راز و رمزهای سخنرانی بدون استرس در جمع:

چگونه در جمع سخنرانی کنیم؟

راز سخنرانی همراه با اعتماد به نفس چیست و به عبارت ساده تر چگونه در جمع سخنرانی کنیم؟ بدون اینکه استرس داشته باشیم و از تعداد مخاطبان سخنرانی هراسان بشویم؟

سخنرانی

راز سخنرانی تأثیر گذار و همراه با اعتماد به نفس چیست و به عبارت ساده تر چگونه در جمع سخنرانی کنیم؟ بدون اینکه استرس داشته باشیم و از تعداد مخاطبان سخنرانی هراسان بشویم؟ در این مقاله پاسخ این سوالات را مرور می کنیم:

صحبت کردن و سخنرانی در جمع مسئله بسیار جدی است و معمولا خیلی افراد از آن فرار می کنند. وقتی دائما از این کار فرار می کنند، این مسئله بزرگتر می شود و هیچ وقت نمی توانند یک تجربه خوبی در این زمینه داشته باشند.

افرادی هستند که سال هاست نمی توانند در یک جمع های کوچک هم راحت صحبت کنند. حتی افراد خوش صحبت هم به نوعی دیگر این مشکل را دارند. مثلا به جای اینکه یک کنفرانس یا یک سخنرانی کوتاه را انجام دهند که در زمینه تحصیلی یا کاری می تواند برایشان موثر باشد، از آن دائما فرار می کنند و حتی یکبار هم حاضر نمی شوند خود را در موقعیت قرار دهند. در واقعا این افراد خود را در «منطقه امن» قرار می دهند و می گویند که «ولش کن لازم نیست الان اینجا برم صحبت کنم!»

منطقه امن چیست؟

منطقه امن یعنی جایی که ما خودمان را قرار می دهیم و هیچ کار جدیدی و پرچالشی انجام نمی دهیم و در آن منطقه باقی می مانیم که اصلا احساس خطر نکنیم. از آن جایی که هیچ کار جدیدی نمی خواهیم انجام دهیم، پس یعنی رشدی هم نمی کنیم. مثلا به جای اینکه از یک نفر درخواست کنیم که به ما کمک کند، از آن خودداری می کنیم. چون فکر می کنیم آن فرد حتما نه می گوید!

وقتی در منطقه امن باقی بمانیم، هیچ رشدی نمی کنیم!

ممکن است یک سری ترس ها داشته باشیم که اگر آنها را انجام دهیم، باعث رشد ما شوند. اما از آنجایی که در منطقه امن خود باقی ماندیم، به هیچ وجه جهت انجام آنها اقدام نمی کنیم. در مورد صحبت کردن در جمع هم آنقدر در این منطقه امن خود را نگه داشتیم که دیگر اقدام کردن و بیرون آمدن از آن سخت شده است.

مقاله: چند راز برای داشتن روحیه قوی

حالا راهکار چیست؟

با توجه به توضیحاتی داده شده، الان دیگر مشخص است که صحبت کردن در جمع نوعی خجولی گری است که قبلا در مقاله ای مفصل در مور آن توضیح داده شد. همچنین با مفهوم مهم منطقه امن هم آشنا هستیم.

برای اینکه بتوان بر این خجولی گری غلبه کرد و از منطقه امن صحبت کردن در جمع خارج شد، راه حل اصلی این است که فکر کرد چه اقداماتی در جهت خروج از این منطقه امن باید انجام داد. شاید فکر کنید به راه حل خیلی پیچیده ای نیاز است، ولی این طور نیست و فقط اقدام و اقدام و اقدام!

به طور مثال می توان این اقدامات را یادداشت کرد:

  • ارتباط گرفتن کوتاه با یک فرد جدید در یک کلاس یا مکان عمومی
  • سوال کوتاهی پرسیدن از یک فرد غریبه
  • صحبت کردن در جمع های ۲-۳ نفره
  • اظهارنظر کردن در هنگام سوال پرسیدن معلم یا استاد در هر کلاس آموزشی
  • صحبت کردن و سخنرانی ۱ دقیقه ای در جمع حداقل ۵ نفره (می تواند حتی جمع دوستان باشد)
  • صحبت کردن و سخنرانی ۳ دقیقه ای در جمع حداقل ۱۰ نفره
  • صحبت کردن و سخنرانی ۳ دقیقه ای در یک کلاس آموزشی (کلاس های آموزشی با قیمت پایین هم هستند که قبل از شروع کلاس، شرکت کنندگان خیلی کوتاه می توانند صحبت کنند)

می تواند لیست شما کمی متفاوت باشد و با توجه به موقعیت خودتان یک لیست خوبی تشکیل بدهید که هر تعداد هم باشد مشکلی ندارد. بعد از آن لیست را از ساده به سخت مرتب کنید و به ترتیب از ساده ترین موارد شروع به اقدام کردن کنید تا اینکه در مسیر رفع این خجولی قرار بگیرد.

جالب است بدانید که یکی از مناطق امن من، هیم صحبت کردن یا سخنرانی در یک جمع غریبه با تعداد بالا بود. برای اینکه از این منطقه امن خارج شوم، لیستی تشکیل دادم و مهمترین مورد این بود که حتما باید اولین سخنرانی خودم را حتی جلوی ۱۰-۲۰ نفر، انجام دهم. برای آن، منتظر نماندم و سریع اقدام کردم و اولین سخنرانی خودم را در کلاسی انجام دادم که اتفاقا هزینه ای هم برایم نداشت! همان سخنرانی باعث شد که دوباره اقدامات دیگر انجام شوند و کم¬کم ترسی از سخنرانی کردن یا صحبت کردن در جمع، نداشته باشم.

مقاله: بعضی از گام های موفقیت در زندگی

ترس از سخنرانی در جمع

شاید بگویید که من همچنان ترس دارم و باید چه کار کنم؟ باید اشاره کرد که ترس یک چیز طبیعی است و هر کسی در زندگی خودش با توجه به موقعیت های مختلف ممکن است ترس داشته باشد و فرق انسان های بزرگ با انسان دیگر این است که چون انسان بزرگتری شدند پس ترس هایشان هم بزرگتر شده و دائما با آن ترس ها روبرو می شوند.

همان طور که توضیح داده شد لیست اقدامات را از ساده به سخت مرتب می کنید و وقتی اقدامات کوچک را انجام می دهید، به مرور ترستان کمتر می شود و برای اقداماتی که ممکن است سخت باشند، می توانید بسیار بهتر عمل کنید.

نکته مهم این است که حتما اولین اقدام برای خروج از منطقه امن صحبت کردن در جمع را انجام دهید. چون معمولا افراد از اولین اقدام فرار می کنند و هیچ وقت شروع نمی کنند. این بزرگترین دام است و حتما خودتان را موظف کنید که اولین اقدام را سریع انجام دهید.

جالب است که بعد از اینکه چند اقدام مهم انجام دادید، می بینید که این کار خیلی هم سخت نبود و فقط چون سال ها از آن فرار می کردید، برایتان سخت شده بود. مطمئنم که بعد از انجام حتی چند اقدام کوچک در جهت این خجولی، چنان اعتماد به نفسی پیدا می کنید که از آن شگفت زده می شوید!

در نهایت امیدوارم که اقدام کنید و بتوانید اعتماد به نفس بالا در این زمینه پیدا کنید و به موفقیت برسید. خوشحال می شویم که داستان های موفقیت خودتان در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.

تهیه و تنظیم: پارسی گو
وبسایت علی محمدیان. http://alimohammadian.com/

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *