واکنش ها به کمپین علی کریمی علیه گرانی!

ماجرای کمپین علی کریمی و واکنش ها به آن + عکس

کمپین علی کریمی از دو جنبه قابل تأمل است: ۱. واکنش ها به آن و ۲. همدردی با مردم. در این مطلب کوشیده ایم واکنش های صورت گرفته به کمپین علی کریمی را اجمالا بررسی کنیم.

علی کریمی کمپین علی کریمی

کمپین علی کریمی از دو جنبه قابل تأمل است: ۱. واکنش ها به آن و ۲. همدردی با مردم. در این مطلب کوشیده ایم واکنش های صورت گرفته به کمپین علی کریمی را اجمالا بررسی کنیم.

موج گرانی در بازار دارایی‌های مختلف خروش اعتراضی سلبریتی‌ها را در دل شبکه‌های اجتماعی برافروخت. جایی که پست اینستاگرامی جادوگر فوتبال ایران (علی کریمی) با محتوای راه‌اندازی کمپین «نه به خرید دارایی» و در ادامه حمایت دیگر ستاره‌های ورزشی و عموم مردم، این خروش اعتراضی را به هشتگ روز شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرد.

کمپین علی کریمی

کمپین علی کریمی

واکنش روزنامه های داخلی به کمپین علی کریمی

برخی از روزنامه ها امروز در نوشتاری به راه اندازی کمپین «نه به خرید» از سوی علی کریمی و بازتاب آن در فضای مجازی و برخی چهره‌های مشهور واکنش نشان دادند.

روزنامه شرق: کمپین علی کریمی شکست می خورد

مخاطب او چه کسانی هستند؟ مردم عادی که امکان خرید طلا، ارز یا ماشین را ندارند! مردم در حالت عادی همین که بتوانند مخارج روزانه خود را تأمین کنند، برنده هستند. مافیاهای دارو، ارز و ماشین و… نیز که اصلا مورد خطاب این کمپین نیستند. عده‌ای که پول‌های سرگردان دارند، می‌خواهند منابع مالی خود را برای سرمایه‌گذاری به سمت بورس، طلا، ماشین و… ببرند. آیا آنان می‌آیند برای سود کمتر به این کمپین بپیوندند؟…خاطره شکست‌خوردن کمپین نخریدن خودرو هم در ذهن‌ها ماندگار است. شکی نیست که چنین فعالیت‌هایي نشانه دغدغه اجتماعی و همدلی «علی کریمی» و دیگر همراهانش برای کشور و بهبود اوضاع است اما احتیاج به بررسی دارد تا جوابی پیدا کرد که ملزومات چنین کمپینی چیست تا این فعالیت به موفقیت برسد و به‌ نفع اقتصاد و وضعیت کنونی کشور باشد.

روزنامه اعتماد: کریمی به عزای رایش ننشسته است

علي كريمي، جادوگر فوتبال ايران يكي از «سلبريتي‌ها»يي است كه در عزاي رايش ننشسته است. «مارادوناي ايران» در صفحه اينستاگرام خود عكسي با پس‌زمينه سياه منتشر كرد که تا بعدازظهر همان روز از سوي بالغ بر ٥ هزار نفر «لايك» و با همراهي چهره‌هايي هنری مواجه شد.

پس از انتشار اين پست بسياري از كاربران اينستاگرام و توييتر همين پست را بازنشر كردند تا اعلام كنند با كريمي همراهند. در همين راستا هشتگ «#من_نميخرم» به راه افتاد و كاربران اينستاگرام و توييتر اعلام كردند تا يك ماه طلا، ‌اتومبيل و اجناسي كه ناعادلانه گران شده‌اند، خريداري نمي‌كنند تا سودجويان مجبور به عقب‌نشيني شوند.

روزنامه جوان: علی کریمی عذاب وجدان گرفته است!

سلبریتی‌ها هم حال که ظاهرا از حمایتی که با ترساندن مردم از دلار ۷۰۰۰تومانی و بر باد رفتن روح برجام شکل گرفت، دچار عذاب وجدان شده‌‎اند پیش قدم ماجرا گشته‌اند و با فراری رو به جلو به تبعیت از علی کریمی با هشتگ‌های اتحاد، همراه‌شو عزیز، کنار هم برای هم، نخریم و… به این کمپین پیوستند.

این حرکت را ضربه حامیان سابق روحانی به سرمایه‌های اجتماعی اصلاحات می‌توان قلمداد کرد. ضرباتی که شاید از ضربات این روزهای منتقدین اقتصادی و سیاسیِ اصلاح طلب دولت که سعی دارند با زیرکی بین اصلاحات و اعتدال فاصله بیندازند تا از گزند عملکرد نامقبول دولت در انتخابات‌های آینده در امان بمانند سخت‌تر است زیرا که متاسفانه این ضربه از سوی طبقه‌ای وارد می‌شود که با وجود جایگاه علمی پایین‌تر در میان طبقه متوسط مرجعیت بالاتری دارند.

حتما بخوانید

ایران ۱ مراکش ۰ پیش به سوی خلق حماسه!

واکنش ضد انقلاب به کمپین علی کریمی

اما از سوی دیگر فراخوان «علی کریمی» برای پیوستن مردم به کمپین مبارزه با گرانی، خبرساز شده و واکنش‌هایی مثبت و منفی برانگیخته است. آنچه در این میان قابل تأمل به‌نظر می‌رسد، ناخرسندی طیف “ضدانقلاب برانداز” از این اقدام ستاره فوتبال ایران است. تازه‌ترین نمونه این ناخرسندی در یادداشتی که پایگاه سلطنت‌طلب “کیهان لندن” منتشر کرده، نمود یافته است.

کیهان لندن کمپین علی کریمی

کیهان لندن کمپین علی کریمی

کیهان لندن طی یادداشتی با تیتر “نگاهی از زاویه‌ای دیگر به کمپین آقای جادوگر” از سه جهت به کریمی تاخته است. انتقاد نخست اینگونه عنوان شده است که: «خاصیت ملموس این حرکت و اثرگذاری آن بر موج فزاینده تورم، قابل اطمینان نیست و بیش از آنکه عملیاتی باشد، تبلیغاتی است.»

در بند دوم این یادداشت می‌خوانیم: «مخاطبان کمپین- اگر طبقات فرودست و متوسط در نظر گرفته شده‌اند- باید توجیه شوند که چرا تا اطلاع ثانوی باید از ضروریات یک معیشت شرافتمندانه چشم‌پوشی کنند؟ بازنشسته‌ای که برای امرار معاش از طریق مسافرکشی، در صف ثبت‌نام اتومبیل تسهیلاتی جا گرفته، یا کارمند و کارگری که سقف آرزوی قابل تحقق‌شان یک آپارتمان ۷۰ متری است، مثل علی کریمی پشتوانه مالی محکمی ندارند که با اندک سرمایه خود ریسک کنند. باید به آن‌ها حق بدهیم که با مشاهده زندگی لاکچری علی کریمی (یا هر سلبریتی مانند او) نسبت به مشارکت در چنین برنامه‌هایی بی‌انگیزه شوند.»

نگارنده مطلب مورد اشاره، ضمن طعنه به کریمی، افزوده است: «پذیرفتنی نیست که من از دیگران بخواهم طلا نخرند، اما گاوصندوق خودم پر از سکه باشد! خصوصا در مقطعی که مردم برای جلوگیری از تنزل ارزش سرمایه خود در وانفسای سقوط اقتصادی، چاره‌ای جز این کار ندارند. خنده‌دار نیست که مخاطبان خود را به تحریم برند «نایکی» فرا بخوانیم، اما پوشاک زیر و روی خودمان ویترینی از گران‌ترین برند‌های موجود باشد؟!»

و بالاخره در فراز سوم یادداشت، این نشریه لندنی انگیزه اصلی خود از حمله به “آقای جادوگر” را برملا کرده است؛ آنجا که وی را به همراهی پنهان با نظام اسلامی متهم کرده و می‌نویسد: «علی کریمی و سایر افراد محترم مانند او، هنوز روی خطوط ظریف محافظه‌کاری بندبازی می‌کنند و تکلیفشان را با ملت و رژیم مشخص نکرده‌اند. البته این انتقاد به اصلاح‌طلبان جاانداز که به ایشان نیز میدان داده‌اند واردتر است؛ اما به آن جماعت امیدی نیست.»

پایگاه ضدانقلاب کیهان لندن در پایان مدعی شده است: «در غیاب ستاره‌های حقیقی عالم ورزش و هنر همچون حشمت مهاجرانی، ناصر حجازی، بهروز وثوقی، ملک مطیعی و… وجود امثال علی کریمی مغتنم شمرده می‌شود؛ ولی به‌شرط آنکه نقش ویژه خود را از دست ندهند و به ابزار کانالیزه کردن خشم مردم از رژیم تبدیل نشوند. مردم ایران بسیار باهوش و باتجربه‌اند و از سوپاپ‌های اطمینان جمهوری اسلامی دل خوشی ندارند.

گفتنی است گروهک‌ها و عناصر فعال اپوزیسیون که خیال خام پایان جمهوری اسلامی را در سر می‌پرورانند، همواره نگاهی ابزاری به ستاره‌های دنیای هنر و ورزش دوخته‌اند. مادام که رفتار و گفتار آن‌ها مطامعشان را برآورده کند، ستاره‌ها را حلواحلوا می‌کنند؛ اما به محض آنکه فعالیت‌ها و مواضع این ستاره‌ها را خلاف منافع خود تشخیص دهند، بی‌رحمانه ایشان را آماج حملات رسانه‌ای قرار می‌دهند.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. برترینها ۲. خبرگزاری دانشجو

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *