه کشور در 5 دی 98 قطعی فیلترشکن و مدیریت فضای مجازی در بحران

گزارشی از چهارگوشه کشور در ۵ دی ۹۸ قطعی فیلترشکن و مدیریت فضای مجازی در بحران

کارکرد فیلترشکن ها چیست و با قطع آن چه مشکلاتی به وجود می آید

قطع شدن فیلترشکن ها فرایندی دو سویه است و از یک سو به مدیریت فضای مجازی در پیشگیری از ایجاد آشوب و اغتشاش کمک می کند و از سوی دیگر برای بسیاری از کاربران فضای مجازی مشکلاتی به وجود می آورد. واقعیت این است که بسیاری از نرم افزارها و سایت ها، عملا به کاربران ایرانی اجازه استفاده نمی دهند و بنابراین کاربر باید با تغییر آی پی به وسیله فیلترشکن یا وی پی ان از خدمات آن استفاده نماید. همچنین با از کار افتادن فیلترشکن ها سرعت خدمات بسیاری از سایت ها و سرویس های کاربردی نیز کاهش می یابد و بنابراین به نظر می رسد باید در جامعه کاربران ایرانی در این خصوص نیز اطلاع رسانی صورت گیرد و برای مشکلات احتمالی راه حل جایگزین اتخاذ شود.

فیلترینگ و علت قطع شدن فیلترشکن ها

فیلترینگ و علت قطع شدن فیلترشکن ها

فیلترشکن ها کی وصل می شود؟

به نظر می رسد قطع شد فیلترشکن ها در حقیقت به صورت آزمایشی و مقطعی انجام گرفته است و همانطور که پیشتر بیان شد، بسیاری از کاربران طی روزهای گذشته نیز مشکلی با آن نداشته اند. بنابراین می تواند علت قطع شدن فیلترشکن ها را بررسی و آزمون و خطای مدیریت آن توسط شاک یا… عنوان کرد. بالتبع این اتفاق قرار نیست با قطعی رسمی و همیشگی همراه باشد و اختلال به وجود آمده در بعضی از سرویس های فیلترشکن یا وی پی ان نیز به زودی مرتفع خواهد شد.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

3 دیدگاه در “علت قطع شدن فیلترشکن ها چیست؟

  1. محمد

    خدا لعنتشون کنه کسایی که با محدود کردن و توهین کردن بهمون به وسیله قطعی اینترنت اینقدر تحقیرمون میکنن نامرد های بی هویت و بی اصل و نسب

  2. ساواش

    وی پی ان ها اصلا کار نمیکه از شب ساعت ۱۲ کلا کار نمیکنه دیرروزم که وارد سایت های com و .. که ir نبودن نمیشد
    این چه وضعشه ؟
    یا کلا قطع کنن مام بفهمیم چیکار میکنیم یام که درست رسیدگی کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *