شرایط ازدواج مجدد مرد در قانون حمایت خانواده!

حق طلاق برای زن در صورت ازدواج دائم یا موقت مرد!

حق طلاق برای زن در قانون محفوظ مانده است. در قانون حمایت خانواده مصوب (مصوب ۵۳ و ۹۱) در صورت ازدواج دائم یا موقت مرد حق طلاق برای زن در نظر گرفته شده است.

حق طلاق

مجله اینترنتی پارسی گو: حق طلاق برای زن در قانون محفوظ مانده است. در قانون حمایت خانواده مصوب (مصوب ۵۳ و ۹۱) در صورت ازدواج دائم یا موقت مرد حق طلاق برای زن در نظر گرفته شده است.

طلاق به دلیل ازدواج مجدد امکان پذیر است؟

طبق قانون حمایت از خانواده، در مواردی که عقد ازدواج دائم ثبت نشود، جرم و مجازات آن، جزای نقدی درجه پنج و حبس تعزیری درجه هفت است؛ بنابراین اگر مردی ازدواج را در مراجع صالح ثبت نکند مرتکب جرم شده است. حق طلاق برای زن نیز در صورت ازدواج مجدد مرد، چه دائم و چه موقت، در قانون محفوظ است.

طلاق به دلیل ازدواج مجدد یکی از معضلاتی است که دامن گیر بسیاری از خانواده‌ها شده است. ازدواج مجدد مرد به دلیل اجازه‌ای که قانون به او داده است صورت می‎گیرد منتها این به این معنی نیست که حقوق قانونی زن تضییع شود. چنانچه مردی اقدام به ازدواج مجدد کند حتی اگر با اجازه دادگاه یا درصورت نشوز (عدم تمکین) زن باشد باز هم حق طلاق برای وی محفوظ است. در مجله دلتا شرایط دادخواست طلاق به دلیل ازدواج مجدد شوهر بررسی شده است.

حق طلاق برای زن در صورت ازدواج مجدد شوهر

طبق ماده ۱۶ قانون حمایت خانواده، مصوب ۱۳۵۳، مرد نمی‌تواند با داشتن زن، همسر دوم اختیار کند مگر به شروط ذیل:

  • دادخواست طلاق
  • رضایت همسر اول
  • عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشوئی
  • عدم تمکین زن از شوهر
  • ابتلاء زن به جنون با امراض صعب‌العلاج
  • محکومیت زن وفق بند ۸ ماده ۸
  • ابتلاء زن به هرگونه اعتیاد مضر
  • ترک زندگی خانوادگی از طرف زن
  • غایب یا مفقودالاثر شدن زن

بنابراین اگر مرد به دلایل فوق از دادگاه برای ازدواج اجازه بگیرد، زن اول می‎تواند به استناد بند ۱۲ عقد نامه تقاضای طلاق کند. در اجرای این شرایط لازم نیست زن حقوق مالی خویش از جمله مهریه و نفقه و… را بذل کند (ببخشد). باید در نظر داشت چنان چه مردی با داشتن همسر، مبادرت به ازدواج مجدد کند، عمل خلاف قانون و شرع انجام نداده است.

طلاق به دلیل ازدواج موقت همسر

از آن جائی که منظور از لفظ ازدواج، جاری کردن صیغه عقد ازدواج بین زن و مرد و ايجاد روابط زناشوئی است بنابراین فرق نمی‌کند که این رابطه دائم باشد یا موقت، و نمی‎توان حق زن به تحقق درخواست طلاق را فقط محدود به ازدواج مجدد شوهر به طور دائم کرد. اين برخلاف موازین حقوقی و انصاف قضائی بوده و رویه قضائی موجود نیز به همین نظر استوار است.

ازدواج مجدد و درخواست طلاق

نکته حائز اهمیت این است که ازدواج مجدد شوهر، بدون اجازه دادگاه و همسر اول و همچنین عدم ثبت واقعه ازدواج موقت، جرم نیست. حتی اگر مردی بدون اجازه همسر اول و دادگاه به هر شکلی، ازدواج دوم خود را ثبت کند، جرم عدم ثبت واقعه ازدواج را مرتکب نشده است. زن اول با اثبات ازدواج مجدد شوهر بدون اجازه وی، می‎تواند به استناد شروط ۱۲ گانه ضمن عقد، از دادگاه تقاضای طلاق کند و به دلیل اینکه زن، وکیل طلاق می‎شود، و می‎تواند مهریه و کلیه حقوق خود را نیز از همسر مطالبه کند. لازم به ذکر است که در مواردی که شوهر شرایط ۱۲ گانه مندرج در عقد نامه را امضا نکرده باشد، زن می‎تواند به دلیل عسر و حرج (سختی و مشقت)، به استناد بند ۱۰ ماده ۸ قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۵۳، از دادگاه تقاضای طلاق کند. نکته مهم که باید به آن توجه داشت این است که طبق قانون حمایت از خانواده، در مواردی که عقد ازدواج دائم ثبت نشود، جرم و مجازات آن، جزای نقدی درجه پنج و حبس تعزیری درجه هفت است؛ بنابراین اگر مردی ازدواج را در مراجع صالح ثبت نکند مرتکب جرم شده است.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *