جزئیات بازداشت رئیس هلال احمر!

علی اصغر پیوندی رئیس هلال احمر کیست و چرا بازداشت شد؟

رئیس هلال احمر کیست و چرا بازداشت شده است؟ به نظر می رسد اتهام پیوندی اختلاس است. در این مطلب به پاسخ می پردازیم که رئیس هلال احمر کیست و چرا بازداشت شد؟

رئیس هلال احمر کیست علی اصغر پیوندی

مجله اینترنتی پارسی گو: رئیس هلال احمر کیست و چرا بازداشت شده است؟ به نظر می رسد اتهام پیوندی اختلاس است. در این مطلب به پاسخ این سوال پرداخته ایم که رئیس هلال احمر کیست و چرا بازداشت شد؟

علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر بازداشت شد.

به گزارش نوشته فارس، رئیس جمعیت هلال احمر بازداشت شد. این در حالی است که علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر روز گذشته طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور از سمت خود استعفا کرد. وی دلیل استعفای خود را مشکلات شخصی عنوان کرده بود.

ماجرای بازداشت رییس هلال احمر به اتهام اختلاس

علی اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر روز گذشته پس از آخرین جلسه دفاع در خصوص اتهام اختلاس بازداشت و پس از تودیع وثیقه آزاد شد. آفتاب‌‌نیوز  نوشت: روز گذشته پس از اتمام جلسه دفاعیات علی اصغر پیوندی در خصوص اتهام ۱٫۵ میلیارد اختلاس، قرار بازداشت وی صادر و پس از چند ساعت با تبدیل قرار به وثیقه ۳ میلیاردی آزاد شد. با پیگیری‌ها مشخص شد، این پرونده مربوط به زمانی بوده که پیوندی به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به فعالیت بوده است.

بلافاصله پس از انتشار خبر بازداشت چند ساعته پیوندی، برخی از مسئولان سازمان هلال احمر بر نادرستی خبر اصرار داشتند. اما پیگیری‌های بیشتر و تماس با مسئولان ذی‌ربط در پرونده طی چند ساعت گذشته، خبر اولیه را با جزئیات بیشتر و دقیق‌تری تایید کرد. به همین دلیل این خبر پس از چند ساعت دوباره روی خروجی قرار گرفت.

رئیس هلال احمر کیست و ماجرای بازداشت وی چیست؟

تاکنون مقامات رسمی جزئیاتی از پرونده علی اصغر پیوندی رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر منتشر نکرده اند. اما برخی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه، نوشته اند که علت بازداشت علی اصغر پیوندی به دلیل پرونده‌ای مربوط به دوره ریاست او در دانشگاه شهید بهشتی بوده است. گفته شده که اتهام پیوندی “اختلاس ۱.۵ میلیارد تومانی” است.

علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر در حالی به اتهام تخلف‌های مالی توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده است. که ظهر سه شنبه ۱۲ آذرماه، خبر استعفای او از سوی روابط عمومی این سازمان منتشر شده بود. اما ماجرا از آن جا آغاز شد که رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر شهریورماه سال جاری برای بررسی فساد مالی به دادسرای جرائم اقتصادی احضار شده بود و پس از چند بار توضیح، سرانجام در روز ۱۱ آبان ماه بازداشت و البته پس از چند ساعت با قید وثیقه آزاد شد.

به نوشته فرارو، خبر استعفای علی اصغر پیوندی را اسماعیل رمضانی، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر، در توئیترش منتشر کرد و در مورد علت این استعفا، نوشت: “رئیس جمعیت هلال احمر برای حفظ سرمایه اجتماعی این نهاد و ایجاد فضایی مناسب‌تر برای کار موثر، استعفای خود را به رییس جمهور تقدیم کرده است. “

اما ساعتی پس از اعلام استعفا، ایسنا از بازداشت رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر خبرداد. برخی رسانه‌ها مدعی شده اند که پیوندی در حالی که قصد سفر به ژنو را داشته، متوجه ممنوع‌الخروجی خود شده است و در نهایت در ساعات پایانی سه‌شنبه (۱۲ آذر ماه ۹۸) در فرودگاه امام خمینی (ره) بازداشت شده. البته علی اصغر پیوندی چند روز پیش از استعفا از ریاست جمعیت هلال احمر، از ریاست سازمان نظام پزشکی تهران نیز کناره گیری کرده بود.

علت بازداشت علی اصغر پیوندی چیست؟

تاکنون مقامات رسمی جزئیاتی از پرونده رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر منتشر نکرده اند. اما برخی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه، نوشته اند که علت بازداشت پیوندی به دلیل پرونده‌ای مربوط به دوره ریاست او در دانشگاه شهید بهشتی بوده است. گفته شده که اتهام پیوندی “اختلاس ۱.۵ میلیارد تومانی” است.

با اینکه علی اصغر پیوندی ۱۱ آبان ماه از سوی دادسرای جرائم اقتصادی متهم وبازداشت شد. اما ساعاتی بعد او با تودیع وثیقه ۳ میلیاردی آزاد شد. البته پیش‌تر از پیوندی، علی فرجی، مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر هم به دلیل پرونده واردات داروی سالک بازداشت و با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

اما اولین نفری که مدعی فساد مالی در جمعیت هلال احمر شد، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس بود. او چند ماه قبل در توئیترش نوشت: “اگر رییس جمعیت هلال احمر مراقب فساد در حوزه کاری خود بود قطعاً برای انجام وظیفه در حوادثی مانند سیل گلستان آمادگی بیشتری داشت؛ فساد و اختلاس در بیمارستان ایرانیان دوبی، ساختمان طالقانی، پروژه مهاباد و پروژه زمین ازگل نمونه‌های نگران کننده‌ای از شیوع مناسبات ناسالم در جمعیت است.”

محمود صادقی سپس در همایش فصلی شورای اصلاحات رباط کریم، هم گفته بود که “مفاسد زیادی در هلال احمر از مدیریت قبلی و مدیریت فعلی کشف و اتفاقا محرز شده و در آن تردیدی وجود ندارد. “

صادقی گفت که “مجلس، بازرسی ریاست جمهوری، سازمان بازرسی کل کشور، شورای عالی هلال احمر به این موضوع رسیدگی کرده و برای همه مشخص شده که آقای رئیس آلوده فساد است، ولی آقای روحانی او را نگه داشته است. “

پس از مطرح شدن این ادعاها، روابط عمومی جمعیت هلال احمر کشور در واکنش به حرف‌های محمود صادقی این اتهامات را اثبات نشده و نسنجیده خواند و توضیحاتی در این مورد ارائه کرد.

اما بعد از بازداشت علی اصغر پیوندی، محمود صادقی در توئیترش خطاب به روابط عمومی جمعیت هلال احمر نوشت: “رییس محترم و پاکدست جمعیت هلال احمر بازداشت شدند؛ روابط عمومی جمعیت توضیح جدیدی ندارد؟! “

واکنش‌ها به بازداشت علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر

پس از بازداشت علی اصغر پیوندی توسط یک نهاد امنیتی، بسیاری از کاربران در فضای مجازی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. علی خلف روزنامه نگار ورزشی، که تخلف پیوندی را به جمعیت هلال احمر مرتبط دانسته، در توئیترش نوشته است: “اموالی که در اختیار هلال احمر هست، پولی است که مردم می‌دهند تا به دست سیل زده‌ها و زلزلزه زده‌ها و آسیب دیده‌ها برسد. اختلاس کار کثیفی است و اختلاس از هلال احمر هزار برابر کثیف تر. “

دیدار نیوز هم در توئیتر نوشت که “علی اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر هم مثل پوری حسینی، رییس سازمان خصوصی سازی، استعفا کرد و چند ساعت بعد به اتهام فساد بازداشت شد. قبل‌تر مواردی هم مانند هاشم یکه‌زارع، رییس ایران خودرو بود که درست پس از برکناری بازداشت شده بود. “

البته برخی در فضای مجازی مدعی شده اند که پیوندی با حسن روحانی نسبت فامیلی دارد و حمایت‌های رئیس جمهور باعث به تعویق افتادن استعفا و بازداشت او شده است.

اما فهیمه طباطبایی روزنامه نگار، در توئیترش واکنش متفاوتی نشان داده و خواستار جدا کردن اعمال و رفتار پیوندی از مجموعه جمعیت هلال احمر شده و نوشته است: “حساب علی اصغر پیوندی رو با بدنه پاک و سالم هلال‌احمر که حرفه‌ای و سخاوتمندانه در همه بحران‌ها حاضر می‌شوند و به مردم آسیب دیده کمک می‌کنند، از هم جدا کنیم و چهره این سازمان رو درنگاه مردم خراب نکنیم. هلال احمر اگر جایگاهش رو در افکار عمومی از دست بده، مدیریت بحران‌ها سخت میشه. “

با این حال تاکنون مقامات رسمی، جزئیاتی از پرونده علی اصغر پیوندی، رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر منتشره نکرده اند و باید نشست و دید که آیا علت بازداشت او، تخلف در زمان ریاست دانشگاه شهید بهشتی بوده یا در زمان تصدی جمعیت هلال احمر کشور؟!

علی اصغر پیوندی رئیس هلال احمر کیست و چرا دستگیر شد؟

رئیس هلال احمر کیست و چرا دستگیر شده است؟ به نوشته ویکی پدیا علی اصغر پیوندی (زاده ۱۳۴۱ سرخه) پزشک، استاد دانشگاه و سیاستمدار ایرانی است، که از تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۶، به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را آغاز کرد و همچنین از تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ و با رای اکثریت اعضا ریاست سازمان نظام پزشکی تهران را نیز برعهده گرفت. پیوندی در آبان ٩٨ از نظام پزشکی و آذر همان سال از هلال احمر مستعفی شد و چند روز بعد هم دستگیر و زندانی گردید.

اگرچه در برخی از رسانه‌ها از علی اصغر پیوندی به عنوان پسرعمه حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت یازدهم و دوازدهم ایران یاد شده بود اما او در گفتگو با رسانه‌ها این نسبت خانوادگی را رد کرده‌است.

تحصیلات علی اصغر پیوندی

علی اصغر پیوندی مدرک پزشکی عمومی خود را از دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۱۳۶۸ و دکتری تخصصی گوش و حلق و بینی را نیز از همان دانشگاه و در سال ۱۳۷۲ اخذ کرده‌است. او دوره تکمیلی جراحی اندسکوپی سینوس و بینی، را در سال ۱۳۸۰ و در دانشگاه گراتس اتریش گذرانده‌است.

تدریس علی اصغر پیوندی

او در حال حاضر به عنوان استاد «گوش، گلو، بینی و جراحی سر و گردن» در گروه گوش، حلق و بینی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به فعالیت است و به‌طور همزمان در مرکز تحقیقات اختلالات شنوایی و بیمارستان لقمان حکیم نیز فعالیت می‌کند.

روزمه علمی علی اصغر پیوندی

مرتبه علمی پیوندی استاد تمامی است و طبق اطلاعات سامانه اسکوپوس، علی‌اصغر پیوندی دارای ۳۳ مقاله است که ۲۰۸ بار به آنها استناد شده‌است. بر این اساس شاخص اچ او که بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی دانشمندان را به صورت کمی نشان می‌دهد به میزان ۸ محاسبه شده‌است. این شاخصه برای علی اصغر پیوندی و براساس داده‌های گوگل اسکالر عدد ۱۱ است.

احضار پیوندی به دادگاه

شهریور ماه ۱۳۹۸ رسانه‌ها از احضار پیوندی به دادگاه نوشتند. یاشار سلطانی مدعی شد که پیوندی در اقدامی با منشی مطب شخصی قرار داد ماهیانه صد میلیون تومان منعقد کرده‌است. گفته می‌شود این فرد که پژمان اردبیلی نام دارد، نامزد دختر پیوندی نیز هست.

سوابق مدیریتی علی اصغر پیوندی

پیوندی در فاصله سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را برعهده داشت و هم‌اکنون بعنوان استاد گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت می‌کند. وی از تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۲ نیز به عنوان عضو فرهنگستان پزشکی منصوب شده‌است. مدیر گروه شنوایی‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده توانبخشی و رئیس مرکز تحقیقات شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دیگر سوابق قابل ذکر اوست.

مخالفان وجود گروه‌های مرجع اجتماعی نزدیک به ۲ماه است با بهانه‌های مختلف در حال حمله به هلال احمر هستند. نمونه‌ای از این حملات،انتشار وارونهٔ اتفاقات است مانند نشستی که دکتر پیوندی با مراجع ذیربط قضایی در خصوص بررسی وضعیت مجموعه داشته‌است را با عنوان <احضار پیوندی> تبلیغ کرده‌اند.

استعفاء علی اصغر پیوندی

علی اصغر پیوندی ۲۳ آبان ۱۳۹۸ از ریاست سازمان نظام پزشکی استعفا کرد. استعفای او از این سمت چند روز پس از اعلام خبر بازداشت موقتش اعلام شد. او در ۱۱ آذر ۱۳۹۸ طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، از ریاست جمعیت هلال احمر هم استعفا کرد.

بازداشت علی اصغر پیوندی

پس از ماه‌ها گمانه زنی در مورد تخلفات مالی پیوندی، او روز ۱۱ آبان ۱۳۹۸ به دلیل یک پروندهٔ مربوط به دوره ریاستش در دانشگاه شهید بهشتی، بازداشت و پس از چند ساعت با وثیقه سه میلیارد تومانی آزاد شد. شامگاه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ خبرگزاری‌های داخل ایران گزارش دادند که پیوندی پس از استعفایش از ریاست هلال احمر، برای بار دوم توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده‌است.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *